Svante skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Beroende på mätförfarande fås olika tonkurvor.
Yepp, visst är det så. Och utan att ha kunskapen om HUR ngt är mätt (vilket rimligen bör redovisas i ett seriöst sammanhang) och HUR man tolkar de kurvor som finns - så betyder ju en redovisad kurva ingenting.
Så varför redovisa frekvensgångsmätningar överhuvudtaget? Jag tänker nu inte på ditt inlägg med QM10-kurva utan mer generellt.
/ B
Man måste förstå att tonkurvor är tonkurvor, och som du säger så blir de olika för olika mätförfaranden. Så problemet är inte att man redovisar tonkurvor, utan att man redovisar dem utan uppgifter om hur de tillverkades.
Man bör alltså inte efterlysa att tonkurvorna ska bort, utan att mätinfon ska dit, IMHO. Det är inte tonkurvornas fel att de visas med för lite info.
Håller med fullständigt, och till det kan man lägga att mätfel/felvisningar
om +/- 1 dB upp till sisådär 10 kHz både förekommer och är vanliga*, och
någon eller ett par dB ytterligare däröver är bra att ta höjd för, i synner-
het om det är en energikurva eller en totalljudskurva som visas (oftast
används mikrofoner utan justering för mikrofonens riktningsberoende även
för alla sådana mätningar).
Utgår man ifrån allt detta, och lägger till att man som läsare kan behöva
lära sig lite om vad tonkurvor av olika slag är och vad de visar, så tror jag
risken är liten att någon skall behöva dra illa felaktiga slutsatser när mät-
ningarna är riktigt gjorda. Förvisso finns det undantag även från det, men
det är svårt att göra något åt det.
Vh, iö
- - - - -
*Jag mätte för ett antal år sedan upp ett flertal överkomliga mätmikrofoner
för att se hur rätt eller fel de visade (referens var en 1/8" B&K-mikrofon med
ett inlånat aggregat).
De flesta mätmikrofoner höll sig inom 2 dB p-p, alltså +/- 1 dB om man inte
bryr sig om absolutnivån.
Den referensmikrofon jag själv i normalfallet använder, en specielbeställd
Earthworks, var inom +/- 0,25 dB. Mina andra ägandes mikrofoner (ett par
Earthworks och tre Neutric-mikrofoner) höll sig inom +/-1 dB upp till 10 kHz.
En extra intressant sak var att väldigt många hade en väldig likartad ton-
kurva med en liten svacka i övre mellanregisterområdet och en topp i det
högre diskantområdet. Och observera nu att jag talar om mikrofoner MED
sina kalibreringskurvor inräknade, när sådan fanns!
Min slutsats är att de flesta mätmikrofoner är rätt så bra, och att de som
kommer med en kalibreringskurva ofta är kalibrerat mot något som har ett
liknande fel, så det är inte alltid man får noggrannare resultat genom att
räkna in den.
Men som sagt - bara man inkluderar en tolerans om +/- 1 dB och lite mer
än så över 10 kHz, så kan man oftast göra ganska så bra bedömningar av
vad mätningar visar, om det även redovisas hur de har gjorts.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).