Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-13 23:41

RogerGustavsson skrev:
ftorsell skrev:några 2000w till midbas i fronten men har ja det vinner jag ju dynamik

Tror du förväxlar dynamik med bra tryck. Dynamik är skillnaden mellan starkt och svagt. Är samma oavsett vilken effekt du pumpar in, om så inte är fallet är dynamiken förvrängd. Det kan/brukar ske en kompression om ineffekten är hög, speciellt i basen. Om du sedan lyssnar på kiosvältarmusik är i regel dynamiken obefintlig, knappast crest över 10 dB. Musik som kräver stor dynamik är sällan upplevd som ljudstark.

håller med om att dynamik inte har med spl tryck att göra
för mig är dynamik när man kan höra en tydlig och klar skillnad
på olika akustiska intstrument vid olika till slag till ex :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-13 23:52

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Pappabas börjar bli lite frustrerad? :D

Kan tala om att min anläggning kommer prestera +120dB, men kommer kosta mindre än 10% av den tänkta anläggningen här 8)

Men så kan mina steg inte alls leverera så mycket effekt som kommer krävas här, så jag tvingas lura systemet lite. Det får helt enkelt bli känsligare.

Ola-68 på forumet spelar över 125dB med ineffekt av 2x100W/8 ohm, men han räknas inte för han kör ju ren 2-kanalare. Och så fuskar han med 2x750W till sina basriggar förståss.

visst magnus ser jag det men att spela 120-125 db är ju inte speciellt krävande effekt mässigt men över 130db i hela registret kräver sjukt
med effekt om det inte ska låta illa jag kommer kanske inte använda
några 2000w till midbas i fronten men har ja det vinner jag ju dynamik i registren samt
att stegen inte viker sig utan presterar bra musikkvalite
peter har ju ändå vart delaktig i ljudbyggen där spl är det ända som gäller
så han har nog bättre kontroll på hur mycket effekt det behövs för att spela
rent över 130db+

Att spela starkt är inte svårt.

Om jag skulle ge dig råd, vilket jag inte borde, så vore det att ditt bassystem inte skulle duga för mig. Du ser, vi har olika infallsvinklar på vad som är viktigt.

Mitt bassystem skall klara minst 15dB mer än topparna och skall gräva så djupt att det krävs slutna system för att nå dit. Det kravet är det som begränsar mitt system i fråga om SPL. Andra har tagit den biten till en nivå jag inte ens har en tanke på. Det största systemet jag känner till på forumet begagnar sig av inte mindre än 24 stycken 15"-basar för frekvenserna under 80Hz. Och det drivs med långt mindre effekt än du tror att du behöver ;)

Jag har alltså mer konarea ju lägre frekvensregister som skall återges. Och ju högre frekvenser ssom skall återges så fokuserar jag på spridning och ljudutstrålning. Jag har mitt system dimensionerat rätt duktigt annorlunda än du :)

Men jag ser fram emot dina bilder och ditt projekt. Det finns absolut inget som kan få dig att tänka om, så det är bara att hänga med på resan och hoppas att du blir supernöjd.

Kul att Bosse Bengtsson givit input. Var bor du?

Jag bor i Uppsala :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-14 00:00

Puh, då blir det inte någon jätteresa när du är klar :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 01:38

boom skrev:
ftorsell skrev:
Beakungen skrev:
Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...

Har provat att bygga tappade horn enligt beskrivning. Det var inte imponerande alls faktiskt. Rent ut sagt uruselt :oops:

jag kör trapt horn till mina subbar och dom låter grymt nice mina är uträknade av pwk design i usa :)

Bara för att dom är uträknade av ett företag i usa så är det inget som säger att dom är bra
Har du inte använt DD basar i dom lådorna förut.

precis har haft dd basar i denna låda men som sagt det vart grymt
mycket bättre att sätta i dessa basar.
Nej vem som räknat ut lådan är som alltid helt oviktig men i detta fall
vart det som jag skrev grymt bra det är ju det viktiga.
på det är det inte lätt att räkna ut ett trapt horn och det är detta
företag kända för att vara duktiga på och det roliga var att det vart
ännu bättre med denna bas som inte ens ska vara i lådan man behöver
lite tur och medvind ibland :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 01:40

MagnusÖstberg skrev:Puh, då blir det inte någon jätteresa när du är klar :D

nej det är alltid skönt att man inte behöver åka så långt för att höra
på en anläggning :wink: :wink: :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 01:52

mangs skrev:Jag tycker sådan här projekt är mycket intressanta och jag hoppas du tar steget fullt ut. Däremot vill jag även att det skall bli så bra som möjligt och att du funderar på vad vill uppnå.

Vill du ha en anläggning som du kan lira och imponera på polarna med under 30 sekunders brutal-mangling eller vill du hellre ha något mer praktiskt. Hur du än vrider och vänder på det så den anläggning du beskriver kommer ta väldigt mycket plats i anspråk och generera en väldig massa värme och dra effekt. Driftkostnaden kommer bli enorm.

Är det främst högt ljudtryck som eftersträvas så börja dimensionera efter detta i rummet. Se till att du har ett litet rum med lite förluster. Dvs försök att göra det ljudtätt så att du behåller trycket innne i rummet.

Är det främst dynamik du vill ha så kör med mycket dämpning. Vill du istället ha ett högre ljudtryck så kör med mindre dämpning och mer diffusering eller kala väggar.

jag tycker högtalare med 16 middar är riktigt balla men om du delar dessa nedåt vid låt säga 100Hz kommer du troligtvis aldrig kunna spela dessa fullt ut i ett vanligt normalstort rum. Dels för att du kommer kräva oerhört mycket effekt men framför allt för att om du vill ha en schysst frekvenskurva kommer du då behöva få till ett subsystem som kan ge kanske 15dB till och detta blir sjukt stort och dyrt. Sedan vill du ju ha en diskant som klarar av höga ljudtryck med.

Min största farhåga är att systemet blir såpass överdimensionerat att du aldrig kommer nyttja mer än 1% av vad det kan men att du därför lagt kanske 10gånger mer pengar än nödvändigt och att du istället kunde byggt något som gett dig mycket bättre ljud vid lagom höga niåver som dessutom går att ha i ett vanligt hem.

Att spela 150dB är inte bra varken för husgrunden eller grannsämjan.

Spela 150db kommer jag inte klara även fast jag har mycket pulver för
det behövs ännu mer av allt.
Rummet kommer reglas cc 45 med 220-230 reglar samt någon typ av 19mm plywood samt tre lager gips i väggar och tak så det borde bli
stumma väggar och tak har även beställt fönster med extra tjocka glas räcker inte det blir det plexi framför fönstren
:D
middarna kommer gå fullregister alltså mycket under 80hz :lol:
middarna börjar om jag minns peter rätt själva falla vid 7-8 khz
men allt kommer filtreras via dsp så vi kommer ha grymma filtrerings möjligheter systemet igenom :D
Ja du värkar ju vara en av få som förstår att det inte skadar med med
2000w till varje högtalares mid uppsättning :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 03:06

MagnusÖstberg skrev:nej det är alltid skönt att man inte behöver åka så långt för att höra

Jag tror målsättningen verkar vara att man skall kunna få ta del av anläggningen oavsett var man bor och alldeles oavsett om man vill eller inte med tanke på hur starkt de skall spela? :lol:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 04:06

PappaBas skrev:
MagnusÖstberg skrev:nej det är alltid skönt att man inte behöver åka så långt för att höra

Jag tror målsättningen verkar vara att man skall kunna få ta del av anläggningen oavsett var man bor och alldeles oavsett om man vill eller inte med tanke på hur starkt de skall spela? :lol:

Absolut är det så och ingen ska behöva vara orolig för att missta hörseln
Heller :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-14 06:33

ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
Beakungen skrev:
Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...

Har provat att bygga tappade horn enligt beskrivning. Det var inte imponerande alls faktiskt. Rent ut sagt uruselt :oops:

jag kör trapt horn till mina subbar och dom låter grymt nice mina är uträknade av pwk design i usa :)

Bara för att dom är uträknade av ett företag i usa så är det inget som säger att dom är bra

Har du några specar på elementen.

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-14 10:02

ftorsell skrev:Spela 150db kommer jag inte klara även fast jag har mycket pulver för
Rummet kommer reglas cc 45 med 220-230 reglar samt någon typ av 19mm plywood samt tre lager gips i väggar och tak så det borde bli
stumma väggar och tak har även beställt fönster med extra tjocka glas räcker inte det blir det plexi framför fönstren
men allt kommer filtreras via dsp så vi kommer ha grymma filtrerings möjligheter systemet igenom :D

Skönt att se att du även ser till att fixa rummet.

Mycket effekt kommer du behöva för att maxa dina middar men inte för att uppnå högt ljudtryck. Med hög känslighet i systemet krävs inte många watt. Är kraven dock at tdu skall uppnå höga ljudtryck bör du optimera allting i hela kedjan för att kunna kräma ut varje dB.
Nu känner jag inte till aktuella elementet i fråga men om du går hela linan ut och investerar i så mycket slutsteg som du tänkt finns risken att dina middar om de spelar hela vägen ned komkmer begärnsa ditt system pga slaglängden. Om du istället delar dem vid 80-100Hz kommer de kunna spela rätt mycket starkare innan de börjar låta illa eller gå sönder.

Om jag skulle dimensionera ett system liknande ditt skulle jag verkligen räkna och dimensionera rätt från början. Risken är annars uppenbar att du visserligen kommer spela starkare än vad de flesta behöver men att du tvingas begränsa dig och anläggningen för att resurserna är sneddimensionerade. Börja med att rita upp en målkurva du vill kunna uppnå och höj sedan upp den till det ljudtryck du vill uppnå. Då ser du sedan vilket behov du har i ditt aktuella rum och kan dimensionera högtalare efter det. Sedan kan du se vilka slusteg som krävs för att klara detta. När du kommit dit kan du ju börja fundera på lite olika tweakningar för att förbättra situationen. Du kanske redan har gjort allt detta och hmnat där du är idag?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-14 12:31

ftorsell skrev:Rummet kommer reglas cc 45 med 220-230 reglar samt någon typ av 19mm plywood samt tre lager gips i väggar och tak
Se till så att reglarna är frikopplade från bakvägg och även taket till (om det finns) en våning ovanför, bygg alltså ett rum i rummet.

Fick tips för några dagar sedan att om man sätter tretexskivor mellan plywooden/OSB och gipsen, så får man en superstum vägg, då tretexen fungerar som ett slags dämpmaterial.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-14 15:03

Ja, mycket bra tipps :)

OSB, tritex, gips ska det vara i ordningen, sittandes på ett regelverk.
då fick man tydligen en "död" vägg :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-14 15:14

Billiga väggar blir det. Får ha långa skruv om man vill få ut den bästa fördelen med osb+gips.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-14 15:38

DVD-ai skrev:Ja, mycket bra tipps :)

OSB, tritex, gips ska det vara i ordningen, sittandes på ett regelverk.
då fick man tydligen en "död" vägg :)

Varifrån kommer informationen?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-14 15:48

Säger bara cellulosagips.
Så jävla hårt att man baxnar. Mycket tungt och flexar inte alls som en lös gipsskiva utan är snarare som en döddämpad MDF ifrån start.

mvh/Harryup

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 16:05

mangs skrev:
ftorsell skrev:Spela 150db kommer jag inte klara även fast jag har mycket pulver för

Skönt att se att du även ser till att fixa rummet.

