Moderator: Redaktörer
Tolkar jag dig rätt att alternativ A & B är bättre än C?IngOehman skrev:Att vända det ena elementet bakåfram (vilket Linn inte gör) ger därför givet
en vinst större än att det ena elementet då också minskar effekten av
lådan för det andra (om man vill se det så). Linn avstår av något skäl från
att nyttja den möjligheten.
- - -
Men som många redan varit inne på - OM man vill skapa en högtalare som
presterar som en ett par compound-kopplade element gör, så går det ju
att bygga element som klarar det, själva. I varje fall om man jämför med
den sortens seriekoppling av element som Linn använder.
Jämför man med symmetrisk compoundkoppling (elementen vänder alltså
membranen eller magneterna mot varandra) så är det svårare att nå ända
fram med bara ett element.
Men vad det handlar om då är ju inte att minska lådvolymen utan om att
jämföra två elementalternativ med varandra, och det är faktiskt inte alls
givet att ett element som klarar det som två element tillsammans klarar
blir billigare än de två. Så prisförlusten är relevant endast när man sätter
jämförelsen mot ett element i en dubbelt så stor låda.
Vh, iö
IngOehman skrev:Menar du alltså att talspolarna på något sätt skulle vara tryckkänsliga?
(Hurdå? Skulle resistansen variera med trycket då eller?)
Strömmen i talspolen ger en kraft när talspolen tar spjärn i magnetfältet
som den är nedsänkt i. Rörelserna hos de två systemen är hopkopplade
(med så lite luft som möjligt mellan membranen) i väldigt hög grad så de
två talspolarna jobbar i väldigt hög grad parallellt om konstruktionen är
väl utförd.
Den enda potentiella nackdelen med kopplingen där en magnet vänds
utåt är att vissa element för en massa väsen på grund av missljud från
svängande tilledningar på konens baksida och luftströmningsljud genom
spidern. Men sådant går att hantera.
Alls som allt tycker jag att att det oftast är bättre att konstruera ele-
ment som ger relevanta småsignalparametrar som de är, ensamma. Då
slipper man ju fundera på compound-lösningar.
Vh, iö
http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeakerAny non-linear behavior of the speakers affect sound pressure within the chamber, and could give rise to distortion components. In out-of-phase designs ("cone to cone" and "magnet to magnet" designs) this tends to occur because of front-to-back non-symmetrical behavior. These may also occur when the speaker driven to high levels for an extended period of time and the voice coils of the two drivers dissipate at different levels because of differing air circulation (one driver is exposed to the outside air, and one is fully enclosed in a chamber).
Svante skrev:Patentet i fråga är från 1977. Jag minns att jag läste om ett bygge i Radio och Television med ett par isobaric-kopplade 15" basar i en 200 liters låda i ungefär samma veva.
Är det någon som känner igen det? Var det före eller efter patentet beviljades?
Alexi skrev:Hittade denna text på wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeakerAny non-linear behavior of the speakers affect sound pressure within the chamber, and could give rise to distortion components. In out-of-phase designs ("cone to cone" and "magnet to magnet" designs) this tends to occur because of front-to-back non-symmetrical behavior. These may also occur when the speaker driven to high levels for an extended period of time and the voice coils of the two drivers dissipate at different levels because of differing air circulation (one driver is exposed to the outside air, and one is fully enclosed in a chamber).
Den verkar mer antyda att C är bäst.
Kalejdokom skrev:Alternativ A går ju bort om man vill använda basarna högre upp i frekvens, i en 2-vägare typ.
Jag är väldigt intresserad att veta hur Dynaudio och Totem gjort inne i sina respektive lådor: Consequence Ultimate Edition och Mani 2. Någon som vet eller har sågat itu någon av dem?
IngOehman skrev:Om frigoliten approximeras till att vara oeftergivlig:
Samma, upp till när man börjar närma sig den frekvens där respektive kon-
massa börja komma i resonans mot halva den inneslutna volymens fjädring.
F = sqr(k/Mm)/2pi
k = 2*142800*Sd^2/V
Vh, iö
Alexi skrev:Hittade denna text på wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeakerAny non-linear behavior of the speakers affect sound pressure within the chamber, and could give rise to distortion components. In out-of-phase designs ("cone to cone" and "magnet to magnet" designs) this tends to occur because of front-to-back non-symmetrical behavior. These may also occur when the speaker driven to high levels for an extended period of time and the voice coils of the two drivers dissipate at different levels because of differing air circulation (one driver is exposed to the outside air, and one is fully enclosed in a chamber).
Eri skrev:Svante skrev:Patentet i fråga är från 1977. Jag minns att jag läste om ett bygge i Radio och Television med ett par isobaric-kopplade 15" basar i en 200 liters låda i ungefär samma veva.
Är det någon som känner igen det? Var det före eller efter patentet beviljades?
Ja det stämmer. I nr1,1980 Fanns en artikel av Bjarne Bäckström där han beskrev baslådor där man använde 2 st mottaktkopplade baselement. Där fanns beskrivningar av lådor med 8,10,12 och 15 tums element med lådvolymer från 60 till 220 liter. U66 Elektronik sålde dessa som färdiga högtalare.
Svante skrev:Alexi skrev:Hittade denna text på wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeakerAny non-linear behavior of the speakers affect sound pressure within the chamber, and could give rise to distortion components. In out-of-phase designs ("cone to cone" and "magnet to magnet" designs) this tends to occur because of front-to-back non-symmetrical behavior. These may also occur when the speaker driven to high levels for an extended period of time and the voice coils of the two drivers dissipate at different levels because of differing air circulation (one driver is exposed to the outside air, and one is fully enclosed in a chamber).
Med C blir det oundvikligen en större luftkavitet mellan elementen. Med A kan man välja.
Wiktpediatexten antar också att temperaturskillnader hos talspolen påverkar bara det ena elementet, men om talspolarna är seriekopplade spelar det faktiskt ingen roll vilken spole som blir varm. Är de parallellkopplade däremot kommer det inre elementet i den mån effekten alls uppträder förmodligen att bli varmare och göra ett aningen mindre utslag.
...och det spelar ändå inte särskilt stor roll, det viktiga med isobaric-kopplingen är att elementens massor och fjädringsstyvheter adderas så att man kan sätta dem i en mindre låda. Distorsionsutsläckningen är en bonus, men den förutsätter att elementen rör sig lika och det har vi ju redan konstaterat att de inte gör, speciellt inte när lådfjädringen är viktig, dvs allra längst nere i basen.
Jocke skrev:Med ett enkelt element får man väl inte heller lika förutsättningar på fram resp baksida av konen då elementet monterats i en låda?
Kalejdokom skrev:Här hittade jag en bild på Dynaudio Consequence:
Basarna är alltså monterade i "serie" med en ganska stor kavitet mellan elementen; den verkar även vara dämpad - är den t.o.m. fylld med dämpmateriel?
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Hur fan kunde Ivor Tiefenbrun få patent på detta?
Det är långt - jag menar LÅNGT - ifrån det mest pinsamma patent jag sett.
Kraniet skrev:måste vara hyffsat låg avstämning med så långt rör
Stereophile skrev:... A second 12" woofer is mounted at the top of the rear module fires into the interior of the top volume, forming a compound or "isobaric" system, where the primary woofer operates with constant back pressure on its cone, extending its response below what would have been its air-suspended resonant frequency. The inner woofer is loaded with a long port firing downward, and the system is specified as being linear to 17Hz!
Laila skrev:jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Hur fan kunde Ivor Tiefenbrun få patent på detta?
Det är långt - jag menar LÅNGT - ifrån det mest pinsamma patent jag sett.
Åt vilket håll ?(Frågarförsäkerhetsskull . . . typ).
Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:måste vara hyffsat låg avstämning med så långt rörStereophile skrev:... A second 12" woofer is mounted at the top of the rear module fires into the interior of the top volume, forming a compound or "isobaric" system, where the primary woofer operates with constant back pressure on its cone, extending its response below what would have been its air-suspended resonant frequency. The inner woofer is loaded with a long port firing downward, and the system is specified as being linear to 17Hz!
jonasp skrev:Det finns inget som helst krav eller kontroll på att det man patenterar ska fungera eller är korrekt i något avseende. Det finns hur många konstiga och pinsamma patent som helst.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], bosh och 12 gäster