Carlsson OA-5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-16 19:25

PappaBas skrev:I posten överst på sidan skriver jag som svar på den direkta frågan från Bill50X om vilken annan musik som låter konstigt. Jag försöker svara så gott jag kan och tar upp exempel som låter bra och dåligt. Ändå fortsätter han mala på om den andra låten på samma sätt. Då lackade jag ur.

Jag förstår dig. Ibland blir de sammantagna kommentarerna bara för mycket och så lackar man ur på den kommentaren som kanske bara råkar komma vid ett olämpligt tillfälle.

Att jag fastnade vid just denna låt berodde på:
1) Jag råkar ha den hemma.
2) Bra om man diskuterar samma material.

Om du ursäktar tycker jag dock att man kan få diskutera just den låten, eller rättare sagt, en låt med den fördelning av energi som den råkar ha. Må vara att den låter OK i pi60 men enligt mig är det ingen kvalitetsstämpel. Jag har tidigare skrivit om att jag tycker såväl piP och pi60 ha ett mindre blommande mellanregister (än de borde ha) och har, med rätt eller fel, tillskrivit detta beroende på tvåvägskonstruktionen. Men detta är egentligen en helt annan diskussion och därför valde jag att inte ta upp detta i den här tråden.

/ B

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-16 19:27

No hard feelings Bill50x :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-16 20:23

Bill50x skrev:Må vara att den låter OK i pi60 men enligt mig är det ingen kvalitetsstämpel.

När jag läser det här får jag känslan av att du inte riktigt är med på varför låten nämns överhuvudtaget, samma sak med kommentaren att den inte är en bra värdemätare på bra återgivning osv. Flera personer (vi kan kalla antalet 'YYY') har förklarat varför låten nämns. Är du med på detta eller ej?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
CMB79

Inläggav CMB79 » 2012-11-16 21:03

Har följt diskussionen en del då jag själv äger ett par oa5-mmx.

Vill inte ifrågasätta någon gällande vad de upplevt gällande loch lomond och oa5-mmx. Men vill bara påpeka att jag själv inte upplever det ni beskriver när jag lyssnar på loch lomond. Inte för att jag upplever den som bra, men i alla fall inte som oslyssningsbar. Kan ju dock bero på att jag inte har guldöron :)

En fråga som dök upp är om ni som lyssnat och upplevt problemet har lyssnat på samma par högtalare. Skulle ju i så fall kunna bero på "dåliga" exemplar av element eller filter. Bara en ren spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-16 21:10

CMB79 skrev:Vill inte ifrågasätta någon gällande vad de upplevt gällande loch lomond och oa5-mmx. Men vill bara påpeka att jag själv inte upplever det ni beskriver när jag lyssnar på loch lomond. Inte för att jag upplever den som bra, men i alla fall inte som oslyssningsbar. Kan ju dock bero på att jag inte har guldöron :)

Kan finnas andra skäl också, ditt rum t.ex. eller en så udda sak som varians på elementen... i vilket fall som... intressant fakta... om det nu bara inte är att du inte lyssnat på rätt sak ännu, det är ju en bit in... tror PappaBas givit tidsangivelse tidigare i tråden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-16 21:32

@CMB79: om jag inte minns fel påverkas fenomenet rätt mycket av hur pass starkt man spelar.

tct98

Inläggav tct98 » 2012-11-16 22:09

Efter att ha läst Molt som handlade om processade inspelningar av cd skivor så laddade jag ner det utmärkta programmet MasVis. Här kunde man bla utläsa dynamiken i inspelningarna och även se hur nivån låg i inspelningen. Denna nyupptäckta kunskap förde med sej att flera nyinköpta skivor hamnade efter bara ett par minuters lyssnande i bokhyllan. Fel på inspelningen trodde jag. Här ser man nackdelen med att ha väldigt fina högtalare som avslöjar allt. (Min kunskap i det här ämnet var inte så utvecklad då). Det tråkiga var bara att det var många skivor som inte fann nåd. Det som klarade sej bäst var stillsamma låtar som inte ställde så stora krav. T.o.m min fru som gillar musik men är fullständigt ointresserad av det tekniska satt och uttalade sej om att detta var en dålig inspelning.
Sen korsades min väg av Pappabas på Faktiskt.se. Då förstod jag att det största problemet låg hos högtalaren. Därpå följde en intensiv tid som slutade med att MMX ställdes åt sidan och efterträddes av OA51.

Problemet har Grafpro dokumenterat och som framkommit här också. något låter illa strax över 2khz hos F87 . Delningsfrekvensen går inte att lägga lägre för just där börjar T22 låta illa också. Annars är T22 en mycket bra diskant. På så sätt sitter man fast i elementens tekniska begränsningar och allt som kan göras är att försöka lägga en dämpskiva nära F87. Jag har provat den varianten och det blir bättre.

Då undrar man ännu en gång att jag som den amatör jag var tyckte att något inte lät bra men ändå slank MMX igenom proffsens kritiska öron.

Användarvisningsbild
CMB79

Inläggav CMB79 » 2012-11-16 22:15

Nattlorden: Kollade igenom tråden men lyckades inte hitta någon tidsangivelse. Har dock lyssnat igenom den ett par ggr.

Jonasp: Det är sant jag har inte lyssnat på den extremt stark, bor i lägenhet, men tycker ändå jag borde anat problemet.

Men som sagt det är många parametrar som påverkar t.ex. rummet mm.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-11-16 22:22

PappaBas skrev:Det är min diskant-testlåt :)
Den är inte snällt inspelad. Men den har mycket energi i ett visst område speciellt 1:35 in i låten. Det är just i det området MMX inte vill vara med (F87 för att vara exakt).

Men på MMX låter det inte dåligt. Det skär ihop totalt!

Här!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-17 02:04

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Må vara att den låter OK i pi60 men enligt mig är det ingen kvalitetsstämpel.

När jag läser det här får jag känslan av att du inte riktigt är med på varför låten nämns överhuvudtaget, samma sak med kommentaren att den inte är en bra värdemätare på bra återgivning osv. Flera personer (vi kan kalla antalet 'YYY') har förklarat varför låten nämns. Är du med på detta eller ej?

Klart jag är med. Men varför tillåts jag inte ha en egen åsikt?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 02:20

Bill50x skrev: Men detta är egentligen en helt annan diskussion och därför valde jag att inte ta upp detta i den här tråden.

/ B
Det var nog oerhört klokt. Det är ju tillräckligt många missförstånd redan från din sida.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 03:15

MagnusÖstberg skrev:Peter!

Oavsett om det här inlägget med bilden ursprungligen var menat som roligt eller ironiskt vet jag inte.

Men det luktar illa för mig.

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Kanske så här :)

Bild

Mvh
Peter

Den där kurvan hör väl till QM10 fritt placerad utan stöd från vägg?

Mätobjektet för mätkurvan är GURU QM10.

Vem vet, kanske LTS mätningar ser ut så där? :)

Mvh
Peter

Så här är det. Jag svarade på en fråga. Frågan löd:
Ragnwald skrev:Hur ser LTS mätningar ut?

Ok, vad som sagts är att det är vid vite strängeligen förbjudet att publicera mätningar från LTS eftersom man då överträder copyrightlagen och skall i så fall ställas inför domstol.

Ja, hur ser LTS mätningar ut? MÖ, du har i vart fall inte kunnat svara på frågeställningen.

MÖ, Det är intressant att se vad som luktar illa för dig och vad som luktar gott. MÖ, du menar alltså att LTS mätning och test luktar gott? Jag bara frågar.

Ok, då får man väl visa något annat som svar på frågan, eller hur?

Sedan finns det vissa objektiva och fysiska och fysikaliska fakta.

Ett sådant faktum är att Naq och Larsen inte är nöjda med det mätförfarande som LTS nyttjat.

Ett annat faktum är att LTS mätkurva inte ser så fördelaktig ut.

Ett tredje faktum är att Naq och larsen inte fått ta del av mätningar eller text innan publicering och ej heller i smband med publicering och ej heller efter publicering. De vet alltså inte vad som står i LTS test i Molt.

Ok, lägger jag ihop dessa fakta och söker något motsvarande på nätet så kom jag fram till att den kurva som jag svarade med till punkt och pricka överensstämmer med fakta. Därför gjorde jag inlägget exakt så som jag gjorde. Att inte alla förstår, må vara hänt, men då kan jag ju i efterskott förklara om nu någon inte skulle förstått.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-11-17 03:29

Nu har jag äntligen ledigt och möjligheten att lyssna på den omtalade låten,vad är det som blir obehagligt i den,tycker mest man blir sugen på att gå på koncert när man hör den?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-17 04:06

Joduharjuenalinndu* . . . typ ! :D

*Där allt låter "lika bra"(eller ännu bättre) . . . typ :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-17 04:36

Laila skrev:Joduharjuenalinndu* . . . typ ! :D

*Där allt låter "lika bra"(eller ännu bättre) . . . typ :wink:

Tänk om allt låter likadant, alltid... Då ere ju bra om det låter bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-17 09:17

Bill50x skrev:Klart jag är med. Men varför tillåts jag inte ha en egen åsikt?

/ B

Ok, då kanske jag misstolkar dig istället!!! Givetvis tillåts du ha en egen åsikt. Men när du skrev om att låten var en dålig värdemätare för god återgivning som svar på mitt och Pappabas inlägg uppfattade jag det som att du på något sätt bemötte vår hållning med det inlägget. Det är inte vår hållning.

För övrigt vill jag fortfarande höra vad du hade sagt om du hade hört låten på OA5MMX när man spelar relativt starkt. Jag tror (obs tror!) att det hade varit en ögonöppnare för dig. Eller ska vi säga öronstängare. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-17 12:25

ivor-isobarik skrev:Nu har jag äntligen ledigt och möjligheten att lyssna på den omtalade låten,vad är det som blir obehagligt i den,tycker mest man blir sugen på att gå på koncert när man hör den?

Har du MMX?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 13:42

Hej Peter!

Du tror inte att man refererar till en mätning på aktuell högtalare?

Du tror inte att det är olämpligt att lägga ut en mätning på en högtalare i en tråd utan att nämna att det är en annan högtalares mätning du lägger ut?

Du tror inte ens att det vore lämpligt att nämna att mätningen du lägger ut inte ens är gjord av LTS?

Dessutom tror jag att du har synpunkter på kurvan som du inte lägger ut, utan inväntar kommentarer. Det är vad jag tror.

Och det luktar illa.

Alternativet är att du i en infekterad tråd inte beter dig det minsta seriöst.

Och det luktar illa det med.

Du kan skriva hur mycket retoriska finter som helst, men dina argument och din argumentation luktar illa oavsett.

Vill du bli tagen det minsta seriöst när det gäller din framtoning i denna och andra trådar är det på tiden att du leker mindre räv och blir rakare.

petersteindl skrev:

Oavsett om det här inlägget med bilden ursprungligen var menat som roligt eller ironiskt vet jag inte.

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Bild

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Ok, vad som sagts är att det är vid vite strängeligen förbjudet att publicera mätningar från LTS eftersom man då överträder copyrightlagen och skall i så fall ställas inför domstol.

Ja, hur ser LTS mätningar ut? MÖ, du har i vart fall inte kunnat svara på frågeställningen.

MÖ, Det är intressant att se vad som luktar illa för dig och vad som luktar gott. MÖ, du menar alltså att LTS mätning och test luktar gott? Jag bara frågar.

Ett sådant faktum är att Naq och Larsen inte är nöjda med det mätförfarande som LTS nyttjat.

Ett tredje faktum är att Naq och larsen inte fått ta del av mätningar eller text innan publicering och ej heller i smband med publicering och ej heller efter publicering. De vet alltså inte vad som står i LTS test i Molt.

Ok, lägger jag ihop dessa fakta och söker något motsvarande på nätet så kom jag fram till att den kurva som jag svarade med till punkt och pricka överensstämmer med fakta. Därför gjorde jag inlägget exakt så som jag gjorde. Att inte alla förstår, må vara hänt, men då kan jag ju i efterskott förklara om nu någon inte skulle förstått.

Mvh
Peter
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 15:14

MagnusÖstberg skrev:Hej Peter!

Du tror inte att man refererar till en mätning på aktuell högtalare?

Du tror inte att det är olämpligt att lägga ut en mätning på en högtalare i en tråd utan att nämna att det är en annan högtalares mätning du lägger ut?

Du tror inte ens att det vore lämpligt att nämna att mätningen du lägger ut inte ens är gjord av LTS?

Dessutom tror jag att du har synpunkter på kurvan som du inte lägger ut, utan inväntar kommentarer. Det är vad jag tror.

Och det luktar illa.

Alternativet är att du i en infekterad tråd inte beter dig det minsta seriöst.

Och det luktar illa det med.

Du kan skriva hur mycket retoriska finter som helst, men dina argument och din argumentation luktar illa oavsett.

Vill du bli tagen det minsta seriöst när det gäller din framtoning i denna och andra trådar är det på tiden att du leker mindre räv och blir rakare.

petersteindl skrev:

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Bild

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Nej, det är ju inte tillåtet att referera till aktuell mätning. Hur kan du uppmana till sådant som lagligt sett inte är tillåtet? Menar du att det skulle vara seriöst? Varför har i så fall ingen lagt upp den? Om det är det du menar så är i så fall alla som har tillgång till kurvan på den aktuella högtalaren oseriösa och det inkluderar även LTS styrelse, eller hur? Hade jag haft kurvan tillgänglig och hade det varit tillåtet att publicera den i tråden så hade du fått se den. Men nu är det inte så.

MÖ, jag har gett Ragnwald ett svar och det är mitt svar. Gillar du inte mitt svar till Ragnwald så kan väl du istället ge Ragnwald ett svar? Då kommer du med något konstruktivt. Du vill gärna springa omkring och lägga ner din tid på att tala om vad andra skall göra i sitt liv. Svara på Ragnwalds fråga istället. Sköt du ditt. Jag sköter mitt.

Mitt svar till Ragnwald var till för att skapa en sorts eftertanke. Därför skriver jag inlägget i form av en fråga.

Mäter man en frekvensgång så är det så en tonkurva kan se ut oavsett om det är en LTS-mätning eller någon annans mätning. Varje mätning är ju under specifika premisser.

I just det här fallet finns det gemensamma nämnare i botten och dessa gemensamma nämnare tycker jag är en viktig sak som bör mana till eftertanke. Svårare än så är det inte.

I båda fallen representerar mätningarna mätningar i en test av högtalare inkluderandes tonkurvemätningar som vad jag har förstått tillverkaren hyser dubier emot eftersom mätpremisserna inte var enligt tillverkarens önskemål. Jag tog just denna kurva eftersom jag vet att de flesta som läser här vet att det är en kurva på QM10 och Ingvar har kommenterat dessa. So far, so good.

Men, än så länge har varken Larsen eller Naq fått ta del av varken mätningar eller testresultat och därför kan de inte kommentera dessa. Tycker du det luktar bra?

Vore det inte bättre att du svarade Ragnwald och visade honom på hur LTS-mätningar ser ut. Då hade du i alla fall bidragit med något konstruktivt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-11-17 15:19

Har det bringats klarhet i vad skillnaderna mellan mätresultat gjorda av IÖ eller med hans utrustning och "alla andras" beror på? Ämnet har ju varit uppe förr. Jag har för mig att IÖ använder en gammal "pennplottermätare" från B&K som mäter med svept sinus och tidsfördröjning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 15:30

petersteindl skrev:
Men, än så länge har varken Larsen eller Naq fått ta del av varken mätningar eller testresultat och därför kan de inte kommentera dessa. Tycker du det luktar bra?

Mvh
Peter
Det stinker att en utvärderad tillverkare inte tillåts att lämna sina synpunkter i samma nummer som en artikel ligger i, särskilt med tanke på hur sällan en tidning kommer ut. Det fanns en ök om det också.

Men den här tråden handlar inte om det, det finns en låst tråd om det Peter. Du kan inte med retoriska knep tro att du kan rättfärdiga dina felaktigheter med andras.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 15:30

single_malt skrev:Har det bringats klarhet i vad skillnaderna mellan mätresultat gjorda av IÖ eller med hans utrustning och "alla andras" beror på? Ämnet har ju varit uppe förr. Jag har för mig att IÖ använder en gammal "pennplottermätare" från B&K som mäter med svept sinus och tidsfördröjning.

Nej, det är inte B&K, det är Neutrik.

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2012-11-17 15:36

På tal om det av Öhman föreslagna lyssningstillfälle, fortfarande osäkert pga saknaden av tillgängliga högtalare.

Varför inte låna det par som HiFi&Musik byggt? Det är ju deras omdöme som denna tråd bygger på. Jag vill föreslå alltså att ni försöker kontakta Thomas Odeltorp, artikelns författare, via HF&M:s redaktion och kollar om de ställer upp…

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 15:44

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter
Det stinker att en utvärderad tillverkare inte tillåts att lämna sina synpunkter i samma nummer som en artikel ligger i, särskilt med tanke på hur sällan en tidning kommer ut. Det fanns en ök om det också.

Men den här tråden handlar inte om det, det finns en låst tråd om det Peter. Du kan inte med retoriska knep tro att du kan rättfärdiga dina felaktigheter med andras.

Du kan fortfarande svara Ragnwald. Jag svarade Ragnwald. Och en sak skall du veta, han skulle få samma svar igen från mig, med ett undantag. Jag har sett att jag glömde frågetecknet bakom min fråga. Jag brukar ta bort punkter då jag har en efterföljande smiley, men ett frågetecken hade i detta fall varit ett förtydligande att det rör sig om en fråga.

Jag tycker LTS förfarande i denna fråga som är ett högtalartest är oacceptabelt.

Vad jag förstår så går LTS ut med att de plockar produkter som de tycker bra om och testar dessa och rekommenderar i så fall dessa för sina medlemmar och för alla läsare.

Detta koncept har de tydligen inte längre och skulle de fortfarande anse sig ha detta koncept så har det i alla fall blivit svårt att i fortsättningen hävda så.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-17 16:05

Den här omtalade låten och Mmx, vid vilken ljudnivå börjar det bli jobbigt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 16:07

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Du kan fortfarande svara Ragnwald. Jag svarade Ragnwald. Och en sak skall du veta, han skulle få samma svar igen från mig, med ett undantag. Jag har sett att jag glömde frågetecknet bakom min fråga. Jag brukar ta bort punkter då jag har en efterföljande smiley, men ett frågetecken hade i detta fall varit ett förtydligande att det rör sig om en fråga.

Jag tycker LTS förfarande i denna fråga som är ett högtalartest är oacceptabelt.

Vad jag förstår så går LTS ut med att de plockar produkter som de tycker bra om och testar dessa och rekommenderar i så fall dessa för sina medlemmar och för alla läsare.

Detta koncept har de tydligen inte längre och skulle de fortfarande anse sig ha detta koncept så har det i alla fall blivit svårt att i fortsättningen hävda så.

Mvh
Peter

Du skriver i fel tråd Peter. Uppenbart helt medvetet.

Kan du inte acceptera att den är låst?

Kan den här tråden få handla om OA5-MMX?

Och sluta rulla bort från de misstag DU gör. Ta ansvar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-11-17 16:23

Magnus, du är tyvärr väldigt fel person att klandra någon för att inte hålla sig till trådämnet och du är fel ute i sak. Det finns oklarheter som behöver redas ut som handlar om hur mätningar har gått till och dessa oklarheter kan ha förpestat forumet och förvillat sinnen i många års tid.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-17 16:31

Å herregud. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 16:35

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 17:43

MagnusÖstberg skrev: Du skriver i fel tråd Peter. Uppenbart helt medvetet.

Kan du inte acceptera att den är låst?

Kan den här tråden få handla om OA5-MMX?

Och sluta rulla bort från de misstag DU gör. Ta ansvar.

Jag svarade Ragnwald på en fråga och hans fråga låg i denna tråd. Varför svarar inte du på Ragnwalds fråga?

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati