Fast det går inte att dechiffrera sådana där kurvor utan information om
använd mätbandbredd. Så även om jag förstår vad den som visar de
där kurvorna vill visa, så framgår det faktiskt inte av graferna vad de
visar. Jag ser i varje fall ingen information om hur spektra tagits fram.
Men i sak kan jag tycka att det är olyckligt att visa kurvorna på en log-
frekvensskala när analysen gjorts med ett filter med en konstant band-
bredd (mätt i Hz).

Det är förvisso inte otillåtet/förbjudet att blanda
log-presentation + konstant bandbredd (eller linjärskala + en konstant
relativ bandbredd) men det är dels atypiskt och dessutom är det ju så
lätt att ange förutsättningarna så man slipper gissa.
Det vita bruset ser frekvensoberoende (horisontell kurva) ut om det för
analysen sveps med ett filter med konstant absolut bandbredd (X Hz),
t ex 1 Hz eller 10 Hz.
Det rosa bruset ser frekvensoberoende (horisontell kurva) ut om det för
analysen sveps med ett filter med konstant relativ bandbredd (X Hz/Hz),
t ex 1/10 oktav eller 1 oktav.
Sveper man ett vitt brus med konstant relativ bandbredd så får man en
kurva med en stigande karaktär (10 dB/dekad) och sveper man ett rosa
brus med fix bandbredd så blir kurvan motsatt, det vill säga den får en
fallande karaktär (10 dB/dekad).
- - - - -
Örats sätt att analysera ljud påminner mera om konstant relativ band-
bredd. Därför uppfattar de flesta ett rosa brus som mera jämnt fördelat
mellan olika frekvenser medan det vita bruset låter väldigt ljust.
Så om man har ett brus som mätsignal så spelar det dock ingen roll för
någonting annat än S/N vilken sorts brus man använder, så länge man
förstår skillnaderna och anpassar analys och presentation därefter.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).