Mycket effekt kommer du behöva för att maxa dina middar men inte för att uppnå högt ljudtryck. Med hög känslighet i systemet krävs inte många watt. Är kraven dock at tdu skall uppnå höga ljudtryck bör du optimera allting i hela kedjan för att kunna kräma ut varje dB.
Nu känner jag inte till aktuella elementet i fråga men om du går hela linan ut och investerar i så mycket slutsteg som du tänkt finns risken att dina middar om de spelar hela vägen ned komkmer begärnsa ditt system pga slaglängden. Om du istället delar dem vid 80-100Hz kommer de kunna spela rätt mycket starkare innan de börjar låta illa eller gå sönder.

Om jag skulle dimensionera ett system liknande ditt skulle jag verkligen räkna och dimensionera rätt från början. Risken är annars uppenbar att du visserligen kommer spela starkare än vad de flesta behöver men att du tvingas begränsa dig och anläggningen för att resurserna är sneddimensionerade. Börja med att rita upp en målkurva du vill kunna uppnå och höj sedan upp den till det ljudtryck du vill uppnå. Då ser du sedan vilket behov du har i ditt aktuella rum och kan dimensionera högtalare efter det. Sedan kan du se vilka slusteg som krävs för att klara detta. När du kommit dit kan du ju börja fundera på lite olika tweakningar för att förbättra situationen. Du kanske redan har gjort allt detta och hmnat där du är idag?

Middarna kommer vi låta gå ner till 50-60hz det kommer även att få dom
Gå lägre men det ska inte behövas :D
Banden tror jag vi låter gå ner till typ 2500hz sedan tar subben
Hand om det från 18hz till 80 eller hundra om det behövs.
Och 8st 15" med 40mm slag längd och fortfarande mycket talspole i magnet gapet kommer lätt matcha middarna basen har en slag längd på 80mm
Men efter dom där 40mm ger dom inte mycket energi så med tanke
På hur mycket luft dessa basar flyttar motsvarar det nog nära dubbel mängd
Många andra 15" basar
På det är dom tighta så man får lite rysningar :wink:

en rättelse här vid 40mm total slag längd finns fortfarande mer eller mindre hela talspolen i gapet men vid 80mm total slaglängd lämnar talspolen gapet så det levererar energi längre en till dom 40mm jag skrev ovan :wink:
Senast redigerad av ftorsell 2012-11-14 23:04, redigerad totalt 1 gång.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 16:07

Harryup skrev:Säger bara cellulosagips.
Så jävla hårt att man baxnar. Mycket tungt och flexar inte alls som en lös gipsskiva utan är snarare som en döddämpad MDF ifrån start.

mvh/Harryup

Det där lät intressant behöver man ryggstöd när man får pris uppgiften
På skivorna :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 16:09

[quote="Fjonkalicious"]Billiga väggar blir det. Får ha långa skruv om man vill få ut den bästa fördelen med osb+gips.[/quote

Gips blir det men inte Osb den är lite väl dålig i kvalité blir
En riktig plywood eller något annat skoj :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 16:10

Alexi skrev:
ftorsell skrev:Rummet kommer reglas cc 45 med 220-230 reglar samt någon typ av 19mm plywood samt tre lager gips i väggar och tak
Se till så att reglarna är frikopplade från bakvägg och även taket till (om det finns) en våning ovanför, bygg alltså ett rum i rummet.

Fick tips för några dagar sedan att om man sätter tretexskivor mellan plywooden/OSB och gipsen, så får man en superstum vägg, då tretexen fungerar som ett slags dämpmaterial.

Hm har aldrig hört talas om tretex men vi får väl kika på vad det är :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 16:15

boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
Beakungen skrev:

Nej inga specar ännu dessa basar är helt nya och kommer att få specar
Så småningom :wink:
Men som sagt dom låter bra och eftersom vi hade tur att kunna använda
Lådan för DD basen så hade jag ju en himla tur och DD basen skulle gå ner
Till 18hz och dessa basar låter som dom går djupare men som sagt dom bara kanske levererar mer bas till 18hz

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-14 17:10

ftorsell skrev:Middarna kommer vi låta gå ner till 50-60hz det kommer även att få dom

Det märks att du är på okänt område.

Det är direkt dumt att låta middarna gå lägre än 80Hz. Beroende på hur basarna är placerade kan 100Hz vara än lämpligare!

Ju mindre slag middarna behöver göra desto bättre återgivning får du. Då kan de ägna sig åt det som de är ämnade för :)

Låt de stora bjässarna ägna sig åt att flytta luft!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-14 17:38

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Middarna kommer vi låta gå ner till 50-60hz det kommer även att få dom

Det är direkt dumt att låta middarna gå lägre än 80Hz. Beroende på hur basarna är placerade kan 100Hz vara än lämpligare!

Ju mindre slag middarna behöver göra desto bättre återgivning får du. Då kan de ägna sig åt det som de är ämnade för :)

Får du vart?
Det där var väl en av dom där tumreglerna som blev väldans dum nu?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-14 17:40

Varför låta subabrna gå upp till 100Hz och middarna ner till 50-60Hz eller lägre? Jag skulle utgå från 100Hz och sedan fundera på at tsänka till 80Hz om det behövs för integreringen.

Har elementet ett Xmax på +/- 20mm eller +/- 40mm? Hur som helst är båda bra siffror och de kommer flytta en hel del luft. Har du funderat något kring avstäminingen av dessa om du vil lha full nivå ned till 18Hz.

Vill du återge 18Hz med låt säga 130-140dB kommer du behöva denna slaglängden. :)

Iett projekt liknande detta tycker jag inte du skal lförlita dig på tur utan du bör gå vetenskapligt till väga där du börjar med en krav-spec, ett koncept där du sedan testar ingående delar grundligt innan du skrider till verket.

Även om du nu är full av energi så är det mindre kul om du måste bygga om allt mer än 1 gång. Du kan ju simulera allting innan du gör dina första inköp till och med. Då subbarna kommer utsättas för enorma påfrestningar bör dessa lådor beräknas och konstrueras mycket noga.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-14 17:54

ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
Beakungen skrev:

Nej inga specar ännu dessa basar är helt nya och kommer att få specar
Så småningom :wink:
Men som sagt dom låter bra och eftersom vi hade tur att kunna använda
Lådan för DD basen så hade jag ju en himla tur och DD basen skulle gå ner
Till 18hz och dessa basar låter som dom går djupare men som sagt dom bara kanske levererar mer bas till 18hz

Typiskt bilstereo förfarande och om det inte ens finns specar på elementen då vete fan vad dom som tillverkar dom vet vad dom håller på med.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 18:01

mangs skrev:Varför låta subabrna gå upp till 100Hz och middarna ner till 50-60Hz eller lägre? Jag skulle utgå från 100Hz och sedan fundera på at tsänka till 80Hz om det behövs för integreringen.

Har elementet ett Xmax på +/- 20mm eller +/- 40mm? Hur som helst är båda bra siffror och de kommer flytta en hel del luft. Har du funderat något kring avstäminingen av dessa om du vil lha full nivå ned till 18Hz.

Vill du återge 18Hz med låt säga 130-140dB kommer du behöva denna slaglängden. :)

Iett projekt liknande detta tycker jag inte du skal lförlita dig på tur utan du bör gå vetenskapligt till väga där du börjar med en krav-spec, ett koncept där du sedan testar ingående delar grundligt innan du skrider till verket.

Även om du nu är full av energi så är det mindre kul om du måste bygga om allt mer än 1 gång. Du kan ju simulera allting innan du gör dina första inköp till och med. Då subbarna kommer utsättas för enorma påfrestningar bör dessa lådor beräknas och konstrueras mycket noga.

Subbarna kommer nog inte behöva gå högre en till 80hz det har jag provat
Och dom låter galet bra i frekvens från 18hz och upp till 80hz och skulle det behövas kan man nog släppa upp till 100hz
Frontarna (middarna) presterar alldeles utmärkt ner till 50-60hz med låg dist
Eller ja dom låter väldigt rent i mina öron ialla fall och detta är också utprovat med en jäkla massa effekt som jag skrev tidigare 4st 6.5" Med 650w rms ner till 50hz fixar dom utan problem och där är även i det fallet
Lådan till dom större en den ska :wink: och detta resulterar ju att dessa fixar 162w musik per element så mycket får inte jag misstänker jag när jag bara kommer ha 2000w att dela i 16 så det blir ju futtiga 125w per element
:lol: :lol: :lol:
Basarna har 40mm totalt med stor del av spolen i gapet så ja dom flyttar massor av luft :wink:
Sedan att dom kan röra sig 80mm är väl kanske ingen större nytta men dom lär ju inte bottna så lätt ialla fall :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-14 18:11

mangs skrev:Varför låta subabrna gå upp till 100Hz och middarna ner till 50-60Hz eller lägre? Jag skulle utgå från 100Hz och sedan fundera på at tsänka till 80Hz om det behövs för integreringen.

Målet är att kunna få live känsla med hifi karaktär :D

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-11-14 18:15

Du skriver 140 decibel i en bil.

Är det A eller C-vägt?

Kan inte tänka mig att det är 140db A-vägt, då har man inte alla hästarna hemma om man frivilligt sätter sig i bilen.

I lokalen där jag jobbar så bottnar (130db) vi vår ganska simpla DBmätare C-vägt. Dock snittar vi 100-103 med A-vägning.

Vi kör 4st Jbl 2227 i egensnickrade horn som mid. Tror vi delar runt 100hz mot subbarna. Räcker med råge för att sparka in pannbenet i denna lokal som är på ca 1500m3.

http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2227.pdf

Kör likadana element i en bioanläggning.

http://www.jblpro.com/BackOffice/Produc ... s/5672.pdf

Vi har dock bara ett baselement per låda samt delar vid 75-80hz.

Bland de bästa jag hört.
Senast redigerad av DasBooten 2012-11-14 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-14 18:21

Jag har fortfarande inte förstått varför man lägger dagar av faktisktskrivande på en anläggning som man bara kan spela 30 sekunder per dag på utan att få hörselskador.

Det blir lite som saneringen av Tjernobyl ungefär, in i 30 sekunder och ut, så har man fått skadlig dos.

Eller är det så att inte alla kilowatten ska användas, de ska bara finnas där bara för att?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-14 19:10

NiklasF skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Får du vart?
Det där var väl en av dom där tumreglerna som blev väldans dum nu?
Nej, det är det inte alls.

Men jag tänker inte av ren jävla lathet utveckla det utan du får helt enkelt tro vad du vill eller söka din egen information.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-14 19:30

DasBooten skrev:Du skriver 140 decibel i en bil.

Är det A eller C-vägt?

Kan inte tänka mig att det är 140db A-vägt, då har man inte alla hästarna hemma om man frivilligt sätter sig i bilen.

I lokalen där jag jobbar så bottnar (130db) vi vår ganska simpla DBmätare C-vägt. Dock snittar vi 100-103 med A-vägning.

Vi kör 4st Jbl 2227 i egensnickrade horn som mid. Tror vi delar runt 100hz mot subbarna. Räcker med råge för att sparka in pannbenet i denna lokal som är på ca 1500m3.

http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2227.pdf

Kör likadana element i en bioanläggning.

http://www.jblpro.com/BackOffice/Produc ... s/5672.pdf

Vi har dock bara ett baselement per låda samt delar vid 75-80hz.

Bland de bästa jag hört.

Vart bor du? :P
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi