hifikg skrev:eksund skrev:NÄ nä nä min kära hifikg.
Mina bilder från blindtesten är bättre komponerad och har mycket bättre skärpa!
Studerar du min bild noga så kan du även avslöja att testet inte var helt blint... moooaaahahahaha

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Studerar du min bild noga så kan du även avslöja att testet inte var helt blint... moooaaahahahaha
PappaBas skrev:Angående bilder:
Jag misstänker att det har att göra med delvis rasteringen men även de relativa nivåerna i bilden? Tror bilderna ser jättefina ut i kameran och på skärm vid redigering.
Det ser ut som det saknas kontrast i bilderna. Kan ju ha med tryckningen att göra men jag tror det måste processas så kontrastskillnaden ökar. Nu går väldigt mycket information förlorad i hög och lågdagrar vilket gör att många ytor blir odistinkta.
Minska nivåerna för det dynamiska omfånget i bilden? I photoshop kan man väl sätta en mappning som inte är helt linjär? Dvs öka nivåtätheten i lågdagrar och ta ner omfånget.
Att få nivåer rätt på skärm till tryck är rejält krångligt men rekomenderar att man gör bildredigering på en skärm av företrädesvis IPS-typ där man kan ladda ner kalibreringsprofiler och har alla bildförbättringsfunktioner avaktiverade sedan även få kalibreringsprofil för tryckeriet så kan det ju transformeras?
Alternativt köpa en enklare kalibreringsdosa, de är inte jättedyra.
Gwidon skrev:Gwidon skrev:Mitt generella intryck, när jag läst artikeln i Molten, varit – på det hela taget, utan att fästa sig vid detaljer - att de bokstavligen sågar ner L4; hela artikeln är, skrivartekniskt, så konstruerad för att läsaren kunde uppfatta den som strikt objektiv och metodologiskt korrekt, men i själva verket är den helt genomsyrad av ett klart budskap: Vilken usel högtalare ! Och då nämner man, liksom i förbigående, egen MMX som ett bra köp; men varför är köpet bra? Just därför att MMX är vår egen… eller snarare Öhmans.
Att försöka ställa Öhman – LTS:s ”grå eminens” - utanför hela arrangemanget tyder på ett naivt och godtroget verklighetsyn . Jag skulle inte alls varit förvånad att det hela med att testa L4 redan från början varit just hans idé och initiativ, snygt arrangerat för att ge sken av att han inte har något med det att göra.
Men tror ni verkligen att det primära målet med testet varit att visa hur dålig L4 är? – vad är det för mening med att testa en i praktiken utgången högtalarmodell? Ett antal år efter introduceringen på marknaden? Kanske ett test för testandets egen skull…? Naturligtvis inte; målet bakom testet måste ha varit något annat, den känslan blir bara allt starkare, och målet var helt enkelt att diskreditera Anders Eriksson, och testet bara ett medel använt för det endamålet… dess resultat varit alltså givet i förväg, med all sannolikhet kollade man högtalare innan förslaget till testet överhuvudtaget lagts fram….
Och samtidigt som man diskrediterar Nagref gratulerar man honom utmärkelsen han fått på Arken i Göteborg. Men se på hans bild... Är det hyckleri eller elaka ironin? – du väljer själv…
Laila skrev:
Grattis!
Du har just (ny)formulerat "alla konspirationsteoretikers moder" . . . inte så illa pinkat . . . typ(er).![]()
![]()
DQ-20 skrev:Kommer osökt att tänka på Bill Evans:
Svante skrev:Jag tycker du har fått väldigt mycket osökt på sista tiden.
MagnusÖstberg skrev:Sedvanlig ämnesflykt på det här forumet.
Ja, en del anser sig till och från ha rätten att diktera verkligheten.DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Sedvanlig ämnesflykt på det här forumet.
I detta fallet är det en dygd.
sebatlh skrev:Ser man på testet som en oberoende datapunkt eller vad man ska säga så är väl jävsfrågan rätt rejält uppblåst.
Men ser man på helheten* så framkommer en bild där LTS oberoende kan ifrågasättas.
Är det dessa två synsätt som gör att det blir en diskussion, eller är det att man anser att LTS inte har några problem med beroendefrågor?
Men visst vore en diskussion kring skillnaderna mellan L4 och OA50.2 egentligen intressantare att diskutera. Eller ja, läsa om då för min del då jag inte hört någon av de två högtalarna
*Med en inte helt nollskild riskt för att jag inte har hela helheten framför mig. Jag läser förvisso MoLt, men enbart när jag är hos föräldrarna.
paa skrev:En punkt som man hade synpunkter på, var basportens area och ändavslutning. Hur mycket större area har då OA50-porten egentligen?
NiklasF skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Att tillverkare tittar närmare på konkurrenternas produkter är en del av verkligheten och det kan man aldrig komma runt men då får de faktiskt ordna det genom att låna, köpa eller hyra själva. Att de blir tilldelade konkurrentens produkter genom att en s k oberoende instans lånar ut dom utan producentens kännedom är en helt annan sak. LTS är då helt plötsligt inte oberoende då man favoriserar enskilda aktörer utan då är man en del av marknaden. Det är det som är det oacceptabla i detta fall.
Bara för att prata klartext: Är det du har synpunkter på att Ingvar var med vid mätningarna, eller är "konkurrenten" någon annan?
Har OTROLIGT svårt att tro att IÖ skulle vara intresserad av något Larsen sound, dom är så långt ifrån varandra i ljudsignatur som man bara kan komma enligt mig.
Så det där att IÖ skulle vara någon konkurent bland Larsens kunder tror jag inte en sekund på.
NiklasF skrev:Det där fick bli min nya signatur
Om allt vore lika skulle mångfalden vara en illusion.
IngOehman skrev:Om allt vore lika skulle mångfalden vara en illusion.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Om allt vore lika skulle mångfalden vara en illusion.
Mina tankar går osökt till reklamfinansierad radio och TV!
Svante skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Om allt vore lika skulle mångfalden vara en illusion.
Mina tankar går osökt till reklamfinansierad radio och TV!
Javisst, se hur den fria konkurrensen har breddat utbudet!
Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, en del anser sig till och från ha rätten att diktera verkligheten.
Det går sällan så bra.
Hm.. hifi är således något du inte har så stor förtröstan till?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Eri och 1 gäst