Harryup skrev:jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.
Ja , det ligger något i det. Men inte ens när dessa principer var som aktuellast som under 70-talet så kändes de speciellt kloka. Lite ytliga regler om ”källan först”. Förklarar egentligen inget. Att något är först i kedjan och därför är viktigast är bara en förförelse utan förklaringsvärde.
Varje steg i en återgivningskedja skall ju förstås utifrån sina förutsättningar och inte utifrån var de kommer i kedjan.
Source-first måste väl ligga före vinylavspelningen?
I en kedja av återgivare är det den svagaste länken som sätter nivån på hur bra kedjan håller.
Jag håller med, hur i hela helsefyr kan vinylspelaren vara "först" i en återgivningskedja? Det finns
åtskilliga steg före vinylsvarven eller vad man nu har för signalkälla med utmärkt stor potential att sabotera återgivningen.
Vad menar du att du kan påverka i stegen innan då du köper en vinyl i en butik?
Självklart gäller det vad man själv kan påverka i sin anläggning hemma.
Att man skall ha en bra inspelning är ju önskvärt men det går inte att påverka om man inte köper en annan skiva. Men source-first är vad du som konsument kan påverka i ditt hem i anläggningen. Man köper heller inte sitt vardagsrum i en butik och man kan lyssna i lurar så signalkällan är först i kedjan som går att påverka.
mvh/Harryup
Det är klart att man böjar bli ålderstigen när man pratar självupplevd hifi på 60 och 70 talet. MEn source-first är första steget hemma.
Ibland gavs det då hur stora ekonomiska proportioner som man skulle satsa på varje del.
Den ideologiska tanken var att det som förlorades eller blev dåligt i början inte kunde upprättas i slutet.
Att saker och ting kan påverkas i avläsning, försteg, slutsteg och i högtalare o s v kan vi vara relativt eniga om.
Men frågan är om det påverkar om något är först. Brister kedjan lättare i början eller mot slutet.
Det är detta resonemang som brister enligt min uppfattning. Vad som förloras eller blir dåligt har ju inte med i vilken ordning det kommer i kedjan.
Och detta hände när vinyl var huvudmediet. Klart det fanns bandspelare. Då kunde det lätt se ut såsom resonemanget stämde. Vilket jag anser inte det gör.
Att tallrik och pu arm, lager, motor m mhar stor betydelse för avpelningens kvalité är för mig uppenbara. Men har inget med att det kommer först. Det är inte så, fortfarande enligt min uppfattning, att felen förstoras. Oavsett var i kedjan som man lägger på exempelvis 0,5 % fel så blir det i slutändan 0,5 % fel.
Jag skulle själv aldrig säga att försteget är viktigare än slutstegen.
Var inte hela resonemanget att sälja skivspelare genom ett förföriskt budskap. Behöver inte vara något fel på skivspelalren som skulle säljas men det är ju bra med en kort säljande rubrik.
Men skivspelare är viktigt.