mangs skrev:Jag tycker sådan här projekt är mycket intressanta och jag hoppas du tar steget fullt ut. Däremot vill jag även att det skall bli så bra som möjligt och att du funderar på vad vill uppnå.
Vill du ha en anläggning som du kan lira och imponera på polarna med under 30 sekunders brutal-mangling eller vill du hellre ha något mer praktiskt. Hur du än vrider och vänder på det så den anläggning du beskriver kommer ta väldigt mycket plats i anspråk och generera en väldig massa värme och dra effekt. Driftkostnaden kommer bli enorm.
Är det främst högt ljudtryck som eftersträvas så börja dimensionera efter detta i rummet. Se till att du har ett litet rum med lite förluster. Dvs försök att göra det ljudtätt så att du behåller trycket innne i rummet.
Är det främst dynamik du vill ha så kör med mycket dämpning. Vill du istället ha ett högre ljudtryck så kör med mindre dämpning och mer diffusering eller kala väggar.
jag tycker högtalare med 16 middar är riktigt balla men om du delar dessa nedåt vid låt säga 100Hz kommer du troligtvis aldrig kunna spela dessa fullt ut i ett vanligt normalstort rum. Dels för att du kommer kräva oerhört mycket effekt men framför allt för att om du vill ha en schysst frekvenskurva kommer du då behöva få till ett subsystem som kan ge kanske 15dB till och detta blir sjukt stort och dyrt. Sedan vill du ju ha en diskant som klarar av höga ljudtryck med.
Min största farhåga är att systemet blir såpass överdimensionerat att du aldrig kommer nyttja mer än 1% av vad det kan men att du därför lagt kanske 10gånger mer pengar än nödvändigt och att du istället kunde byggt något som gett dig mycket bättre ljud vid lagom höga niåver som dessutom går att ha i ett vanligt hem.
Att spela 150dB är inte bra varken för husgrunden eller grannsämjan.
Spela 150db kommer jag inte klara även fast jag har mycket pulver för
det behövs ännu mer av allt.
Rummet kommer reglas cc 45 med 220-230 reglar samt någon typ av 19mm plywood samt tre lager gips i väggar och tak så det borde bli
stumma väggar och tak har även beställt fönster med extra tjocka glas räcker inte det blir det plexi framför fönstren
middarna kommer gå fullregister alltså mycket under 80hz
middarna börjar om jag minns peter rätt själva falla vid 7-8 khz
men allt kommer filtreras via dsp så vi kommer ha grymma filtrerings möjligheter systemet igenom
Ja du värkar ju vara en av få som förstår att det inte skadar med med
2000w till varje högtalares mid uppsättning