Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-15 23:28

RogerGustavsson skrev:Den mätning som utförts av Stereophile visar upp till 2825W intermittent i 1 ohm.

Nu ska jag vara ärlig och säga att intermittent vet jag inte vad det är
Men jag tror jag såg 1200w något i test i 2ohm kan ha varit samma test
Med olika färg för olika ohm? Men dom mätte inte under 1khz vad jag kommer ihåg :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-15 23:41

StefanL skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:
ftorsell skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:Kan du publicera mätningen som gjordes?

Det låter som det kanske inte är helt rätt mätt, eller att steget är trasigt.

Mätningen var bara en simpel test på 60hz fast last i 4,5 ohm sedan
Samma test i 2.3 ohm med enkla motstånd det är inte någon reference
Mätning utan en test bänk han har för att snabbt och enkelt mäta hur mycket
Pulver steget lämnar vid en fast frekvens :D
Steget ska inte vara trasigt men jag och Peter tyckte det var lite väl klent
Med mos i 2ohm men testet gjordes ju först i 4ohm och längre en ett seriöst test sedan lika i 2,3 ohm och det kanske räckte för att hinna tömma kraften
I steget :D
Peter har för vana att mäta alla steg lika när han får möjlighet och med
Tanke på hur bilsteget klarade testet vart man ju väldigt imponerad :)

Glömde säga att detta test inte lagrats utan det bara sved i själen :D

Mjä, jag skulle nog vilja ha lite grafer och mer insikt om hur allt gick tillväga. Jag får känslan av att denna mätning är gjord för att sätta 1090 i dålig dager.

Vem Peter är vet jag inte., har han något med Kove att göra?

På faktiskt så anser ganska många 1090 vara potent, så när du kommer in och säger att den mäter toklågt och får tokspö av ett bilslutsteg (som du av en händelse skall köpa ett dussin av), fast inte kan presentera grafer på förfarandet, så kanske en bit skeptism infaller sig. Och diskussionen faller bort för som det är nu, så är det bara något du sagt, där finns inget att diskutera om.

No pun intended alltså.

Jag håller med dom andra, skapa en byggtråd, det skulle varit toppen att följa.

Det är ett simpelt test på steget som sagt alla mätningar på dessa steg görs väl nästan uteslutande från 1khz på det om du läser tråden från början
Har morello kommenterat att han inte tror Rotel steget lämnar så mycket vi lyckats få ur det under så lång tid ?
Jag har även erbjudit mig att fixa bänkning på fler steg i samma test
Men det gav ingen respons i denna tråd så känner du att vi vill kasta
Skit och är oärliga så erbjuder jag även dig samma test skramla ihop
Lite balla steg så gör vi mätning när vi bägge kikar på resultaten:lol:
Peter är en väldigt sympatisk kille och han har ju med Kove att göra med
Tanke på att han utvecklat deras tyngre basar bland annat

Jag var intresserad av mätningen Peter gjort, inte av andra steg (det var väl det som du ville diskutera). Jag minns inte att jag någonstans skrev att ni vill kasta skit eller är oärliga. Ej heller tänker jag skramla fra steg för test, för det är inte vad tråden handlade om.

Men skit samma, jag skall inte pissa på din parad (det var ej heller meningen).

Oki den gav som jag skrev tidigare i hans test dock ej mätt och sparat i något format så det var nog inte så mycket igentligen att säga om det förutom att vi tyckte det var lite med 589w i 4,5 ohm och sedan sjönk den
Till 240w i 2.3 ohm med bil steget vart det 2x900w samt
1900w bryggat i 4ohm vi har inte mätt några andra hifi steg men vi hade väntat högre effekt :wink:
Och inga sura miner från mig i det jag har ju själv två 1090 steg och jag har
Ju sagt till alla att mina vänner att stegen matar mina basar med 1200w per kanal
Sedan när vi mätte på detta sett vart jag ju lite snopen men som sagt
Rotel stegen jag har är ju effektfulla mot många andra steg och därav
Mena jag inget illa med att du eller någon annan ville testa sina hifisteg
Med tanke på att dom tester jag sett på hifi steg inte mäter på det sätt Peter
Mätt sedan kanske hans testbänk inte är korrekt men kör man fler steg
I samma bänk får man ju ändå en hint om vad specen är även om den är hög eller låg mot verkligheten :)
Stegen mäts till dom inte längre klarar hålla sinus våg form eller vad det heter så inte ens någon dist och annat Lull Lull mättes heller

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-15 23:51

Hur kom vi tillbaks on topic?
Alltså vad många försökt säga lite snällt, är att man inte genomför mätningar under så lång tid som gjorts här. Det finns liksom ingen mening med det. Max effekt ska den ge under millisekunder, inte flera sekunder. De är de inte byggda för, eftersom de är byggda för att spela musik. Då får man gå över till batteridrift. Så testet är riggat för att bilsteget ska vinna. Men vem lyssnar på flera sekunder långa sinustoner med fler kilowatt i effekt?

Det är samma sak som att man kan koppla högtalarna direkt till vägguttaget, det kanske är kul i några sekunder, men inget jag lägger många hundratusen kronor på att bygga en anläggning för.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 00:58

Alexi skrev:Hur kom vi tillbaks on topic?
Alltså vad många försökt säga lite snällt, är att man inte genomför mätningar under så lång tid som gjorts här. Det finns liksom ingen mening med det. Max effekt ska den ge under millisekunder, inte flera sekunder. De är de inte byggda för, eftersom de är byggda för att spela musik. Då får man gå över till batteridrift. Så testet är riggat för att bilsteget ska vinna. Men vem lyssnar på flera sekunder långa sinustoner med fler kilowatt i effekt?

Det är samma sak som att man kan koppla högtalarna direkt till vägguttaget, det kanske är kul i några sekunder, men inget jag lägger många hundratusen kronor på att bygga en anläggning för.

Det här är var en förklaring jag tycker var bra och den köper jag fullt ut
:D
En mot fråga bara om det är ok är denna

om inte stegen fixar att leverera mycket effekt längre en en millisekund
Blir då inte summan att steget till ex fixar tillslaget på ett instrument bra men om det är mer krävande musik instrument så under mer en en millisekund så tappar väl steget skärpan lite väl lätt :-)
Det skulle förklara vad mina öron hör med bilsteget att det har skärpan kraften att hålla skärpan bra oavsett hur högt jag spelar eller vilka instrument som en spelas så har steget bättre kontroll hoppas jag uttrycker
Mig någorlunda klart :-)
Och det är ju förklarligt på en punkt hifi steg tar ström ur väggen
Bilstegen ur en enorm batteri bank som inte sviktar eller viker sig
Bara man har räknat ut rätt batteri bank :) ja det är min filosofi
Om den är rätt eller fel kan jag inte säga men inte är det speciellt många
Steg som krämar ur sig kraft som detta bilsteg och visst man kanske inte alltid
Behöver effekten men vill man ha den kraften ser jag inget hifi steg som klarar detta test så bra som bilsteg gör visserligen kanske dom stora Krell stegen gör det men det är inget för min budget :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 01:13

Bland mina första inlägg var jag lite sarkastisk, men någon sekund eller två är milsvidd skillnad mot 5 sekunder för ett steg.

Vad är din budget för steg/batterier/driftskostnad?

Jag tror det här blir mitt sista inlägg. Jag mår lite dåligt bara av att tänka på hur blåst du är på väg att bli.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 01:31

MagnusÖstberg skrev:Bland mina första inlägg var jag lite sarkastisk, men någon sekund eller två är milsvidd skillnad mot 5 sekunder för ett steg.

Jag har inte satt någon budget alls för närvarande?

Jag tror det här blir mitt sista inlägg. Jag mår lite dåligt bara av att tänka på hur blåst du är på väg att bli.

Okej hur skulle du gjort bygget om du fick fria händer?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-16 07:02

ftorsell skrev:

Blir då inte summan att steget till ex fixar tillslaget på ett instrument bra men om det är mer krävande musik instrument så under mer en en millisekund så tappar väl steget skärpan lite väl lätt :-)
Det skulle förklara vad mina öron hör med bilsteget att det har skärpan kraften att hålla skärpan bra oavsett hur högt jag spelar eller vilka instrument som en spelas så har steget bättre kontroll hoppas jag uttrycker
Behöver effekten men vill man ha den kraften ser jag inget hifi steg som klarar detta test så bra som bilsteg gör visserligen kanske dom stora Krell stegen gör det men det är inget för min budget :D

Finns både RS 2000 och H,A steg som kan skicka dina basar till dom sälla jaktmarkena och som klarar dina mål med råge.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-11-16 08:02

ftorsell skrev:En mot fråga bara om det är ok är denna

Det handlar inte om EN millisekund utan några hundra millisekunder vilket är långt mer än nödvändigt för musik. Dessutom påverkar det inte skärpan på något sätt utan bara den absoluta maxeffekten. Skärpan, vad det nu är, är lika hög.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 18:24

boom skrev:
ftorsell skrev:

Finns både RS 2000 och H,A steg som kan skicka dina basar till dom sälla jaktmarkena och som klarar dina mål med råge.

Rs 2000 vad kostar det? H,A vad är det för steg? Pris? Länk?
Vad lämnade rs 2000 i 4ohm?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 18:25

UrSv skrev:
ftorsell skrev:En mot fråga bara om det är ok är denna

Det handlar inte om EN millisekund utan några hundra millisekunder vilket är långt mer än nödvändigt för musik. Dessutom påverkar det inte skärpan på något sätt utan bara den absoluta maxeffekten. Skärpan, vad det nu är, är lika hög.

Oki då är jag nöjd med det svaret? :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 18:28

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-16 18:30

ftorsell skrev:Vad lämnade rs 2000 i 4ohm?

3,6kW ( alternativt 2x1kW om man stereokopplar det )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 18:33

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Bland mina första inlägg var jag lite sarkastisk, men någon sekund eller två är milsvidd skillnad mot 5 sekunder för ett steg.

Jag har inte satt någon budget alls för närvarande?

Okej hur skulle du gjort bygget om du fick fria händer?

Mätt upp elementen efter att de var inspelade. Byggt lådorna. Mätt utnivå från 10W 8-ohmsinneffekt och räknat på effektbehovet. Det kan man räkna på också om man har tillförlitliga elementdata.

Skippat centern, tänkt igenom hur stor den verkligen behöver vara först. Frågat om råd.

Köpt de steg som krävs. Absolut och utan tvekan skippat allt som heter batteridrift. Det är rent lurendrejeri det som visats dig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2012-11-16 18:49

Skall bli extremt skoj att få uppleva denna anläggning när allt börjar falla på plats. Säga vad man vill om bygget, men denna anläggning kommer säkerligen att bringa mycket kulighet vid lyssning. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-16 18:52

MagnusÖstberg skrev:Mätt upp elementen efter att de var inspelade. Byggt lådorna. Mätt utnivå från 10W 8-ohmsinneffekt och räknat på effektbehovet. Det kan man räkna på också om man har tillförlitliga elementdata.

Skippat centern, tänkt igenom hur stor den verkligen behöver vara först. Frågat om råd.

Köpt de steg som krävs. Absolut och utan tvekan skippat allt som heter batteridrift. Det är rent lurendrejeri det som visats dig.

+1,

Hade inte tänkt att visa någon trist attityd men nu inser jag hur jäkla urspårat detta är.

Chansartade konstruktioner och batteridrift kan man ju pyssla med om man har grejer från skroten att leka med för några tusen men när det börjar snackas om halvmiljonklassen - då är det inget mindre än tragiskt. :(
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-16 20:31

Rykten gör gällande, att det är kraftfulla svenska highendsteg på väg till Gottland. 8)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-16 20:34

Ragnwald skrev:Rykten gör gällande, att det är kraftfulla svenska highendsteg på väg till Gottland. 8)

Fixar färjan verkligen det? 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-16 20:40

Nattlorden skrev:
Ragnwald skrev:Rykten gör gällande, att det är kraftfulla svenska highendsteg på väg till Gottland. 8)

Fixar färjan verkligen det? 8)

Plats är bokad hos kölsvinet. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 20:43

Vad har det med trådämnet att göra, och du tror inte boom hellre berättar det själv om han vill?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-16 20:47

MagnusÖstberg skrev:Vad har det med trådämnet att göra, och du tror inte boom hellre berättar det själv om han vill?

Vem hade gissat på boom om du inte sagt något?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 20:51

Alla som varit på forumet längre än en kvart. Jag gissade också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-16 20:53

Jag hade ingen aning om vem som syftades på. Var folk bor är inget som jag direkt reflekterar över.
Stora slutsteg är dock skoj att lyssna på så grattis till personen i fråga :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 20:56

Ja nu hitta jag ingen info om rs 2000 men eftersom jag inte behöver så mycket effekt räkna jag på lille bror som endast kosta 4995 euro
Räkna min forex app rätt blir det då endast 182360kr för fyra steg till subben :wink: det kostar inte ens 10st steg och batterier samt att det då täcker hela mitt behov mer en väl :wink:
Nej jag tycker nog min och Peters idé är den mest ekonomiska som finns
Om jag ska ha bra ljud till en anläggning runt Max 500.000kr
Shit asså tänk tio sådana steg bara det kostar mer en min anläggning :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 20:59

Sunde skrev:Skall bli extremt skoj att få uppleva denna anläggning när allt börjar falla på plats. Säga vad man vill om bygget, men denna anläggning kommer säkerligen att bringa mycket kulighet vid lyssning. :)

Du är väl redan inbjuden om jag inte minns fel :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 20:59

Du förstår fan ingenting om någonting. Hade du varit närmare hade jag fan lagt dig över knät och piskat in kunskap i dig.

Förövrigt fick du en länk rakt in på specen för RS2000
Jag saknar dig.

Lennart

Inläggav Lennart » 2012-11-16 21:02

Han driver med Er och ser hur länge ni orkar bemöta honom .....

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 21:02

boom skrev:
ftorsell skrev:

Jag tror dig tyvärr inte men jag är beredd att låta mina basar spelas sönder med ett rs 2000 om vi inte går över 80hz :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-16 21:06

Lennart skrev:Han driver med Er och ser hur länge ni orkar bemöta honom .....
Japp, jag greppade det just nu.

Lite trist, men man får ju hoppas att de fått sig ett gott skratt :D

Case Closed.
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-16 21:06

Lennart skrev:Han driver med Er och ser hur länge ni orkar bemöta honom .....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-16 21:15

Jag tror att han måste få bygga sin batteristereo och plåga sin bekantskapskrets med den ett tag. För det är nog mest det det handlar om, att vinna beundran.

Fast lite sorgligt är det att han skulle vinna lika mycket beundran bara genom att stava rätt. Det är liksom billigare.

Var jag elak nu? :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi