Basreflexportar, placera neråt eller uppåt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea

Basreflexportar, placera neråt eller uppåt?

Inläggav Dea » 2012-11-19 22:32

Nya subwoofers är på gång i garaget och det finns en olöst designfråga kvar:
Ska basreflexportarna riktas neråt mot golvet eller upp i fria luften?

Anledningen att det inte blir bakåt eller framåt är att rören är för långa och jag vill undvika krökar.

Neråt vore kanske det mest naturliga men då åker jag på nån slags fötter och subwoofern blir lite för hög (stativarna ska stå på subben).

Vilka tekniska nackdelar finns det med att låta rören mynna ut uppåt?

Vilka tekniska nackdelar finns det med att låta rören mynna ut neråt?

/Dea

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-19 22:49

Uppåt är ju inget bra för det hamnar så mycket leksaker och prylar i dom.
Neråt har du ju kommit på själv, att dom behöver höjas upp en del.
Men åt sidan då, är inte det en möjlighet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-19 22:59

Nix, det är bara på höjden som rören går in.

Leksaksproblemet har jag tänkt på (3-åring hemma...) men tror det ska klara sig, eventuellt sätter jag lite fronthögtalartyg framför porten.

Subben är ca 20 cm djupare än stativaren så platsmässigt är det OK med portarna i bakkant.

/Dea

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-19 23:35

Rörets inre öppning får inte komma för nära elementet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-20 00:04

Det blir avsevärt högre hastighet på luften i portänden än från baselementet så tyg kan vara ett problem.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-11-20 00:13

Precis, tyg har stor effekt på porten.

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-20 00:13

paa skrev:Det blir avsevärt högre hastighet på luften i portänden än från baselementet så tyg kan vara ett problem.

+1 Man får kanske göra en anordning för att få tyget med visst avstånd fråm mynningen på porten om man skall ha tyg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-11-20 00:31

Bra förtydligande där Peter, jag var lite kort. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-20 00:43

Ja, en port ska man inte täcka.

Hur långt ska röret vara? Man kan ju böja röret om det behövs. Det kan ju mynna på lådans baksida och böja sig nedåt i lådan så att bägge mynningarna kommer bort från elementet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-20 01:03

Ett finmaskigt stålnät över porten kan ju vara snyggt annars (typ Carlsson).

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-20 18:45

OK, jag skippar tyg över porten. Har ett par datorhögtalare med porten uppåt och dom har det inte hamnat nått i :)

Totallängden ska vara ca 53cm och jag hade helst velat undvika böjar, svårare att få bra och svårare att justera längd på....

Nedan är en principskiss på högtalaren. Elementen kommer att sitta så långt upp som praktiskt möjligt så portöppningarna ligger en bra bit från elementen, särskilt som lådan är 50cm djup invändigt.

Portarna kommer att komma upp ca 5cm bakom stativhögtalaren så dom kommer inte att synas så mycket heller.

Så, finns det några tekniska nackdelar med portarna uppåt på det här sättet?

Bild

/Dea

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-20 19:30

Port nedåt, lagom fötter. De skall ju minst ha sdfötter i vilket fall som. Onödigt att inte nyttja en begränsningsyta som man har gratis. Svårare att få damm eller andra otyg in.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-11-20 19:51

Jag har port nedåt på högtalarna jag byggt med 15 cm fötter, funkar utmärkt

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-20 19:58

grundproblemet är att jag vill ha högtalarna så låga som det går så om det ska bli fötter blir det inte mycket mer än lite drygt halva portdiametern men det kanske räcker?

Det blir 6 SD-fötter per låda

/Dea

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-20 20:02

Skriv gärna lite mer om lådorna, varför du behöver så långa portar osv... Det är inte alls ovanligt förekommande att någon kläcker en fiffigare lösning eller hittar något tankefel. Om du redan gjort det någonstans ber jag om ursäkt på förhand...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-20 20:08

Info finns i denna tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=49921

Rörlängden beror på liten låda kombinerat med låg avstämmningsfrekvens, 60-65liter och f=18Hz

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-20 20:09

Egentligen är väl låga fel uttryck... så litet avstånd mellan undersida och golv är mer korrekt.

/Dea

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-20 20:35

Riktat nedåt så kan man dimnesionera så att luften mellan lådan och golvet fungerar som en av porten som då kan göras något kortare inne i lådan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-20 20:58

Max_Headroom skrev:Riktat nedåt så kan man dimnesionera så att luften mellan lådan och golvet fungerar som en av porten som då kan göras något kortare inne i lådan.

Har läst lite om det men vad jag förstått är det inte helt enkelt att få det rätt.

Jag vill minnas att det fanns en designrekommendation för avstånd från portöppning till en yta (golv, vägg inne i låda etc) som sa att avståndet skulle vara >diametern/2

/Dea

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-20 23:03

Gamla Carlsson Sonab OA5typ2 har en extra botten som funkar som "basreflexrör". Vissa ersätter denna konstruktion med ett konventionellt basreflexrör (det blir normalt inte bättre).
Fördelen är ju bla att utloppsmynnigen får stor yta och därigenom minskar blåsljuden. Hela konstruktionen är 18mm hög om jag minns rätt. = 8mm träribbor + 10mm spånskiva.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2012-11-21 00:08

En rolig, men kanske onödigt omständig lösning skulle vara att fasa av ett hörn i nedre framkant och låta röret gå diagonalt uppåt mot hörnet på motsatta sidan. Huruvida detta ställer till med några problem rent funktionsmässigt vet jag inte, men rätt gjort kunde det bli ganska snyggt.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-11-22 21:16

Någorlunda i fas med ämnet har jag en fråga som så att säga inte är diagonal utan snarare vinkelrät mot den ursprungliga frågan i tråden.

Är det att föredra ett basreflexrör som mynnar framåt eller bakåt framför ett som mynnar uppåt eller nedåt? I just denna tråd var inte frågan ställd så, men författaren skrev att just framåt och bakåt var uteslutet i detta fall.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-22 23:37

Dea skrev:grundproblemet är att jag vill ha högtalarna så låga som det går så om det ska bli fötter blir det inte mycket mer än lite drygt halva portdiametern men det kanske räcker?

/Dea

Jag skulle säga att det är typiskt bättre att stjäla lite lådvolym isf, och se till att det är någorlunda fritt kring portmynningarna. En låda som är 10% mindre än önskat går ganska bra, men om det blir trångt där lufthastigheten är hög så flåsar det.

Eller så kröker du röret och låter det mynna på sidorna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2012-11-23 16:38

Dea skrev:grundproblemet är att jag vill ha högtalarna så låga som det går så om det ska bli fötter blir det inte mycket mer än lite drygt halva portdiametern men det kanske räcker?

/Dea

Jag tror inte det. En port vars inre mynning störs av närliggande väggar hindrar excitationen av Helmholtzresonansen. Jag skulle gå på närmare 2 portdiametrar mellan inre mynning och bakomvarande lådvägg.
11010000

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-23 18:14

Mr_Ekan skrev:

/Dea

Jag tror inte det. En port vars inre mynning störs av närliggande väggar hindrar excitationen av Helmholtzresonansen. Jag skulle gå på närmare 2 portdiametrar mellan inre mynning och bakomvarande lådvägg.

Ah, nu börjar vi komma nånvart :)

Då återstår att låta dom gå uppåt då det inte finns några såna problem eller skarva och böja röret och ut framåt.

/Dea

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-23 22:31

Då får du vika in skjortkragar och ta bort bordsdukar etc. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-24 17:50

Sticksågen har jobbat hårt idag och nu blev det portar uppåt.
Återkommer med om det blev några problem när dom är ihopsatta och provlyssnade.

Bild

Att dom sticker lite utanför skivan är OK då bak och sidoväggar tilkommer runt om.

/Dea

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-24 20:43

Dea skrev:Sticksågen har jobbat hårt idag och nu blev det portar uppåt.

Vad du kommer att svära när det trillar ner något värdefullt i lådan :D .

Se till så att du kan få ut det på något sätt, det går ju knappast att vända uppochner på lådan, prylen trillar inte ut genom porten då utan lägger sig i locket.

...och tyg över porten är kass. Fast kanske lite roligt när det hoppar i takt med musiken.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-24 20:55

Svante skrev:
Dea skrev:Sticksågen har jobbat hårt idag och nu blev det portar uppåt.

Vad du kommer att svära när det trillar ner något värdefullt i lådan :D .

Se till så att du kan få ut det på något sätt, det går ju knappast att vända uppochner på lådan, prylen trillar inte ut genom porten då utan lägger sig i locket.

...och tyg över porten är kass. Fast kanske lite roligt när det hoppar i takt med musiken.

Tygidén är struken så det blir att svära... :D och skruva ut nedersta elementet en gång om året.....

Nån som tror att avståndet mellan portarna är OK?
De yttre portarna var väldigt trumpetformade, hade jag vetat det hade jag beställt bara innerportar...., som man ser på innerportarna var det planerat för drygt en portdiameter mellan portarna.

/Dea

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-24 21:14

hur ska du fylla lådan, jag är alltid så spänd på fyllnadsgraden
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum