Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-19 08:16

ftorsell skrev:Ja men problemet är att peter mäter under längre tid en den så kallade
normen och mäter man längre en några hundra millisekunder
finns det inget hifisteg som inte matas med 380 volt som kan prestera som ett bilsteg av bra kvalite kan. Det finns som sagt inte kräm i ett väggutag för det :wink:

Och ditt batteridrivna fixar inte en fjortondagarsmätning, men blir det mer relevant för det? Det enda peter mäter fram är ju att det är batteridrivet... Det fixar vi övriga ju enkelt med ögonen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-19 10:10

petersteindl skrev:
ftorsell skrev:
DVD-ai skrev:Hahah, dina 10 senaste citat framstår som att du svarar dig själv Ftorsel... :)

Du måste göra något väldigt fel när du citerar !

Hur gör du ?
de blir svårt att förstå sammanhanget när du gör sådär :)

Det måste vara min iPad som har epilepsi :wink:

Det blir konstigt iPad eftersom det inte går att scrolla i själva skrivatextdelen och det nedersta syns inte. Jag hade problem med det då jag tänkte göra ett inlägg från Danmark. Jag gav upp och postade inlägget då jag var hemma igen.

MvH
Peter

Går på iPod och iPhone iaf, så vore konstigt om det inte gick på iPad.
Håll bara nere fingret som om du skulle markera något, förstoringsglaset kommer då upp och sen är det bara att scrolla upp/ner.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-19 10:12

jag har inga problem med iPad

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-19 10:13

Nattlorden skrev:jag har inga problem med iPad

Allt är lätt när man kan det ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-19 10:26

adzer skrev:

backspace är väl inte svårt? gäller bara att släppa i tid.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-19 10:32

Nattlorden skrev:
adzer skrev:

backspace är väl inte svårt? gäller bara att släppa i tid.

Uppenbarligen har vissa problem med det iaf.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-11-19 15:04

Det där med att mata elekroniken från ackar istället för en likriktad, titrerad och stabiliserad nätsänning på 230 V/50 Hz har absolut sina fördelar, även om jag tycker att nackdelarna överväger (dyrt, opraktiskt, farligt, etc).

Vad jag däremot inte kan få in i min hjärna är vad Kove stegen har för genialisk konstruktion, som utklassar alla på marknaden förekommande PA och hifisteg (alla fabrikat är långt ifrån nämnda i tråden, men det är väl underförstått?), oavsett om det står Audio Research, Macintosh, Krell, QCS, LAB, Denon, eller något annat på fronten. På Koves hemsida är man snål med specifikationerna. Det faktum att bilsteg skall matas med 12V gör ju också att denna spänning måste omvandlas upp internt i steget (12V, 1 Ohm, ger utan fasförskjutning endast 144 W), och trots detta handikapp får man detta resultatet. 8O
(bdw, är det seriöst att i en spec skriva 18 dB Bass Bost / 45 Hz? Vad är grejen? Testat med vanliga PA-steg och använda eq med +18 dB vid 45 Hz?)

Finns det någon information om konstruktionen eller utförligare specar?

1450,00 EUR

Verstärker Performance - Line
2/1 Ch. Amp. 1 x 2200W RMS/2 Ohm Brücke
2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.

Sedan undrar jag om det inte är bilstereosoundet som ts är ute efter. Det kommer att innebära ganska mycket akusikanpassning av rummet.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-11-19 16:39

mmm, jag skulle tro att TS kanske är lite "bilstereoskadad" precis som dom flesta här är "hemmahifiskadade".

Det är ju lite olika saker man är ute efter i bilen och hemma då rummen reagerar på väldigt olika sätt.

Jag höll på med bilstereo, det är några år sen, men då hörde jag aldrig talas om Kove? Jag körde med Orions stora HCCA steg det sista och har väl haft dom flesta stora förekommande märkenas steg i min ägo då jag även jobbade i en billjudbutik men jag kan ärligt säga att jag aldig tyckt att det funnits bilsteg som utklassat hemmasteg. Tycker det är svårt överlag att hitta riktigt välljud i någon bil då rummet är för litet.

Hemma hos folk däremot kan jag tycka att det låter riktigt bra men aldrig fått den känslan i en bil. Bara tyckt att det låtit bra för att vara bil. Nu har det väl det mer med rummet än stegen att göra men att bilsteg skulle prestera såpass mycket bättre än hemmasteg att det skulle vara värt att släpa in en massa batterier har jag aldrig upplevt.

Jag har aldrig heller upplevt att det skulle finnas för lite ström i väggen som motiverar att släpa in bilstereo för hundratusentalskronor i hemmet.

Jag vidhåller nog fortfarande att detta är ett marknadsföringsknep och att TS får nån typ av kompensation för att använda dessa grejer.

Om inte så önskar jag all lycka till och hoppas på byggbilder då jag även är väldigt nyfiken på hur detta ska sluta.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 17:10

Nasjo skrev:
ftorsell skrev:
Alexi skrev:
ftorsell skrev:att dom flesta här inte förstår det är ju tråkigt då många här är så pass högt utbildade men ändå så oförstående :(
Alla här lyssnar nog på musik och när man lyssnar på musik, till skillnad från fasta toner, så innehåller musiken dynamik. Den ser alltså inte ut som en rak linje utan som en bergskedja, vilket innebär att steget hinner "hämta andan" när musiken befinner sig i dalarna. Därför mäter man maxeffekt under så lång tid som musken befinner sig på bergstoppen och musik med 5 sekunder långa bergstoppar är som du säkert förstår inte särskilt vanligt.

nej men poängen är att har du en oändlig kraft i ett steg får du aldrig
något annat en total kontroll från steget och musiken får en kraft
som inte ett fjoll steg kan leverera. Och läste du testet jag lag upp tyckte
ju stereophile att rotel steget var orkeslöst i basen mot parasound steget
trots att parasoundet var lägre specat men hade större kondingar och transformatorer så jag är inte ute och cyklar. Och det var inte bara i basen
detta hördes utan över hela registret speciellt på högre volym
:D

Får jag fråga vad du har för inställningar på bilsteget när du tycker att det är bättre än rotel?

Kör signalen rakt igenom steget och låter försteget stå på samma nivåer

Mvh Fredrik

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 17:21

andyman_se skrev:mmm, jag skulle tro att TS kanske är lite "bilstereoskadad" precis som dom flesta här är "hemmahifiskadade".

Det är ju lite olika saker man är ute efter i bilen och hemma då rummen reagerar på väldigt olika sätt.

Jag höll på med bilstereo, det är några år sen, men då hörde jag aldrig talas om Kove? Jag körde med Orions stora HCCA steg det sista och har väl haft dom flesta stora förekommande märkenas steg i min ägo då jag även jobbade i en billjudbutik men jag kan ärligt säga att jag aldig tyckt att det funnits bilsteg som utklassat hemmasteg. Tycker det är svårt överlag att hitta riktigt välljud i någon bil då rummet är för litet.

Hemma hos folk däremot kan jag tycka att det låter riktigt bra men aldrig fått den känslan i en bil. Bara tyckt att det låtit bra för att vara bil. Nu har det väl det mer med rummet än stegen att göra men att bilsteg skulle prestera såpass mycket bättre än hemmasteg att det skulle vara värt att släpa in en massa batterier har jag aldrig upplevt.

Jag har aldrig heller upplevt att det skulle finnas för lite ström i väggen som motiverar att släpa in bilstereo för hundratusentalskronor i hemmet.

Jag vidhåller nog fortfarande att detta är ett marknadsföringsknep och att TS får nån typ av kompensation för att använda dessa grejer.

Om inte så önskar jag all lycka till och hoppas på byggbilder då jag även är väldigt nyfiken på hur detta ska sluta.

Jag förstår dig för dom flesta steg till bil låter faktiskt inte speciellt roligt
Men du måste ändå veta att bilsteg med massa batterier spöar skiten
Ur ett vägg uttag i att kunna leverera ström?
Kove har inte funnits länge i Sverige. Och även jag har kört orion basar och steg längre till baks i tiden men fastna för digitaldesign och har tok brunnit
För deras prylar tills Peter började samarbeta med Kove och när Peter dessutom bestämde sig för att börja bygga utveckla basar till Kove
Vart det ju kul att se hur det gick och det är ju galet hur bra han lyckats
Med sina egenutvecklade element dom låter ljusår bättre en gamla orion
Basar. Och återigen ingen sponsring av varken Peter eller Kove ännu men jag får ju väldigt bra hjälp och stöd med allt.peter har ju jobbat ihop
Med Ted och haft argenturen för både orion och digital design så du om någon borde veta vem Peter är :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 17:28

miaber skrev:Det där med att mata elekroniken från ackar istället för en likriktad, titrerad och stabiliserad nätsänning på 230 V/50 Hz har absolut sina fördelar, även om jag tycker att nackdelarna överväger (dyrt, opraktiskt, farligt, etc).

Vad jag däremot inte kan få in i min hjärna är vad Kove stegen har för genialisk konstruktion, som utklassar alla på marknaden förekommande PA och hifisteg (alla fabrikat är långt ifrån nämnda i tråden, men det är väl underförstått?), oavsett om det står Audio Research, Macintosh, Krell, QCS, LAB, Denon, eller något annat på fronten. På Koves hemsida är man snål med specifikationerna. Det faktum att bilsteg skall matas med 12V gör ju också att denna spänning måste omvandlas upp internt i steget (12V, 1 Ohm, ger utan fasförskjutning endast 144 W), och trots detta handikapp får man detta resultatet. 8O
(bdw, är det seriöst att i en spec skriva 18 dB Bass Bost / 45 Hz? Vad är grejen? Testat med vanliga PA-steg och använda eq med +18 dB vid 45 Hz?)

Finns det någon information om konstruktionen eller utförligare specar?

1450,00 EUR

Verstärker Performance - Line
2/1 Ch. Amp. 1 x 2200W RMS/2 Ohm Brücke
2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.

Sedan undrar jag om det inte är bilstereosoundet som ts är ute efter. Det kommer att innebära ganska mycket akusikanpassning av rummet.

Med att utklassa menade jag bara i kraft och kontroll så visst finns det steg
För hifi som låter lika bra eller bättre. Men ser man till vad man får för pengarna tycker jag dessa steg är prisvärda och dom låter grymt bra över
Hela registret men som sagt det jag mena var i detta fal att dom låter mycket bättre en rotel på alla punkter sedan är det möjligt dom inte mäter
Bättre men som sagt fixar vi fram ett häftigt tungt dyrt hifi steg har ju Peter
Lovat fixa fram ett steg för mätning så det borde väl gå att lösa :lol:

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-11-19 17:57

Innan du köper på dig prylar bör du kolla in.

http://www.funktion-one.com/

Tyvärr saknar även de lite specar. Men de jag hört av dem är att de låter mycket och sparkar hårt i magen.

Tror det är något som skulle passa dig. Försök att lyssna på en sådan rigg. finns några i stockholm.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-11-19 18:14

DasBooten skrev:Innan du köper på dig prylar bör du kolla in.

Tyvärr saknar även de lite specar. Men de jag hört av dem är att de låter mycket och sparkar hårt i magen.

Tror det är något som skulle passa dig. Försök att lyssna på en sådan rigg. finns några i stockholm.

Du hajjar ju inte, det måste vara Kove (sic!)!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-11-19 18:19

StefanL skrev:

Juste. Missade det.......

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-11-19 18:33

Du kan säkert få ur mer ström ur dina batterier än ur väggen men behövs det verkligen för att det ska låta bra? Välljud är mer än bara kraft lärde jag mig när jag började med hemmastereo...

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 18:36

StefanL skrev:

nej då skulle jag väl inte köra transsmision band utan kove diskanter
jag skiter i märke bara det låter bra och att man kan känna gitarr
strängarna som dom satt fast i kroppen :D

mvh fredde

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-19 18:38

ftorsell skrev:Men du måste ändå veta att bilsteg med massa batterier spöar skiten

Jag vet inte hur du resonerar riktigt här? Det som är intressant är ju hur mycket effekt man kan plocka ut, och enkelt beräknat är ju effekten = strömmen * spänningen.

Så även om du kan plocka ut mer ström ur ett batteri så är varje ampere ur väggutaget värt tjugo gånger så mycket som en ampere ur batteriet (240V kontra 12V).
å va ska dä stå här då???

/Christer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 18:39

andyman_se skrev:Du kan säkert få ur mer ström ur dina batterier än ur väggen men behövs det verkligen för att det ska låta bra? Välljud är mer än bara kraft lärde jag mig när jag började med hemmastereo...

håller med dig fullt ut men jag är lite basberoende :lol:
men klart det ska vara musik kvaliten som står på första plats
annars hade jag staplat en knippe pa horn och pa steg och spelat satan
och struntat i hur det låter :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 18:42

carpelux skrev:
ftorsell skrev:Men du måste ändå veta att bilsteg med massa batterier spöar skiten

Jag vet inte hur du resonerar riktigt här? Det som är intressant är ju hur mycket effekt man kan plocka ut, och enkelt beräknat är ju effekten = strömmen * spänningen.

Så även om du kan plocka ut mer ström ur ett batteri så är varje ampere ur väggutaget värt tjugo gånger så mycket som en ampere ur batteriet (240V kontra 12V).

hm min batteri bank ska kunna leverera 168.000w peak hur löser
du det i 230w i väggen? det räknat vid 11,5 volt där tänkte inte jag ligga utan kommer sträva efter att hålla ca14,4v då blir det ännu mer att hämta.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-11-19 18:56

Frågan är ju vad du ska med 168000w till? inte hur du ska få dom

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-11-19 19:13

Musik är trevligt, men inget går upp mot ett sinussvep.

Mer mos åt folket.

;)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-11-19 19:47

ftorsell skrev:
StefanL skrev:

nej då skulle jag väl inte köra transsmision band utan kove diskanter
jag skiter i märke bara det låter bra och att man kan känna gitarr
strängarna som dom satt fast i kroppen :D

mvh fredde

Du måste ju ha en uppgradering att pyssla med efter du är klar med detta.

Har du någon byggtråd öppen någonstans, den ser jag fram mot att titta i.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-19 19:54

ftorsell skrev:hm min batteri bank ska kunna leverera 168.000w peak hur löser
du det i 230w i väggen? det räknat vid 11,5 volt där tänkte inte jag ligga utan kommer sträva efter att hålla ca14,4v då blir det ännu mer att hämta.

Jag antar att du menar 230V i vägguttaget, inte 230W. Och du har helt rätt, man plockar inte 168 kW ur ett vägguttag.

Men det är inte alldeles lätt ur ett batterilager heller. För det första kan du inte ha Blyackar med en polspänning på 14,4V. En blyack har i fulladdat skick ca 12,6-13V polspänning, och det är en funktion av konstruktionen och inte något som går att ändra på.

Sen undrar jag hur du tänkt dimensionera kablaget, om vi räknar på en polspänning om 13V och 168 kW så kräver det en ström på nästan 13000 A. Det kräver rätt substantiella kablar för att hantera den strömmen. Märk väl att då att vi pratar om ett slutsteg med 100% verkningsgrad, nu verkar det ju som om det finns en inbyggd spänningsomvandlare i dem vilket minskar verkningsgraden och ökar strömuttaget ännu mer.

Och återigen, att härbärgera denna mängd blyackar i ett bebott hus är rent livsfarligt.

Men, dröm på och lycka till, hoppas det inte tar en ända med förskräckelse bara.

/Christer

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2012-11-19 20:01

En sådan här kanske vore något att driva anläggningen med:
http://www.youtube.com/watch?v=5sUZFoStkUs

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-19 20:27

carpelux skrev:

Jag antar att du menar 230V i vägguttaget, inte 230W. Och du har helt rätt, man plockar inte 168 kW ur ett vägguttag.

Men det är inte alldeles lätt ur ett batterilager heller. För det första kan du inte ha Blyackar med en polspänning på 14,4V. En blyack har i fulladdat skick ca 12,6-13V polspänning, och det är en funktion av konstruktionen och inte något som går att ändra på.

Sen undrar jag hur du tänkt dimensionera kablaget, om vi räknar på en polspänning om 13V och 168 kW så kräver det en ström på nästan 13000 A. Det kräver rätt substantiella kablar för att hantera den strömmen. Märk väl att då att vi pratar om ett slutsteg med 100% verkningsgrad, nu verkar det ju som om det finns en inbyggd spänningsomvandlare i dem vilket minskar verkningsgraden och ökar strömuttaget ännu mer.

Och återigen, att härbärgera denna mängd blyackar i ett bebott hus är rent livsfarligt.

Men, dröm på och lycka till, hoppas det inte tar en ända med förskräckelse bara.

168 kW är ju knappast något som kommer att dras av effektsteget i något läge. Bara för att batterierna kan levera stora stora strömmar vid korta intervall, är det ju inget som kommer att behövas för att försörja ett slutsteg som kan leverera 2 kW (eller vad det nu var). Hur är slutsteget avsäkrat?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-19 20:31

RogerGustavsson skrev:168 kW är ju knappast något som kommer att dras av effektsteget i något läge. Bara för att batterierna kan levera stora stora strömmar vid korta intervall, är det ju inget som kommer att behövas för att försörja ett slutsteg som kan leverera 2 kW (eller vad det nu var). Hur är slutsteget avsäkrat?

Jag håller med dig Roger, men detsamma gäller för ett slutsteg drivet av nätspänning.

/Christer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-19 20:43

Enligt Kove's hemsida är det som mest avsäkrat med fyra 40 A säkringar. Kanske flyter 80 A intermittent? 80x4=320 A x13.8 V = 4416 VA. Är det så man räknar?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 21:11

RogerGustavsson skrev:Enligt Kove's hemsida är det som mest avsäkrat med fyra 40 A säkringar. Kanske flyter 80 A intermittent? 80x4=320 A x13.8 V = 4416 VA. Är det så man räknar?

Peter sa steget kunde ensamt dra 250 ampere har ingen aning om
Hur det är säkrat :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 21:17

carpelux skrev:
RogerGustavsson skrev:168 kW är ju knappast något som kommer att dras av effektsteget i något läge. Bara för att batterierna kan levera stora stora strömmar vid korta intervall, är det ju inget som kommer att behövas för att försörja ett slutsteg som kan leverera 2 kW (eller vad det nu var). Hur är slutsteget avsäkrat?

Jag håller med dig Roger, men detsamma gäller för ett slutsteg drivet av nätspänning.

Nej helt sant det kommer inte dra så mycket ström det var bara för att jag ville tala om hur sjukt mycket ström man kan få till gång till.
Det finns fler sätt att bygga på antingen gör man som vi tänkt
Det är att koppla två 48ah batterier till varje steg.
Så mycket behövs inte men då klarar jag laddningen med en laddare
Det är bara därför det blir en stor batteri bank.
Och många laddare är inte alltid så bra i detta syfte då vissa kan ge hörbara störningar till ex :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-11-19 21:30

carpelux skrev:

Sen undrar jag hur du tänkt dimensionera kablaget, om vi räknar på en polspänning om 13V och 168 kW så kräver det en ström på nästan 13000 A.

Det ar varre an sa... Ett bilbatteri som lastas ned med maxström har ett inre motstand som gor att polspanningen sjunker. Hur mycket beror pa en mangd faktorer. Sa att forsoka jamfora ett effektuttag fran ett vanligt eluttag med en startström fran ett bilbatteri och sen ange det i 12 * maxström blir fel. Och problemet ar val att vad som tas ut maste petas in ocksa. Annars talar vi inte om kontinuerliga effekter anda. Om jag lite hypotetiskt antar att vi fortfarande talar om 20 batterier och de har en max startstrom pa 700 ampere sa har de kanske det vid, lat saga 9 volt. Vilket blir 126 kW (eller kVA, da det ar likstrom sa ar det ju samma sak). jag tror inte att nan bliforstarkare gillar sapass laga spanningar? Det ar darfor det laddas upp med rejalt med batterier (pa alla satt och vis) nar det ska tavlas i hogspelning i nagra sekunder.

Om jag inte vore sa lat sa skulle jag leta reda pa nat fint diagram som illustrerar spanning i forhallande till stromuttag i ett vanligt blybatteri. ;-)

Den inre resistansen i en (elektrolyt-)kondensator ar mycket mindre, sa de klarar att leverera mycket hoga strommar en kort stund utan att spanningen faller. Det ar val darfor man har stora elektrolytkondensatorbankar mellan batteri och slutsteg i bilsterosammanhang...

Sa det jag val forsoker saga ar att man kan nog behova fler batterier an man tror och anda behova stora kostsamma elektrolytkondensatorer ocksa mellan slutsteg och batteribank...
__
/ony

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi