Har Yamaha blivit den nya referensen för hemmabioreceivers?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Yamaha den nya referensen av hemmabioreceivers?

1. Ingen uppfattning
21
70%
2. Ja, de nya låter väldigt bra
4
13%
3. Nej, marantz eller Denon låter bättre
3
10%
4. Andra märken är mer prisvärda- motivera!
2
7%

Antal röster : 30

Richard
Inaktiverad

Har Yamaha blivit den nya referensen för hemmabioreceivers?

Inläggav Richard » 2012-11-24 10:00

På Carlssonplanet kan man läsa om en ny referens fr.om. november 2012 för två- kanalsåtergivning, yamaha Rx a 1020 .

Länk: http://www.carlssonplanet.com/hardware.php?lang=sv&

"Carlssonplanets nya referens från nov-12. Har de för musikälskare nödvändiga 7.1-kanalsutgångar som numera Denon m fl tillverkare slopat samt MM phonoingång - samtidigt som den bjuder nya beroendeframkallande trevligheter som stöd för Airplay, DLNA, 3D och annat modernt. Dyr (11.000:-) men prisvärd då utrustningen är så riklig och ljudkvaliteten förstklassig, ljudbilden är stor, exakt, luftig, tillbakalutad och len, men stärkaren kan också slå som det värsta PA-monster. Är klart värd den fina recension den fick i Hemmabiotidningen nr 11/12"

De länkar till en test i hemmabiotidningen, här är den:

http://download.yamaha.com/api/asset/fi ... t_id=58067

Yamaha har väl förr traditionellt vid tester av lts befunnits låta en aning tunna i basen. Har detta ändrats ? Hur är det med de billigare förstärkarna från Yamaha numera ? Är de uppbyggda likadant som rxa 1020 och låter de likadant ? Har någon lyssnat och provat ?

Är det dags att ta Yamaha på allvar för seriös 2- kanalsåtergivning ?

Många frågor, men det är intressant om Carlssonplanets lyssningsintryck stämmer för då finns det kanske fler alternativ än Marantz och Denon att välja på just nu.

Välkommen med lyssningsintryck om ni hunnit lyssna på den nya serien från Yamaha .
Senast redigerad av Richard 2012-11-24 11:30, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-24 10:08

Har du lyssnat till dom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-24 11:13

Med tanke på att man är tvingad till samma delningsfrekvens runtom förutom på den dyraste Yamahan, Yapo-kalibreringen inte är lika vass som tex Audessy XT32/PRO och att de inte klarar av högtalare med låg impedans (ska helst använda 8ohm högtalare). Så nej :)

Inte enligt mig.

/Tidigare Yamaha-ägare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-24 11:26

paa skrev:Har du lyssnat till dom?

Nej, inte ännu. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-24 12:05

JonasW skrev:Med tanke på att man är tvingad till samma delningsfrekvens runtom förutom på den dyraste Yamahan, Yapo-kalibreringen inte är lika vass som tex Audessy XT32/PRO och att de inte klarar av högtalare med låg impedans (ska helst använda 8ohm högtalare). Så nej :)

Inte enligt mig.

/Tidigare Yamaha-ägare

Intressant. Du skriver också att du är en tidigare yamaha- ägare. Vilken modell var det ?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-24 12:19

Minns inte den exakta benämningen, var i 600-serien. De är ok, men de är knappast värda att vinna alla tester de deltar i, i tidningen hemmabio...

Har sett & lyssnat på större Yamahamodeller också och ha svårt att tänka mig en till i min ägo framöver om det inte blir några drastiska ändringar gällande stegen samt kalibreringssystemet. Hur man kan ha fasta delningsfrekvenser på en receiver för 10k+ är för mig obegripligt och redan där blir den oanvändbar för mig som inte har surroundhögtalare som kan spela så djupt som frontsystemet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-24 13:19

Kul om Yamaha byggt en bra grej till slut.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-24 13:23

mx skrev:Kul om Yamaha byggt en bra grej till slut.

Javisst ! .....om det nu är så.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-24 17:16

JonasW skrev:Med tanke på att man är tvingad till samma delningsfrekvens runtom förutom på den dyraste Yamahan, Yapo-kalibreringen inte är lika vass som tex Audessy XT32/PRO och att de inte klarar av högtalare med låg impedans (ska helst använda 8ohm högtalare). Så nej :)

Inte enligt mig.

/Tidigare Yamaha-ägare

Vad skall man med rums kalibrering till det är rena skiten det ställer till det mera än det gör någon nytta det då bättre att göra akustik fix i stället.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-24 17:36

Som svar till topic - inte en chans i helvete!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-24 17:37

Jag har mer akustikfix än många andra, men xt32 gör fortfarande förbättringar. Det ÄR bra. Det kommer lite folk i veckan, ska bli skoj och se om NÅGON föredrar ljudet utan.

De rumskalibreringar jag haft och testat förr, Yapo och h/k:s Ez/SetEQ har varit fruktansvärt dåliga som du säger och bara förvärrat saker och ting.

Du kan ju fråga Hassesolo om han tycker sig få sämre ljud med xt32 i hans Ingvar ritade rum. Jag skulle kunna sätta en slant på att han använder det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-24 17:38

Ja, det är väl ändå i sub-kanalen man skulle tänkas behöva parametrisk eq, men det brukar ju aldrig erbjudas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-24 17:46

XT32 erbjuder inga manuella justeringar i den kalibrering den gör åt en, den manuella EQ:n i Onkyon är rätt begränsad om man väljer att använda den.

Dock så ger Audessy mig en väldigt bra frekvensgång, från djupaste bas till högsta diskant, naturligtvis med begränsningar, den ökar inte upp vilken dal som helst till +- 0 ;)

Det enda jag gör i efterhand är att lägga in en liten boost runt 20Hz, i övrigt funkar Audessy sjukt bra.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-24 19:03

JonasW skrev:Jag har mer akustikfix än många andra, men xt32 gör fortfarande förbättringar. Det ÄR bra. Det kommer lite folk i veckan, ska bli skoj och se om NÅGON föredrar ljudet utan.

De rumskalibreringar jag haft och testat förr, Yapo och h/k:s Ez/SetEQ har varit fruktansvärt dåliga som du säger och bara förvärrat saker och ting.

Du kan ju fråga Hassesolo om han tycker sig få sämre ljud med xt32 i hans Ingvar ritade rum. Jag skulle kunna sätta en slant på att han använder det.

Använder jag xt32 så låter det bedrövligt riktigt jävla illa så mycket att man vill kasta ut skiten jag kan inte förstå varför dom måste implantera skiten i varje avreciver det borde finnas val möjligheter att inte välja det.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-11-24 19:06

boom skrev:
JonasW skrev:Jag har mer akustikfix än många andra, men xt32 gör fortfarande förbättringar. Det ÄR bra. Det kommer lite folk i veckan, ska bli skoj och se om NÅGON föredrar ljudet utan.

Använder jag xt32 så låter det bedrövligt riktigt jävla illa så mycket att man vill kasta ut skiten jag kan inte förstå varför dom måste implantera skiten i varje avreciver det borde finnas val möjligheter att inte välja det.

Du har väl möjlighet att stänga av funktionen? Då gör det ju inget om den finns.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-24 19:15

boom skrev:

Men du har ju inte xt32 i din denon. Du har en mindre variant som låter skit :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-24 19:28

JonasW skrev:
boom skrev:

Men du har ju inte xt32 i din denon. Du har en mindre variant som låter skit :)

Jha min Marantz har det i illa fall och det låter SKIT.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-24 19:29

Nasjo skrev:
boom skrev:

Du har väl möjlighet att stänga av funktionen? Då gör det ju inget om den finns.

Var sätter man det i bypass läge????

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-11-24 19:50

boom skrev:
Nasjo skrev:
boom skrev:

Var sätter man det i bypass läge????

Menar du att förstärkaren tvingar dig att placera upp micken och mäta?
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 02:00

Klart det går att stänga av :) På onkyon finns det off, movie (avrullad på diskanten) och music (rak frekvensgång).

Boom: Vilken Marantz har du? Visste inte att de hade xt32 i någon av sina än? De senaste som kom nyss har då inte det? Nya 7xxx har versionen under xt32 vad jag kan minnas.

Du har aldrig funderat på att skriva med en trevlig ton heller? Du låter så jävla bitter i alla dina inlägg :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-25 02:05

boom har sr7005
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 02:12

MagnusÖstberg skrev:boom har sr7005

Ok, den har MultEQ XT, inte ens nära samma sak som XT32. Förklarar en del.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 09:50

AV 7005

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 10:00

Här ser man skillnad mellan MultEQ XT och XT32.

http://www.audyssey.com/audio-technology/multeq

Hyffsat stor ;) Går inte att jämföra.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 10:06

JonasW skrev:Här ser man skillnad mellan MultEQ XT och XT32.

Det hjälper inte även vad det står på apparaten . Men varför sådan övertro på vissa saker.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-11-25 10:36

Här körs det med Yamaha rxv 1500 och kef ägg 2005.2 och jag är mycket nöjd. Yapo var hyllad på den tiden men hos mig förstör yapo ljudet.
Jag har stor respekt för både Yamaha och Pioneer. Och den dagen jag köper nytt så är dom definitivt med på kandidat listan :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 12:17

boom skrev:

Det hjälper inte även vad det står på apparaten . Men varför sådan övertro på vissa saker.

Haha, dig går det aldrig att få nöjd ;)

Men då har du alltså inte lyssnat på xt32?
INGEN som fått lyssna med det av och på har föredragit ljudet utan xt32. Det säger ju en del. Det blir stora skillnader till det bättre på mätbart och hörbart. Du vet ju omöjligt om det låter sämre med hemma hos mig eller hur?

Måste vara trist och gå omkring i livet och vara konstant bitter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-25 12:20

boom skrev:

AV 7005
Same same, but different.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-25 13:02

JonasW skrev:
boom skrev:

Haha, dig går det aldrig att få nöjd ;)

Men då har du alltså inte lyssnat på xt32?
INGEN som fått lyssna med det av och på har föredragit ljudet utan xt32. Det säger ju en del. Det blir stora skillnader till det bättre på mätbart och hörbart. Du vet ju omöjligt om det låter sämre med hemma hos mig eller hur?

Måste vara trist och gå omkring i livet och vara konstant bitter.

Ljud skall levereas okonstlat så som åter givning är tänkt av artisten.
sen funkar inte ens xt32 i olika rum då det finns i program varan hur ett fyrkantigt rum ser ut men har man avvikelser i tak form så blir det skit med audysey och det har dom inte ens tänkt i dom banorna det finns folk på forat som har hört min anläggning och dom har inte haft något att klaga på i återgivningen men att få en rak frekvens kurva som audysey vill då måste man ha ett tråkigt platt ljudbild.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-25 13:20

Ska det lämnas okonstlat så är ju en frekvensgång som är hyfsat rak att föredra. Sen m man vill boosta i botten är väl mer en smaksak.

Hur xt32 fungerar i rum som inte är fyrkantiga/rektangulära med ovanliga takformer vet jag ej. Skulle tro att du inte har hört så många sådana rum heller (med xt32). Men i MITT rum för hundraelfte gången så är det bättre med och ingen annan har föredragit motsatsen. Det får du helt enkelt acceptera.

Varför skulle folk från forumet behöva klaga på din återgivning? Det är dock inget som säger att det inte skulle låta ÄNNU bättre med xt32. Det vet ju inte du heller då du inte testat, eller hur?

Jag kan också tycka att det blirnlite väl platt i lägsta registret med rak frekvensgång, så jag boostar ett par dB längst ned. Smaksak och man är ju inte låst till en rak frekvensgång bara för för att man korrigerat fel i frekvensgången i mellanregister och diskanten, eller hur?

Sluta vara så negativ och såga saker innan du lyssnat på dom själv. Du kan ju inte säga att min återgivning är bättre utan Audessy än med då du inte varit här.

Men efter att ha diskuterat saker med dig förr så vet jag ju att det egentligen är lönlöst. Du skulle aldrig erkänna att du kanske uttalat dig fel :)

Så jag lägger ned denna diskussion med dig och så kan vi komma överens om att vi inte är överens ;)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi