Carlsson OA-5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-11-26 10:36

Glömde tillägga att det blir mycket bättre med kuddar bakom högtalarna, och phon rekommenderade mycket riktigt plattor bakom högtalarna redan när jag hämtade dem för ca 2 år sedan! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-26 10:42

Daniel_A skrev:Runrig låter inte bra, men heller inte outhärdligt. I jämförelse med ett par Sennheiser-lurar låter det mer nasalt och påträngande.

Har du bara lyssnat, eller har du loopat problempartiet i fråga på ganska bra volym? Det gäller inte hela låten, det gäller en speciellt sekvens.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-26 10:42

Japp det var en av de saker som testades med, störst effekt med minsta visuella impact hade "kepsen" med Gullfiber dvs rakt bakom och upp över halva elementet. Har för mig Phon körde med något stort lutande plan också? Jag lutade hela högtalaren frammåt med på prov :)
Det jag är lite nyfiken på är att när man läser om B200 på andra forum (oftast i OB sammanhang) så är det många som moddar med fasplugg.
Skulle det fungera även vid off-axis lyssning?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-26 11:32

@Daniel A
Ditt filter liknar Grafpros moddade så jämfört med original MMX eller OA-5 med F87 är förmodligen problemet kraftigt dämpat.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-26 12:10

Daniel_A skrev:
Runrig låter inte bra, men heller inte outhärdligt. I jämförelse med ett par Sennheiser-lurar låter det mer nasalt och påträngande.

Säg till om du kan avvara högtalarna under nån semester eller nåt, så kanske jag kan pilla lite mer på dom.
Runrig kände jag inte till då, och en del MMX-vatten har runnit under broarna, det finns möjligen lite mer välljud att hämta.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-11-26 14:08

Nattlorden skrev:
Daniel_A skrev:Runrig låter inte bra, men heller inte outhärdligt. I jämförelse med ett par Sennheiser-lurar låter det mer nasalt och påträngande.

Har du bara lyssnat, eller har du loopat problempartiet i fråga på ganska bra volym? Det gäller inte hela låten, det gäller en speciellt sekvens.

Jag föreställer mig att det är när gitarrer etc. kommer in runt 1:40 in i låten - det är det stället jag koncentrerat mig på.

phon skrev:Säg till om du kan avvara högtalarna under nån semester eller nåt, så kanske jag kan pilla lite mer på dom.
Runrig kände jag inte till då, och en del MMX-vatten har runnit under broarna, det finns möjligen lite mer välljud att hämta.

Självklart nappar jag på något som kan hjälpa både mig och andra att få ännu bättre ljud! Jag återkommer i frågan.

En fråga angående de lutade skärmarna; vilka konsekvenser får det med dämpande material som istället sitter platt på den bakomliggande väggen (estetiskt mer tilltalande)? Och vilken storlek är lämplig att prova med?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-11-26 16:12

Litet tillägg: har nu lyssnat särskilt på pianoinspelningar och funnit problemet koncentrerat till tvåstrukna bess upp till trestrukna c, dvs 932-1047 Hz; första övertonerna vid 1864-2093 Hz.

Vet ej om det är relevant, men ville återigen dela med mig av iakttagelserna.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-26 16:23

Man ser ju knickar ungefär vid de frekvenserna på impedanskurvan?
Imponerande att sätta frekvenserna så exakt. Antar du sysslar med musik? :)

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-11-26 19:41

PappaBas skrev:Man ser ju knickar ungefär vid de frekvenserna på impedanskurvan?
Imponerande att sätta frekvenserna så exakt. Antar du sysslar med musik? :)

Inte professionellt, men jag spelar mycket! :) När det gäller pianot är det helt uppenbart på vissa inspelningar, de där 2-3 tonerna skär igenom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-27 03:08

tct98 skrev:TACK !
Äntligen klarläggs att MMX inte är en färdig produkt.
Att SCC är ansvarig för provlyssning och godkännande.
Att IÖ har som jag tolkar det ideer om hur man kan förbättra vissa egenskaper som har fått kritik.

Kan man då få önska sig som julklapp att IÖ , SCC och LTS gör en kraftsamling och bygger färdigt MMX och redovisar resultatet på ett professionellt sätt. Så att man som MMX ägare äntligen får lyssna på en högtalare som är precis så bra den kan bli och som kanske motiverar den peng som den kostat.

Jag håller tummarna och väntar...................

Att hålla tummarna, månne det inte uppfattas som en tumregel.

Det är mycket som skall inträffa enligt IngOehmans villkor.

Under förutsättning att Chefredaktör för MoLt Pekka Johansson inte söndermastrar Ingvar Öhmans artiklar i MoLt i fortsättningen, så publicerar IngOehman resten av artikelserien i MoLt.

IÖ skriver att OA-5-MMX blev färdig i sin första version. IÖ skriver inte om några förbättringar, bara om alternativa versioner.

Sedan skriver IÖ detta:

IngOehman skrev:(Jag skulle gärna ha utlovat att dessa alternativa versioner skulle ha
egenskaper som tillgodoser de önskemål som den kan tänks ha, som har
haft synpunkter på MMX i det första utförandet, men det kan jag inte
göra eftersom det till dags dato inte har dykt upp någon som velat visa
för mig vad det är de haft synpunkter på.
Men jag lyssnar gärna, inte på
teorier då främst, utan på högtalarna med de egenskaper som någon har
haft invändningar mot demonstrerade.)

Så, om Pekka tillgodoser IÖs krav så är det dags att demonstrera högtalarna för IÖ och visa vad synpunkterna är på, så kanske problemet löser sig.

Fast efter ytterligare inlägg av IÖ, så verkar erbjudandet vara i farozonen.

IngOehman skrev:...framtiden ju som
alltid är oskriven, och att lägga en massa mera energi på MMX nu när alla
byggsatser är slutsålda och nästan alla tycks gilla dem, och ingen som säger
sig ha synpunkter på dem vill demonstrera dem för mig, kanske var lite över-
ambitiöst...

Men, med förhoppningar om en alternativ version så kan vi hålla tummarna. :)

Önskar
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-27 11:03

Här är min tolkning av vad om har hänt om någon är intresserad. Kommentera gärna.

Skånepågarna tyckte MMX lät förjävligt när man spelade Runrig hemma hos någon (PappaBas?). PappaBas kontaktade IÖ. IÖ köpte inte PappaBas verklighetsbeskrivning rakt av utan ville helst höra detta in situ med det programmaterial som hade använts för att provocera högtalaren. IÖ verkar ha framstått som något skeptisk. PappaBas föreslog att IÖ kunde kontrolllyssna hos Hifikit. IÖ tog visst illa vid sig, men kommunicerade av någon anledning inte rationella skäl till varför detta inte var någon lösning som han kunde acceptera. Min tolkning är att IÖ ville höra högtalarna på plats eftersom frekvensgångsproblem är mycket mer rumsberoende för en högtalare med OA5:s spridningsegenskaper än för en vanliga högtalare. Vidare är Hifikits lokaler inte det minsta vardagsrumslika, bland annat pga av stor takhöjd som påverkar takreflexen. Dessutom får man anta att a) IÖ har lyssnat och mätt på dessa högtalare redan och tyckt att de var bra, för att inte säga lyckade, enligt vissa kriterier. Dessutom hade MMX demonstrerat i en lokal i Radiohuset inför en större publik som, om man får tro t.ex. IÖ eller Claes Wettebrandt varit mycket entusiastisk. Om jag får gissa har även denna lokal stor takhöjd och stora lyssningsavstånd jämfört med ett vanligt vardagsrum. Även Per Guldbrandsen och medlemmar i SSC:s verkar ha varit entusiastiska. För IÖ handlade det om att väga viss information mot annan, i detta fall tillhandahållen av bl.a. PappaBas. Nåja, PappaBas uppfattade iallafall IÖ:s agerande som minst sagt njuggt eller till och med arrogant. Och någonstans på vägen skar det sig med ömsesig misstro som resultat.

Vad gäller om MMX är färdig eller inte så finns det, tycker jag, vettiga skäl att initialt dimensionera högtalaren på det sätt som gjordes, nämligen att den så mycket som möjligt liknar OA5 och OA5.3, fast med bättre (eller åtminstone tillgängliga och passande) element. Något liknande finns ju inte på marknaden och kommer sannolikt inte att produceras. Men även om denna dimensionering är så orginallik som möjligt är det inte säkert att det är den bästa för alla, främst på grund av de något udda spridningsegenskaperna. Trots det är som sagt en rimlig utgångspunkt och jag tycker inte man kan säga att originaldimensioneringen är felaktig. Att IÖ har haft alternativa dimensioneringar av filtret förvånar mig inte eftersom OA5 även i original har vissa problem. Filterändringar skulle kanske skulle kanske medföra att det inte längre låter som en OA5, men detta kanske är en dygd snarare än ett problem.

Det är mycket olyckligt att dessa alternativa filterdimensioneringar inte publicerats. Jag tänker dock inte spekulera i skälen för detta. Kontroversen mellan LTS och IÖ när det gäller vilka regler som gäller för publicering är märklig, men det verkar som Pekka Johansson har styrelsens förtroende att fortsätta den redaktionella linjen. I brist på en närstående lösning i LTS regi vore det önskvärt att de nya filterdimensioneringarna från IÖ och annat matnyttigt vad gäller t.ex. uppställning och akustisk miljö kom ägarna tillgodo på något annat sätt än via MoLt. Det handlar visserligen inte om så många personer som det gäller men ändå. Kostnaden för ett par MMX är inte trivial för de individer som trots allt köpt dem. Dessutom finns ju renoveringshugade OA5-ägare att ta hänsyn till.

Ja, så uppfattar jag det i alla fall.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

tct98

Inläggav tct98 » 2012-11-27 11:39

Då får väl jag fylla på att som inte skånepåg och inte spelandes Runrig så hade jag samma problem som Pappabas. Först skyllde jag mot bättre vetande på inspelningarna. Men det var MMX som i vissa frekvenser lät väldigt påfrestande. Då kan jag ju nämna att jag även har ett par OA5-2 som inte har samma kraft men låter betydligt mer musikaliskt med viss musik. Och inte har denna störning vid samma frekvens.

Att det inte skulle kunna gå att få fram ett par högtalare i Stockholmstrakten att mäta och lyssna på är nog bara brist på intresse från dom inblandade. Sällan har väl en högtalare diskuterats så intensivt som just MMX. Detta borde ha lockat fram de ansvariga att försöka förstå vad kritiken bestod i och haft målsättningen att det kanske finns något att förbättra. Reaktionen blev den omvända. Tystnad !
Det var bara Ingvar som hördes. Tack för det.

Om vi nu kunde avsluta det som har varit och istället göra något produktivt.

Ingvar som har kunskapen om hela processen om du har förslag på vad som kan åtgärdas i form av filterändrinar eller dämpningar etc. Jag är beredd att prova det som föreslås. Däremot har jag inte möjlighet att åka till Stockholm. Har redan lagt ned mycket tid på MMX så ambitionen är inte så stor längre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-27 12:03

DQ-20 skrev:Dessutom hade MMX demonstrerat(s) i en lokal i Radiohuset inför en större publik som, om man får tro t.ex. IÖ eller Claes Wettebrandt varit mycket entusiastisk. Om jag får gissa har även denna lokal stor takhöjd och stora lyssningsavstånd jämfört med ett vanligt vardagsrum.

Jo, en studio som rymmer hundratals människor och har en takhöjd på 5-6 meter är inte så likt ett vanligt vardagsrum :-)

Jag var där, ljudet från högtalarna var en besvikelse. Men jag trodde det berodde på den annorlunda omgivningen. Alltså annorlunda jmf med ett ordinärt vardagsrum.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-27 12:09

tct98 skrev:Då får väl jag fylla på att som inte skånepåg och inte spelandes Runrig så hade jag samma problem som Pappabas.

Som tidigare Jönköpingsbo får jag då be om ursäkt! Det finns ju gränser. :oops:

tct98 skrev:Att det inte skulle kunna gå att få fram ett par högtalare i Stockholmstrakten att mäta och lyssna på är nog bara brist på intresse från dom inblandade.

OK. Men om man ser det från IÖ:s perspektiv är detta inte särskilt givande. Han vet ju hur de låter och mäter redan, men inte hur den låter hemma hos dig. De låter uppenbarligen inte illa överallt och för alla.

tct98 skrev:Sällan har väl en högtalare diskuterats så intensivt som just MMX. Detta borde ha lockat fram de ansvariga att försöka förstå vad kritiken bestod i och haft målsättningen att det kanske finns något att förbättra. Reaktionen blev den omvända. Tystnad !
Det var bara Ingvar som hördes. Tack för det.

Så har även jag uppfattat att det uppfattats. Jag försökte i mitt inlägg lämna några skäl till varför alla inblandade blev snea på varandra utan att involvera några påtagligt illasinnade karaktärsdrag. Shit happens, liksom. "Attribution of blame" är för övrigt ett helt forskningsfält inom psykologin och vägen från faktiska handlingar till vad man tycker är klandervärt är inte alldeles spikrak om man säger så.

tct98 skrev:Om vi nu kunde avsluta det som har varit och istället göra något produktivt.

Ingvar som har kunskapen om hela processen om du har förslag på vad som kan åtgärdas i form av filterändrinar eller dämpningar etc. Jag är beredd att prova det som föreslås. Däremot har jag inte möjlighet att åka till Stockholm. Har redan lagt ned mycket tid på MMX så ambitionen är inte så stor längre.

Jag tror inte att du skall åka någonstans med dina högtalare - de är sannolikt inte unika. Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det. Jag hoppas också att det löser sig.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-27 12:13

Bill50x skrev:Jag var där, ljudet från högtalarna var en besvikelse. Men jag trodde det berodde på den annorlunda omgivningen. Alltså annorlunda jmf med ett ordinärt vardagsrum.

Uppenbarligen finns det de som delar din uppfattning och de som inte delar den. Och här i ligger problemet. Vem i hela världen skall man lita på? En rimlig lösning är: alla. Det är därför som t.ex. alternativa filterlösningar är önskvärda (om man bryr sig om MMX och OA5, det vill säga.)

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-27 12:14

Du har inte helt fel dq! Du är hyffsat på det.
Det var under en av mina feelgood-träffar, som den då okände pappabas dök upp med sina mmx till allas stora glädje!
Vi hade en hel uppsjö oa hemma

oa51le2
od11, ct62, b65
od11, t22oa, b65oaII
oa12, t22oa, b65oaII
OA116, t22oa, w65(alnicobas),b65(sista 16ohm som såldes på hifikit)
oa5mmx

feelgooden var på topp o alla var förundrade över hur härligt oa12 spelade. Oa12 var nog allas favorit den kvällen. Nattlorden köpte ett par kort efter iaf och oa51 har jag för mig :)
Då var det dags för oa5mmx, den klassiska audiofil-tystnaden lade sig,
tummarna vandrade upp till hakorna, ändorna åkte fram till kanten på soffan.

Till en början var vi imponerade av basen. men sen uppkom lite diskussioner, låter det inte lite konstigt, vasst o färgat på något sett?
Pappabas intygade att allt var rätt fasat och rätt lödat.
Nattlorden sa sig vilja spela en låt.
Den numera berömda Loch Lomond.
Ingen blev imponerad 1:40 in i låten.

Vi spelade senare under kvällen samma låt på oa51le2, inga problem. Den låter inte bra men fantastiskt mycket bättre än oa5mmx.

Dagen efter spelade vi låten på mina oa116, där fanns det en liten antydan till samma problem som för mmx, men vi snackar klasskillnad av rang ändå.

Pappabas o TCT började fippla med filter, jag lånade ut min minidsp till PB så att han skulle kunna prototypa fram något betydligt snabbare.

hans första filter som han sade lät bra var att dela f87 vid 2khz med 48db/okt...
efter lite fippel och diskussioner så lånade tct ut sina mmx till grafpro som lovade att lägga ut alla mätningar på carlssonplanet,.

Ansatsen/min förhoppning var att vi skulle lägga ut alla mät-filer i tråden så att så många som möjligt skulle kunna sitta hemma o simulera och komma med filterförslag och själva kunna dra slutsatser ang de diskussioner som fördes.
Så att vi skulle kunna få fram ett väldigt bra filter som var helt community konstruerat.

Det gjorde han inte o jag surade till lite som man kan se i den tråden.
Han lade ut en mätning på f87.
Berodde nog mest på att vi vill ha olika saker när vi konstruerar så inget ont mot grafpro.
Blev en aning frustrerad när min community drivna tanke inte blev av.

Grafpro fick fram ett passivt filter som var väldigt nära det pappabas prototypat fram med minidsp, vilket var jättekul.
Det betyder ju:
1. det finns en osanktionerad mk1:a, vilket ändå är det viktigaste.
2. det är inte ett isolerat fel på pappabas högtalare
3. liknande upplevelser o liknande lösning.

Vi testade att sätta dämp på väggen vid f87, sätta dämp över f87, fast under gallret.
Luta mmx framåt för att fördröja reflexer, inget hjälpte direkt.
Pappabas testade säkert en massa annat när inte jag var med.

Sen när vi kommer till IÖ:
*fritt ur minnet, vilket ju hela detta inlägget är iofs :)*
PB hade kontakt med IÖ långt innan någon tråd öht skapades om mmx.
tanken var:
Lika bra att kontakta konstruktören direkt och höra hans tänk och engagera honom direkt så kan ssc snabbt få ut en mk1 så att inte mmx, SSC och ortoakustik får onödigt mycket kritik badwill pga en icke-optimal konstruktion. utan snarare goodwill genom att snabt ordna till denna, i våra öron fadäs.
Hela tråden på CP drevs ju framåt i en positiv anda, inte för att misskreditera, dock ökade frustrationen i takt med den ökande tystnaden från ssc och IÖ.

Lite citat:
"Så nu hoppas jag att jag satt en "snöboll" i rullning som kommer att utmynna i ett nytt delningsfilter till OA5 MMX. Det finns en mycket stor potential i högtalaren men den känns inte riktigt färdigutvecklad.
"

"Alla som vill hjälpa till och/eller komma med funderingar är väldigt välkommna!
Detta handlar inte om att kritisera någon utan det handlar bara om att det helt klart finns en förbättringspotential och att få till ett bra slutresultat är primärmålet.
"
"Skall detta bli en succe krävs det en insats nu
Finns det några fler ägare än vi tre här inne? Det vore kul om någon mer kunde bekräfta våra lyssningsintryck?"

IÖ var lite oförstående, de hade provlyssnat mmx o hörde inga problem även om han inte var riktigt nöjd med basfiltret. Han ville dock inte säga hur han tänkt sig. utan tyckte att vi i skåne skulle komma fram till en egen lösning o sen skulle vi jämföra diskutera.
Bra ide tyckte PB o körde på.
Sen uppfattade jag inte händelseförloppet mellan IÖ, pappabas, SSC alls som IÖ.
att han inte skulle ha varit välkommen till Pb är en intressant tolkning av tipset att det faktiskt är närmre och billigare att ta sig till hifikit o lyssna där om man bor i stockholm.

min sista post i detta.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-27 12:16

DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.

Vad har fått dig att dra denna slutsats? 8O
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-27 12:28

bomellberg skrev:
DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.

Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.

Auf Wienerschnitzel,

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-27 12:32

schmutziger skrev:...
IÖ var lite oförstående, de hade provlyssnat mmx o hörde inga problem ...

Somliga är tydligen nöjda. Kan inte låta bli att fundera över om det verkligen är samma element ni lyssnar på... :?: Ja, eller likadana då. Är de ojämna i kvalitén eller har olika serier med lite annorlunda egenskaper blandats?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-11-27 12:43

Jag tror alla tjänar på att hålla sig till högtalarens/elementens egenskaper och möjliga lösningar på problemen. I annat fall kanske man kan dela upp diskussionen på två eller flera trådar. De inlägg som skulle kunna driva utvecklingsarbetet vidare riskerar annars att försvinna i den stora mängden text som berör tidigare händelser och kontakter mellan de inblandade.

Jag är intresserad av musik och ljudåtergivning, äger själv Tonträff, OA-5 typ 1, OA-14 och OA-6 typ 2 och har ett normalt, modernt vardagsrum. Efter att ha levt med uppgraderade OA-6 i snart två år har jag lyssnat på många olika inspelningar. Jag har förstås inte kunnat jämföra med hur OA-6:orna lät före ombyggnaden, men jag minns att de redan tidigare led av ett "påträngande" mellanregister för viss musik/vissa inspelningar. Jag har därför låtit en viss vasshet passera och utgått från att den är att hänföra till hela högtalarens konstruktion och F87:s likheter med 9710. Högtalarna har även många goda egenskaper och får vissa inspelningar att låta fantastiskt levande.

Efter de senaste dagarnas intensiva lyssnande har jag dock identifierat en specifik egenskap som gör viss musik mindre njutbar; en vasshet/överbetoning eller vad man nu ska kalla det i ett mycket begränsat frekvensregister(*). Oavsett om detta nu är "påtagligt rumsrelaterat" eller inte är jag intresserad av vad man kan göra åt det. Med tanke på hur jag upplevt andra högtalare i samma vardagsrum är jag själv mer benägen att tro att problemet är hänförligt högtalarens/elementens egenskaper snarare än rummet.

*) EDIT: Precisering: ett begränsat frekvensregister vid återgivning av akustiskt piano.

tct98

Inläggav tct98 » 2012-11-27 13:53

Daniel A välkommen i gänget.
Hör precis samma som du. Tycker också att det är nu bättre att komma med praktiska förslag på åtgärder.
Nu har det ju uppmärksammats i flera rum så det är inte där problemet finns.

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-27 16:35

Daniel_A - Dina OA6tyII:or har alltså F87 i mellanregistret och originaldiskanter? Vad har du i basen? Originalfilter?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-27 17:07

Nej, det sitter BG20 i basen, F87 i mellanregistret och T22 i diskanten. Toppen är ungefärligt utformad som en MMX. Filter och bassenergizer är utförda annorlunda mot original.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-11-27 17:09

jansch skrev:Daniel_A - Dina OA6tyII:or har alltså F87 i mellanregistret och originaldiskanter? Vad har du i basen? Originalfilter?

Hej jansch! Det är lätt att missa inlägg i denna långa tråd. Element och filter beskrevs i denna post:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 23#1429623

Jag var i kontakt med dig för ett par år sedan angående just mina OA-6 typ 2. Vore fortfarande kul att jämföra någon gång!

EDIT: phon själv hann före med svaret!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-27 18:50

DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:

Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.

Auf Wienerschnitzel,

/DQ-20

Baselementet (F87) har en megaresonans strax över 2 kHz. Det är enligt min uppfattning den som gör att det låter illa på Runrig och ev annan musik och det är absolut inte rumsrelaterat.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-27 19:02

jonasp skrev:
DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:

Auf Wienerschnitzel,

/DQ-20

Baselementet (F87) har en megaresonans strax över 2 kHz. Det är enligt min uppfattning den som gör att det låter illa på Runrig och ev annan musik och det är absolut inte rumsrelaterat.

jo nasp to the rescue? :-)

Det jonasp skriver är säkert sant men det var inte därför jag reagerade. DQ-20 skriver att MMX mottagits med lovord vid diverse lyssningar i stora lokaler. När sedan MMX uppvisar några mindre smickrande egenskaper vid lyssning i normala rum, då är det rummens fel?

Knepigt, sade Bull.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-27 19:51

DQ-20 skrev:Här är min tolkning av vad om har hänt om någon är intresserad. Kommentera gärna.

Skånepågarna tyckte MMX lät förjävligt när man spelade Runrig hemma hos någon (PappaBas?). PappaBas kontaktade IÖ. IÖ köpte inte PappaBas verklighetsbeskrivning rakt av utan ville helst höra detta in situ med det programmaterial som hade använts för att provocera högtalaren. IÖ verkar ha framstått som något skeptisk. PappaBas föreslog att IÖ kunde kontrolllyssna hos Hifikit. IÖ tog visst illa vid sig, men kommunicerade av någon anledning inte rationella skäl till varför detta inte var någon lösning som han kunde acceptera. Min tolkning är att IÖ ville höra högtalarna på plats eftersom frekvensgångsproblem är mycket mer rumsberoende för en högtalare med OA5:s spridningsegenskaper än för en vanliga högtalare. Vidare är Hifikits lokaler inte det minsta vardagsrumslika, bland annat pga av stor takhöjd som påverkar takreflexen. Dessutom får man anta att a) IÖ har lyssnat och mätt på dessa högtalare redan och tyckt att de var bra, för att inte säga lyckade, enligt vissa kriterier. Dessutom hade MMX demonstrerat i en lokal i Radiohuset inför en större publik som, om man får tro t.ex. IÖ eller Claes Wettebrandt varit mycket entusiastisk. Om jag får gissa har även denna lokal stor takhöjd och stora lyssningsavstånd jämfört med ett vanligt vardagsrum. Även Per Guldbrandsen och medlemmar i SSC:s verkar ha varit entusiastiska. För IÖ handlade det om att väga viss information mot annan, i detta fall tillhandahållen av bl.a. PappaBas. Nåja, PappaBas uppfattade iallafall IÖ:s agerande som minst sagt njuggt eller till och med arrogant. Och någonstans på vägen skar det sig med ömsesig misstro som resultat.

Vad gäller om MMX är färdig eller inte så finns det, tycker jag, vettiga skäl att initialt dimensionera högtalaren på det sätt som gjordes, nämligen att den så mycket som möjligt liknar OA5 och OA5.3, fast med bättre (eller åtminstone tillgängliga och passande) element. Något liknande finns ju inte på marknaden och kommer sannolikt inte att produceras. Men även om denna dimensionering är så orginallik som möjligt är det inte säkert att det är den bästa för alla, främst på grund av de något udda spridningsegenskaperna. Trots det är som sagt en rimlig utgångspunkt och jag tycker inte man kan säga att originaldimensioneringen är felaktig. Att IÖ har haft alternativa dimensioneringar av filtret förvånar mig inte eftersom OA5 även i original har vissa problem. Filterändringar skulle kanske skulle kanske medföra att det inte längre låter som en OA5, men detta kanske är en dygd snarare än ett problem.

Det är mycket olyckligt att dessa alternativa filterdimensioneringar inte publicerats. Jag tänker dock inte spekulera i skälen för detta. Kontroversen mellan LTS och IÖ när det gäller vilka regler som gäller för publicering är märklig, men det verkar som Pekka Johansson har styrelsens förtroende att fortsätta den redaktionella linjen. I brist på en närstående lösning i LTS regi vore det önskvärt att de nya filterdimensioneringarna från IÖ och annat matnyttigt vad gäller t.ex. uppställning och akustisk miljö kom ägarna tillgodo på något annat sätt än via MoLt. Det handlar visserligen inte om så många personer som det gäller men ändå. Kostnaden för ett par MMX är inte trivial för de individer som trots allt köpt dem. Dessutom finns ju renoveringshugade OA5-ägare att ta hänsyn till.

Ja, så uppfattar jag det i alla fall.

/DQ-20

Väldigt bra sammanfattning.

Det enda jag inte håller med om är det jag kursiverat. Jag berättade efter
bästa förmåga varför det inte var något bra sätt att gå tillväga (/särskilt
meningsfullt) att jag skulle åka ensam till hifi-kit och lyssna. Jag visste ju
redan hur de låter där.

Möjligen har jag en synpunkt ytterligare på sammanfattningen, och det är
att jag inte uppfattade att det fanns något mjugg överhuvudtaget innan
Pappabas började skriva väldigt negativa saker, inte bara om högtalarna
utan även om människorna runt den, på CP.

Då jag såg detta (och PM:ade Pappabas om det) satt jag ju och väntade
på att bli uppringd för att vi skulle kunna komma överens om lämpligt till-
fälle att lyssna på högtalarna tillsammans för att reda ut vad som pågick
och hur det skulle kunna fixas.

Uppfattade inläggen på CP som att få en kniv i ryggen - en väldigt oför-
tjänad kniv.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-27 20:13

IngOehman skrev:Det enda jag inte håller med om är det jag kursiverat. Jag berättade efter
redan hur de låter där.

Med "kommunicera" menade jag "att göra gemensam" och det är ju en dubbelriktad aktivitet. Jag har inga synpunkter på vad som sades utan bara att det inte skapade en gemensam bild av situationen. Vad det beror på vill jag inte spekulera i.

IngOehman skrev:Möjligen har jag en synpunkt ytterligare på sammanfattningen, och det är

tjänad kniv.

Jag har inte själv kunnat hitta några sådana inlägg på CP, i allafall inte av PappaBas. Den stora tråden om MMX i vilken Grafpro publicerade sina mätningar karaktäriseras snarast av ett positivt fokus på lösningar snarare än att "dissa" någon person. Man ser något som jag nästan skulle vilja beteckna som längtan om att du skulle skriva i tråden. Det är iallafall så jag uppfattat det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-11-27 20:32

jonasp skrev:
DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:

Auf Wienerschnitzel,

/DQ-20

Vore intressant att höra vad IÖ har att säga om denna resonans och dess påverkan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-27 21:34

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:Det enda jag inte håller med om är det jag kursiverat. Jag berättade efter
redan hur de låter där.

Med "kommunicera" menade jag "att göra gemensam" och det är ju en dubbelriktad aktivitet. Jag har inga synpunkter på vad som sades utan bara att det inte skapade en gemensam bild av situationen. Vad det beror på vill jag inte spekulera i.

IngOehman skrev:Möjligen har jag en synpunkt ytterligare på sammanfattningen, och det är

tjänad kniv.

Jag har inte själv kunnat hitta några sådana inlägg på CP, i allafall inte av PappaBas. Den stora tråden om MMX i vilken Grafpro publicerade sina mätningar karaktäriseras snarast av ett positivt fokus på lösningar snarare än att "dissa" någon person. Man ser något som jag nästan skulle vilja beteckna som längtan om att du skulle skriva i tråden. Det är iallafall så jag uppfattat det.

/DQ-20

Jag vet inte om det var i den tråden det stod. Jag PM:ade Pappabas om
det då, men faktiskt.se's PM-minne rymmer bara 100 PM så det finns inte
kvar längre. Tycker det är synd att PM-minnet rinner över efter 100 PM.

Oavsett vilket vet jag ju inte att var elakt menat, men det var väldigt trå-
kigt att se det/bli utsatt för det, oavsett vilket.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati