Carlsson OA-5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-18 18:19

phloam skrev:
Nattlorden skrev:Vill bara uppmärksamma dig på hur det ser ut när du uppmärksammar andra om hur saker ser ut.

Är man konspiratoriskt lagd så väljer man att se dig kommentar ovan som ett bevis på att pilen träffade målet. Det går tyvärr inte att värja sig emot oavsett vad som är sant och oavsett om frågan är ställd på allvar eller på skämt.

Här får du veckans konspirationsövning:

X's svåger är gift med en bilförsäljare Y's systerdotter, som har en Volvo som gör 0-100 på 12 sekunder. Z jobbar på bilprovningen i Västerås och har en Subaru. Vilken agenda har G?

:)

Som tomten säger: H, H!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-18 18:25

phloam skrev:
X's svåger är gift med en bilförsäljare Y's systerdotter, som har en Volvo som gör 0-100 på 12 sekunder. Z jobbar på bilprovningen i Västerås och har en Subaru. Vilken agenda har G?

Att följa tätt efter F?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-18 18:40

Peter flyttade tråden och jag tog bort mitt gamla inlägg. (Jag hade skrivit att den gärna kunde flyttas och tänkte inte på att man kunde citera sig själv).

Jag anar ingen konspiration alls från någon sida. Foliehatt av tack.
Blir det ett bra nytt filter så är jag nöjd med min insats.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-18 18:44

Svante skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Beroende på mätförfarande fås olika tonkurvor.

Yepp, visst är det så. Och utan att ha kunskapen om HUR ngt är mätt (vilket rimligen bör redovisas i ett seriöst sammanhang) och HUR man tolkar de kurvor som finns - så betyder ju en redovisad kurva ingenting.

Så varför redovisa frekvensgångsmätningar överhuvudtaget? Jag tänker nu inte på ditt inlägg med QM10-kurva utan mer generellt.

/ B

Man måste förstå att tonkurvor är tonkurvor, och som du säger så blir de olika för olika mätförfaranden. Så problemet är inte att man redovisar tonkurvor, utan att man redovisar dem utan uppgifter om hur de tillverkades.

Man bör alltså inte efterlysa att tonkurvorna ska bort, utan att mätinfon ska dit, IMHO. Det är inte tonkurvornas fel att de visas med för lite info.

Håller med fullständigt, och till det kan man lägga att mätfel/felvisningar
om +/- 1 dB upp till sisådär 10 kHz både förekommer och är vanliga*, och
någon eller ett par dB ytterligare däröver är bra att ta höjd för, i synner-
het om det är en energikurva eller en totalljudskurva som visas (oftast
används mikrofoner utan justering för mikrofonens riktningsberoende även
för alla sådana mätningar).

Utgår man ifrån allt detta, och lägger till att man som läsare kan behöva
lära sig lite om vad tonkurvor av olika slag är och vad de visar, så tror jag
risken är liten att någon skall behöva dra illa felaktiga slutsatser när mät-
ningarna är riktigt gjorda. Förvisso finns det undantag även från det, men
det är svårt att göra något åt det.

Vh, iö

- - - - -

*Jag mätte för ett antal år sedan upp ett flertal överkomliga mätmikrofoner
för att se hur rätt eller fel de visade (referens var en 1/8" B&K-mikrofon med
ett inlånat aggregat).

De flesta mätmikrofoner höll sig inom 2 dB p-p, alltså +/- 1 dB om man inte
bryr sig om absolutnivån.

Den referensmikrofon jag själv i normalfallet använder, en specielbeställd
Earthworks, var inom +/- 0,25 dB. Mina andra ägandes mikrofoner (ett par
Earthworks och tre Neutric-mikrofoner) höll sig inom +/-1 dB upp till 10 kHz.

En extra intressant sak var att väldigt många hade en väldig likartad ton-
kurva med en liten svacka i övre mellanregisterområdet och en topp i det
högre diskantområdet. Och observera nu att jag talar om mikrofoner MED
sina kalibreringskurvor inräknade, när sådan fanns!

Min slutsats är att de flesta mätmikrofoner är rätt så bra, och att de som
kommer med en kalibreringskurva ofta är kalibrerat mot något som har ett
liknande fel, så det är inte alltid man får noggrannare resultat genom att
räkna in den.

Men som sagt - bara man inkluderar en tolerans om +/- 1 dB och lite mer
än så över 10 kHz, så kan man oftast göra ganska så bra bedömningar av
vad mätningar visar, om det även redovisas hur de har gjorts.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-18 19:49

IÖ - 1/8 tums B&K mick, dvs typ:4138. Har väl funnits i 50år i nästan samma utförande och fortfarande oslagbar. Det är nog en av mycket få mick:ar som uppför sig korrekt för mätningar i normala bostadsrum.

T.o.m B&K 4191 som anses som den perfekta mätmick:en för högtalare tappar någon dB (eller 2) över 10kHz i bakre loben. (det är visserligen en frifälts mick).

När du jämförde, körde du frifält eller diffusfält?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-18 20:17

phloam skrev:...X's svåger är gift med en bilförsäljare Y's systerdotter, som har en Volvo som gör 0-100 på 12 sekunder. Z jobbar på bilprovningen i Västerås och har en Subaru. Vilken agenda har G?

X är alltså Y´s systerson och vill därför sätta på Z´s hustru G, som då försöker lura Z att hon jobbar övertid och måste övernatta på ett billigt motell utanför Malmö... enkelt min käre Watson
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-18 20:40

Johan_Lindroos skrev:
schmutziger skrev:Här är lite mer mätningar, vad får du fram av dessa?

...

Bild

MLS: Röd: summa av direktljud o resten
grön:takreflex, gångväg ~5m
vit direktljud, gångväg 1.50m
en o samma mätning men gatead för att få fram dessa kurvor. såg ut som två diskreta pulståg så det var enkelt

...

från tråden
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5503

*lagt till info vid mls-bilden

Utifrån MLS-kurvorna med den svarta bakgrunden ser det ut som om dessa är behäftade med kraftiga mätfel således att tonkurvan inte beskriver elementet i sig självt. Så dåligt KAN det inte vara. Det ser ut som om det finns en vägg i närheten av elementet. Inte heller framgår vilken mätvinkel som använts.

Enligt min mening är denna mening inte användbar att ha som diskussionsunderlag utifrån de beskrivna premisserna.[/img]

Varför klagar du på en vägg på denna mätning när du mätte l4 med väggstöd?

Hur mätte du L4 och Oa50?
för hur annorlunda kan du ha mätt än denna mätning?Båda är ju dikt an 2cm väggstöd?
Är dina mätningar i molten relevanta och korrekta isf?
Bara undrar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-18 21:09

jansch skrev:IÖ - 1/8 tums B&K mick, dvs typ:4138. Har väl funnits i 50år i nästan samma utförande och fortfarande oslagbar. Det är nog en av mycket få mick:ar som uppför sig korrekt för mätningar i normala bostadsrum.

T.o.m B&K 4191 som anses som den perfekta mätmick:en för högtalare tappar någon dB (eller 2) över 10kHz i bakre loben. (det är visserligen en frifälts mick).

När du jämförde, körde du frifält eller diffusfält?

Både ock.

1/8-tummaren är ju praktiskt taget rundtagande även över 20 kHz, så
jämförelsen visar i princip bara hur jämföresleobjektet beter sig.

En högklassog 1/4"-mikrofon har lätt mätbar skillnad mellan nollgraders
riktningen och random incidens. Det är mer än två dB det handlar om
faktiskt. Därav mitt påpekande om att +/- 1 dB är adekvat marginal för
tolkningen bara under 10 kHz.

Det finns dock 1/4"-mikrofoner som är användbara även för random inci-
dens och för totalljudsmätningar, men då behöver de vändas i typ 90 gra-
der mot ljudkällan.

Jag har även en mikrofon vars tonkurva är en rimlig kompromiss för att
kunna visa både direktljud och energikurva med rimlig noggrannhet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-18 23:29

Hur har du mätt?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-18 23:41

jovisst, det var därför jag skrev mitt inlägg...

En B&K4138 ger i princip samma mätresultat som en B&K 4191 i ett normalt bostadsrum (utan diffusor) och mätt på en Sonab OA5typII (och som konsekvens antagligen oxå då på OA4, OA6 typI och OA6typII).
För ordningens skull: jag har betraktat mitt vardagsrum i nådens år sent 2007 som ett normalt vardagsrum....
Och som du vet är 4191 en halvtums mikrofon - en tuff uppgift för en halvtummare att skapa korrekta "diffus"mätningar. Inte ens B&K:s specialmick:ar för diffusmätningar är ju speciellt trovärdiga över 10kHz.

DETTA handlar ju om att direktljud och reflexer har en "lagom blandning" för att uppnå mätresultatet. Hur "fel" (eller rätt) detta är handlar ju väldigt mycket om reflexernas frekvensgång. Har reflexerna liten energi över 10kHz KAN mätbristerna vara helt försumbara för många mikrofoner, åtminstone om dom har ett membran på 1/2tum eller mindre - med eller utan diffusor.

Jag har därför en PERSONLIG åsikt om att en B&K 4191:a med ca 90 graders vinkel mot mätobjektet ger en mycket bra bild av "rundstrålande" högtalares (vill undvika begreppet "ortoakustiska" med tanke på en annan tråd på faktiskt) UPPLEVDA frekvensgång.
Jag har på senare tid oxå blivit alltmer övertygad om att LTAS mätningar är de ärligaste mätningar man kan göra i ett bostadsrum = gemene mans referensmiljö (eller?).

JAG utgår ifrån att det finns en optimal mix av direktljud och reflexer för bästa återgivning (återigen, normal lyssning i normala rum - inte 8kvadratmeter belamrat med mixerbord, närfältsmonitorer och nersuttna kontorsstolar).

Så.. Vad tror du IÖ (eller VET). Går det att med 1/4tums eller 1/2 tums mick:ar att göra diffusmätningar (ber om ursäkt, vet inte vad det heter på svenska) som kommer någorlunda nära verkligheten? Eller är det dömt att misslyckas att försöka simulera nåt (gemene mans lyssningsrum) som har för många okända parametrar?

På nåt sätt blir ju detta en ödesfråga.... går det att MÄTA med rimlig noggrannhet så det blir trovärdigt för hur resultatet blir i ett "vanliga lyssningsrum"?

Förstod inte riktigt DITT svar - Hade du även polardiagram som låg inom nämnda/rimliga toleranser på de mick:ar som du jämförde med 4138. Vilka mikrofoner testade du?

Om ovanstående skall bli intressant för de flesta läsare bör man nog fokusera på "ödesfrågan".... annars kommer man nog in i en omöjlig diskussion om definitioner och mikrofoners brister. (för visst har en B&K mick+förförstärkare för 25.000:- brister)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-18 23:44

jansch skrev:...att göra diffusmätningar (ber om ursäkt, vet inte vad det heter på svenska...

Det heter diffusfältsmätningar men jag tror alla förstår vad du menar så det är mest en petitess i sammanhanget. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-19 00:19

jansch skrev:Jag har på senare tid oxå blivit alltmer övertygad om att LTAS mätningar är de ärligaste mätningar man kan göra i ett bostadsrum

Intressant, hur gör du detta? Spelar skärt brus och flyttar runt mikrofonen under LTAS-bildning, eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-19 01:18

jansch skrev:Jag har på senare tid oxå blivit alltmer övertygad om att LTAS mätningar är de ärligaste mätningar man kan göra i ett bostadsrum = gemene mans referensmiljö (eller?).

Är LTAS i det här fallet samma sak som Long Term Average Spectrum?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-19 01:43

Svante - Intressant att du frågar - Kul!...... Min "käpphäst".

Först och främst: Det är min kompis Bengt som har börjat mäta LTAS. Min 200 volts polarisationsspänning har lagt av och jag har inte haft tid/orkat att felsöka/reparera.
Så jag har ödmjukt fått nyttja Bengts grejor även i mitt lyssningsrum och vi har gemensamt mätt och värderat.....och fikat...och diskuterat.

Nåväl,
allt (?) började väl med att jag började omvärdera alla konstiga mätningar jag gjort i frifältsrum under min tidigare karriär.
För dom som inte tillbringat långa dagar i ett frifältsrum (ekofritt rum) vill jag bara konstatera att det är den mest omöjliga och overkliga miljö man kan uppleva ur ett akustiskt perspektiv.
Det tog 3 månader innan jag kunde vistas mer än en kvart i rummet.... att höra sin egen puls öronen är väl sådär OK men att höra blodet strömma i takt med pulsen och dessutom ha en andning som upplevs som svårt asmatisk eller rosslande på dödsbädden... pulsen går upp i 170 och paniken kommer.
Man går på ett gungande nät 4 meter ovanför "golvet" som består av 2 meter långa spetsar/koner av kolimpregnerat dämpmaterial... och där borta ser man dörren, som en stor kil av dämpmaterial. Om nån stänger den kan man skrika ihjäl sig, över 100dB dämpning, och det enda som hörs är rösten mitt inne i huvet - exakt mitt inne som en pytteliten nålvass punkt.

Hur kan en sådan mätmiljö ha med verkligheten att göra ...
för nån som bara vill lyssna på bra musik med verklighetskänsla.

