Tycker Carlsson Planet och Faktiskt olika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-24 13:15

Följde en länk i ett inlägg av Richard till CP's rekommenderade lista.
Och då fann jag följande;

1. "Grundmodellen BDP-83 var billigare och kan ge musiken en vagt konstgjord känsla, som om man lindat ett tunt lager gladpack kring inspelningarna och diskantåtergivningen kan vara svagt färgad på vissa inspelningar. Men de flesta kanske inte ens uppfattar detta och det kan också vara så att färgningen försvinner med ännu längre inbränningstid"

2. Cambridge Azur 650 BD "Kräver dock en EXTREMT lång inbränningstid. Det första exemplaret lämnade vi tillbaka efter 10 dagars förgäves dygnet-runt-spelande utan att den vagt konstgjorda känslan hade fösvunnit. Färgningen är densamma som på vi hörde på vår oinbrända Oppo BDP-83 och låter som om man lindat ett tunt lager gladpack kring inspelningarna. Det andra exemplaret ställde vi på repeat dygnet runt i fem veckor under semesterfrånvaron och sedan dess är färgningen helt borta, ljudet invändningsfritt, neutralt och av ren referenskaraktär."

3. - NAD 208
"Klassiskt 2×500W slutsteg som ger flera tusen watt i 1 ohm. Referens inom LTS sedan många år. Kan låta illa om nätet har mycket skräp."

Så existerar inbränning och störningar på elnätet om man hänger på Carlsson Planet men inte om man hänger på faktiskt?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-24 13:20

Intressant iaktagelse Harryup.

Såhär skrivs det på Carlssonplanet:

"Denna lista innehåller elektronik mm som CarlssonPlanet rekommenderar till Carlssonhögtalare.
Listan består huvudsakligen av utrustning vi på CarlssonPlanet och/eller personer inom Stiftelsen Stig Carlsson funnit ljuda transparent, neutralt, spatialt och klangligt riktigt vid drift av Carlssonhögtalare.
Resten av produkterna har vi hämtat från LTS’ – Ljudtekniska Sällskapets – rekommendationer i medlemstidningen MoLt.
Vi på CarlssonPlanet har samma ideal inom ljudåtergivning som LTS där apparater rekommenderas först efter genomförda F/E-tester (Före/Efter). Dessutom låter vi våra användare lämna lyssnartips om sin favoritutrustning i många av kategorierna. 
Tyvärr låter det illa om väldigt mycket ny elektronik och det tar tid att seriöst testa ljudåtergivning och modellerna är oftast väldigt kortlivade. Därför är nästan allt vi rekommenderar här redan utgånget i handeln, och får letas begagnat."
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-24 13:22

Jag hoppas att folk tycker olika.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-24 13:28

mx skrev:Jag hoppas att folk tycker olika.

Javisst, fast det är ju inte det jag menar.
Finns det störande störningar på elnätet eller inte, inte tycker man att det finns.
Behöver apparater inbränning? Inte om man tycker det.
Ändras något objektivt helt enkelt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-24 13:29

Beror nog på vad det är för apparater och om du bor granne med SSAB,
exempelvis. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-24 13:30

Harryup skrev:
mx skrev:Jag hoppas att folk tycker olika.

Javisst, fast det är ju inte det jag menar.
Finns det störande störningar på elnätet eller inte, inte tycker man att det finns.
Behöver apparater inbränning? Inte om man tycker det.
Ändras något objektivt helt enkelt?

mvh/Harryup

Detdär med inbränning av apparater är det nog många ( inklusive undertecknad ) som upplevt som realitet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-24 13:33

mx skrev:Beror nog på vad det är för apparater och om du bor granne med SSAB,
exempelvis. :)

Nej, då beror det inte på utan då finns det alltså störningar som objektivt är av den art att 208 kan låta illa så, och så vanligt förekommande att man behöver varna för det. Dock verkar inte det gälla någon av de andra apparaterna. Vilket måste vara skönt att veta för ägarna av dessa.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-24 13:35

Det bror nog på. ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-24 13:38

Tur man köper ren, grön, el. Grannens kolkraftdrivna 208:a låter för jäkligt :wink:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-24 13:38

hifikg skrev:Tur man köper ren, grön, el. Grannens kolkraftdrivna 208:a låter för jäkligt :wink:

:D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-24 15:11

Richard skrev: Detdär med inbränning av apparater är det nog många ( inklusive undertecknad ) som upplevt som realitet.

Det brukar vara svårt att laga inbrända apparater, de går ofta sönder igen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-24 15:36

Drömde inatt om inbrända kablar.... krävdes brandsläckare... :?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-24 15:47

Resultatet av inbränning tycker jag beror på vad man använder för signal också. Bränner man t ex in med SR P1 får man ofta en apparat/kabel som visserligen kan låta djupt och med bra rösthantering men som gärna brister i det musikaliska drivet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Tycker Carlsson Planet och Faktiskt olika?

Inläggav shifts » 2012-11-24 15:53

Harryup skrev:Så existerar inbränning och störningar på elnätet om man hänger på Carlsson Planet men inte om man hänger på faktiskt?

Är inte du medlem på Euphonia som jag? Där hittar man än knepigare grejor. Strömkabeltrådarna blir ofta väldigt populära, men av annan anledning än här. Att folk hör saker och det uttrycks olika på olika forum är knappast nyheter.

Edit: Ah, tiden handlade om inbränningsfenomen. De finns nog av varierande grad tror jag. Har inte upplevt det så mycket själv dock.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2012-11-24 16:01

Är det nå´n som kan redovisa mätresultat, före och efter, "inbränning"?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-24 16:08

Kenta skrev:Är det nå´n som kan redovisa mätresultat, före och efter, "inbränning"?

Nej, men det kan höras tydligt att effekten finns på riktigt inom elektronikgrejor genom att lyssna på musik.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-24 16:19

Richard skrev:
Kenta skrev:Är det nå´n som kan redovisa mätresultat, före och efter, "inbränning"?

Nej, men det kan höras tydligt att effekten finns på riktigt inom elektronikgrejor genom att lyssna på musik.

Talradio, not so much?

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2012-11-24 17:57

Richard skrev:

Då skulle det snarare lika gärna vara öronens (hjärnans) anpassning till ljudet (eller oljudet) som kan härledas till denna "inbränning", än nå´n speciell del i anläggningen som förändras, till det bättre eller till det sämre, under ett visst antal timmars lyssning?

(Knappast till det sämre om anläggningen eller delen var dyr och/eller snygg?)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-24 19:44

Jag är rätt övertygad om att forum inte har några egna åsikter. Åsikterna ligger snarare individerna bakom dem. Carlsonplanet drivs av två personer, en far och hans son. Här har vi ingen enad syn och skulle därför aldrig kunna ha någon rekomenderatlista. Vi kan inte ens enas om att väggström är lämpat för att driva slutsteg. :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-24 19:51

Gäller att få tråden låst omedelbart efter man skrivit listan alltså? Hmmm... :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-24 23:40

Hur mycket effekt krävs för inbränning? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-11-25 00:07

Inbränning av modern elektronik är nog tyvärr mest hokus pokus, däremot var det lustigt på den tiden man kunde mäta hur bra gammofon-pickuper spårade. Det fanns ju diverse gravt exotiska slipningar av grammofon-nålen på den tiden, och extremdyra pickuper.

Dessvärre var den bäst spårande pickup jag någonsin mätte på den som varit i bruk längst, och den var av medelklass och inte exotisk. Den var helt enkelt "inbränd", eller snarare insliten(troligen mjuknar gummit som nålen är upphängd i med tiden, med stor fördel för spårningsförmågan). Förstärkarkretsar mjuknar inte vad jag vet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-25 00:26

Harryup skrev: Det andra exemplaret ställde vi på repeat dygnet runt i fem veckor under semesterfrånvaron och sedan dess är färgningen helt borta, ljudet invändningsfritt, neutralt och av ren referenskaraktär."

Vilka är vi?

Hade hela forumet semester samtidigt 8O

Flera gånger har det där forumet haft produkter på någon lista som "rekommenderade av LTS" utan att LTS testat produkterna. Under min ordförandetid fick de vackert rensa sin påstådda lista flera gånger.

Jag tror att någon inom LTS berättat om sina personliga upplevelser och de tar det som att det är LTS åsikter.

Som jag förstår det är deras lista att betrakta som subjektiv sammansatt utan objektifierande undersökningar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-25 02:47

MagnusÖstberg skrev:Som jag förstår det är deras lista att betrakta som subjektiv sammansatt utan objektifierande undersökningar.

Objektifierande är de nog men knappast objektiva. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2013-01-13 00:30

Det var länge sedan jag pluggade elektronik, men jag har klart för mej att -åtminstone- elektrolytkondingar åldras relativt fort, å andra sidan verkar inte just elytar stå så högt på topplistan över "måste ha"-komponenter i signalvägen för riktiga audiofiler...

fridens liljer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-13 01:21

Inbränning å inbränning.

Jag har varit med om många olika konsumentelektronikprylar som varit fruktansvärt ostabila den första tiden.

Det bästa exemplet är hemmaroutern Dlink 624+ som jag köpte runt 2002. Första veckan hängde den sig kanske 7-8 gånger per dygn, sedan efter någon vecka hängde den sig någon gång per dygn, och efter en månad kunde den vara igång månadsvis.

Detta utan att programvara uppgraderades, eller att drivrutiner, användning eller hårdvara ändrades på klientsidan.

Fan vet varför. Inbränning? Låter som att så små marginaler kan dom inte ha, men jag har inte hittat någon bättre förklaring.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-13 01:31

Objektivisten skrev:Resultatet av inbränning tycker jag beror på vad man använder för signal också. Bränner man t ex in med SR P1 får man ofta en apparat/kabel som visserligen kan låta djupt och med bra rösthantering men som gärna brister i det musikaliska drivet.

:lol:
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi