Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
shifts skrev:Inte riktigt det du frågar efter, men jag undrar om det kan ha varit på Fylkingen i Sthlm som 2212 agerade PA. Det känns bekant.
Vee-Eight skrev:Mjo, line arrays är bra och vanligt, finns ett trevligt system som Bose kränger;
Man jackar in sin sång och ev instrument i sin "pelare", sen lirar man med ett stereoperspektiv som är rätt naturligt. Ljudet kommer rätt självklart från där man lirar ifrån. Men som sagt, det är inte ortoakustiskt.
Vee-Eight skrev:Nejnej, alltså...
Jag tänkte mig ett PA som genom den "gyllene kvoten" mellan direktljud och reflekterat ljud, givet alla krav och önskemål, är ortoakustiskt. Precis som vardagsrumsvarianterna. Min undran är mer precist; går det att använda OA i PA-sammanhang, givet passande elementstorlek, effekttålighet etc?
Om inte; varför skulle det inte funka?
celef skrev:Vee-Eight skrev:Mjo, line arrays är bra och vanligt, finns ett trevligt system som Bose kränger;
Man jackar in sin sång och ev instrument i sin "pelare", sen lirar man med ett stereoperspektiv som är rätt naturligt. Ljudet kommer rätt självklart från där man lirar ifrån. Men som sagt, det är inte ortoakustiskt.
Jag har ännu inte hört dessa, hur bra tycker du dessa är?
schmutziger skrev:Vee-Eight skrev:Nejnej, alltså...
Jag tänkte mig ett PA som genom den "gyllene kvoten" mellan direktljud och reflekterat ljud, givet alla krav och önskemål, är ortoakustiskt. Precis som vardagsrumsvarianterna. Min undran är mer precist; går det att använda OA i PA-sammanhang, givet passande elementstorlek, effekttålighet etc?
Inte ofta det finns tillgång till en bakvägg vid en scen?
för mycket diskantenergi i det diffusaljudfältet för att det ska vara behagligt när det spelas på ordentligt?
Vee-Eight skrev:Nejnej, alltså...
p1plarson skrev:avvikelse från tråd: OD-11
Jag vill minnas -från det glada 70-talet- att när Radio & Television
testade OD-11 så framhöll man dess mångsidighet med att påpeka
att den kunde användas som underlag för den ljudmatta av muzak
som restauranger gärna lägger i sina lokaler.
Vill vidare minnas att jag med egna ögon sett OD-11:or runt om
i taken på näringsställen i så väl Uppsala som i Huvudkommunen.
Men detta kanske inte räknas som PA och OD är ju inte OA ,-)
Fridens Liljer
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster