Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-10-27 20:49

Fynd: 8071...
Tack @CarpeLux för att jag fick ta över vårdnaden... :-)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
dalinad

Inläggav dalinad » 2012-10-27 21:00

torig skrev:
Fjonkalicious skrev:Kollade bilden. Det där nog inga rauna, tyska kanske?

Rolf?

Jag tror dom är svenska och är från 70-talet. Hade ett par sådana, men de hade svart skumfront. Förmodligen har de vittrat sönder o den gråa fronten är hemmagjord.

Chorus använde väl Coral-element. I varje fall verkar diskanthornet vara ett sådant. Chorus fanns en mycket kort tid o bytte sedan namn till (köptes av??) Zachry. Jag tror man hade två modeller. Denna o en golvmodell. Man marknadsförde sig av att ha hög känslighet. Deras slogan var "liten tuva stjälper ofta stort lass".

Vad jag minns hade den modell jag ägde knappt någon bas alls att tala om.

/mvh

Det där med knappt någon bas alls känner jag igen, det var inte mycket som kom där ur. Annars lät dom helt ok, såg hornen till salu på ebay för 60$ så det känns helt ok ändå. Mina första vintage högtalare men mer ska det bli.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-10-28 08:36

8071
Tack @Carpe Lux för att jag fick ta över vårdnaden. :D

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-10-28 08:36

8071
Tack @Carpe Lux för att jag fick ta över vårdnaden. :D

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-28 09:41

:D

Hoppas de sprider välljud hos dig och att du fick ut dem ur bilen utan att bryta ryggen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

torig

Inläggav torig » 2012-10-28 10:20

dalinad skrev:
torig skrev:
Fjonkalicious skrev:Kollade bilden. Det där nog inga rauna, tyska kanske?

Rolf?

Jag tror dom är svenska och är från 70-talet. Hade ett par sådana, men de hade svart skumfront. Förmodligen har de vittrat sönder o den gråa fronten är hemmagjord.

Chorus använde väl Coral-element. I varje fall verkar diskanthornet vara ett sådant. Chorus fanns en mycket kort tid o bytte sedan namn till (köptes av??) Zachry. Jag tror man hade två modeller. Denna o en golvmodell. Man marknadsförde sig av att ha hög känslighet. Deras slogan var "liten tuva stjälper ofta stort lass".

Vad jag minns hade den modell jag ägde knappt någon bas alls att tala om.

/mvh

Det där med knappt någon bas alls känner jag igen, det var inte mycket som kom där ur. Annars lät dom helt ok, såg hornen till salu på ebay för 60$ så det känns helt ok ändå. Mina första vintage högtalare men mer ska det bli.

Funderar. Dina Chorus-högtalare har ju Pioneer-element, men jag vet att mina var bestyckade med element från Coral. Bas/mellan var ett bredbandselement som förövrigt var vitt. Kan det vara så att dina är ännu tidigare än mina var o att de sedan bytte till Coral. Jag vet att deras golvmodell också var bestyckade med element från Coral och att den var kvar när de senare senare "döptes om" till Zachry.

Trots att de i stort sett "saknade" bas, tyckte jag att de lät bra. De drevs av en liten Kenwood-receiver på blott 2x14W i 8ohm, så att de var lättdrivna passade den lilla stärkaren bra.

/mvh

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2012-10-30 21:24

På en regnig trottoar i Köpenhamn:
Ett par ruffiga BeoVox 4703, en sprucken mellanregisterkant och behöver snyggas upp men lät hyffsat under 1 minuts test och basarna har gummikant ;)

En Yamaha CDX-596, ger ljud ur hörlursurtaget iaf men skippar som fasen. Får börja med att öppna och putsa bort regnfläckar och annat mög...

Fanns en trave tjock-tv och ful Denon CD-spelare också men det fick stå kvar, är det den vanliga sopsorteringen i Danmark?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-30 23:07

I danmark har man en dag i månaden för grovsopor. Då gör man som i US&A, dvs put i to the curb.

Så kommer sopgubbarna och hämtar.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
dalinad

Inläggav dalinad » 2012-10-31 15:35

Idag blev det en Dual 1225 som såg fin ut och ska fungera. 75kr gav jag för den. Känns helt ok.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2012-11-04 19:26

CDX596 funkar felfritt efter att jag topsade lasern :D
Och min gamla fjärr funkar utmärkt med den :)

Så då är frågan om man kan kanta om mellanregistret på Beovox 4703 :?:

Användarvisningsbild
276

Inläggav 276 » 2012-11-07 22:00

Jag har länge tänkt skaffa ett par sjysta hörlurar som passar till min vintage stereoanläggning. Så skulle dom kasta två par gamla lurar på jobbet så dom tog jag! Ett par Danavox Dynamic Danasound, gula & plastiga! Ett par EREF Electronics 46 och det bästa av allt är att båda var i originalkartong!! EE 46orna verkar dock bara gå i mono så jag ska kolla över alla lödningar i dom. En riktig fynddag för ett "vintagefreak" som mig! :D

[img][img]http://forumbilder.se/images/e37201285125Pe6f9.jpg[/img][/img]

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-11-08 10:44

Snygga fynd!

Användarvisningsbild
276

Inläggav 276 » 2012-11-09 22:50

Jag är verkligen fascinerad av kartongen till Danawox hörlurarna. På framsidan så ser man en kvinna med hörlurar på sig. Hon ser glad ut & visar undersidan av sin tunga i ett sexigt(!?) leende. Vid första anblicken så verkar allt normalt. När man sedan vrider på kartongen så ser man till sin förvåning att hon har ett fyrkantigt huvud! På varje sida av kartongen så ser man hennes vanskapta huvud. Om man fortfarande tvivlar på att hennes huvud ÄR fyrkantigt så blir man övertygad när man tittar på ovansidan av kartongen. Då ser man helt klart att hon måste vara en avkomma från "hammerhead" i spindelmannen serierna. Dessutom så verkar hörlurarnas översida sticka upp ur kartongen så att man får ett handtag. Alltså har någon människa i slutet på 70talet burit hem denna kvinnas fyrkantiga huvud genom att ta ett stadigt tag i hennes hörlurars överdel. Dom måste verkligen sitta hårt över öronen! När man sedan vrider kartongen till baksidan så ser man till sin lättnad att hon har funnit hjälp. Man ser henne och pojkvännen (antar att han är det) sitta & njuta av en drink och här har hon genomgått ett kirurgiskt ingrepp och botat sin allvarliga åkomma...hon har äntligen fått ett runt huvud! Familje lyckan är stor, i barnsängen ligger den lille & sover. Mamma & pappa sippar på varsin drink & spisar vax. För att inte väcka den lille så har dom såklart sina Danawox lurar på sig. Låten som nu spelas är så bra så att mamma måste höja volymen på förstärkaren. Dom ser nöjda ut, väldigt nöjda! Det behöver dock inte bero på musiken eller det fantastiska ljudet i hörlurarna. Nej, det kan även bero på att dom är väldigt nöjda med sitt val av tapeter i rummet eller att mammas gula strumpor så otroligt bra matchar både hennes hörlurar, lillens täcke och bänkskivan under skivspelaren! :) [/img]Bild

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-16 00:05

Ett par JBL L-65 Jubal i spelande skick släpades idag hem. Lådorna täckta med vit folie men under tittar välbehållen valnötsfanér fram. Blir nog lite rengöring för att få bort limrester och på det en fin slipning följt av oljning. Hela och fina lådor. Ett baselement omkonat för nio år sedan, ett i behov av ny kantring. Diskanter och mellan hela och fina. Mörkblå fronter, hela och rena. Blev uppringd på en säkert tre år gammal köpesannons i den lokala dagstidningen.

200:-

Det var väl ett fynd :)

Fick en Sony rullbandspelare på köpet (TC-399) som farsan ska få leka med som belöning då det är han som åker på att fräscha upp högtalarna ;).

Får lite rysningar då grejorna var tänkta att åka på tippen i helgen.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-16 00:09

Fan va gött! Jag har ju två par Jubal...

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-16 00:11

Speciell doft har de också, lite sött sågspånig :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-16 00:32

Rishna skrev:Speciell doft har de också, lite sött sågspånig :)

Här luktar all möjlig gammal elektronik så det har jag inte märkt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-16 16:36

Var basarna kass?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-16 18:14

276 skrev:Jag har länge tänkt skaffa ett par sjysta hörlurar som passar till min vintage stereoanläggning. Så skulle dom kasta två par gamla lurar på jobbet så dom tog jag! Ett par Danavox Dynamic Danasound, gula & plastiga! Ett par EREF Electronics 46 och det bästa av allt är att båda var i originalkartong!! EE 46orna verkar dock bara gå i mono så jag ska kolla över alla lödningar i dom. En riktig fynddag för ett "vintagefreak" som mig! :D

[img][img]http://forumbilder.se/images/e37201285125Pe6f9.jpg[/img][/img]

OMG vilka jobb har sådant liggande???? :D

De där kan bli mer värdefulla som 70-talssamlarobjekt, med tidstypiska kartonger och allt, än ur Hifi-synpunkt...! Var rädd om dem (de skulle kosta skjortan på en trendig designprylshop typ)!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2012-11-16 19:35

Fina snell e3or i ekfaner(?), behöver kantas om. 500 pix, enda budet på tradera :)

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-16 19:47

Nä, inte kass, spelandes men jag är lite tveksam till spindlarna. Det ena elementet är omkonat på Septon (eller vad de nu heter) i Göteborg och spelar som det ska. Doch tycker jag att spindeln buktar väl mycket utåt. På den andra basen är det tvärtom, spindeln buktar inåt. Kanten är rutten och farsan ska ordna den. Båda elementen mäter som de ska och spelar som de ska så det ska nog gå bra. Dock ska jag försöka få tag i ett par bättre begagnade 126:or och renovera så de blir som nya. Men, men... kanske inte går att hitta ett par sådana så här 35 år efter :)

Lådorna har jag rengjort från lim efter den s*tans folien som klistrats på dem för många år sedan. Mycket jobb men å andra sidan ett i det närmaste perfekt fanér under :). 240-papper, T-röd och olja och de glänser!

Övriga element i perfekt skick, inga spruckna prismor eller minsta antydan till slitage. Ska bli kul att ha dem spelandes så småningom.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-17 20:58

Spindlarna är nu räddade och kantringar är beställda från det stora landet i väst! JBL original till 126A. Ska bli riktigt kul det här!!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-19 11:59

Hämtade en Marantz 1530 på tippen i fredags. 0:-

Men är den något att ha? En smula rengöring här och där skadar nog inte. Framförallt är det lite glapp i sourceväljaren.

Har kopplat in mina RL45:or på den nu och ska nog bära min beocenter 9000 till tippen. Marantzen låter i alla fall inte sämre än beon som har sett sina bättre dagar efter klåfingriga barn och katter som vält blomkrukor över den.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-19 12:06

Släng inte beo 9000! Jag kan tänka mig en sådan även om skicket är bedrövligt. Det är till ett "projekt".

Hör gärna av dig innan du slänger.

Med vänlig hälsning,

Filip

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-19 12:13

Det är bara att komma och hämta. Jag bor på Tjörn så det är ju en bit från Skåne... Har en beogram 3300 oxå med tveksam funktion. Bortskänkes även den tillsammans med en Beolink 1000. Men allt är under förutsättning att jag får Marantzen att fungera tillfredställande. Stärkaren används som Radio och kopplat till datorn ibland för att lyssna på Spotify och används som filmljud.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2012-11-19 12:36

Hej,

Håller med Filip!

Jag är intresserad av din beogram 3300. Har nämligen en 3000 som funkar hyffsat (preliminjär bedömning), men med en pick-up som inte är i bästa skick. Ska efter åtgärdande ges till en son (arkitekt) med stränga estetiska krav (som bor i Danmark).

Om det blir aktuellt framöver kan jag hämta på väg upp till Värmland/Karlstad. Kan då naturligtvis ta med Beo 9000 till Filip.

//Olle

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-19 13:11

Jag tror att jag även kan tänka mig att byta RL 45:orna mot något annat intressant i högtalarväg, om det är någon som har något.

Men framförallt undrar jag ju över om Marantz 1530 är något att ha eller om det är någon form av snikversion?

/Anders

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-19 13:31

Andersh74 skrev:Det är bara att komma och hämta. Jag bor på Tjörn så det är ju en bit från Skåne... /A

Jag kan hjälpa till här Fjonk!
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-19 13:41

Titta vad fint. Vi får invänta anders besked om enheterna.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-28 16:30

Någon som kan plocka märke och modell?
Lånade dessa idag, skall bli skoj att se hur dom presterar här hemma :)

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi