visst är även de "akustiska" inspelningarna processade
Ja vad är det som är akustiskt egentligen? Om jag tänker efter vilka skivor jag har lyssnat på de senaste dagarna så är det t ex
EST: Viaticum. Jazz brukar ju vara akustisk men det är rätt mycket som låter processat i vissa låtar på den skivan (som är mycket bra!) Akustisk? Nja.
L v Beethoven: Symfoni nr 9. Med kunskap om hur klassiska skivinspelningar går till så är den säkert processad i så måtto i alla fall att den är ett hopklipp av flera tagningar. Men ändå: Akustisk? Ja.
Monteverdi: Madrigaler. Två till sju röster inspelade rakt upp och ner. Här är jag rätt säker på att man kan säga att skivan är akustisk! Ja.
Gillian Welch: Time - the revelator. Två röster, två akustiska gitarrer som i alla fall låter som om det var inspelat rakt av (underbar skiva f ö, jag blir helt såld av sista låten). Akustisk? Ja.
Frida Hyvönen: Until death comes. Röst och piano som låter väldigt akustiskt. Men i flera låtar förekommar andra instrument med en del processing. Akustisk? Ja med tvekan.
I min mp3-spelare har jag (förutom Beethovens nia) några spår inspelade av min son med olika medmusiker. Han sjunger och spelar elgitarr, medmusikerna trummor och piano samt sång. Allt är inspelat rakt av med mikrofon direkt in i en HiMD. Men eftersom han spelar elgitarr: Akustiskt? Nja.
E Elgar: Violinkonsert, solist Hillary Hahn. Soloviolin och symfoniorkester. Denna skiva har en suverän förmedling av fantastiskt fin musik helt spelad på akustiska instrument, men den är säker processad på något sätt. Jag säger ändå: Akustisk? Ja
W A Mozart: Trollflöjten. Inspelning från radion (på kassett) av Folkoperans föreställning för ett antal år sen. Live rakt av. Mycket scenspring hör man! Akustisk? Ja.
Alicia Keys: The diary of A K. Piano och röst men detta är en r&b - soulskiva med massor av processing (bra sådan f ö) Akustisk: Nej.
Så där var det för mej i alla fall, de senaste dagarna. Mest akustiskt alltså, trots allt.