Bäst ljud för minst pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Bäst ljud för minst pengar?

Inläggav Objektivisten » 2012-11-26 21:29

Vilken anläggning ger bäst ljud för minst pengar?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-11-26 21:40

Här var det tyst... :lol:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-26 21:41

En betydligt trevligare tråd :) . Vad gäller högtalare så är det i mina öron utan tvekan Magnepan som ger mest ljud för minst pengar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-11-26 21:50

Ett par schyssta ESL-63 under 10 lakan med tillhörande slutsteg 606 och en bra CD blir rätt bra

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-26 22:05

Snell E3 med ett bra slutsteg/förstärkare... Man får detta billigt begagnat.
Mata med en CD-spelare eller nåt sånt. Finns nytt och begagat som låter utmärkt för någon tusenlapp.
Elelr varför inte en sådan där "grammofon"? Lura av någon hans technics 1200 eller någon annan gamal fin direkt driven japanare för en billig peng (vinyl är ju ute, serrö, nu ska det vara spotÿfaj. Lika bra att du säljer vinylsvarven till mig medan du får något för den alls, hö hö)...

För den med låg budget är Hifi en bra hobby: Det finns massor av bra begagnade grejjor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-11-26 22:09

Köper man begagnat handlar det mest om att göra sanslösa klipp, som vanligt är högtalaren viktigast. Billga ESL? Bra idé om man hittar dom.

Source? Är inte det dator med ljudinterface av något slag som gäller nuförtiden. Behövs alltså bara högtalare och förstärkare, och enda kravet på förstärkaren är att den orkar driva de braiga högtalarna.

Alltså finn en grym högtalare, hitta en förstärkare som orkar driva den, koppla in datorn(som har något bättre än integrerat ljudkort). Voila!

Begagnat är en sak, tur och klipp, men pratar vi nytt är alltså frågan egentligen: vilken högtalare ger bäst ljud _för_pengarna_ i ett normalt bostadsrum?

Knappast Ino Audio, för de är tämligen kostsamma även om de är bra, så vad har vi då? Förslag? Fullregister såklart. Och vilken är den billigaste nya förstärkaren som kan driva bra?

Har inte Dynavoice och Proson rekordbilliga högtalare som låter åtminstone anständigt? Eller HiFi-kit. En Hemmabio-receiver för 3-4000 till dom, kan det vara mest ljud för pengarna? Eller?

Är Quad, eller Ino Audio, tex så mycket bättre att de verkligen kan kallas mer prisvärda även fast de är mycket dyrare eller får man betala mer än vad man får ljud för? Hur skulle utslaget bli vid blindtest?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-11-26 22:09

Om jag bara hade några få tusenlappar att röra mig med, och inte behövde ljud för fler än mig själv, så hade jag gått på hörlurar och en vettig hörlursförstärkare. Och så en signalkälla till det, förstås. Jag tycker om "musik inuti huvudet"-känslan i hörlurslyssning, och har inga problem att kompromissa bort realismen, så länge renhet, upplösning och klang hanteras så fantastiskt som bra hörlurar gör.

Om det ska lyssnas i rum så måste förstås ett akustikreglerat lyssningsrum ingå som den mest prisvärda komponenten alla kategorier. Vad avser högtalare har jag aldrig hört något mer prisvärt än Ino piP (byggsats) tillsammans med en Denon 2105 och vilken som helst vettig CD-spelare. Men det blir ju lite begränsat i ljudtrycksförmåga förstås, så jag skulle själv inte kunna leva med den kombon särskilt länge.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-26 22:37

Bra tråd
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-26 22:37

Morgan skrev:Om jag bara hade några få tusenlappar att röra mig med, och inte behövde ljud för fler än mig själv, så hade jag gått på hörlurar och en vettig hörlursförstärkare. Och så en signalkälla till det, förstås. Jag tycker om "musik inuti huvudet"-känslan i hörlurslyssning, och har inga problem att kompromissa bort realismen, så länge renhet, upplösning och klang hanteras så fantastiskt som bra hörlurar gör.

Om det ska lyssnas i rum så måste förstås ett akustikreglerat lyssningsrum ingå som den mest prisvärda komponenten alla kategorier. Vad avser högtalare har jag aldrig hört något mer prisvärt än Ino piP (byggsats) tillsammans med en Denon 2105 och vilken som helst vettig CD-spelare. Men det blir ju lite begränsat i ljudtrycksförmåga förstås, så jag skulle själv inte kunna leva med den kombon särskilt länge.

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-26 22:54

xeizo skrev:Köper man begagnat handlar det mest om att göra sanslösa klipp, som vanligt är högtalaren viktigast.

Mjae, det stämmer väl inte? Det finns ju källor och förstärkning som låter skitkass. Högtalare lider ju bland annat av skumkanter vilket ju gör att vid en viss ålder pulvriseras dessa och kräver renovering.

Men visst finns det bra högtalare billigt, ta DQ8 till exempel. Kostar typ ett par tusen. Vill man gå upp i pris finns det mycket att välja på, begagnatpriserna är ofta bara en bråkdel av (det ursprungliga) värdet.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-26 23:04

Max_Headroom skrev:Snell E3 med ett bra slutsteg/förstärkare... Man får detta billigt begagnat.Mata med en CD-spelare eller nåt sånt. Finns nytt och begagat som låter utmärkt för någon tusenlapp.
Elelr varför inte en sådan där "grammofon"? Lura av någon hans technics 1200 eller någon annan gamal fin direkt driven japanare för en billig peng (vinyl är ju ute, serrö, nu ska det vara spotÿfaj. Lika bra att du säljer vinylsvarven till mig medan du får något för den alls, hö hö)...

För den med låg budget är Hifi en bra hobby: Det finns massor av bra begagnade grejjor.

+1 Beggade Snellhögtalare fås för en spottstyver.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-26 23:16

celef skrev:
Morgan skrev:Om jag bara hade några få tusenlappar att röra mig med, och inte behövde ljud för fler än mig själv, så hade jag gått på hörlurar och en vettig hörlursförstärkare. Och så en signalkälla till det, förstås. Jag tycker om "musik inuti huvudet"-känslan i hörlurslyssning, och har inga problem att kompromissa bort realismen, så länge renhet, upplösning och klang hanteras så fantastiskt som bra hörlurar gör.

+1

Yes.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-26 23:34

En till mig närstående fick låna mina AKG-K420 till sin äppelskrutt-lappis,
verkar som att jag aldrig får dom tebaka . . . billigt, typ :evil:( :wink: )
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-26 23:39

Är hörlurar det nya BoomBox?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-11-27 00:07

+1 Beggade Snellhögtalare fås för en spottstyver.

+1
Jag tror jag gav 1500 för mina E3 i nyskick.....

Driv dem med en stor gammal hemmabioreciever utan alla nymodiga format och finesser och en SB3! :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-11-27 00:12

Om man använder en dator med optiskt eller digitalt ut, så hade jag kört på det här:
Bild
Och
Bild
Behringer truth B3031A och Beresford T7510.
Nackdelen är att fjärr saknas.
Minimalistiskt men bra, och billigt om man handlar på rätt ställe. 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2012-11-27 00:13

Får man vara lite ego och anse att sin egen anläggning innehar mycket, av vad åtminstone jag anser vara, "bang for the buck"?

Jag kör på ett par The Clue med en gammal receiver som driver dessa och kör min telefon/dator som källa.

Tycker att det spelar väldigt fint, till och med oberoende av pris. Jag kanske inte kan spela starkast i kvarteret, men fint spelar det verkligen. :) Det finns dock ett par mer välkända forumanvändare som har lyssnat hos mig, som kan ge en mer objektiv syn än ägaren själv av system, om dom skulle vilja. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-11-27 09:18

Ett par renoverade luxor 8071 brukar man få för runt 1500 om vi pratar högtalare,trevliga och lättlyssnade högtalare som skulle få många att tappa hakan vid blindtester mot dyra etablerade modeller :)

Körde en test för några år sen mot ett par jm lab elektra 936 för 43k,ägaren till dom började naturligtvis skylla på saker när hans högtalare inte lät bäst :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-27 10:50

Oftast det man redan har. Kostar ingenting att fortsätta med.
MEK - MetallElementKlubben

Återgå till Generellt om hifi