Som ägare till en C2300, och själv också användare av ino cr80s samt inbjuden till många lyssningar hos Sprudel, vill jag uppmärksamma alla som följer den här tråden men som inte följt Sprudels trådar om slutstegsval/kval på hans originella koppling.
Sprudel var missnöjd med det slutsteg som drev hans ino-toppar och fick sålt det ganska snabbt. Som temporär lösning kopplade han in en integrerad förstärkare som han råkade ha till hands på slutstegets plats.
Vid alla provlyssningar användes följande uppkoppling:
Lavry DA10==>kort_XLR/RCA-kabel===>ino_cr80es-HP===>RCA-kabel===>
förstärkare för utvärdering===> ino i16s (toppar).
LP-utgången på delningsfiltret var alltid ansluten på samma sätt till ett Behringerslutsteg som drev ett par ino-subwoofrar.
Förstärkare för utvärdering kunde antingen vara en integrerad, t.ex. ASR Emitter, ett rent slutsteg som Bryston 14B SST eller både för- och slutsteg som Linn Klimax Kontrol + Solo x 2.
Detta betyder att Lavry DA10 aldrig drev
förstärkaren för utvärdering direkt utan delningsfiltret via en kort kabel. Det var alltså alltid delningsfiltrets obalanserade högpassutgång som drev
förstärkaren för utvärdering.
Jag är osäker på vilken utnivå som användes från Lavry DA10 när
förstärkare för utvärdering hade volymkontroll, alltså om den matades med full linjenivå, vilket kräver kraftig omjustering av nivån på delningsfiltrets lågpassutgång till subwooferslutsteget eller om utnivån från DA10 fortfarande var reducerad så att volymkontrollen på
förstärkare för utvärdering måste stå nästan på max.
I det senare fallet blir insignalen till
förstärkare för utvärdering ovanligt låg. Bra prylar ska ju prestera välljud ändå men nu handlade det om finlyssning efter de minsta nyansskillnaderna, vilket är bättre eller bäst och då kan det definitivt finnas skillnader i hur väl olika förstärkare presterar vid stort eller litet volympådrag.
@Harryup:
Hur tänkte du när du nämnde processorloopen i C2300 i samband med delningsfilter? Den ligger före volymkontrollen. Man kan ju bara återkoppla en av delningsfiltrets utgångar så det funkar inte i praktiken.
Se REC OUTPUT BUFFER-------> SRVR längst ner på bilden.
En "processor" som denna
http://www.esotericsound.com/elect.htm passar däremot att använda i loopen.
Jag använder mitt försteg på normalt sätt och mitt ino cr80s delningsfilter är anslutet till ett av förstegets obalanserade utgångspar med korta RCA-kablar och mina tre monoslutsteg med ca 5 m långa RCA-kablar till delningsfiltret.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]