Hur stor betydelse har försteget?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-11-14 17:06

jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:
Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.

Ja , det ligger något i det. Men inte ens när dessa principer var som aktuellast som under 70-talet så kändes de speciellt kloka. Lite ytliga regler om ”källan först”. Förklarar egentligen inget. Att något är först i kedjan och därför är viktigast är bara en förförelse utan förklaringsvärde.

Varje steg i en återgivningskedja skall ju förstås utifrån sina förutsättningar och inte utifrån var de kommer i kedjan.

Source-first måste väl ligga före vinylavspelningen?

I en kedja av återgivare är det den svagaste länken som sätter nivån på hur bra kedjan håller.

Jag håller med, hur i hela helsefyr kan vinylspelaren vara "först" i en återgivningskedja? Det finns åtskilliga steg före vinylsvarven eller vad man nu har för signalkälla med utmärkt stor potential att sabotera återgivningen.

Först är givetvis artistens kompetens/framförande, men det som traditionellt avses är (lika "givetvis" som det första givetvis i meningen) det första DU som konsument kan påverka, dvs den apparat som spelar upp skivan.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-11-14 17:13

sprudel skrev:
Yepp! Linn slutsteg krävde sitt egna försteg för att låta bättre liksom McIntoch gjorde. Men de var inkopplade i serie efter cr80es och inte före cr80es och fungerade då som en integrerad förstärkare.

ja så kan man ju tänka med...
Vi skulle haft tid att enbart köra Linn-grejjer (uppspelare --> försteg --> slutsteg) ---> högtalare.
Sedan med cr80 mellan för o slutsteg. Med ett till par Linnslutsteg
Det hade varit intressant!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-11-14 20:09

Harryup skrev:
jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:
Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.

Ja , det ligger något i det. Men inte ens när dessa principer var som aktuellast som under 70-talet så kändes de speciellt kloka. Lite ytliga regler om ”källan först”. Förklarar egentligen inget. Att något är först i kedjan och därför är viktigast är bara en förförelse utan förklaringsvärde.

Varje steg i en återgivningskedja skall ju förstås utifrån sina förutsättningar och inte utifrån var de kommer i kedjan.

Source-first måste väl ligga före vinylavspelningen?

I en kedja av återgivare är det den svagaste länken som sätter nivån på hur bra kedjan håller.

Jag håller med, hur i hela helsefyr kan vinylspelaren vara "först" i en återgivningskedja? Det finns åtskilliga steg före vinylsvarven eller vad man nu har för signalkälla med utmärkt stor potential att sabotera återgivningen.

Vad menar du att du kan påverka i stegen innan då du köper en vinyl i en butik?
Självklart gäller det vad man själv kan påverka i sin anläggning hemma.
Att man skall ha en bra inspelning är ju önskvärt men det går inte att påverka om man inte köper en annan skiva. Men source-first är vad du som konsument kan påverka i ditt hem i anläggningen. Man köper heller inte sitt vardagsrum i en butik och man kan lyssna i lurar så signalkällan är först i kedjan som går att påverka.

mvh/Harryup

Det är klart att man böjar bli ålderstigen när man pratar självupplevd hifi på 60 och 70 talet. MEn source-first är första steget hemma.
Ibland gavs det då hur stora ekonomiska proportioner som man skulle satsa på varje del.

Den ideologiska tanken var att det som förlorades eller blev dåligt i början inte kunde upprättas i slutet.

Att saker och ting kan påverkas i avläsning, försteg, slutsteg och i högtalare o s v kan vi vara relativt eniga om.

Men frågan är om det påverkar om något är först. Brister kedjan lättare i början eller mot slutet.

Det är detta resonemang som brister enligt min uppfattning. Vad som förloras eller blir dåligt har ju inte med i vilken ordning det kommer i kedjan.

Och detta hände när vinyl var huvudmediet. Klart det fanns bandspelare. Då kunde det lätt se ut såsom resonemanget stämde. Vilket jag anser inte det gör.

Att tallrik och pu arm, lager, motor m mhar stor betydelse för avpelningens kvalité är för mig uppenbara. Men har inget med att det kommer först. Det är inte så, fortfarande enligt min uppfattning, att felen förstoras. Oavsett var i kedjan som man lägger på exempelvis 0,5 % fel så blir det i slutändan 0,5 % fel.

Jag skulle själv aldrig säga att försteget är viktigare än slutstegen.

Var inte hela resonemanget att sälja skivspelare genom ett förföriskt budskap. Behöver inte vara något fel på skivspelalren som skulle säljas men det är ju bra med en kort säljande rubrik.

Men skivspelare är viktigt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-14 20:21

sportbilsentusiasten skrev:Först är givetvis artistens kompetens/framförande, men det som traditionellt avses är (lika "givetvis" som det första givetvis i meningen) det första DU som konsument kan påverka, dvs den apparat som spelar upp skivan.

Att du som konsument inte kan påverka stegen före pressningen av vinylen (eller vad det nu är för källmaterial) betyder naturligtvis inte att de inte har någon betydelse.

Och i praktiken håller ju ALLA audiofiler och stereopulare på att jaga bra inspelningar. Vilket innebär att man visst kan påverka det.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-14 20:26

0,8
0,9
1,0
1,0
0,6

Det där är kvaliteten på de olika enheterna i en kedja... vilken ordning ger bäst slutresultat?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-14 20:36

hifikg skrev:0,8
0,9
1,0
1,0
0,6

Det där är kvaliteten på de olika enheterna i en kedja... vilken ordning ger bäst slutresultat?

1,0
1,0
0,9
0,8
0,6

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-14 20:55

Pratar vi vinyl är det ju väldigt uppenbart att har man förlorat något pga dålig spårning, dålig frekvensgång pga felaktig belastning, återkoppling etc så är det allvarliga fel som bara kan uppkomma i skivspelaren.
Jag kan inte se hur det skall kunna räddas senare.
Vi pratar ju inte om minimala skillnader som mellan hyggliga CD-spelare utan om ganska stora skillnader på den tiden då det fanns en uppsjö av skivspelare, och pickuper. Och nästan ingen kunde heller ställa in dom vettigt. Och om allt annat stämde så hade kunde köpt en idiotisk kombination av pickup och tonarm en del gånger då man köpte grejorna på olika ställen. Dessutom fanns ju knappt några vettiga slipningar och skillnader mellan olika exemplar var dessutom ganska stora.
Men jag förstår att det är svårt att tänka rätt om saker som hände innan man var född. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-14 20:57

En kedja blir aldrig bättre än 0,707

Det tål att påpekas.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-14 20:58

DQ-20 skrev:En kedja blir aldrig bättre än 0,707

Det tål att påpekas.

/DQ-20

Så kan det låta när man druckit ett genom roten ur två liter fogskum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-14 20:59

DQ-20 skrev:En kedja blir aldrig bättre än 0,707

Avrundade du inte lite väl hårt nu?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-14 21:00

Harryup skrev:Pratar vi vinyl är det ju väldigt uppenbart att har man förlorat något pga dålig spårning, dålig frekvensgång pga felaktig belastning, återkoppling etc så är det allvarliga fel som bara kan uppkomma i skivspelaren.
Vi pratar ju inte om minimala skillnader som mellan hyggliga CD-spelare utan om ganska stora skillnader på den tiden då det fanns en uppsjö av skivspelare, och pickuper. Och nästan ingen kunde heller ställa in dom vettigt. Och om allt annat stämde så hade kunde köpt en idiotisk kombination av pickup och tonarm en del gånger då man köpte grejorna på olika ställen. Dessutom fanns ju knappt några vettiga slipningar och skillnader mellan olika exemplar var dessutom ganska stora.
Men jag förstår att det är svårt att tänka rätt om saker som hände innan man var född. :)

mvh/Harryup

Men du liksom alla andra begriper att med dåligt källmaterial har du ingen nytta av din perfekt inställda skivspelare, på precis samma vis som att din perfekta skivspelare inte gör någon som helst nytta när högtalarna låter så illa att öronen viker ihop sig av distorsionen.

Kom igen nu, det här förstår alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-14 21:18

jonasp skrev:
Harryup skrev:Pratar vi vinyl är det ju väldigt uppenbart att har man förlorat något pga dålig spårning, dålig frekvensgång pga felaktig belastning, återkoppling etc så är det allvarliga fel som bara kan uppkomma i skivspelaren.

mvh/Harryup

Men du liksom alla andra begriper att med 1. dåligt källmaterial har du ingen nytta av din perfekt inställda skivspelare, på precis samma vis som att din perfekta skivspelare inte gör någon som helst nytta när 2. högtalarna låter så illa att öronen viker ihop sig av distorsionen.

edit mina siffror.

På 1 svarar jo, man har alltid nytta av att inte försämra signalen. Det är en skröna att motsatsen skulle gälla.

2. Man måste ju förstås ha sans och balans.

Man skulle kunna ha samma kritik emot F/E-tester. Varför hålla på och F/E-testa för att hitta den förstärkare som inte färgar ljudet men samtidigt ha pisshögtalare som saknar all frekvensgång över 163Hz.

Vill man hitta på orealistiska anledningar till att det inte skulle vara viktigt med en bra insignal så måste det vara ganska enkelt att hitta på flera skäl.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-11-14 21:29

mvh/Harryup

Helt rätt att vinylavspelning har svårigheter och som kommer att påverka det ljudande resultatet. Beror detta på att skivspelaren ligger först. Nej. Det är bara ett slagord såsom tycks stämma. Är högtalaren kass så påverkar det också.

Annars är det ju rätt beskrivit. Att är avspelningen dålig så låter det dåligt. Helt rätt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-14 21:30

Ett försteg kan ställa till ljudet på flera sätt.

-Kontaktresistans eller halvledartendenser i switcharna för ingångarna som ska leda väldigt svaga strömmar.
-D/A-omvandlare där sådana ingår
-Digital signalbehandling som kräver mycket mjukvara.
-Volymkontrollerkretsar (med brus i sig)
-Obalans och olinjär kontaktresistans i potentiometrar (poten är ofta en dyr komponent i ett försteg då den innehåller viss finmekanik).
-Innehåller många kontakter som kostar pengar.
-Har ofta hörlursuttag som ska kunna driva låga impedanser med hög känslighet utan brus eller dist.

Finns mao mycket man kan kompromissa med för att få ner tillverkningskostnaderna.

I min anläggning är försteget den dyraste komponenten, sedan att den innehåller 7 slutseg också... :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-11-14 21:45

jonasp skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Först är givetvis artistens kompetens/framförande, men det som traditionellt avses är (lika "givetvis" som det första givetvis i meningen) det första DU som konsument kan påverka, dvs den apparat som spelar upp skivan.

Att du som konsument inte kan påverka stegen före pressningen av vinylen (eller vad det nu är för källmaterial) betyder naturligtvis inte att de inte har någon betydelse.

Och i praktiken håller ju ALLA audiofiler och stereopulare på att jaga bra inspelningar. Vilket innebär att man visst kan påverka det.

Nu tycker jag att du vrider på argumenten lite onödigt.
Du borde insett att jag med det jag skrev om artisten förstår att allt mellan artistens kompetens/framförande, fram till skivan är viktigare än det som kommer senare.
MEN oavsett vilket, man inte kan göra något åt inspelningarna.
Att man man välja OLIKA inspelningar är liksom en annan sak. Ja menar om man vill maximera återgivningen av AC/DC orginalskivan hjälper det inte mycket att slänga på en kalasinspelning av N Lofgren...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-11-14 21:57

jonasp skrev:

mvh/Harryup

Men du liksom alla andra begriper att med dåligt källmaterial har du ingen nytta av din perfekt inställda skivspelare, på precis samma vis som att din perfekta skivspelare inte gör någon som helst nytta när högtalarna låter så illa att öronen viker ihop sig av distorsionen.

Självklart är själva det inspelade det absolut viktigaste. Det är ju anledningen till att man spelar eller streamar en given låt/album.

Men såsom jag minns så menas inte med begreppet Source first detta. Utan det användes för att peka på skivspelarens betydelse. Vilken ingen har något emot. Men logiken.

Men det är nog reklamavdelningen som hittat på allt. Detta innebär inte att märket är dåligt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-14 21:59

Jag tycker bara inte man kan bortse från en massa viktiga bitar som har jättestor betydelse bara för att de inte är omedelbart påverkbara. Jag tycker det blir att krampaktigt klänga sig fast vid "source-first".

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-14 22:02

Harryup skrev:
På 1 svarar jo, man har alltid nytta av att inte försämra signalen. Det är en skröna att motsatsen skulle gälla.

Kanske formulerade jag mig slarvigt, men du förstår väl vad jag menar?

Harryup skrev:Vill man hitta på orealistiska anledningar till att det inte skulle vara viktigt med en bra insignal så måste det vara ganska enkelt att hitta på flera skäl.
mvh/Harryup

Vem tycker att en bra insignal är oviktig? Inte jag iallafall.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-14 22:11

sportbilsentusiasten skrev:MEN oavsett vilket, man inte kan göra något åt inspelningarna.
Att man man välja OLIKA inspelningar är liksom en annan sak. Ja menar om man vill maximera återgivningen av AC/DC orginalskivan hjälper det inte mycket att slänga på en kalasinspelning av N Lofgren...

Men det finns ofta olika utgåvor av samma artist/album. Där har man valmöjligheten att plocka det bästa.

Om en skiva är "tillräckligt dålig" kan man också låta bli att köpa den. Det kallas för att rösta med fötterna och brukar vara effektivt om tillräckligt många ställer upp.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-11-14 22:56

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:MEN oavsett vilket, man inte kan göra något åt inspelningarna.

Men det finns ofta olika utgåvor av samma artist/album. Där har man valmöjligheten att plocka det bästa.

Den bästa inspelningen? Inte alls svårt, välj orginalet IMHO. Kan inte komma på något fall där jag tycker någon återutgåva är bättre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-11-14 22:59

jonasp skrev:Jag tycker bara inte man kan bortse från en massa viktiga bitar som har jättestor betydelse bara för att de inte är omedelbart påverkbara. Jag tycker det blir att krampaktigt klänga sig fast vid "source-first".

Är väl ingen som bortser ifrån dessa bitar men det är mer konstruktivt att fokusera på vad man KAN göra för att återge en given inspelning - eller hur?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-14 23:26

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:

Den bästa inspelningen? Inte alls svårt, välj orginalet IMHO. Kan inte komma på något fall där jag tycker någon återutgåva är bättre.

Jag är böjd att hålla med dig, möjligen med undantag av återutgivningen av Beatles för några år sedan.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-11-15 00:11

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Okej, rent intuitivt så verkar det bättre med färre prylar i en kedja, men om volymkontrollen är viktig, och det har jag sett att somliga hävdar, så kan det förklara saken. Ansluter jag min DAC via ett försteg kan jag koppla förbi den inbyggda volymkontrollen.

Nu är det inte själva volymkontrollen som är problemet utan snarare drivningen från källan (cd-spelare/riaa/tuner/etc). Det finns en del passiva försteg, de består i princip bara av en ingångsomkopplare och en volymkontroll. Så länge källorna är dimensionerade för att direkt driva ett slutsteg funkar detta helt OK, kan absolut låta "världsklass" för en relativt liten peng.

Men en CD-spelare (typ) är oftast inte dimensionerad för att driva ett slutsteg. Snarare att fungera ihop med ett försteg, detta försteg fungerar då som en buffert och anpassning mot slutsteget.

Har man bara en (1) källa så spelar det naturligtvis ingen roll var anpassningen mot slutsteget ligger. Har man flera källor är det enklare/billigare att låta denna ligga i försteget. Ett försteg som man i vilket fall som helst behöver eftersom man ska koppla om mellan flera källor.

Men, volymkontrollen har sin del i det hela. I digitala apparater är den oftast digital, dvs upplösningen minskar i takt med att volymen sänks. Det är kanske inte så kritiskt eftersom man med lägre nivåer ändå inte har nytta av full upplösning men det är ändå en källa till (eventuellt) sämre ljud.

Kort sammanfattning: Ja, ett separat försteg kan ge bättre ljud trots att fler komponenter är inblandade :-)

/ B

Vill bara försiktigt inflika att det kanske är mer precist att tala om vilken last en signalkälla klarar av (resistans och kapacitans) än att diskutera huruvida den är byggd för att driva ett slutsteg eller ej. Finns ju slutsteg med lågkapacitiv ingång och resistans på flera hundra kohm.

Kan heller inte se att en digital nivåjustering skulle resultera i (eventuellt) sämre ljud. Det krävs i min mening en direkt felaktighet/svaghet i konstruktionen/algoritmen för det.

En nivåjustering i 64 bitar flyttal ger kvantiseringsfel som ligger vid -180dBFS eller så och vid trunkering till 24 bitar till den moderna DAC'en trollas kvantiseringsdistortionen om till brus genom addering av dither. Detta brus ligger långt under det analoga bruset (som inte är hörbart i sig) i en DAC.

Så, med ett lämpligt utgångssteg i en DAC får man bäst prestanda (lägst distortion och brus) genom att justera nivå digitalt och koppla direkt till slutsteg.

Man kan visst hävda att man får sämre SNR på den analoga signalen ut från DAC'en om man sänkt nivån digitalt men man ska då komma ihåg att SNR är alltid tillräckligt så länge man inte hör bruset.. och det gör man alltså inte.

Vidare kan man nog förvänta sig att de flesta försteg adderar mer till systemets totala brus än vad en extra sväng med dither på ca -140dBFS ger.

/Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-15 08:08

sportbilsentusiasten skrev:
jonasp skrev:Jag tycker bara inte man kan bortse från en massa viktiga bitar som har jättestor betydelse bara för att de inte är omedelbart påverkbara. Jag tycker det blir att krampaktigt klänga sig fast vid "source-first".

Är väl ingen som bortser ifrån dessa bitar men det är mer konstruktivt att fokusera på vad man KAN göra för att återge en given inspelning - eller hur?

Vad andra säger tänker jag inte uttala mig om, det får andra göra själv. :) Däremot tycker JAG att när man säger "source first" och hänvisar till skivspelaren så är det som att skivspelaren (eller annan manick) skulle vara först i kedjan.

Överhuvudtaget tycker jag alla sådana här diskussioner (alltså vad som är viktigast/minst viktigt) är helt meningslöst eftersom det i praktiken finns utmärkta möjligheter att sabotera upplevelsen ganska fullständigt i samtliga led.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-15 11:18

jonasp skrev:Däremot tycker JAG att när man säger "source first" och hänvisar till skivspelaren så är det som att skivspelaren (eller annan manick) skulle vara först i kedjan.
Överhuvudtaget tycker jag alla sådana här diskussioner (alltså vad som är viktigast/minst viktigt) är helt meningslöst eftersom det i praktiken finns utmärkta möjligheter att sabotera upplevelsen ganska fullständigt i samtliga led.

Ja, precis. I vinylavspelningsanläggningen är skivspelaren det första man kan köpa påverka signalen med. Om den är viktigast är en annan diskussion.
Men det man förlorat i skivspelaren går inte att återskapa senare.

Att det går att förstöra återgivningen i alla led är ju definitivt helt klart.
Men om man skall resonera utifrån att inte förlora kvalité som finns i vinylkällan så måste ju den bevaras i varje steg. Man kan inte återskapa något som förlorats. Är lite som samma diskussion som gäller en eq. Man kan inte ostraffat återskapa "rak" frekvensgång med en eq.

Men för att hålla sig till ämnet så är min erfarenhet att ett bra försteg kan låta bättre att ha emellan en högnivåkälla än att mata direkt till slutsteg.
För att veta om det gäller också CR80s så blir det ju lite väl krångligt då filtret är just ett filter och inte samma sak som ett försteg. Däremot skulle det väl gått att testa med att sätta det aktiva filtret mellan försteg och slutsteg där ju filter normalt kopplas in. Macen 2300 har väl också en särskild loop för att kunna koppla in filter i ?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-11-15 12:13

Diskussionen om source first är ju en logisk kullerbytta av rang anser jag. Endast avsedd att förvilla begreppen med en dold avsikt.
I en kedja spelar det ingen roll vilken länk som är sämst, den sämsta delen är den kritiska begränsningen av hela kedjans återgivning.
Att det är svårare att konstruera en del länkar än andra, att de kostar olika mycket i förhållande till sitt bidrag till den kritiska begränsningen är en helt annan femma.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-11-15 12:17

Harryup skrev:
jonasp skrev:Däremot tycker JAG att när man säger "source first" och hänvisar till skivspelaren så är det som att skivspelaren (eller annan manick) skulle vara först i kedjan.

Ja, precis. I vinylavspelningsanläggningen är skivspelaren det första man kan köpa påverka signalen med. Om den är viktigast är en annan diskussion.

Men om man skall resonera utifrån att inte förlora kvalité som finns i vinylkällan så måste ju den bevaras i varje steg. Man kan inte återskapa något som förlorats. Är lite som samma diskussion som gäller en eq. Man kan inte ostraffat återskapa "rak" frekvensgång med en eq.

Men för att hålla sig till ämnet så är min erfarenhet att ett bra försteg kan låta bättre att ha emellan en högnivåkälla än att mata direkt till slutsteg.
För att veta om det gäller också CR80s så blir det ju lite väl krångligt då filtret är just ett filter och inte samma sak som ett försteg. Däremot skulle det väl gått att testa med att sätta det aktiva filtret mellan försteg och slutsteg där ju filter normalt kopplas in. Macen 2300 har väl också en särskild loop för att kunna koppla in filter i ?

mvh/Harryup

Kanske har det redan dryftats...

Man kan ju också se det som så att man har en kedja av apparater som är ihopkopplade, så kan man lägga krutet på den del där ljudförsämringen är som värst. I sådana fall hamnar man då lätt på skivspelaren eftersom det är en del i kedjan där det ofta sker stora förvrängningar av alla möjliga slag. Dessutom är de viktiga att ställas in så bra som möjligt och setupen kan lätt hamna ur läge vid ovarsam hantering.

Sedan när det gäller cd-spelare, försteg och slutsteg exempelvis, så är de ju oftast långt bättre än en skivspelare i prestandahänseende.

Och sedan högtalare och lyssningsrummets akustiska egenskaper är ju ett avsnitt som det kan skrivas spaltmil om.

Som helhet tycker jag det kan vara vettigt att sätta in krutet där det finns störst risk för signalförämring, förutsatt att man har en tänkt budget. Om man har oändligt med pengar, så spelar det ju ingen större roll, då kan man hålla på med psykflumgrejor som man vill om man tycker det är skoj.

Men just skivspelare tycker jag har tenderat att senare åren ha hamnat i två olika prisklasser. Dels de prisvänliga som de flesta har råd med, och sedan verkar det ha blivit ett glapp i mellanprisklassen. Sedan finns det gott om skivspelare som är ganska kostsamma för gemene man.

Egentligen borde det inte vara så dyrt att göra en mojäng som snurrar med samma vinkelhastighet och har lågt skrammel. Det är väl här jag tycker mig se de mycket dyra verken som är lite overkill och kanske inte nödvändigtvis presterar hörbart bättre än en mer vettigt dimensionerad historia. Sedan har vi Linns filosofi som sade att det viktigaste var verket, sedan tonarmen, och sist pickupen. Men när man hålller på och mekar med skivspelare tycker jag mer att pickupen är viktigast. Det var ju en ganska sjuk kombo som ofta såldes i Linnbutikerna; en LP12:a med Basikarm och den billigaste pickupen. Linn Axis var en spelare jag tyckte var i mångt och mycket en bättre spelare än LP12. Axis och en jättefin pickup (ej nödvändigtvis en Linnpickis) kan tänkas vara bättre totalt sett för en mindre mängd pengar.

Blabla... nu orkar jag inte skriva mer.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-15 12:31

Har ingen direkt avvikande åsikt.
Fast jag kan nog tycka att pickupen kan ge stora förändringar som man får skilja ifrån förbättringar men även om vi inte var linnhandlare i sig så var hirarkin i spelaren något vi i princip höll med om. Dock skulle vi aldrig ha sålt de billga Linnpickuperna. Så hos oss ( i Ljudbutiken) hade vi inte så strikta gränser. Men vi sålde hellre en 1000:- Goldring till en 3000:- Helius arm än tvärt om.
Men sans och balans gäller ju definitivt, fungerar nån del dåligt skall man ju inte prioritera något annat för att det måste tas i en viss ordning.
När det gäller CD eller högnivåkällor i allmänhet så är det som det är med en given apparat. Och skillnaderna inom hyggligt lika prisklasser kan vara minimala. Där ser jag inte att sourcefirst fungerar alls som enda vägen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-15 13:24

sprudel skrev:Diskussionen om source first är ju en logisk kullerbytta av rang anser jag. Endast avsedd att förvilla begreppen med en dold avsikt.
I en kedja spelar det ingen roll vilken länk som är sämst, den sämsta delen är den kritiska begränsningen av hela kedjans återgivning.
Att det är svårare att konstruera en del länkar än andra, att de kostar olika mycket i förhållande till sitt bidrag till den kritiska begränsningen är en helt annan femma.

+1

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-15 13:36

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Kanske har det redan dryftats...

Man kan ju också se det som så att man har en kedja av apparater som är ihopkopplade, så kan man lägga krutet på den del där ljudförsämringen är som värst. I sådana fall hamnar man då lätt på skivspelaren eftersom det är en del i kedjan där det ofta sker stora förvrängningar av alla möjliga slag. Dessutom är de viktiga att ställas in så bra som möjligt och setupen kan lätt hamna ur läge vid ovarsam hantering.

Sedan när det gäller cd-spelare, försteg och slutsteg exempelvis, så är de ju oftast långt bättre än en skivspelare i prestandahänseende.

Och sedan högtalare och lyssningsrummets akustiska egenskaper är ju ett avsnitt som det kan skrivas spaltmil om.

Som helhet tycker jag det kan vara vettigt att sätta in krutet där det finns störst risk för signalförämring, förutsatt att man har en tänkt budget. Om man har oändligt med pengar, så spelar det ju ingen större roll, då kan man hålla på med psykflumgrejor som man vill om man tycker det är skoj.

Men just skivspelare tycker jag har tenderat att senare åren ha hamnat i två olika prisklasser. Dels de prisvänliga som de flesta har råd med, och sedan verkar det ha blivit ett glapp i mellanprisklassen. Sedan finns det gott om skivspelare som är ganska kostsamma för gemene man.

Egentligen borde det inte vara så dyrt att göra en mojäng som snurrar med samma vinkelhastighet och har lågt skrammel. Det är väl här jag tycker mig se de mycket dyra verken som är lite overkill och kanske inte nödvändigtvis presterar hörbart bättre än en mer vettigt dimensionerad historia. Sedan har vi Linns filosofi som sade att det viktigaste var verket, sedan tonarmen, och sist pickupen. Men när man hålller på och mekar med skivspelare tycker jag mer att pickupen är viktigast. Det var ju en ganska sjuk kombo som ofta såldes i Linnbutikerna; en LP12:a med Basikarm och den billigaste pickupen. Linn Axis var en spelare jag tyckte var i mångt och mycket en bättre spelare än LP12. Axis och en jättefin pickup (ej nödvändigtvis en Linnpickis) kan tänkas vara bättre totalt sett för en mindre mängd pengar.

Blabla... nu orkar jag inte skriva mer.

Håller med dig till fullo (utom möjligen det där med att skriva mer). :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi