har stereon bra dagar och dåliga dagar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

har stereon bra dagar och dåliga dagar?

Inläggav celef » 2012-11-19 22:46

Jag tycker bilar har en dagsform, vissa dagar går dom ruskigt bra medans andra dagar mindre bra. Så är det med stereon också tycker jag, och spotify. Ibland går det och ibland inte, beror dom här olika sidorna bara på användaren? Man kan aldrig skylla på maskinerna eller apparaterna?
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-11-19 22:47

Handlar nog mer om din egen dagsform. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-19 22:52

Strömmen är renast vardagsnätter..
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-19 22:54

Du ska inte skylla på apparaterna, då får du ångra dig!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-19 22:56

Min ljudanläggning är alltid i toppform, så icke jag. Fast det brukar gå över relativt snabbt. Börjar jag tvivla på att ljudet är i toppklass, så stänger jag ner, sover en stund och sedan är jag övertygad igen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-19 23:07

varje gång jag vill höra något, så e den bara bäst.. men ibland glömmer jag att höja ljudet å i sånna fall låter det fatt :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-11-19 23:22

Lufttryck och luftfuktighet har större inverkan än man kanske först tror. Högtryck i luften förminskar i realiteten lyssningsrummet (eller, ja inte i realiteten, men effekten blir sådan!). På det reagerar basen som den gör i ett litet rum -den blir förhöjd, tydlig och artikulerad.

Ett annat tydligt och klart hörbart fenomen är luftfuktighetens inverkan på mellanregistret. Små, förvisso osynliga vattenpartiklar gör att kinematiken förändras i mediet. Vattnets dencitet gör att just frekvenserna runt 1000-6000Hz färdas en aning lättare än annars.

Vid extrema åskoväder kan man mäta en så stor skillnad som +6db i bas och +3db i mellanregister. Men då inverkar ju också joniseringen i luften!

...Så nog kan stereon ha olika dagsform alltid!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-19 23:25

KorkSniff skrev:Lufttryck och luftfuktighet har större inverkan än man kanske först tror. Högtryck i luften förminskar i realiteten lyssningsrummet (eller, ja inte i realiteten, men effekten blir sådan!). På det reagerar basen som den gör i ett litet rum -den blir förhöjd, tydlig och artikulerad.

Ett annat tydligt och klart hörbart fenomen är luftfuktighetens inverkan på mellanregistret. Små, förvisso osynliga vattenpartiklar gör att kinematiken förändras i mediet. Vattnets dencitet gör att just frekvenserna runt 1000-6000Hz färdas en aning lättare än annars.

Vid extrema åskoväder kan man mäta en så stor skillnad som +6db i bas och +3db i mellanregister. Men då inverkar ju också joniseringen i luften!

Spännande... en luftfuktare eller luftavfuktare i lyssningsrummet kanske är en förbisedd akustikåtgärd?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-19 23:36

KorkSniff skrev:Lufttryck och luftfuktighet har större inverkan än man kanske först tror. Högtryck i luften förminskar i realiteten lyssningsrummet (eller, ja inte i realiteten, men effekten blir sådan!). På det reagerar basen som den gör i ett litet rum -den blir förhöjd, tydlig och artikulerad.

väldigt intressant tycker jag.
hade en tråd nån gång om att ev. baselement av papp i 'öppna' system kan bli tyngre av just ökad luftfuktighet... om de nu inte är coatade på insidan, vilket de oftast inte är av erfarenhet

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-11-20 00:18

hifikg skrev:

Spännande... en luftfuktare eller luftavfuktare i lyssningsrummet kanske är en förbisedd akustikåtgärd?

Definitivt. Men de är ganska känsliga för avstånd till bakvägg...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-11-20 00:20

Jo ibland låter det inte riktigt som man vill. Ikväll är en sådan kväll. Spelade lite olika musik men kunde inte riktigt fokusera på musiken utan störde mig på massor med olika grejer i ljudet.

Nu har jag dock kommit till ro med en kopp kaffe och lyssnar på pink floyd i bakgrunden och det funkar ju fint. Försöker att inte lägga för mycket energi på ljudet ikväll.

Ibland så gör man extrema rockader för att man inte tycker det låter som tänkt. Det slutar alltid med att man ändrar tillbaks och dagen efter låter det precis lika bra som alltid :)

Jag har dessutom stora problem med vaxproppar som jag har svårt att få att släppa trots revaxör :/

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-20 00:30

Beakungen skrev:Jag har dessutom stora problem med vaxproppar som jag har svårt att få att släppa trots revaxör

gör som det står i bruxen :wink: ligg gärna längre på sidan med gojset i örat också :wink: mojsa runt med en finger emellanåt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-20 00:37

Jag brukar använda såna där hörselskyddsproppar av skumgummi så håller det kvar lösningsmedlet lite längre i hörselgången.
Jag har märkt att buller och högt ljud kan göra att det produceras mer vax.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-11-20 01:19

paa skrev:Jag brukar använda såna där hörselskyddsproppar av skumgummi så håller det kvar lösningsmedlet lite längre i hörselgången.
Jag har märkt att buller och högt ljud kan göra att det produceras mer vax.

Ahh smart lösning! Det kan jag prova. Sjukt irriterande att behöva ligga helt still. Men med sådana proppar borde man kunna röra sig lite iaf :P

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-11-20 01:20

roggaro skrev:
Beakungen skrev:Jag har dessutom stora problem med vaxproppar som jag har svårt att få att släppa trots revaxör

gör som det står i bruxen :wink: ligg gärna längre på sidan med gojset i örat också :wink: mojsa runt med en finger emellanåt

jooo har gjort så. Dock bara kört 30 min åt gången. Kanske ska man köra längre då?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-20 02:29

Beakungen skrev:
roggaro skrev:

jooo har gjort så. Dock bara kört 30 min åt gången. Kanske ska man köra längre då?

fixar det sig inte så är ett akutbesök hos närmaste doktor att föredra.. kanske är ditt mellanöra inte i ordning?

EDIT: kanske behöver du nåt avsvällande om du är förskyld ofta. ELLER ta ett tag vid näsroten och blås utåt med stängd mun. då känner du också var det förfelas.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-20 07:39

Ragnwald skrev:Strömmen är renast vardagsnätter..

Källa på det tack
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-11-20 08:12

jonasp skrev:
Ragnwald skrev:Strömmen är renast vardagsnätter..

Källa på det tack

Ja, det hade varit intressant att få se någon dokumentation av. Det måste finnas.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 13:28

Jag har aldrig reflekterat över att musiken låter dåligt från en dag till en annan. Om jag inte är sjuk dvs.
Jag tror inte en sekund på att det faktiskt låter olika dag till dag. Det är snarare lyssnaren som upplever det olika.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-20 14:59

adzer skrev:Jag tror inte en sekund på att det faktiskt låter olika dag till dag. Det är snarare lyssnaren som upplever det olika.

På vad grundar du den åsikten?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 15:05

Bill50x skrev:
adzer skrev:Jag tror inte en sekund på att det faktiskt låter olika dag till dag. Det är snarare lyssnaren som upplever det olika.

/ B

På att elektronik inte beter sig olika från dag till dag.

Och självklart överser jag nu specialscenarion som att din granne leker med sin samling av elektromagneter var torsdag.

Under normala omständigheter så beter sig en förstärkare likadant. De små skillnader som kan uppstå pga variationer i elnätet är försumbara i sammanhanget.

Lyssnarens humör däremot varierar kraftigt. En sådan enkel sak som stress kan påverka hur vi upplever audio/visuella intryck.
För att inte prata om förkylningar och annan fysisk påverkan av hörselorganet.

Nej om man letar efter skillnader hos apparaturen så tror jag att man är helt fel ute.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-20 15:21

adzer skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Och självklart överser jag nu specialscenarion som att din granne leker med sin samling av elektromagneter var torsdag.

Under normala omständigheter så beter sig en förstärkare likadant. De små skillnader som kan uppstå pga variationer i elnätet är försumbara i sammanhanget.

Lyssnarens humör däremot varierar kraftigt. En sådan enkel sak som stress kan påverka hur vi upplever audio/visuella intryck.
För att inte prata om förkylningar och annan fysisk påverkar av hörselorganet.

Nej om man letar efter skillnader hos apparaturen så tror jag att man är helt fel ute.

Så du tror att det är omöjligt att höra skillnader om man har "strömrenare" eller inte? Vad vill man ta bort med UPS till datorer förutom strömavbrott? Störningar kanske?
Om sen det varierar mellan olika dagar eller bara allmänt, beror säkert på var man bor. Personligen vet jag nog ingen firma som inte bygger nätdelar med hänsyn till möjliga störningar på nätet.
Har ingen strömrenare själv men är inte främmande för att testa, har upplevt klara skillnader hos andra då vi testat.
Tyvärr känns dom dyra i förhållande till att det känslomässigt känns som att man inte skulle behöva ha någon.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 15:34

Harryup skrev:Så du tror att det är omöjligt att höra skillnader om man har "strömrenare" eller inte? Vad vill man ta bort med UPS till datorer förutom strömavbrott? Störningar kanske?
Om sen det varierar mellan olika dagar eller bara allmänt, beror säkert på var man bor. Personligen vet jag nog ingen firma som inte bygger nätdelar med hänsyn till möjliga störningar på nätet.
Har ingen strömrenare själv men är inte främmande för att testa, har upplevt klara skillnader hos andra då vi testat.
Tyvärr känns dom dyra i förhållande till att det känslomässigt känns som att man inte skulle behöva ha någon.

mvh/Harryup

Inte omöjligt men väldigt osannolikt i våra svenska elnät och inte i klassen som "jag kunde inte njuta av musiken för det lät fel".
Dessutom att det skulle låta annorlunda pga strömmen så skulle det inte låta fel en hel dag och sedan bra nästa utan skulle variera från och till hela tiden.

UPS används för driftssäkring. Inom det ingår både skydd mot strömförlust och överspänningsskydd mot tex åska. De små variationer som finns i svenska elnätet påverkar inte datorer utan UPS används för driftssäkring.
Jag har testat strömrenare till min gitarr-rigg då folk kom med samma motivering där, men hörde ingen skillnad alls.
Jag tror inte speciellt mycket på det där. Att flytta sig några cm i soffan gör mer IMO.

Så jag säger inte att det inte finns någon skillnad, men att man skulle uppfatta denna såpass tydligt att det blir ett problem tror jag inte på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-20 15:56

adzer skrev:
Bill50x skrev:

Men nu skrev väl KorkSniff om högtalares påverkan med avseende på C och RH?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 16:03

Bill50x skrev:
adzer skrev:
Bill50x skrev:

Men nu skrev väl KorkSniff om högtalares påverkan med avseende på C och RH?

/ B

Jag svarade inte på hans inlägg utan på TS.

Att lufttryck och luftfuktighet kan påverka är jag helt med på.
Jag tvivlar dock på att det är detta som folk upplever.

Personligen har jag aldrig reflekterat över att väder skulle påverka ljudet. Låter lika bra under tryckande åskvärme som mitt i vintern, men vad vet jag. Någon annan kanske upplever en klar försämring var gång lufttrycket ökar. Fast frågan är om inte vädret påverkarar lyssnaren med än anläggningen. Tänker på folk som får svårt att sova och huvudvärk vid tex åskvärme/fullmåne osv... Sådana saker påverkar säkerligen en uppfattning av ljud dessutom.

Summa summarum är att jag tror det är lyssnarens upplevelse som ändras och inte det faktiska ljudet.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-20 16:36

Att flytta sig 1 dm i soffan påverkar ju inte elektroniken alls.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-20 16:46

adzer skrev:Fast frågan är om inte vädret påverkar lyssnaren med än anläggningen. Tänker på folk som får svårt att sova och huvudvärk vid tex åskvärme/fullmåne osv... Sådana saker påverkar säkerligen en uppfattning av ljud dessutom.

Du har säkert rätt i detta. En gång i tiden hade tidskriften the absolute sound en skribent/testare vid namn Enid Lumley (icke att förväxla med rörstegen Lumley från England) som hävdade att en hel del tweaks inte påverkade anläggningen men väl människan/lyssnaren. Hennes åsikt var att det inte spelar någon roll om det är lyssnaren eller apparaterna som påverkades, huvudsaken är att det blir bättre. Bland annat menade hon att man inte ska sitta i en stol/fåtölj/soffa som innehåller metall, man ska inte ha elledningar nära sig osv.

Men det hindrar ju inte att väder kan påverka tex högtalare - också.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 16:48

Visst är det resultatet som är det viktiga. håller helt med, men nu handlade tråden om ifall "stereon" blir påverkad och har dåliga dagar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-20 16:51

adzer skrev:Visst är det resultatet som är det viktiga. håller helt med, men nu handlade tråden om ifall "stereon" blir påverkad och har dåliga dagar.

Yepp, och det tror jag "den" har. Men kanske i mindre omfattning än vi själva :-)

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 17:16

Bill50x skrev:
adzer skrev:Visst är det resultatet som är det viktiga. håller helt med, men nu handlade tråden om ifall "stereon" blir påverkad och har dåliga dagar.

Yepp, och det tror jag "den" har. Men kanske i mindre omfattning än vi själva :-)

/ B

Ja och jag kan sträcka mig till att det kan variera, men det är väldigt mycket mindre än vad vi gör att det är försumbart.
...i de felsta fall dvs.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi