Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-18 02:34

Laila skrev:Ja, men herrejissannes di har ju högtalarne helt uppåt väggarne . . . typ :P

:D Naturligtvis. Bilden är dessutom tagen i Peru i Anderna :)

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-18 13:07

Tack Peter.
Svängigt värre!
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-18 15:04

KarlXII skrev:Jag hann inte förbi hr. Jansson igår tyvärr men fick en update per mms:

Bild

Bild

Det verkar som om han är ganska nöjd....:D.... men det får han berätta mer om själv.

Tjusig pjäs!
Oh fy satan va mäktigt! Har självaste Jansson skaffat en sån!? :D Ä dä bra ljud elle?
Hifi Is Great Everyday

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-18 18:06

Hej Fredrik!

Tack!

Jo.

Tycker den låter rätt bra faktiskt.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-11-18 18:33

Vilken utmärkt anledning att besöka den kungliga huvudstaden. Om platsen finns kommer jag väldigt gärna!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-18 21:47

Jonas.
Självklart ska du vara med!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-29 19:00

Hej på er!

En liten återkoppling är nog på sin plats.

Har ställt P75 an på 100 ohms last och 60 dB gain.
Efter att ha läst lite trådar här och var verkar det som att det är att föredra.
(Dynavectors low output MC phono enhancer mode i Low resistance coil var inte lämplig tycker jag trots att det skulle passa Lyras Dc resistans på spolen)

Om jag inte missminner, från någon tråd, har lennartj testat fram just den inställningen till sin Lyra kleos dvs 100 ohm.

Om det är någon som har nåt annat tips så kom gärna med det.
Inställningarna i p75 är inte precis en tatuering.

Har inte hunnit att spela mer än kanske allra högst 20 timmar och tydligen vill vissa hävda att 50 timmar inspelningstid är ett minimum för Lyra Delos.

Hur som helst är jag redan väldigt nöjd, väldigt mycket så!

Den här danskbrittiskjapanska kombinationen har överträffat mina förväntningar.
:D

Trådrubriken bör egentligen ändras från en frågeställning till konstaterande.

Än en gång tack till ALLA som bidragit med sina tankar, erfarenheter, synpunkter i denna tråd. (Vet att jag är lite tjatig här)
Det har varit ett mycket viktigt instrument för mig att kunna välja det jag till slut ville ha.
Även ni som sett andra lösningar har varit nödvändiga i mina val.

Till en annan sak.

Vinylkvällen den 12/1.

Jag hoppas att alla som behöver adress och telefon nu har fått det av mig via PM.
Annars PMa!

Jag har inte PMat ni som redan varit hemma hos mig. Det är ÖGÖKarna.
Ni hittar.

Alla ni som kommer ser jag mycket fram emot att träffa.
KUL!
Men nu är det fullt.

Vi blir 15 pers.

Behövs ingen definitiv lista. Ni vet vilka ni är.
Hör av om frågor annars.

Jag vill att ni har ätit innan ni kommer. Jag fixar lite dryck och tilltugg till kvällen så om nån blir lite småsugen och hungrig kommer det att finnas nåt att tugga på, lite allt möjligt. Även en del dryck av olika slag. Vill man ha nåt annat än det huset har tar man så klart med sig lite egen skaffning.

Men jag gör ingen middag.

Så käka nåt mer bastant på eftermiddagen.

Har funderat lite på tiden.
Om Bill kan komma blir det också en shoot-out med Bills LP 12a.
:twisted:
:wink:

Då kanske vi får flytta fram starttiden??
Kan kanske bli tidsbrist.

Tacksam för synpunkter där.

Här i huset ska det egentligen vara tyst kl 2400 och vi får bryta nån gång efter det. Till 0100 går nog smärtgränsen för mina grannar sen blir det tjafs.
Grann-friden ni vet.

Ja det var väl allt.

Kram.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-29 19:22

Härligt att du är nöjd! :D

Jag noterar att jag inte kom helt långt ifrån med mitt ursprungliga förslag. Du bara tog det några nivåer upp helt enkelt! 8O :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-29 19:59

Naqref skrev:Härligt att du är nöjd! :D

Jag noterar att jag inte kom helt långt ifrån med mitt ursprungliga förslag. Du bara tog det några nivåer upp helt enkelt! 8O :D

Absolut!
Du har så rätt så.
Grym kombo Notts/Mörch.

:D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-30 21:34

Naqref skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ska man lägga så pass mycket slantar finns det IMHO ingen anledning till att inte köpa en beggad LP12.
Skitbra, finns massa delar, håller värdet bra och många som kan serva dom.

Fast en beggad LP12 är ju fortfarande i grunden samma felbalanserade vobbliga skitspelare som den var på 70-talet.

Ska man ha en bra Linn så är det Axis som gäller.

..fast axis låter ju betydligt sämre, har ett sämre lager och sämre precision i tallriktillverkningen.

Vid demonstrationen är det ingen som gillat axis bättre än tolvan. Tvärtom.

Men den är extremt mycket billigare begagnad än lp 12 , vilket speglar skillnaden i ljudkvalitet också. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2012-11-30 22:01

Så man ska ha en axis med lager och tallrik från 12an

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-30 22:32

Bagaget skrev:Så man ska ha en axis med lager och tallrik från 12an

Tja, då hamnar du på samma pris som en lp 12 . Det är lagret och tallriken som är de dyraste delarna i denna.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-12-01 00:48

Richard skrev:
Naqref skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ska man lägga så pass mycket slantar finns det IMHO ingen anledning till att inte köpa en beggad LP12.
Skitbra, finns massa delar, håller värdet bra och många som kan serva dom.

Fast en beggad LP12 är ju fortfarande i grunden samma felbalanserade vobbliga skitspelare som den var på 70-talet.

Ska man ha en bra Linn så är det Axis som gäller.

..fast axis låter ju betydligt sämre, har ett sämre lager och sämre precision i tallriktillverkningen.

Vid demonstrationen är det ingen som gillat axis bättre än tolvan. Tvärtom.

Men den är extremt mycket billigare begagnad än lp 12 , vilket speglar skillnaden i ljudkvalitet också. :wink:

Vad är den uppmätta skillnaden i precision mellan lagren i en Axis och en LP12 anno 1990?

Var finns är den uppmätta skillnaden i tallriken, gärna mätt på ett antal exemplar med min och max-angivelser?

Var finns demonstrerat i ett blindtest den stora skillnaden som påstås finnas mellan de två spelarna?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-01 11:43

Thomas:

Skillnaden mellan lp12 och axis i ljudkvalitet är ganska stor. Lp12 låter bättre, har betydligt snävare toleranser i lager och skivtallrikens precision. Även innertallriken är betydligt snävare specad än hos axisen.

Märkligt att folk på detta forum på allvar tror att de billigare spelarna från linn låter bättre än tolvan.

Vid tillverkningen av axis gjorde man den så bra man bara kunde- för pengarna. En kompromiss.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-01 11:51

Richard skrev:Skillnaden mellan lp12 och axis i ljudkvalitet är ganska stor. Lp12 låter bättre, har betydligt snävare toleranser i lager och skivtallrikens precision. Även innertallriken är betydligt snävare specad än hos axisen.

Du fortsätter hävda det men kan inte komma upp med något som stödjer ditt påstående. Jag skulle vilja hävda att man när Axisen sattes i produktion hade rätt stora möjligheter att vida överträffa LP-12ans ursprungliga precision i lager. Utan att det inte blev dyrare utan snarare billigare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-03 21:27

Naqref skrev:
Richard skrev:Skillnaden mellan lp12 och axis i ljudkvalitet är ganska stor. Lp12 låter bättre, har betydligt snävare toleranser i lager och skivtallrikens precision. Även innertallriken är betydligt snävare specad än hos axisen.

Du fortsätter hävda det men kan inte komma upp med något som stödjer ditt påstående. Jag skulle vilja hävda att man när Axisen sattes i produktion hade rätt stora möjligheter att vida överträffa LP-12ans ursprungliga precision i lager. Utan att det inte blev dyrare utan snarare billigare.

10 000- tals LP 12 ägare kan verifiera att Axisen är kraftigt underlägsen i musikåtergivning. Många av dem har haft Axis och bytt upp sig till LP 12 .*

Om de tyckte annorlunda skulle de naturligtvis köpa en Axis och behålla den, eller hur ?
..men de gör de inte, de betalar istället fem gånger mera för en begagnad tolva än för en axis, enbart av ljudkvalitetsskäl.

Jag själv, som hört skillnaden många gånger kan bara försöka förklara för dig att det är en markant skillnad mellan spelarna som inte är placebo.

Skillnaden uppstår då man börjar lyssna till musik, istället för " ljud" .

Vad spelar bassisten, vilken känsla har han ?

* varför i hela friden denna hype för just Axis skivspelaren ? Det är en bra spelare, men den tillhör väl inte det bästa företaget gjort...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-04 00:54

Källa på det? 8)

Att hävda att ingen skulle välja Axisen för LP-12 är falskt eftersom jag skulle göra det i tio fall av tio. Jag skulle t o m välja Basiken före LP-12.

Så varför ljuger du Richard?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-12-04 08:19

Naqref skrev:Källa på det? 8)

Att hävda att ingen skulle välja Axisen för LP-12 är falskt eftersom jag skulle göra det i tio fall av tio. Jag skulle t o m välja Basiken före LP-12.

+1. Om det stod mellan dessa tre spelare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-06 06:12

Naqref skrev:Källa på det? 8)

Så varför ljuger du Richard?

Jag ljuger inte, det står dig fritt att välja de billigare, sämre spelarna.

Men du lurar dig själv om du tror att en basik ens låter i närheten av vad en tolva presterar.

Detta är en märklig diskussion. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-06 09:54

Det är ju klart att en Basik inte låter i närheten av en tolva. Den saknar ju alla de fel som gör att tolvan inte låter transparent.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-06 10:15

Jag tycker det är underhållande att Richard, som annars gillar superstabila kabinett och hårda spikar helt plötsligt tycker en gunghäst till apparat är bra. :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-06 11:02

Naqref skrev:Det är ju klart att en Basik inte låter i närheten av en tolva. Den saknar ju alla de fel som gör att tolvan inte låter transparent.

Då får naturligtvis ha din åsikt, men jag håller inte alls med. Problemet med 12:an är att den kräver sin man för att sättas upp så den ger sitt bästa. A pain in the ass för att vara mer tydlig :-) En Basik, en Rega, en Projekt är ju busenkel att sätta upp.

Jag har jämfört min 12:a (inte ens upp till dagens standard men bra ändå) med en bra CD-spelare, med fonogram där man kan troligen kan utgå ifrån att det är samma master på CD och vinyl, och det är nästan omöjligt att höra någon tonal skillnad. Men 12:an låter lite mer separerad runt instrumenten, de känns mer äkta och med mer kropp. Och kom nu inte och påstå att detta är dist beroende på remdriften, den mjuka upphängningen... det är att göra det enkelt för sig :-)

En billigare och enklare vinylspelare kanske låter mer lik en CD, men är det så säkert att det är korrekt? Redan på 70-talet sa en kamrat till mig att "låt hifi-nötterna lida över sina anläggningar och leta fel hela tiden, vi andra lyssnar på musik"!

Men LP12:an är absolut inte ensam om att låta bra. Jag var hos en kamrat i Göteborg i helgen, han spelade på en Nottingham vinylspelare, Audio Research rör för- och slutsteg samt ett par Focal högtalare. Vilken cd-spelare som stod där vet jag inte men det var något toppmatat. Totalt sett något av det bästa ljud jag hört, väl i klass med The Dream och Hesselvall II på LTS-mötet, troligen bättre men det är svårt att säga under så olika förutsättningar. Och det kändes minst lika homogent och svängigt som de allra bästa Linn-riggarna. Men med bättre ljud.

För att ta det kort, LP12 är en mycket bra vinylspelare, men det var länge sedan man kunde kalla den prisvärd tyvärr.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-06 14:06

Bill50x skrev:....
Jag har jämfört min 12:a (inte ens upp till dagens standard men bra ändå) med en bra CD-spelare, med fonogram där man kan troligen kan utgå ifrån att det är samma master på CD och vinyl, och det är nästan omöjligt att höra någon tonal skillnad. .....

:?: Berätta gärna vilka CD/vinyl du jämförde med å varför man "troligen kan utgå ifrån att det är samma master" . . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-06 16:46

Laila skrev:
Jag har jämfört min 12:a (inte ens upp till dagens standard men bra ändå) med en bra CD-spelare, med fonogram där man kan troligen kan utgå ifrån att det är samma master på CD och vinyl, och det är nästan omöjligt att höra någon tonal skillnad. .....

:?: Berätta gärna vilka CD/vinyl du jämförde med å varför man "troligen kan utgå ifrån att det är samma master" . . . ?

Några skivor från Linnrecords, några skivor där cd´n inte lät märkbart sämre än vinylen (vilket annars ofta är vanligt) men även några exempel där vinylen lät lika illa som cd´n (tex Heather Novas´s "Storm"), vilket ju då kan betyda att mixarfolket ville att det skulle låta så illa...

Några bra exempel:
Björk - Volta
Petra Marklund - Inferno
Ane Brun - It All Starts With One (väldigt stor skillnad)
Carol Kidd - All My Tomorrows

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-06 18:37

Bill50x skrev:
Laila skrev:

Några skivor från Linnrecords, några skivor där cd´n inte lät märkbart sämre än vinylen (vilket annars ofta är vanligt) men även några exempel där vinylen lät lika illa som cd´n (tex Heather Novas´s "Storm"), vilket ju då kan betyda att mixarfolket ville att det skulle låta så illa...

Några bra exempel:
Björk - Volta
Petra Marklund - Inferno
Ane Brun - It All Starts With One (väldigt stor skillnad)
Carol Kidd - All My Tomorrows

/ B

Tack Bill, men du vet ju att både CD å vinyl mastras(av nöden när det gäller vinyl*) även efter slutmixen(som jag gissar är vad du vill kalla "samma master"). Att det låter liknande på CD å vinyl behöver nödvändigtvis inte betyda att båda är gjorda på "samma master" men det kan ju vara så att man använder sig av samma slutmix utan att vare sig CD-mastraren eller vinyl-mastraren "förstört" allt för mycket av mixen. Linnrecords kanske jobbar så . . . men så länge som det inte uttryckligen uppges att man arbetat så "oförstörande som möjligt" med samma mix så tror jag inte att man kan ta det för givet bara för att det
låter ungefär likadant. Undrar även varför Linn släpper senare(svindyra) moddar av LP12 om man redan uppnått att det "nästan är omöjligt att höra någon tonal skillnad" mellan CD å vinyl(avspelad på din LP12:a) ?. . .
typ :wink:

*Å i viss mån även för CD

Men återigen, tack för tipsen/exemplen . . . :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-12-06 21:20

Bill å Laila

Intressant diskussion.
Jag hade först tänkt mig lite sådana jämförelser på vinylkvällen men jag la ner den tankegången. Kan bli att jämföra apelsiner med apelsinjuice?

Samtidigt finns ju markanta skillnader mellan olika pressningar av samma vax vilket lägger ännu fler apelsiner i korgen.

Kanske skulle ta några snabba sniff i alla fall?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-06 21:57

Visst Jansson,

risk för en grumlig fruktkompott, tror i alla fallen jag . . . samma tex. "mastertape", som vinylen graverats ifrån känns däremot mer äpple mot äpple om man nu nödvändigtvis måste jämföra ett media mot ett annat.
Om det låter lika kan ju vara intressant*, men om inte, så kan dä ju va ena
dåliger/sener pressninger eller helt enkelt s.b.s. å behöver inte alls bero på vinylriggen i sig. :(

Men för tuttsingen . . . ett par sniff kan man nog tåla . . . :)

*Helst så bör man nog ha tillgång både till "tapen" å en riktigt bra/tidig pressning(graverad av någon man på goda grunder kan tro sig veta gjort ett hyggligt jobb) . . . gissar jag, typ

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-06 22:54

Naqref skrev:Det är ju klart att en Basik inte låter i närheten av en tolva. Den saknar ju alla de fel som gör att tolvan inte låter transparent.

Lagret, motorstyrningen och tallriken är sämre på basic. Det märks på ljudet som låter sämre än både axis och LP 12.

Basik med en 100000:- pickup av hög kvalitet låter sämre än en tolva med k5 pickup. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-06 23:10

Laila skrev:Tack Bill, men du vet ju att både CD å vinyl mastras(av nöden när det gäller vinyl*) även efter slutmixen(som jag gissar är vad du vill kalla "samma master"). Att det låter liknande på CD å vinyl behöver nödvändigtvis inte betyda att båda är gjorda på "samma master" men det kan ju vara så att man använder sig av samma slutmix utan att vare sig CD-mastraren eller vinyl-mastraren "förstört" allt för mycket av mixen. Linnrecords kanske jobbar så . . . men så länge som det inte uttryckligen uppges att man arbetat så "oförstörande som möjligt" med samma mix så tror jag inte att man kan ta det för givet bara för att det
låter ungefär likadant. Undrar även varför Linn släpper senare(svindyra) moddar av LP12 om man redan uppnått att det "nästan är omöjligt att höra någon tonal skillnad" mellan CD å vinyl(avspelad på din LP12:a) ?. . .

Jodå, jag vet att det egentligen är näst intill omöjligt att jämföra CD och vinyl beroende på dess grundläggande olikheter.

Jag har ett tips till som du kan jämföra med om du är intresserad. Tom Pettys första grupp Mudcrutch gav aldrig ut någon skiva för typ 30 år sedan när dom spelade ihop men för några år sedan kom förstlingsverket ut. En skiva som släpptes på vinyl men där musiken även medföljde på CD. På skivomslaget skrev Tom Petty att producenterna gjort allt i sin makt för att CD´n skulle låta lika bra som vinylen. Och jag vill säga att de har lyckats, det är extremt liten skillnad mellan de båda formaten.

När det gäller LP12:an, det är inte Linn som påstår att man uppnått en tonal likhet mellan CD och vinyl, det är jag. Men som jag också skrev, tonal likhet. Jag skrev också om andra skillnader mellan de två medierna, eller hur? Ingenting är dessutom så bra att det inte kan bli bättre. Även om förbättringarna i Linns fall är löjligt dyra. Men än så länge, de bästa vinylskivorna låter fortfarande bättre än de bästa CD´s - i alla fall hos mig. Men jag har vinyler som låter rätt kasst också, lika illa som vissa CD´s, men av lite andra orsaker.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-06 23:27

Bill50x skrev:
Laila skrev:Tack Bill, men du vet ju att både CD å vinyl mastras(av nöden när det gäller vinyl*) även efter slutmixen(som jag gissar är vad du vill kalla "samma master"). Att det låter liknande på CD å vinyl behöver nödvändigtvis inte betyda att båda är gjorda på "samma master" men det kan ju vara så att man använder sig av samma slutmix utan att vare sig CD-mastraren eller vinyl-mastraren "förstört" allt för mycket av mixen. Linnrecords kanske jobbar så . . . men så länge som det inte uttryckligen uppges att man arbetat så "oförstörande som möjligt" med samma mix så tror jag inte att man kan ta det för givet bara för att det

Jodå, jag vet att det egentligen är näst intill omöjligt att jämföra CD och vinyl beroende på dess grundläggande olikheter.

Jag har ett tips till som du kan jämföra med om du är intresserad. Tom Pettys första grupp Mudcrutch gav aldrig ut någon skiva för typ 30 år sedan när dom spelade ihop men för några år sedan kom förstlingsverket ut. En skiva som släpptes på vinyl men där musiken även medföljde på CD. På skivomslaget skrev Tom Petty att producenterna gjort allt i sin makt för att CD´n skulle låta lika bra som vinylen. Och jag vill säga att de har lyckats, det är extremt liten skillnad mellan de båda formaten.

När det gäller LP12:an, det är inte Linn som påstår att man uppnått en tonal likhet mellan CD och vinyl, det är jag. Men som jag också skrev, tonal likhet. Jag skrev också om andra skillnader mellan de två medierna, eller hur? Ingenting är dessutom så bra att det inte kan bli bättre. Även om förbättringarna i Linns fall är löjligt dyra. Men än så länge, de bästa vinylskivorna låter fortfarande bättre än de bästa CD´s - i alla fall hos mig. Men jag har vinyler som låter rätt kasst också, lika illa som vissa CD´s, men av lite andra orsaker.

/ B

Vaddådåra, "gjort allt i sin makt" . . . luktar "processing" . . . typ :evil:
Dä ä välan bara att överföra signalen så oförstörd som möjligt till en CD-master . . . eller . . . ? :wink: . . . typ.

Men återigen, tack för tippset . . . :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd