Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-11-17 02:17

Fjonkalicious skrev:
Vinylcalle skrev:Tycker den här tråden börjar likna mobbning. Uppenbarligen har TS bestämt hur han vill ha det, att kalla han dum i huvudet kommer knappast gagna någon.

MvH Carl

Edit: Här skall finnas ett inlägg som betonar folks genuina omsorg istället för mobbing. Det handlar om mycket pengar, folk bryr sig någonstans ändå om att TS skall få så mycket valuta för pengarna. I vissa fall så kan det se ut som mobbing, men i vissa fall så ser jag faktiskt ren omsorg. Men vem kan berätta detta i efterhand?

Att säga till en vuxen människa att man vill slå honom på grund av att han inte bygger sin stereo som man tycker kan knappast vara annat än kränkande.

I detta fallet är TS en person som inte är allierad med andra här på forumet typ LTS-gänget eller liknande och då är det plötsligt helt okej.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-17 02:23

Vinylcalle skrev:
Fjonkalicious skrev:
Vinylcalle skrev:Tycker den här tråden börjar likna mobbning. Uppenbarligen har TS bestämt hur han vill ha det, att kalla han dum i huvudet kommer knappast gagna någon.

MvH Carl

Edit: Här skall finnas ett inlägg som betonar folks genuina omsorg istället för mobbing. Det handlar om mycket pengar, folk bryr sig någonstans ändå om att TS skall få så mycket valuta för pengarna. I vissa fall så kan det se ut som mobbing, men i vissa fall så ser jag faktiskt ren omsorg. Men vem kan berätta detta i efterhand?

Att säga till en vuxen människa att man vill slå honom på grund av att han inte bygger sin stereo som man tycker kan knappast vara annat än kränkande.

I detta fallet är TS en person som inte är allierad med andra här på forumet typ LTS-gänget eller liknande och då är det plötsligt helt okej.

MvH Carl

Nej jag sitter nog på många lts killars piltavla :wink:
Tack för ditt stöd :)
Även om vi inte tycker lika vill säga om ljud 8)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-11-17 02:33

ftorsell skrev:
Vinylcalle skrev:
Fjonkalicious skrev:

MvH Carl

MvH Carl

Det kan jag nog garantera att vi inte gör men det är också grunden i det hela. Man ska kunna respektera varandras åsikter oavsett hur olika dom är.

Har folk invändningar mot det du bygger bör man komma med sakliga argument, inte genast idiotförklara dig och mena att det är lönlöst.

Jag ser fram emot att läsa om slutresultatet oavsett vilken väg du väljer att ta.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 02:50

Är du frisk Calle?

Du verkar ha en abnorm fokusering och inbillning i det du läser med dragning åt en viss förening som inte ens nämns i tråden :?

Jag betackar mig starkt för den inblandningen, jag är inte ens medlem.

Noterbart är att han förmodligen kommer ha en känslighet på systemet på uppemot 100dB också. Hur ser du att han kommer använda sina 20 000 watt hemma?

Har du kunskap att kunna se hur starka effektuttag från bilbatterier påverkar deras livslängd och vilken driftskostnad han kommer ha på sin anläggning? Kan du förklara hur laddningsprocessen går till.

Är du som representant för Rehifi beredd att säga att med den kunskapen ni inom företaget har, så är det här en välbalanserad och förnuftig lösning?

Tycker det är lämpligt att någon uppenbart okunnig lyssnar på en försäljare som demonstrerar det förnuftiga i att välja en batterilösning för tiotalet bilstereosteg om 2KW stycket till en hemanläggning genom att köra 5 sekunders sinussvep så ramlar mitt förtroende för din kunskap rätt långt ner i dyn.

Men du kan gärna utveckla på vilket sätt du tror att TS kommer få den bästa valutan för sina 500 000 kronor han ser att anläggningen hamnar på med hjälp av den lösningen. Det är nog fler som är intresserade av din professionella bedömning i det fallet. För du skriver väl det du gör av välvilja, inte något annat? Det är väl det som är meningen med ditt inlägg? Inget annat hoppas jag.

Jag ber om ursäkt om du läser saker bokstavstolkande och inte i sammanhang. Det är inte alla som kan det. Då hade du kanske förstått att "lägga dig över knät och daska in kunskap i dig" inte kan tolkas aggressivt och med hot om våld, särskilt som jag ber honom kontakta mig privat om han vill få mer meningsutbyte. Tillsammans med de råden jag givit tidigare finns det absolut inget annat vis att se på det än att jag råder honom att först bygga sina högtalare och därefter se över vilken drivning han behöver.

Men du råder honom att köra på och beställa batterier/steg/laddare för ett par hundratusen till sin hemanläggning för du kan förstå det behovet?

Ursäkta mig, men det känns nästan som att du alltför ofta är mer fokuserad på vilka som skriver än vad det står. Och du gillar att klumpa ihop folk i grupperingar. Hur vore det om du försökte se syftet i det som står. Jag tycker att det vore jäkligt mycket bättre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-17 03:03

Jag tolkar Magnus inlägg som genuin omtanke om TS.

Galna mastodontprojekt är det inte fel på men i detta fall så tror jag att TS nog skulle ta en bra vända till på planeringsstadiet. Då det inte verkar gå helt smärtfritt med kommunikation i skriven form så kanske den kan skötas på annat sätt?

När en publik som denna som är rätt härdad när det gäller utflippade kravspecifikationer undrar om TS driver med dem pga av det han säger inte hänger ihop utan verkar vara en stor samling vidarebefordrad och misstolkad information så skulle jag lyssnat.

Jag själv kan inte bestämma mig om det han säger är på allvar. Om det är på skämt så "haha det bjuder jag på" men om det är på allvar.... 8O

Inte alls pga av målsättningen med bygget utan vägen dit. Som om någon kom fram till mig och sa "Jag skall laga den godaste middagen! Som ingredienser har jag tänkt mig strimlat guld, tjära, rutten mås och Naga chili för jag gillar när det inte är för mesig kryddat"

ftorsell, jag hejar verkligen på dig i dit mål att bygga din drömanläggning. Men kolla lite vad andra kokat ihop.....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-17 04:24

Svante skrev:Jag tror att han måste få bygga sin batteristereo och plåga sin bekantskapskrets med den ett tag. För det är nog mest det det handlar om, att vinna beundran.

Fast lite sorgligt är det att han skulle vinna lika mycket beundran bara genom att stava rätt. Det är liksom billigare.

Var jag elak nu? :roll:

Nej, dryg skulle jag säga vilket inte är likt dig.
Fattar inte att du Svante som pedagog skriver något sådant. Dyslexi är ett handikapp.
Tycker det är klart tråkigt att se trakasserande inlägg emot en person som jag inte har sett skrivit något liknande mot dig eller nån annan.

/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-17 08:26

ftorsell skrev:Till övriga intresserade hoppas jag vi kan fortsätta tråden på ett trevligt och lärorikt sätt :D

Mvh Fredrik

Min fetning. Är det råd du vill ha trots allt? Det har kommit många bra råd, men hittills har jag bara sett att du slagit ifrån dig och tyckt att folk inte förstår. Tror inte att en enda här vill dig något ont, men nog att flera blir frustrerade över att du inte överväger det folk säger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-17 10:09

Jag tycker att systemet som TS bygger är delvis skit kul! :D
och delvis hål i huvudet.... :(

Men jag har ju sagt till honom vad jag tycker så han vet redan, det är ju hans val vad han vill bygga och vill han bygga detta så får han göra det!
Jag kanske är lat och inte så omtänksam eller ?
Men jag ser det inte som mitt uppdrag att "rädda alla" från att göra knasiga saker...
Så jag låter folk göra hur knasiga saker som helst, jag påtalar gärna vad dom borde göra annorlunda, men om man som i detta fallet står på sig!
Så som Ftorsel gör, att detta kommer att bli super bra och att han ska köra vidare, jahh då har i alla fall jag inget intresse av att försöka övertala honom till att göra något annat :)

Alla gör vad dom vill, och jag hoppas bara att detta blir så som han hoppas på !
Enda jag inte köper i huvudtaget är centern, den ska malas ner i smulor och spridas över atlanten... :lol:
Och börjas om från början :)
Tycker jag, och kommer fortsätta att tycka ! :)

I övrigt så, trots att mycket är enligt mig totalt galet, så som sättet som detta ska drivas på... så accepterar jag att han vill göra så.
Och låter honom göra så och hoppas i stället på att han får det han hoppas på, det är det viktiga ! :)

Jag ser fram mot att lyssna på systemet sedan när det är klart, jag är övertygad om att det blir en upplevelse på flera sätt.
Trots att det inte kommer vara det ljud som JAG i huvudsak föredrar, det är liksom inte det viktiga...
Jag kan uppskatta andra typer av ljud också, och framförallt är det sjukt kul med spårade system om nu ägaren är nöjd så ger det mig extra glädje! :)
Jag tycker om när folk är glada och nöjda och framförallt om det är egna projekt och påhitt som blivit som personen i fråga hoppats ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-17 10:34

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 10:47

DVD-ai skrev:Så som Ftorsel gör, att detta kommer att bli super bra och att han ska köra vidare, jahh då har i alla fall jag inget intresse av att försöka övertala honom till att göra något annat :)

Jag tycker du är en omtänksam person. Verkligen.

Men det här handlar om extremt mycket pengar där trådskaparen är sanslöst entusiastisk och saknar kunskap att kunna bedöma de råd han får. Det har han sagt själv. Det som driver honom framåt är att han litar på någon.

Och denna någon är fullkomligt på väg att blåsa honom.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-17 10:55

Men vad kan vi göra åt det då han bestämt sig för att köra vidare ?
Jag menar... då får han väll helt enkelt lära sig av sitt misstag ?
vi kan ju inte göra mer än vad vi redan gjort för honom i fråga om att förklara för honom vart dom borde tänka annorlunda.

Jag förstår vad du vill göra men tror inte att du kommer kunna göra det Magnus :)

Ibland får man bara titta på och hoppas på det bästa, så att säga... :)
Jag hoppas på det bästa, alltså att TS blir nöjd och att systemet blir vad han hoppas på :)

För jag vet att jag inte kan göra någonting åt att ändra på detta.
då ser jag ingen anledning till att försöka liksom... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 11:04

Nej, men man kan tala om det. Det har jag gjort nu. Och förtydligat det.

Mer kan man inte göra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-17 11:27

DVD-ai skrev:Men vad kan vi göra åt det då han bestämt sig för att köra vidare ?
Inte uppmuntra galenskapen?

Det finns galet kul och galet dumt, i detta projekt överväger tyvärr galet dumt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-17 12:39

Kan ingen få låna och prova ett steg m. batteri? Gärna ngn mätkunnig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-17 13:26

Alexi skrev:
DVD-ai skrev:Men vad kan vi göra åt det då han bestämt sig för att köra vidare ?
Inte uppmuntra galenskapen?

Det finns galet kul och galet dumt, i detta projekt överväger tyvärr galet dumt.

Men det har vi väll inte uppmuntrat ?
vi har väll varit väldigt ydliga med vad vi tycker...

jag menar bara på att ingen vinner någonting på att vi tjatar oss och alla andra less på något som uppenbart inte kommer att förändra något.. :)
Mvh//David

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-17 15:15

Vinylcalle skrev:
ftorsell skrev:
Vinylcalle skrev:
Fjonkalicious skrev:

MvH Carl

MvH Carl

Det kan jag nog garantera att vi inte gör men det är också grunden i det hela. Man ska kunna respektera varandras åsikter oavsett hur olika dom är.

Har folk invändningar mot det du bygger bör man komma med sakliga argument, inte genast idiotförklara dig och mena att det är lönlöst.

Jag ser fram emot att läsa om slutresultatet oavsett vilken väg du väljer att ta.

Absolut ser jag med fram emot det även om det är långt kvar så smyger
Jag sakta men säkert på slutmålet

Mvh Fredrik

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-17 15:34

Nattlorden skrev:Kan ingen få låna och prova ett steg m. batteri? Gärna ngn mätkunnig.

Dom handgörs på beställning jag kommer ju som sagt att beställa ett eller fler åt gången men om ni inte själva beställer ett att testa på får vi nog hållas tills jag får hem dom första :wink:
Dom har precis släppt ett klass d steg som lämnar 3000w rms i 1ohm
Det tänkte jag kolla om det kan va något för mig :wink:
Har dock inte lyssnat på det så jag vet inte om jag törs chansa
Bara för att det lämnar mer effekt men det lämnar ju som sagt 1kw mer
Och allt jag har hört från detta märke har låtit ok men prostegen
Låter så bra så jag tror jag håller fast vid dom som planerat :)
Det finns som sagt en Volvo i Stockholm som spelar med dessa prylar dag ut
Och dag in det är ju min reference vad dessa prylar kan fixa även om dom basarna inte lirar lika tight som mina så låter det så jäkla bra
Och det han skulle behöva göra är att uppgradera sina diskanter
Tänk ett par band från transmission :D
För hemma ljud är transmission audio det trevligaste jag hört dock inga
Jätte pjäser men dom spelade så bra jag fick rysningar även fast detta
Inte var på någon konsert nivå :wink:
Tack bo för den lyssningen valet av diskant vart ju ganska enkelt efter det
:D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-17 16:05

Nattlorden skrev:Kan ingen få låna och prova ett steg m. batteri? Gärna ngn mätkunnig.

Prata nyss med Peter och om han får göra en mätning på ett rs 2000 eller
Liknande steg fixar han ett steg åt någon här att mäta på :wink:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-11-17 16:20

Hur i sjutton provar ni 3kW RMS ??

Under längre tid är det inte lätt att ha dom effekterna under kontroll.

Det här projektet kittlar härligt i galenskaps nerven !

Förköp dig inte bara utan ta det stegvis.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-17 16:29

http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu6000.htm

Det är väl som att prata om ett sådant?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-11-17 20:01

MagnusÖstberg skrev:Är du frisk Calle?

Du verkar ha en abnorm fokusering och inbillning i det du läser med dragning åt en viss förening som inte ens nämns i tråden :?

Jag betackar mig starkt för den inblandningen, jag är inte ens medlem.

Noterbart är att han förmodligen kommer ha en känslighet på systemet på uppemot 100dB också. Hur ser du att han kommer använda sina 20 000 watt hemma?

Har du kunskap att kunna se hur starka effektuttag från bilbatterier påverkar deras livslängd och vilken driftskostnad han kommer ha på sin anläggning? Kan du förklara hur laddningsprocessen går till.

Är du som representant för Rehifi beredd att säga att med den kunskapen ni inom företaget har, så är det här en välbalanserad och förnuftig lösning?

Tycker det är lämpligt att någon uppenbart okunnig lyssnar på en försäljare som demonstrerar det förnuftiga i att välja en batterilösning för tiotalet bilstereosteg om 2KW stycket till en hemanläggning genom att köra 5 sekunders sinussvep så ramlar mitt förtroende för din kunskap rätt långt ner i dyn.

Men du kan gärna utveckla på vilket sätt du tror att TS kommer få den bästa valutan för sina 500 000 kronor han ser att anläggningen hamnar på med hjälp av den lösningen. Det är nog fler som är intresserade av din professionella bedömning i det fallet. För du skriver väl det du gör av välvilja, inte något annat? Det är väl det som är meningen med ditt inlägg? Inget annat hoppas jag.

Jag ber om ursäkt om du läser saker bokstavstolkande och inte i sammanhang. Det är inte alla som kan det. Då hade du kanske förstått att "lägga dig över knät och daska in kunskap i dig" inte kan tolkas aggressivt och med hot om våld, särskilt som jag ber honom kontakta mig privat om han vill få mer meningsutbyte. Tillsammans med de råden jag givit tidigare finns det absolut inget annat vis att se på det än att jag råder honom att först bygga sina högtalare och därefter se över vilken drivning han behöver.

Men du råder honom att köra på och beställa batterier/steg/laddare för ett par hundratusen till sin hemanläggning för du kan förstå det behovet?

Ursäkta mig, men det känns nästan som att du alltför ofta är mer fokuserad på vilka som skriver än vad det står. Och du gillar att klumpa ihop folk i grupperingar. Hur vore det om du försökte se syftet i det som står. Jag tycker att det vore jäkligt mycket bättre.

Vad håller du på med egentligen?

Först vill du slå någon för att han inte gör som du vill med sina egna pengar. Sen påstår du att jag är sjuk. Det är inget annat än förtal och är ett lagbrott.

Att du precis som alla andra fulretoriker blandar in mitt yrke i det hela gör det knappast bättre.

Jag tänker inte svara på dina frågor som enbart bygger på att försöka förminska mig.

Du borde kanske inte sitta här hela dagarna det är uppenbart att forumet lockar fram dåliga sidor hos dig. Kanske kunde du då också bilda dig lite perspektiv på saker och ting.

Min tid är för dyrbar för att sitta och bråka med hifimissionärer, härmed lämnar jag tråden.

Edit: En sund moderator borde ge dig en varning för det beteende du uppvisar.

/Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 20:15

Lägg bara av Calle, du passerar alla gränser.

Det är ett talesätt.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-17 20:25

ftorsell skrev:

Prata nyss med Peter och om han får göra en mätning på ett rs 2000 eller
Liknande steg fixar han ett steg åt någon här att mäta på :wink:

Varför inte pma Morello då han är delaktig i rs2000 och en av konstruktörerna.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2012-11-17 20:26

Nu tycker jag att alla lugnar ner sig och så sjunger vi "we shall overcome" tillsammans!

:)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-17 20:33

norman skrev:Nu tycker jag att alla lugnar ner sig och så sjunger vi "we shall overcome" tillsammans!

:)

:lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 21:10

MagnusÖstberg skrev:Lägg bara av Calle, du passerar alla gränser.

Det är ett talesätt.

Aha, ett nytt talesätt :)

"Lägg av Calle, du passerar alla gränser." Månne ett ortotalesätt? :P
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-17 22:02

Här va de livat. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 22:13

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Lägg bara av Calle, du passerar alla gränser.

Det är ett talesätt.

Aha, ett nytt talesätt :)

"Lägg av Calle, du passerar alla gränser." Månne ett ortotalesätt? :P

Ska'ru ha ett kok stryk gubbjävel? :evil: :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 22:27

:D

Här är lite Hi-Fi Delirium

Grüetzi
gubbjävel
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-11-17 22:29

kan vi inte göra den här tråden till sticky? innehåller ju allt och nu även personangrepp ala Faktiskt... priceless.

Ingen som provat att gör tvärtom? Kånkat ut sin hemmastereo till bilen? Måste erkänna att det har slunkit ner ett järn eller två men nu låter det som en riktigt bra idé. Eller?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi