Moderator: Redaktörer
KorkSniff skrev:Lufttryck och luftfuktighet har större inverkan än man kanske först tror. Högtryck i luften förminskar i realiteten lyssningsrummet (eller, ja inte i realiteten, men effekten blir sådan!). På det reagerar basen som den gör i ett litet rum -den blir förhöjd, tydlig och artikulerad.
Ett annat tydligt och klart hörbart fenomen är luftfuktighetens inverkan på mellanregistret. Små, förvisso osynliga vattenpartiklar gör att kinematiken förändras i mediet. Vattnets dencitet gör att just frekvenserna runt 1000-6000Hz färdas en aning lättare än annars.
Vid extrema åskoväder kan man mäta en så stor skillnad som +6db i bas och +3db i mellanregister. Men då inverkar ju också joniseringen i luften!
...Så nog kan stereon ha olika dagsform alltid!
KorkSniff skrev:Lufttryck och luftfuktighet har större inverkan än man kanske först tror. Högtryck i luften förminskar i realiteten lyssningsrummet (eller, ja inte i realiteten, men effekten blir sådan!). På det reagerar basen som den gör i ett litet rum -den blir förhöjd, tydlig och artikulerad.
Ett annat tydligt och klart hörbart fenomen är luftfuktighetens inverkan på mellanregistret. Små, förvisso osynliga vattenpartiklar gör att kinematiken förändras i mediet. Vattnets dencitet gör att just frekvenserna runt 1000-6000Hz färdas en aning lättare än annars.
Vid extrema åskoväder kan man mäta en så stor skillnad som +6db i bas och +3db i mellanregister. Men då inverkar ju också joniseringen i luften!
hifikg skrev:KorkSniff skrev:Lufttryck och luftfuktighet har större inverkan än man kanske först tror. Högtryck i luften förminskar i realiteten lyssningsrummet (eller, ja inte i realiteten, men effekten blir sådan!). På det reagerar basen som den gör i ett litet rum -den blir förhöjd, tydlig och artikulerad.
Spännande... en luftfuktare eller luftavfuktare i lyssningsrummet kanske är en förbisedd akustikåtgärd?
Beakungen skrev:Jag har dessutom stora problem med vaxproppar som jag har svårt att få att släppa trots revaxör
paa skrev:Jag brukar använda såna där hörselskyddsproppar av skumgummi så håller det kvar lösningsmedlet lite längre i hörselgången.
Jag har märkt att buller och högt ljud kan göra att det produceras mer vax.
roggaro skrev:Beakungen skrev:Jag har dessutom stora problem med vaxproppar som jag har svårt att få att släppa trots revaxör
gör som det står i bruxenligg gärna längre på sidan med gojset i örat också
mojsa runt med en finger emellanåt
Beakungen skrev:roggaro skrev:Beakungen skrev:Jag har dessutom stora problem med vaxproppar som jag har svårt att få att släppa trots revaxör
gör som det står i bruxenligg gärna längre på sidan med gojset i örat också
mojsa runt med en finger emellanåt
jooo har gjort så. Dock bara kört 30 min åt gången. Kanske ska man köra längre då?
jonasp skrev:Ragnwald skrev:Strömmen är renast vardagsnätter..
Källa på det tack
Bill50x skrev:adzer skrev:Jag tror inte en sekund på att det faktiskt låter olika dag till dag. Det är snarare lyssnaren som upplever det olika.
På vad grundar du den åsikten?
/ B
adzer skrev:Bill50x skrev:adzer skrev:Jag tror inte en sekund på att det faktiskt låter olika dag till dag. Det är snarare lyssnaren som upplever det olika.
/ B
På att elektronik inte beter sig olika från dag till dag.
Och självklart överser jag nu specialscenarion som att din granne leker med sin samling av elektromagneter var torsdag.
Under normala omständigheter så beter sig en förstärkare likadant. De små skillnader som kan uppstå pga variationer i elnätet är försumbara i sammanhanget.
Lyssnarens humör däremot varierar kraftigt. En sådan enkel sak som stress kan påverka hur vi upplever audio/visuella intryck.
För att inte prata om förkylningar och annan fysisk påverkar av hörselorganet.
Nej om man letar efter skillnader hos apparaturen så tror jag att man är helt fel ute.
Harryup skrev:Så du tror att det är omöjligt att höra skillnader om man har "strömrenare" eller inte? Vad vill man ta bort med UPS till datorer förutom strömavbrott? Störningar kanske?
Om sen det varierar mellan olika dagar eller bara allmänt, beror säkert på var man bor. Personligen vet jag nog ingen firma som inte bygger nätdelar med hänsyn till möjliga störningar på nätet.
Har ingen strömrenare själv men är inte främmande för att testa, har upplevt klara skillnader hos andra då vi testat.
Tyvärr känns dom dyra i förhållande till att det känslomässigt känns som att man inte skulle behöva ha någon.
mvh/Harryup
adzer skrev:Bill50x skrev:adzer skrev:Jag tror inte en sekund på att det faktiskt låter olika dag till dag. Det är snarare lyssnaren som upplever det olika.
Bill50x skrev:adzer skrev:Bill50x skrev:adzer skrev:Jag tror inte en sekund på att det faktiskt låter olika dag till dag. Det är snarare lyssnaren som upplever det olika.
Men nu skrev väl KorkSniff om högtalares påverkan med avseende på C och RH?
/ B
adzer skrev:Fast frågan är om inte vädret påverkar lyssnaren med än anläggningen. Tänker på folk som får svårt att sova och huvudvärk vid tex åskvärme/fullmåne osv... Sådana saker påverkar säkerligen en uppfattning av ljud dessutom.
adzer skrev:Visst är det resultatet som är det viktiga. håller helt med, men nu handlade tråden om ifall "stereon" blir påverkad och har dåliga dagar.
Bill50x skrev:adzer skrev:Visst är det resultatet som är det viktiga. håller helt med, men nu handlade tråden om ifall "stereon" blir påverkad och har dåliga dagar.
Yepp, och det tror jag "den" har. Men kanske i mindre omfattning än vi själva
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster