Ortoakustiskt PA

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Ortoakustiskt PA

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-27 11:01

Kära Örebroare!

Vid ngt tillfälle så tror jag mig ha läst om en konsert där man använt OA2212 som PA-anläggning. Hur bra funkar det eg? Kan tänka att det lätt kan bli rundgång via mikrofonerna på scen. Det som lockar med ett OA-PA är ett stort ljudfält där det faktiskt låter bra, så för publik så skulle det vara en fördel.

Du som har koll; hur funkar det eg?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-27 11:51

Inte riktigt det du frågar efter, men jag undrar om det kan ha varit på Fylkingen i Sthlm som 2212 agerade PA. Det känns bekant.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-27 11:55

Det görs väl redan om man arrangerar det som en array?
Iaf på längden, om jag har förstått saken rätt :?

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-27 13:51

Mjo, line arrays är bra och vanligt, finns ett trevligt system som Bose kränger;

Bild

Man jackar in sin sång och ev instrument i sin "pelare", sen lirar man med ett stereoperspektiv som är rätt naturligt. Ljudet kommer rätt självklart från där man lirar ifrån. Men som sagt, det är inte ortoakustiskt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-27 14:00

Men man bör väl tidskompa en sådan array som jag länkade bild på, blir det inte så som du vill då?

Eller är det på bredden du vill åt kanske?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-27 14:03

Nejnej, alltså...

Jag tänkte mig ett PA som genom den "gyllene kvoten" mellan direktljud och reflekterat ljud, givet alla krav och önskemål, är ortoakustiskt. Precis som vardagsrumsvarianterna. Min undran är mer precist; går det att använda OA i PA-sammanhang, givet passande elementstorlek, effekttålighet etc?

Om inte; varför skulle det inte funka?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-27 14:14

shifts skrev:Inte riktigt det du frågar efter, men jag undrar om det kan ha varit på Fylkingen i Sthlm som 2212 agerade PA. Det känns bekant.

Det var väl fyra stycken som stod ihop två och två så diskanterna bildade en halvcirkel på varje par.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-11-27 15:02

Precis, så kom jag också ihåg det med 2 par 2212.
Från vänster:
1st 2212 höger + 1st 2212 vänster - högra sidan av rummet - 1st 2212 vänster + 1st 2212 höger.

--

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-27 15:08

Vee-Eight skrev:Mjo, line arrays är bra och vanligt, finns ett trevligt system som Bose kränger;

Bild

Man jackar in sin sång och ev instrument i sin "pelare", sen lirar man med ett stereoperspektiv som är rätt naturligt. Ljudet kommer rätt självklart från där man lirar ifrån. Men som sagt, det är inte ortoakustiskt.

Jag har ännu inte hört dessa, hur bra tycker du dessa är?
Bikinitider

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-27 15:17

Vee-Eight skrev:Nejnej, alltså...

Jag tänkte mig ett PA som genom den "gyllene kvoten" mellan direktljud och reflekterat ljud, givet alla krav och önskemål, är ortoakustiskt. Precis som vardagsrumsvarianterna. Min undran är mer precist; går det att använda OA i PA-sammanhang, givet passande elementstorlek, effekttålighet etc?

Inte ofta det finns tillgång till en bakvägg vid en scen?
för mycket diskantenergi i det diffusaljudfältet för att det ska vara behagligt när det spelas på ordentligt?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-27 15:26

celef skrev:
Vee-Eight skrev:Mjo, line arrays är bra och vanligt, finns ett trevligt system som Bose kränger;

Bild

Jag har ännu inte hört dessa, hur bra tycker du dessa är?

Har bara testat i butik, samt lyssnat lite snabbt vid liveframträdande på centralstationen, Gbg. Lät helt ok.

Hade jag byggt portabelt PA idag så skulle det allt bli liknande konstruktion med line-array och baslådor.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-27 15:28

schmutziger skrev:

Inte ofta det finns tillgång till en bakvägg vid en scen?
för mycket diskantenergi i det diffusaljudfältet för att det ska vara behagligt när det spelas på ordentligt?

Det har du iof rätt i. Skall de funka så bör de stå mellan scen och första publikraden, sas. Men där finns ingen vägg.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-27 15:28

PA kan ha ganska många olika förutsättningar. Utomhusmiljö är ganska vanligt och då är det lämpligast att använda PA som är direktivt mot lyssnarna så att de främre får ungefär samma ljudtryck som de lyssnare som är längre bak.

I mycket stora lokaler som globen och andra så kräver de var och en sin speciella PA. Globen är knepig eftersom reflexen uppifrån taket kan vara väldigt stark i vissa riktningar. Leonard Cohens PA fungerade utmärkt i globen och det lät utomordentligt bra.

I konserhusliknande lokaler är kanske andra PA mer lämpliga. Då börjar reflexer från tak och sidoväggar komma in som man måste ta hänsyn till.

I kyrkor har man problem med mycket lång efterklangstid och då talar man mer om sound reinforcement för att öka tydligheten. Jag har som tur är aldrig sett ett stort PA i kyrkolokal.

Sedan har vi små klubbar och där tror jag att det kan vara en fördel att inte få för hög andel direktljud. Det är bättre att få med större andel reflexer d v s ett lite diffusare ljudfält.

Huruvida något bör vara OA har jag ingen bestämd uppfattning om.

OA är tänkt i ljudåtergivningssammanhang i rumsstorlek av vardagsrum d v s ungefär 15 m2 (35 m3) - ungefär 90 m2 (270 m3) med ett slags medelvärde på ungefär 35 m2 (90 m3). Volymen blir i de flesta fall mellan 40 och 100 m3.

Rum i den storleken medför viss problematik vid avspelning och det är denna problematik som man kan analysera hur den påverkar ljudet från högtalare där ljud inom tonfrekvensområdet skall återges med våglängder i storlek av rumsdimensionerna.

Stig Carlssons Kolboxen användes på 50/60-talet på Fylkingen. Då placerades det 4 st kluster med 4 st Kolboxar i varje kluster i "stjärnkonfiguration" där basarna var nära varandra och mellanregistret pekade från varandra med 90 grader.

Men i detta fall rörde det sig inte om ljudåtergivning eller om PA, utan snarare om att skapa ett ljudkonstverk från elektronmusik.

Vid annat tillfälle har OA-2212 använts.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-27 15:37

peter:

Så om jag förstått det rätt, så om man skall envisas att jaga OA-tanken i PA-sammanhang så är det småklubbar det ens skulle kunna funka med tanke på efterklangens beteende? Det låter vettigt isf.

Vid nästa gång jag spelar på scen så skall jag försöka testa genom att ställa ett par golvmonitorer vid vägg, med riktning inåt uppåt i rummet grovt inspirerat av OA52 tex. Vore kul att höra hur det går.
- Carlsson Illuminati -

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-27 16:16

OA2212 känns ju väldigt "tunt" som PA. Fast det beror ju på VAD man mick:ar upp.....och lokalen förstås.
Generellt blir ju hifi grejor med mjukt upphängda membran och basreflexlådor som ska prestera "linjärt" långt ner i frekvensregistret väldigt känsliga.
Live ljud innehåller ju ofta infraljud - alltfrån pop:ar från sångmickar till elbassträngar som slår mot picup:erna.

4 eller 8st 6,5tum:are i basreflexlådor för 20-40 Hz och 100 dB i offentlig miljö är nog fel väg att gå.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-27 16:25

Låten eder icke begränsas av oa2212, jag tog dem bara som exempel på att OA-konstruktioner de facto använts som PA. Skulle man göra allvar av mina hot så skulle det ju såklart byggas ngt mer avsett för PA-bruk, men likväl ortoakustiskt. Om det är tillämpbart, givetvis.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-11-27 20:11

Vilken helkul idé!

Ser genast framför mig en 18" bas riktad nedåt, på hjul.
Och sen har man "toppen" till denna med mellanregister och diskanter, som läggs ovanpå. Riktigt skoj idé.

Borde ju funka utmärkt i klubblokaler och liknande tycker jag :)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
p1plarson

Ortoakustiskt PA

Inläggav p1plarson » 2012-11-28 22:24

avvikelse från tråd: OD-11

Jag vill minnas -från det glada 70-talet- att när Radio & Television
testade OD-11 så framhöll man dess mångsidighet med att påpeka
att den kunde användas som underlag för den ljudmatta av muzak
som restauranger gärna lägger i sina lokaler.

Vill vidare minnas att jag med egna ögon sett OD-11:or runt om
i taken på näringsställen i så väl Uppsala som i Huvudkommunen.

Men detta kanske inte räknas som PA och OD är ju inte OA ,-)

Fridens Liljer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Ortoakustiskt PA

Inläggav petersteindl » 2012-11-28 22:34

p1plarson skrev:avvikelse från tråd: OD-11

Jag vill minnas -från det glada 70-talet- att när Radio & Television
testade OD-11 så framhöll man dess mångsidighet med att påpeka
att den kunde användas som underlag för den ljudmatta av muzak
som restauranger gärna lägger i sina lokaler.

Vill vidare minnas att jag med egna ögon sett OD-11:or runt om
i taken på näringsställen i så väl Uppsala som i Huvudkommunen.

Men detta kanske inte räknas som PA och OD är ju inte OA ,-)

Fridens Liljer

Bra inlägg och alldeles riktigt, Sonab rekommenderade OD11 först och främst som PA eller i offentlig miljö. De byggde även kluster av OD11 med 16 st d v s 4X4 st som en vägg och de hade byggt stativ för dessa. Jag tror inte det blev någon framgång, men det fanns i alla fall.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-11-28 23:25

På gärdesfesten för oändligt många år sedan spelades det bland annat genom ett gäng OA6 mod1 som stackats liggande.. Bengt Göran Staaf byggde mixer under natten eftersom det behövdes en sådan :D

Men dom var ju sjuk i huve nå jävulskt på den tiden. Så kan man ju inte behandla OA6:orna.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Carlsson Illuminati