KEF Blade, Chord Electronics, Rega RP8 och mer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LYD

KEF Blade, Chord Electronics, Rega RP8 och mer

Inläggav LYD » 2012-11-27 12:42

Den 29:e november - 1:a december firar LYD HiFi två år som butik.

Av den anledningen har jag bjudit in lite gäster som ska förgylla tillvaron.

På torsdag den 29:e november dyker Christian från AudioActive upp med högtalare från Acoustic Energy och System Audio samt försteg, slutsteg och RIAA-steg från Primare.

På fredag och lördag (30:e - 1:a) finns Bosse från Digitalbild på plats med massor av kul prylar. Bland annat visar vi KEF Blade tillsammans med elektronik från Chord Electronics.

Vi kör även sverigepremiär på nya Rega RP8.

http://www.hifi-lyd.se/cgi-bin/ibutik/A ... a&ID=10020
Senast redigerad av LYD 2012-11-27 16:09, redigerad totalt 1 gång.
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Kraniet

Re: KEF Blade, Chord Electronics, Rega RP8 och mer

Inläggav Kraniet » 2012-11-27 14:16

LYD skrev:Den 29:e november - 1:a december firar LYD HiFi två år som butik.

Av den anledningen har jag bjudit in lite gäster som ska förgylla tillvaron.

På torsdag den 29:e november dyker Christian från AudioActive upp med högtalare från Acoustic Energy och System Audio samt försteg, slutsteg och RIAA-steg från Primare.

På fredag och lördag (30:e - 1:a) finns Bosse från Digitalbild på plats med massor av kul prylar. Bland annat visar vi KEF Blade tillsammans med elektronik från Chord Electronics.

Vi kör även sverigepremiär på nya Rega RP8.

Vilka tider handlar det om?
Mvh
Magnus

LYD

Inläggav LYD » 2012-11-27 14:18

Det var ju den lilla detaljen också...

Torsdag : 11 - 20
Fredag : 11 - 20
Lördag: 11 - 17
www.hifi-lyd.se

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-28 21:45

kanske kommer jag förbi imorrn. Hade väldigt gärna lyssnat på Blade också men på fredag är det begravning och jag jobbar lördag.. Typiskt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-28 22:19

Själv tycker jag det är inte så lite fräckt av HifiLYD att skicka mail till mig när jag ALDRIG har varit i kontakt med dom.

Det kallas SPAM.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-28 22:38

Fjonkalicious skrev:Själv tycker jag det är inte så lite fräckt av HifiLYD att skicka mail till mig när jag ALDRIG har varit i kontakt med dom.

Det kallas SPAM.

Mig gör det väl inget, men hur vet de mailadressen? :?:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-28 23:03

Objektivisten skrev:
Fjonkalicious skrev:Själv tycker jag det är inte så lite fräckt av HifiLYD att skicka mail till mig när jag ALDRIG har varit i kontakt med dom.

Det kallas SPAM.

Den har dom stulit från Rehifis adressregister. Jag har aldrig satt upp mig för att få reklam från Rehifi, men jag har handlat där. Men nu visar det sig att HifiLYD har anlitat Rehifis fd grundare, Thomas, som helt sonika stulit min adress från det registret och antagit att jag vill ha reklam från HifiLYD.

Enormt dålig stil!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-28 23:08

Aha.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-11-30 00:16

Fjonkalicious skrev:
Objektivisten skrev:

Det kallas SPAM.

Den har dom stulit från Rehifis adressregister. Jag har aldrig satt upp mig för att få reklam från Rehifi, men jag har handlat där. Men nu visar det sig att HifiLYD har anlitat Rehifis fd grundare, Thomas, som helt sonika stulit min adress från det registret och antagit att jag vill ha reklam från HifiLYD.

Enormt dålig stil!

Detta är något som vi som jobbar kvar inom Rehifi försäkrat oss om inte ska återupprepas. Skulle det ske får man gärna kontakta oss.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-30 01:22

@vinylcalle: det förstår jag, vilket företag vill förknippa sig med skitreklam.

Hur kan man ens tänka tanken, man måste ha en väldigt felaktigt funtad hjärna!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-30 08:54

Vad är det för skivspelare som visas?

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-30 10:00

kan ju skriva lite om mitt besök igår.

LYD är till att börja med ett trevligt ställe, avslappnat och okrystat. Det bjöds på hembakt fika, vilket alltid är uppskattat. :)

Det visades på lite olika Acoustic Energy högtalare. En jätteliten golvare i 3-serien (verkar ny, finns inte på deras hemsida)med dubbla femtumselement avsedd att stå nära väggen. Lät väldigt bra med tanke på storleken. Kanske lite spretig och något "vass" men på det stora ett bra ljud. Sen blev det den större modellen 305, vilken lät väldigt lik men spelade mer helt enkelt. Aningens mindre spretigt ljud.

http://www.acoustic-energy.co.uk/Defaul ... oudspeaker

Sen spelades det på System Audio Mantra 50 (tror jag det var) vilken hade en mjukare karaktär vilken faktiskt var lite trevligare att lyssna på. Bra bas och på det stora hela sammanhållet ljud.
http://www.system-audio.com/_da-DK/prod ... _mantra_50

Sen lyssnades det på lite dyrare AE i form av Reference 1. Oj vilken högtalare! Spelar som en rejäl golvare trots det lilla baselementet på fem tum. De visade upp ett baselement och det är nog det tyngsta jag sett. Det har en underhäng talspole med en väldigt massiv magnet. Konen är i spunnen aluminium, med en coating på ytan för att få bort resonansen. Knäpper man på konen känns det mer som plast. Upphängningen är skum (verkar genomgående på AE) vilket är lite ovanligt. Lådan är dubbelväggad med gummimatta emellan, väldigt död alltså. Storleken till trots väger varje låda nåt i stil med 10 Kg.
Spelades all möjlig musik och vi avslutade med Infected på väldigt väldigt hög volym. Högtalarna gjorde inte bort sig. Sist jag blev så imponerad av en så liten högtalare är när jag hörde piP första gången.
De verkar dock ha lite begränsad spridning så man fick lov att sitta i mitten.
Den större modellen Reference 2 fanns också på plats men tydligen fungerade den inte i rummet. Men man får väl anta att den låter väldigt likt, bara lite mer. :)

http://www.acoustic-energy.co.uk/Defaul ... e-Series-1

Sen demades lite Primare och annat också. För min del är det dock högtalarna som är intressant.
Det spelades dock på ett Primare försteg som har mediespelare (musik)inbyggd. Snygg pjäs med alla dom där möjligheterna en mediespelare bör ha (WiFi, styrning via platta osv..). Elektroniken verkar spela rent och snyggt.
Men så länge den inte spelar film också är det inte riktigt min grej.

Så, det var första dagen. Gissar att det blir lite mer livat idag och imorrn. Hade så väldigt gärna lyssnat och kikat på Blade. Tråkigt att inte kunna gå.
Men de som har möjlighet tycker jag borde gå dit och kika.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-30 10:40

Fjonkalicious skrev:Den har dom stulit från Rehifis adressregister. Jag har aldrig satt upp mig för att få reklam från Rehifi, men jag har handlat där. Men nu visar det sig att HifiLYD har anlitat Rehifis fd grundare, Thomas, som helt sonika stulit min adress från det registret och antagit att jag vill ha reklam från HifiLYD.

Enormt dålig stil!

Om HifiLYD är det minsta seriösa så plockar de bort din adress för utskick, bara att du ber om det. Det är iofs inte så seriöst att stjäla adresser från ett annat företag, är du säker på att det är så det gått till? Eller är det så att Thomas helt enkelt sålt adresserna?

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-30 10:52

Rehifi gick ju i konken, kommer du ihåg det Bill50x?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-30 12:42

Fjonkalicious skrev:Rehifi gick ju i konken, kommer du ihåg det Bill50x?
Jodå, men de verkar vara igång igen, eller?

HifiLYD har väl inte med detta att göra? Och att skicka ut reklam till (presumtiva) kunder som misstycker är väl knappast positivt för företaget? Speciellt inte om de hängs ut på diverse entusiastforum. Så stor är inte målgruppen att det inte skulle påverka.

Be dem plocka bort dig från utskicken och om det fungerar är väl allt OK. Fortsätter utskicken, häng ut dem här och på alla forum du är med i.

/ B

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-11-30 17:50

Jag har varit kund hos Repsam/Rehifi sen flera år tillbaka. Men LYD har jag bara besökt en gång. Inget ont skall sägas om denna butik och dess sortiment. Men blev lite fundersam hur jag kunde hamna på deras mejl-lista.
:?
Let forever be

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-30 20:03

For även jag dit, var intresserad av System Audio som man hört en del gott om.

Första besöket där, sjyst butik och bra bemötande av han som tog sig tid för att dema.

Dock så blev jag lite besviken på lyssningsrummet. Det är ju väldigt likt de flesta man varit in i, extremt lite till ingen behandling alls. Nu säger ju många att det är för att kunder inte ska bli besvikna när man lyssnar hemma.

Men jag kan fortfarande tycka att det vore skoj att få höra högtalaren och inte rummet. Basen har ju en tendens att bli så extremt dominant, oavsett högtalare. Blev även så i detta fall. De som satt i soffan före mig sa att basen tog över och pekade på högtalaren. Skulle vilja påstå att rummet stod för 99% av problemet....

Man säljer ju troligen mindre än vad man skulle kunnat göra när det låter så där. Varför inte ha ett behandlat rum, och ett obehandlat. Då kan man om inte annat få prova i båda och höra skillnaden. I värsta fall får man kanske sälja lite akustikbehandling också. Win win enligt mig :)

Så jag ska nog ta mig en till tur dit och se om man får låna hem dom & se vad de går för. Diskanten lät då lovande av det jag hann höra vilket är lite av en dealbreaker.

LYD

Inläggav LYD » 2012-11-30 20:18

Jag ber om ursäkt för mitt sena svar, då jag ser att det finns irritation mot det nyhetsbrev vi skickar ut.

Som redan påpekats är min mailinglista hämtad från Rehifis register, då jag har ett samarbete med Thomas från Rehifi.

Ni som fått brevet och inte vill ha det kan enkelt avregistrera er via en länk i själva brevet. Jag vill självklart också be om ursäkt för att ni fått brevet och blivit irriterade. Det är inte jag som ligger bakom internetsatsningen och nyhetsbrevet men står naturligtvis till svars för det som görs i mitt namn.

Vinylkalle: Du får hemskt gärna ta kontakt med mig angående mailinglistan.

Jag vill även passa på att tacka er som redan varit hit på jubileumsdagarna. Det har varit grymt kul hittills. Ni som inte hunnit hit har en chans imorgon (lördag).

Rogergustavsson: Spelaren är en RP8 som har sverigepremiär hos oss denna helg. [/b]
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-30 20:28

LYD: du skriver Thomas från rehifi. Har verkligen Thomas någon relation med rehifi i dagsläget?

Jag fick mail för någon månad sedan men konkursen var ju ett faktum för mycket längre sedan.

Se info om konkursen här, några inlägg ner: http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... topic=9522

Är det ens lagligt att göra så? Rehifi har nya ägare och vilka företag vill ha sina kundregister "stulna" och vilka kunder vill ha mail från företag som man knappy känner till?

Är ni på LYD förda bakom ljuset? För det är inte direkt ett smart drag.

Med vänlig hälsning,

Filip

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-30 21:32

Är det lönt att älta detta mer? De verkar ha förstått att det var en dålig idé och du lär ju knappast få en tillgodocheck på 1000:-...

Jag framkommer väl som dryg när jag skriver så, men du förstår vad jag menar. Avregistrera dig (har du troligen redan gjort?) så slipper du fler utskick framöver enligt LYD.

Det var inte snyggt gjort, men gjort är det.

Om du _inte_ kan släppa det, vad tycker du att de bör göra?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-11-30 23:10

LYD skrev:Jag ber om ursäkt för mitt sena svar, då jag ser att det finns irritation mot det nyhetsbrev vi skickar ut.

Som redan påpekats är min mailinglista hämtad från Rehifis register, då jag har ett samarbete med Thomas från Rehifi.

Ni som fått brevet och inte vill ha det kan enkelt avregistrera er via en länk i själva brevet. Jag vill självklart också be om ursäkt för att ni fått brevet och blivit irriterade. Det är inte jag som ligger bakom internetsatsningen och nyhetsbrevet men står naturligtvis till svars för det som görs i mitt namn.

Vinylkalle: Du får hemskt gärna ta kontakt med mig angående mailinglistan.

Jag vill även passa på att tacka er som redan varit hit på jubileumsdagarna. Det har varit grymt kul hittills. Ni som inte hunnit hit har en chans imorgon (lördag).

Rogergustavsson: Spelaren är en RP8 som har sverigepremiär hos oss denna helg. [/b]

Hej.

Saker och ting ska vara utredda internt mellan vår part och Thomas. Har han i sin tur inte pratat med dig om detta föreslår jag att du gör det om du vill ha mer information, du får givetvis även kontakta oss på Rehifi om du så vill.
Detta är egentligen ingenting jag hade någon tanke på att ta offentligt och det är inte heller jag som håller i trådarna för Rehifis del vad gäller denna del.

Vill bara också klargöra att Thomas inte längre har något med Rehifi och göra annat än att han var den som en gång startade upp verksamheten. För drygt ett år sedan gick företaget som Thomas var ägare till i konkurs. Verksamheten och delar av konkursboet köptes då upp av en person som idag är passiv ägare till Rehifi. Vid ett antal tillfällen har Thomas ställt upp med hjälp kring saker som är knutet till verksamheten men som bara han haft ordentlig koll på, något vi är mycket tacksamma för.
Rehifis verksamhet har under det senaste året ändrats på en del punkter som var mindre lyckade och än finns saker vi gärna vill förbättra men vi har kommit åtminstone en bit på vägen dit vi vill.

I övrigt önskar jag både besökare och Lyd lycka till under den trevliga tillställningen. Alltid roligt med skivspelare och den nya RP-serien verkar vara en av dom mer dramatiska förändringar som skett i Regas skivspelarkonstruktion.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-05 18:12

Medlemsregister är känsliga saker. Är dock övertygad om att Mats inte
medvetet gjort något som är fel. Vet inte vad det rör sig om för
uppgifter, hur de är lagrade osv., men som sagt så är register som hör
till PUL inte att leka med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-05 20:55

Objektivisten skrev:Aha.

+1. Jag har också undrat...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-05 21:20

lite tråkigt att en tråd som skulle handlat om ett jubileum och de prylar som där visades istället skulle handla om huruvida man fått mail från den eller den.
Hade kanske gått att lösas på annat sätt?
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi