Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Tittar man på ett kretsschema över utgångarna på ett försteg (eller mixer) med både bal och obal utgångar så är det oftast exakt samma signal ända fram till sista komponenten där man bara separerar de båda utgångarna genom att jorda ner minuspolen på den obalanserade utgången.
Ragnwald skrev:Är det balanserat så är det det.
En del apparater kör med XLR-kontakter, men utan att det är balanserat.
Lätt som en plätt.
Panelguy skrev:Ragnwald skrev:Panelguy skrev:Hade hoppats på lite mer avancerat fusk bland de som inte kör "true balanced"
Vad är "true balanced" för nått?
Då är det balanserat, utan fusk.
IngOehman skrev:hifirocker skrev:
Betyder det att hifiapparater som har balanserade in och utgångar (där konstruktionen verkligen är helbalanserad inuti) ändå är av sämre sort??
Betyder det att tillverkare som t.ex. Thule och Advantage är helt fel på det?
Nej, några så enkla slutsatser kan man inte dra, apparater har ju många flera egenskaper än att vara balanserade eller obalanserade. Man kan göra mycket goda balanserade överföringar.
Även om signalvägen i en balanserad ut-/ingång typiskt blir onödigt lång, och för samma pengar blir tekniskt sämre än en obalanserad, behöver skillnaden inte var så stor att det menligt fördärva ljudkvaliteten, inte hörbart alltså.
Den som gör en helbalanserad lösning (om du med det menar rakt igenom, med helt oberoende, separerade ifas- och urfashalvor) är däremot helt fel ute, ja. Definitivt. Hela poängen med balansering är ju att man slipper common mode.
En sådan lösning har dock samma förstärkning common mode som differentiellt. Varför skall man ha 30 ggr högre störnivå på högtalarutgångarna än på ingången till?
Dessutom kommer förstärkaren att arbeta osymmetriskt om inte insignalen är perfekt symmetrisk (trots att insignalen är differentiellt perfekt). Helt vansinnigt! Om man matar den med en obal-til-bal-sladd så blir uteffekten bara 1/4 av nominell uteffekt!
Jag har sett flera tillverkare genom hifi-historien göra sådana lösningar, men det brukar bara bli en sådan förstärkare. Nästa är i regel vettigt utformad. De flesta lär sig ju. Nya aktörer gör däremot gärna om gamla misstag. Det är väl därför som utvecklingen på sådana här apparater knappt gått framåt alls på mycket länge.
De Thule och Advantage du nämner känner jag inte till hur de arbetar internt. Jag trodde det var vettiga konstruktioner dock. Har någon schema på dem?hifirocker skrev:Sen undrar jag om du menar att man aldrig kan lita på sin hörsel?
Sin hörsel skall man såklart lita på! (När man testar blint litar man på sin hörsel, man har inget val, hörseln är det enda man har att gå på.) Det är de andra sinnena, och hjärnan, man inte kan lita på. De riskerar att störa hörselns förmåga, om de för chansen.hifirocker skrev: Om man bytar ut kablar i sin anläggning och sen hör skillnad...
jag utgår ifrån att du menar "upplever skillnad".hifirocker skrev:...förhoppningsvis till det bättre, har man egentligen inte hört någon skillnad då?
Det kan jag inte ha någon uppfattning om. Man kan mycket väl ha hört skillnad, men hur skall man veta om det man upplevt är något man hört eller om det är placebo?
Man kan inte veta vad som är verkligt och vad som är placebo om man exponerat sig för placebo - haft facit i handen (öppen lyssning) och alltså inte vågat litat på sin hörsel.hifirocker skrev: Går det inte att testa kablar hemma utan att psykoakustiken kommer och spökar för en?
Visst kan man det! Det är ju bara att sätta Y-koppling och koppla två kablar från en apparat (säg CD-spelaren t ex), till två olika ingångar (identiska) på ett försteg (gärna fjärrstyrbart).
Sen lyssnar man en massa på musik och växlar mellan de två kablarna. Om man tycker att man hör en (i regel mikroskopisk) skillnad, så kan det vara en verklig skillnad.
Vill man verkligen veta om det är en verklig skillnad, så ber man någon annat växla enligt ett mönster som han eller hon tar fram med slumpens hjälp, t ex slantsingling. Ett lämpligt antal omgångar kan vara tio eller femton. Skall det vara seriöst får det inte finnas någon kommunikation till dig från den som vet serien (du får inte se eller höra den personen).
Sen är det bara att köra igång. Uppdraget för dig att skriva ned vilken kabel som spelar, och till sist kollar ni om du gissade rätt. Om du har gissat rätt, eller fel, alla gånger (10) är det med 99,8% konfidens (bara en gång av 500 får man tio rätt, eller tio fel, i en rad genom slumpen) visat att det är hörbar skillnad på kablarna. Om du gissar RÄTT 10 ggr i rad visar det att du dessutom har en en korrekt uppfattning om hur kablarna låter.
Lyckas man med sistnämnda kan man kosta på sig att beskriva kablarna också!
Att gissa rätt 10 ggr av 15 är inte på långa väger tillräckligt dock för att nå rimligt statisktisk signifikans. Det är faktiskt ganska goda odds för att med slumpens hjälp lyckas tio ggr av femton.
En minimumserie (med alla rätt eller fel) som man brukar använda är 7 ggr. Det ger nästan 99% signifikans. Har man lyckats så långt (och alltså eventuellt har lärt sig hur objektet man testar låter) så brukar jag köra vidare med ambitionen att få minst 7 rätt (inte fel!) i streck. Lyckas men med det har man nått mer än 99% signifikans.
En annan sak som är viktig att minnas är att man inte kan "köra tills man lyckas". Om man t ex håller på en hel kväll och lyssnar 1000 ggr fram och tillbaka och till slut får in en 7 av 7-serie, så betyder det ingenting! Det är rätt troligt att man får det nämligen, flera gånger till och med. Precis som när man singlar slant 1000 ggr i rad.hifirocker skrev:Jag har testat kablar då jag inte hört någon skillnad, men det har också funnits ggr då jag hört skillnad. Mvh,
Ja, så kan det vara, men det säger ingenting om placebo. Man kan inte styra över placeboeffekterna. Kunde man det skulle man ju kunna ignorera dem.
Vh, Ing. Öhman
Bill50x skrev:Morello skrev:Can you please take that in english?
Varför inte översätta med Google?
/ B
Morello skrev:Det är väl för farao kutym att ta seden dit man kommer, dvs inte dundrar man väl och skriver på norska då ytterligt få i svedala behärskar norska? Svenska eller engelska - bitte!Bill50x skrev:Varför inte översätta med Google?Morello skrev:Can you please take that in english?
Panelguy skrev:Ragnwald skrev:Är det balanserat så är det det.
Lätt som en plätt.
Är det verkligen så simpelt?Hade hoppats på lite mer avancerat fusk bland de som inte kör "true balanced"
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Can you please take that in english?
Varför inte översätta med Google?
/ B
Det är väl för farao kutym att ta seden dit man kommer, dvs inte dundrar man väl och skriver på norska då ytterligt få i svedala behärskar norska? Svenska eller engelska - bitte!
Johan_Lindroos skrev:Panelguy skrev:Ragnwald skrev:Är det balanserat så är det det.
Lätt som en plätt.
Är det verkligen så simpelt?Hade hoppats på lite mer avancerat fusk bland de som inte kör "true balanced"
A-ha, du menar "korkat balanserat" för de som kör "true balanced", eller?![]()
Mangenot skrev:Det är väl för farao kutym att ta seden dit man kommer, dvs inte dundrar man väl och skriver på norska då ytterligt få i svedala behärskar norska? Svenska eller engelska - bitte!
Jag grösser......
lennartj skrev:Ett annat skäl till att använda XLR-kontakter i stället för RCA är att man får mekaniskt och elektriskt bättre kontakter för mindre pengar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster