Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Lyssnar du på din musik via mätinstrument??
Jag låter mina öron bestämma vad som låter bra det skiljer oss två åt

Nej.
Jag har haft ljud som öronen tyckte låtit bra senaste 15 åren, de makalösa förbättringar jag gjort sedan dess finns ingen möjlighet jag skulle kunna lyssnat mig fram till. Hade jag inte lyssnat på folk som vandrat samma väg innan mig, litat på fysikens lagar och tagit reda på vilka tester som är värda att lita på så hade jag troligen suttit kvar - helt nöjd iofs då med - med en återgivning ett halvt ljusår efter vad jag har idag.
Bara för att du inte förstår relevansen av en viss mätning betyder inte att relevans saknas. Likaså behöver inte en mätning betyda något om det är fel mätning. Att bygga en baslåda utan korrekta data på elementen funkar inte (om man inte har tur som en tokig). Även med korrekta data är det långtifrån alla som fixar att bygga rätt låda till den. Det går inte bara att leta upp ett element man gillar, köpa hundra styck och tro det blir bra.
Om det vore enkelt att bygga högtalare, varför låter nästan alla illa?
Kunde inte hålla med mer !
Man ska BÅDE mäta och LYSSNA !
Låter det bra så mäter det bra, mäter det dåligt så låter det dåligt...
Sedan kan man ju sakna förmågan att läsa av mätningar på rätt sätt och på så vis få för sig att det skulle mäta bra med låta dåligt...
Fast det är ju egentligen bara brist på kompetens inom området och inget annat.
Har man inte kompetensen att mäta fram det man vill åt, då är det fan bäst att inte mäta alls och bara lyssna i stället !
eller lär sig att mäta rätt och tolka mätningarna rätt !
I alla fall jag brukar alltid höra det jag lyssnar efter och brukar inte tycka det är speciellt svårt att skilja olika fenomen och problem som man skulle behöva åtgärda...
Men det blir aldrig lika tydligt som en riktigt utförd serie mätningar och någon som kan översätta resultatet till konkreta fakta om vad som behöver göras !
Jag slår att slag för mätningar och lyssning kombinerat, på så vis så kan man försäkra sig om att det man mäter och ställer in inte i något led råkar påverka ljudet negativt...
Alltså så att man inte missar något när man mäter och förvanskar ljudet med sin ingrepp i stället...