Nästa uppenbarelse var att lyssna på sinuston i ett normalt vardagsrum. Konstigt nog tog det 30 år att "höra" och sedan värdera. Med en ton på sådär 3-5kHz räcker det att sätta sig i sin favisfåtölj och lätt vrida på huvudet och till slut inse att ljudvolymen ändras 10-20dB (SPL) när man vrider huvudet och tonen far som en pingisboll mellan höger och vänster öra. Att sedan ställa sig upp och gå omkring i rummet (fortfarande med sinustonen på 3-5kHz) är som om det finns 1000 gråsparvar som flyger runt och kvittrar(PROVA!)

Slutsats: Det finns ett oändligt antal olika frekvenskurvor beroende vart man lyssnar i rummet. Om man då försöker mäta i ett stort antal punkter i sitt lyssningsområde får man ett förhoppningsvis bra medelvärde.

Att ha ett rum som inte påverkar ljudbilden är helt negativt, dvs som i ett frifältsrum. Jag har lyssnat på LedZepperlin i säkert 10 timmar på det sättet - basen i huvet och diskanten som nålspetsar utan spridning.

LTAS mätmetod: Brus och sakta "röra runt" men mätmikrofonen i lyssningsområdet. Man bör inte vara för snabb, i praktiken mäta över en minut för att få ett resultat som är repeterbart.
(Handen på hjärtat - hur lätt är det att reproducera en mätning i ett frifältsrum med t.ex +/-1dB?)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-11-19 10:27

Brus, rörlig mikrofon och utjämning över tid är det sätt att mäta som ger absolut bäst samband med lyssningsintryck. Medelvärdesbildningen kan kallas olika i olika mätprogram, LTAS kallas det i RTsect men i andra program kallas det oftast varianter av Averaging. Det finns exempelvis i RAW med extra bra inställningsmöjligheter.
Nyligen hittade jag Spektro:skop som är en iOS app. Med den i telefonen eller iPadden gör man på minuten mätningar av energikurvan som är mycket avslöjande.
Alltså: vitt eller rosa brus (beroende på programmet), och veva sakta runt mikrofonen inom hela det önskade lyssningsområdet. Stoppa programmet och se en kurva som har god pålitlighet ner till ca 300Hz. Extra intressant är att över 300Hz skiljer kurvan heller inte särskilt mycket mellan olika rum och inte heller mellan olika placeringar.
Den visar högtalarens totala energikurva om man rör sig över stora delar av rummet, och mer och mer av interferenser och kamfiltereffekter ju mindre del av rummet man rör sig inom. Står man stilla visar den samma extremt interferensberoende kurva som man får med tonsvep, om man är intresserad av det.
En otroligt enkel och billig och lätt begriplig metod som jag inte sett några allvarliga invändningar mot någonstans. Varför hålla på med svårtydda tonsvep och fast mikrofon alls?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-19 11:18

Svante skrev:
Intressant, hur gör du detta? Spelar skärt brus och flyttar runt mikrofonen under LTAS-bildning, eller?

Jag har en mikkapsel (Sennheiser KE 4-211-2) permanent hängande från taket med kapseln i öronhöjd bredvid mig. En järnbit är fastknuten i sladden ovanför miken för att få lite massa. Jag sätter miken i gungning och använder tone.exe med vitt brus och RTSect.exe i LTAS-mode för mätning. Så här kan resultatet se ut, i det här fallet är det en ortophonisk Carlsson OA14.

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-19 11:29

grafpro skrev: Varför hålla på med svårtydda tonsvep och fast mikrofon alls?
Jag gör det för att studera detaljer, och för att se direktljudkurvan.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-19 11:37

Härlig lösning Phon!

sätter du micken i pendling eller snurrar den som ett sånt där leksaksplan som sitter fast i taket?

oavsett, varför gör du just så? :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-19 11:40

Den pendlar fram och tillbaks framför/på sidan om mig. Det gäller att hålla undan huvudet ... :D
Jag har två mikar inkopplade, en till varsitt ljudkort, så jag kan variera med att köra direktljudsmätningar utan att koppla om något.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-19 11:42

phon skrev:Den pendlar fram och tillbaks framför/på sidan om mig. Det gäller att hålla undan huvudet ... :D
Jag har två mikar inkopplade, en till varsitt ljudkort, så jag kan variera med att köra direktljudsmätningar utan att koppla om något.

Låter genomtänkt.
Har du kört någon sån mätning på mmx?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-19 11:51

Jag kör såna mätningar på det mesta jag kommer över i högtalarväg, så jag har antagligen kört det på MMX också. Hittar ingen sparad sån på datorn just nu. Eftersom jag är helt okalibrerad så brukar jag använda ankarmätningar för referensens skull. Jag använder antingen någon tidigare gjord eller så gör jag en ny vid mättillfället på en känd högtalare, vanligen mina gurPs eller OA12.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-19 15:19

LTAS mäter helheten vilket är jättebra men med gatening ser man direktljud och hur frekvensinnehållet och nivån på reflexerna varierar över tid.
Dvs LTAS verkar jättebra men är inte tillräckligt.
Man ser hela rätten men inte förhållandet mellan ingredienserna ;)

Fördelen jag märkt är att det är väldigt reproducerbart.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-19 15:22

KarlXII skrev:Låter genomtänkt.
Har du kört någon sån mätning på mmx?

Grafpros MMX-mätningar är av den typen. Tror han mätt både LTAS och närfält.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-11-19 23:08

phon skrev:
Svante skrev:

Jag har en mikkapsel (Sennheiser KE 4-211-2) permanent hängande från taket med kapseln i öronhöjd bredvid mig. En järnbit är fastknuten i sladden ovanför miken för att få lite massa. Jag sätter miken i gungning och använder tone.exe med vitt brus och RTSect.exe i LTAS-mode för mätning. Så här kan resultatet se ut, i det här fallet är det en ortophonisk Carlsson OA14.

Bild

Snyggt! Just så ser alla 70-talarna ut hos mig också. Men ett litet pekfinger: genom att miken hänger i ett snöre rör den sig ju inte så mycket i höjdled och interferenser mellan golv- och takreflex består. Om man vevar runt miken sfäriskt blir kurvan ännu jämnare och visar därmed mer detaljer i högtalarens egen energikurva.

Vågar sätta en tia på att du satt bygeln för diskantnivå ett steg lägre än fabriksinställningen.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-19 23:24

grafpro skrev:Snyggt! Just så ser alla 70-talarna ut hos mig också. Men ett litet pekfinger: genom att miken hänger i ett snöre rör den sig ju inte så mycket i höjdled och interferenser mellan golv- och takreflex består.

Hänga micken i gummisnodd? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-20 00:23

grafpro skrev:Men ett litet pekfinger: genom att miken hänger i ett snöre rör den sig ju inte så mycket i höjdled och interferenser mellan golv- och takreflex består.

Men det ordnar man ju busenkelt genom att korta sladden successivt. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-20 00:37

grafpro skrev: Men ett litet pekfinger: genom att miken hänger i ett snöre rör den sig ju inte så mycket i höjdled och interferenser mellan golv- och takreflex består. Om man vevar runt miken sfäriskt blir kurvan ännu jämnare och visar därmed mer detaljer i högtalarens egen energikurva.

Den hänger i mikkabeln. Jag var ett tag inne på att jag skulle hänga upp flera mikar där signalerna summerades. Det jag tänkte var någon konstruktion i kanske svetstråd i form av en kub eller stjärna av något slag, så att de olika mikarna hamnade olika i sida och höjd. Sedan hänga upp hela grejen och sätta gung på den. Kanske gör jag en sån när andan faller på.

Nu har jag heltäckande matta på golvet, och ett heltäckande ljuddämpande tak, plus fem stora INO dämpskivor i rummet. Dessutom ytterligare någon kontorsdämpskiva som skär av ett hörn, den är mest verksam vid ~80 - 300 Hz. Lite stoppade möbler också, gardiner, två basfällor för 36 Hz och sen jag själv. Det är inte så väldigt resonant där utom basresonansen, men det är inte ett optimalt lyssningsrum. Fungerar ändå rätt bra för mina övningar.

Jag tror att diskantbygeln satt i mitten, men det är inte ett normalt OA14-diskantarrangemang eller filter heller, det är ju en ortophonisk högtalare, så det går nog inte att avgöra från mätningen hur den satt. Rummet käkar lite extra diskant. Jag har liknande mätningar med min, normal och max diskant från den här högtalaren.

Här är rummet uppmätt vid något tillfälle.
Bild
Senast redigerad av phon 2012-11-20 00:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-20 00:40

Kuligt!

Att det heter LTAS i RTSect har med min bakgrund i röstträsket att göra. Där har det alltid hetat LTAS.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-20 09:21

Alexi skrev:MMX säljs med rabatt till LTS medlemmar i utbyte mot reklam i tidningen, thats it.

Så hela artikelserien om mmx är egentligen reklam från SSC? Intressant. Har LTS meddelat läsarna det?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-20 10:31

Naqref skrev:
Alexi skrev:MMX säljs med rabatt till LTS medlemmar i utbyte mot reklam i tidningen, thats it.

Så hela artikelserien om mmx är egentligen reklam från SSC? Intressant. Har LTS meddelat läsarna det?

:mrgreen:
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati