har stereon bra dagar och dåliga dagar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

1947

Inläggav 1947 » 2012-11-20 17:25

Har man en anläggning som låter olika beroende på väder och tid på dygnet osv då skulle jag genast byta anläggning.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-20 17:25

Bill50x skrev:
adzer skrev:Visst är det resultatet som är det viktiga. håller helt med, men nu handlade tråden om ifall "stereon" blir påverkad och har dåliga dagar.

Yepp, och det tror jag "den" har. Men kanske i mindre omfattning än vi själva :-)

/ B

Är herrn vidskeplig? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-20 18:26

Klart stereon ha sämre dagar. När det säger "thhhump" i högtalarna och reläet klickar till. Då, då har den en sämre dag.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-20 18:51

jonasp skrev:
Bill50x skrev:
adzer skrev:Visst är det resultatet som är det viktiga. håller helt med, men nu handlade tråden om ifall "stereon" blir påverkad och har dåliga dagar.

Yepp, och det tror jag "den" har. Men kanske i mindre omfattning än vi själva :-)
Är herrn vidskeplig? :)

:mrgreen:

Men mekaniska saker påverkas också av väder, dörrar som stängs långsammare när det är kallt, lådor som kärvar när det är fuktigt men funkar fint när det är torrt. Jag spekulerar nu, men troligen är de akustiska egenskaperna i ett rum olika vid olika temperaturer, Rh osv.

Om det är torrt i ett rum så laddas plast upp sig lättare. Det betyder att en CD lätt blir uppladdad (för att inte tala om en vinylskiva) och som vi alla vet bildas det ett magnetiskt fält kring uppladdade föremål. Tänk er en CD med 5000 volt i ena änden och kanske hälften i den andra (det jämnas ju inte ut beroende på att plasten inte leder ström) som roterar med något hundratal varv i minuten. Det blir alltså ett pulserande magnetfält med samma frekvens som rotationshastigheten. Man kan ju då tänka sig att detta påverkar närliggande elektronik på något sätt. Och att detta då bara inträffar när det är torrt inne, huvudsakligen vintertid alltså.

Vinylskivor ja, dessa laddas ju också gärna upp. Då drar dom till sig damm, det vet alla vi som försöker få bort dammet. Vad vi också vet är att det sitter magneter i pickupen. Dessutom vet vi att lika laddningar/magnetism stöter bort varandra och olika laddningar dras till varandra. En uppladdad skiva kan mycket väl vara plusladdad på en kant/sida och minusladdad på en annan (även om det troligaste är varierande grad av plus- eller minusladdning beroende på materialets egenskaper). Men framförallt varierar laddningen kraftigt utmed ytan. Det betyder att attraktionen (eller repellationen) kommer att pulsera i takt med variationerna i skivans laddning. Detta ger då varierande nåltryck = varierande vinkel mellan nålarm och skiva.

Om detta kan höras eller inte är en annan fråga, min poäng är att vädret visst påverkar!

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-20 19:14

Fjonkalicious skrev:Klart stereon ha sämre dagar. När det säger "thhhump" i högtalarna och reläet klickar till. Då, då har den en sämre dag.

Ja alltså ett och annat högtalarelement har ju också haft en dålig dag när jag försökt skjuta talspolen i omloppsbana genom membranet medelst missbruk av hög spänning. Men det har ju inte så mycket att göra med elementet som med de yttre omständigheterna...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-20 19:15

Bill50x skrev:Om detta kan höras eller inte är en annan fråga, min poäng är att vädret visst påverkar!

/ B

Å andra sidan kan man inte säga att anläggningen har en dålig dag bara för att du har lagt en brakare i lyssningsrummet så att det inte går att vara där! Eller? :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-20 19:21

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Om detta kan höras eller inte är en annan fråga, min poäng är att vädret visst påverkar!

Å andra sidan kan man inte säga att anläggningen har en dålig dag bara för att du har lagt en brakare i lyssningsrummet så att det inte går att vara där! Eller? :oops:

Nä, det är klart :-)

Och det är ju inte anläggningen som har en dålig dag, den fungerar troligen likartat oavsett omständigheter (ja, om nu inte någon tryckt en skruvmejsel genom baselementet, typ). Men omständigheterna kan göra att det låter olika bra för/hos dig.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-20 19:29

Jag noterar att flera i tråden har taskigt gehör och känsla, intressant
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 20:02

celef skrev:Jag noterar att flera i tråden har taskigt gehör och känsla, intressant

Och den slutsatsen kom du fram till hur?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-20 20:34

adzer skrev:
celef skrev:Jag noterar att flera i tråden har taskigt gehör och känsla, intressant

Det är inte så märkvärdigt, jag läser mellan raderna
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 20:50

celef skrev:
adzer skrev:

Intressant. Att hitta saker som inte finns är ju en förmåga i sig.
Varken du eller jag kan ha någon som helst aning om andra människors gehör utifrån den information som finns i denna tråd.
Att man är okänslig för felaktigheter i ljudet har absolut ingenting med gehör att göra.

Om det nu finns felaktigheter över huvud taget. Många av dessa fallen har förmodligen mer med Audiofilia nervosa/nocebo och stress att göra än taskigt elnät och atmosfäriska förändringar.

EDIT: förtydligande
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-11-20 21:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-20 21:04

celef skrev:
adzer skrev:

Har du en dålig dag idag? :mrgreen:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-20 22:32

adzer skrev:
celef skrev:
adzer skrev:

Intressant. Att hitta saker som inte finns är ju en förmåga i sig.
Varken du eller jag kan ha någon som helst aning om andra människors gehör utifrån den information som finns i denna tråd.
Att man är okänslig för felaktigheter i ljudet har absolut ingenting med gehör att göra.

Om det nu finns felaktigheter över huvud taget. Många av dessa fallen har förmodligen mer med Audiofilia nervosa/nocebo och stress att göra än taskigt elnät och atmosfäriska förändringar.

EDIT: förtydligande

Bra där adzer, slappa till fanskapet med någon extra torr bevisförande utredning också, han ska få smaka.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-20 22:50

KarlXII skrev:Bra där adzer, slappa till fanskapet med någon extra torr bevisförande utredning också, han ska få smaka.

Nej den biten överlåter jag till dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-11-20 23:46

Idag hade stereon en dålig dag, jag har inte haft tid att lyssna alls. :evil:
Imorgon ska stereon få en bra dag, jag med. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-11-24 15:27

KorkSniff skrev:Men då inverkar ju också joniseringen i luften!

...Så nog kan stereon ha olika dagsform alltid!

Hmmmm, jag hade för mig att jonisering bara inträffade i luften runt en blixt, alllternativt elektrisk gnista....hmmm, samma sak juh :)!? Menar du att under åskväder så joniseras luften överallt i området?

Edit: Jag läste på lite då jag blev nyfiken och mina gamla kunskaper i ämnet trillat bort till större grad :) Jonisering sker ju överallt där varm o kall luft möts, det jag tänkte på vara en total jonisering. En slags motstånds fri luft som jag vill minnas att jag fick lära mig i skolan fanns runt omkring en blixt eller där gnistan hoppar över på ett tändstifft!

Jag kanske ska gå och lägga mig ist..... :? :D
FUCK ART - LET`S FUCK

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-26 13:33

Att det låter annorlunda från dag till dag har jag mest kopplat till att jag som lyssnare är på olika humör men det är ju inte alls orimligt att lufttryck och luftfuktighet kan påverka även anläggningen och inte bara mitt humör. För att veta detta måste jag nog mäta anläggningen från exakt samma punkt men vid olika tider och väder. En skillnad på +6dB i basen borde ju kunna gå att mäta upp tillförlitligt. Dock kanske även mätutrustningen ändrar karaktär med vädret?

Annars märker jag störst skillnad mellan när jag är lugn,lycklig och harmonisk mot när jag är stressad/irriterad eller sjuk. Väldigt skillnad i den upplevada återgivningen för mig.

Speciellt om jag är eller håller på att bli sjuk tycker jag ljudet är mer gällt/skrikigt och jag blir snabbare lyssningstrött.

När jag mår bra och har några groggar innanför västen låter det nog som bäst men tar jag ytterligare en grogg märker jag ofta att min hörsel blir mindre baskänslig och att jag gärna vill skruva upp antingen volymen generellt eller bara basområdet.

Vi som mottagare är ju väldigt känsliga för yttre påverkan och det kan säkerligen förklara mycket inom vår hobby där vissa njuter mer av ljudet pga att man bytt till en snyggare/dyrare kabel. Bytet ger ingen mätbar skillnad men då en snyggare kabel binder ihop utrustningen är lyssnaren mer nöjd och tycker därför det låter bättre. (Min åsikt)

Därför anser jag att man när man skall finlyssna ge det hela rätt förutsättningar. Lugn och ro, kanske springa en runda och därefter duscha/bada, äta något gott med något glas rött och sedan sitta i sin favoritposition i en skön stol med rätt belysning. Jämföra detta med att snabbt och stressat samt smutsig slänga sig ner på en obekväm pinnstol för att lyssna igenom samma musikstycke i starkt motljus. jag hade garanterat upplevt ljudet annorlunda i dessa båda fall även om anläggningen presterat liknande /exakt likadant.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-26 14:07

Det är nog som att uppskatta gott vin eller god whisky (choklad och marsipan är alkoholfria alternativ). Är förutsättningarna fel spelar det ingen roll hur fint vin man häver i sig och är förutsättningarna rätt så ger nästan vilket rödtjut som helst en smakupplevelse, eller kanske rättare, en totalupplevelse.

Igår kom jag hem, glad i hågen, efter ett loppisbesök med närmare 30 nya fonogram på vinyl o allt. Varteftersom jag spelade sjönk humöret och till sist lät även de få skivor som var fria från djupa repor, feta fingeravtryck och hål (!) illa. Nu funderar jag på vad man kan göra med 20-25 vinylskivor som jag aldrig kommer att låta min pickup vidröra... någon form av installation kanske? Rekvisita för en kommande fotoövning... tja... vi får se.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-26 14:23

hifikg skrev:Nu funderar jag på vad man kan göra med 20-25 vinylskivor som jag aldrig kommer att låta min pickup vidröra... någon form av installation kanske? Rekvisita för en kommande fotoövning... tja... vi får se.

Släng. Vinyl har bara ett fåtal funktioner...
1) (Om de) låter bättre
2) Är exklusiva (finns ej på annat format)
3) Mer info på omslaget än på övriga format
4) Nostalgi (= hantera en LP)

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-26 19:37

jonasp skrev:
celef skrev:
adzer skrev:

Har du en dålig dag idag? :mrgreen:

inte alls, jag konstaterar bara att det finns folk med taskig känsla och gehör

eller så har samma folk kanske aldrig kört bil eller lyssnat på bra stereos
Bikinitider

Föregående

Återgå till Generellt om hifi