Laila skrev:Ja, men herrejissannes di har ju högtalarne helt uppåt väggarne . . . typ

Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Ja, men herrejissannes di har ju högtalarne helt uppåt väggarne . . . typ
Oh fy satan va mäktigt! Har självaste Jansson skaffat en sån!?KarlXII skrev:Jag hann inte förbi hr. Jansson igår tyvärr men fick en update per mms:
Det verkar som om han är ganska nöjd........ men det får han berätta mer om själv.
Tjusig pjäs!
Naqref skrev:Härligt att du är nöjd!![]()
Jag noterar att jag inte kom helt långt ifrån med mitt ursprungliga förslag. Du bara tog det några nivåer upp helt enkelt!![]()
Naqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ska man lägga så pass mycket slantar finns det IMHO ingen anledning till att inte köpa en beggad LP12.
Skitbra, finns massa delar, håller värdet bra och många som kan serva dom.
Fast en beggad LP12 är ju fortfarande i grunden samma felbalanserade vobbliga skitspelare som den var på 70-talet.
Ska man ha en bra Linn så är det Axis som gäller.
Richard skrev:Naqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ska man lägga så pass mycket slantar finns det IMHO ingen anledning till att inte köpa en beggad LP12.
Skitbra, finns massa delar, håller värdet bra och många som kan serva dom.
Fast en beggad LP12 är ju fortfarande i grunden samma felbalanserade vobbliga skitspelare som den var på 70-talet.
Ska man ha en bra Linn så är det Axis som gäller.
..fast axis låter ju betydligt sämre, har ett sämre lager och sämre precision i tallriktillverkningen.
Vid demonstrationen är det ingen som gillat axis bättre än tolvan. Tvärtom.
Men den är extremt mycket billigare begagnad än lp 12 , vilket speglar skillnaden i ljudkvalitet också.
Richard skrev:Skillnaden mellan lp12 och axis i ljudkvalitet är ganska stor. Lp12 låter bättre, har betydligt snävare toleranser i lager och skivtallrikens precision. Även innertallriken är betydligt snävare specad än hos axisen.
Naqref skrev:Richard skrev:Skillnaden mellan lp12 och axis i ljudkvalitet är ganska stor. Lp12 låter bättre, har betydligt snävare toleranser i lager och skivtallrikens precision. Även innertallriken är betydligt snävare specad än hos axisen.
Du fortsätter hävda det men kan inte komma upp med något som stödjer ditt påstående. Jag skulle vilja hävda att man när Axisen sattes i produktion hade rätt stora möjligheter att vida överträffa LP-12ans ursprungliga precision i lager. Utan att det inte blev dyrare utan snarare billigare.
Naqref skrev:Källa på det?![]()
Att hävda att ingen skulle välja Axisen för LP-12 är falskt eftersom jag skulle göra det i tio fall av tio. Jag skulle t o m välja Basiken före LP-12.
Naqref skrev:Källa på det?![]()
Att hävda att ingen skulle välja Axisen för LP-12 är falskt eftersom jag skulle göra det i tio fall av tio. Jag skulle t o m välja Basiken före LP-12.
Så varför ljuger du Richard?
Naqref skrev:Det är ju klart att en Basik inte låter i närheten av en tolva. Den saknar ju alla de fel som gör att tolvan inte låter transparent.
Bill50x skrev:....
Jag har jämfört min 12:a (inte ens upp till dagens standard men bra ändå) med en bra CD-spelare, med fonogram där man kan troligen kan utgå ifrån att det är samma master på CD och vinyl, och det är nästan omöjligt att höra någon tonal skillnad. .....
Laila skrev:Bill50x skrev:....
Jag har jämfört min 12:a (inte ens upp till dagens standard men bra ändå) med en bra CD-spelare, med fonogram där man kan troligen kan utgå ifrån att det är samma master på CD och vinyl, och det är nästan omöjligt att höra någon tonal skillnad. .....
Berätta gärna vilka CD/vinyl du jämförde med å varför man "troligen kan utgå ifrån att det är samma master" . . . ?
Bill50x skrev:Laila skrev:Bill50x skrev:....
Berätta gärna vilka CD/vinyl du jämförde med å varför man "troligen kan utgå ifrån att det är samma master" . . . ?
Några skivor från Linnrecords, några skivor där cd´n inte lät märkbart sämre än vinylen (vilket annars ofta är vanligt) men även några exempel där vinylen lät lika illa som cd´n (tex Heather Novas´s "Storm"), vilket ju då kan betyda att mixarfolket ville att det skulle låta så illa...
Några bra exempel:
Björk - Volta
Petra Marklund - Inferno
Ane Brun - It All Starts With One (väldigt stor skillnad)
Carol Kidd - All My Tomorrows
/ B
Naqref skrev:Det är ju klart att en Basik inte låter i närheten av en tolva. Den saknar ju alla de fel som gör att tolvan inte låter transparent.
Laila skrev:Tack Bill, men du vet ju att både CD å vinyl mastras(av nöden när det gäller vinyl*) även efter slutmixen(som jag gissar är vad du vill kalla "samma master"). Att det låter liknande på CD å vinyl behöver nödvändigtvis inte betyda att båda är gjorda på "samma master" men det kan ju vara så att man använder sig av samma slutmix utan att vare sig CD-mastraren eller vinyl-mastraren "förstört" allt för mycket av mixen. Linnrecords kanske jobbar så . . . men så länge som det inte uttryckligen uppges att man arbetat så "oförstörande som möjligt" med samma mix så tror jag inte att man kan ta det för givet bara för att det
låter ungefär likadant. Undrar även varför Linn släpper senare(svindyra) moddar av LP12 om man redan uppnått att det "nästan är omöjligt att höra någon tonal skillnad" mellan CD å vinyl(avspelad på din LP12:a) ?. . .
typ
*Å i viss mån även för CD
Men återigen, tack för tipsen/exemplen . . .
Bill50x skrev:Laila skrev:Tack Bill, men du vet ju att både CD å vinyl mastras(av nöden när det gäller vinyl*) även efter slutmixen(som jag gissar är vad du vill kalla "samma master"). Att det låter liknande på CD å vinyl behöver nödvändigtvis inte betyda att båda är gjorda på "samma master" men det kan ju vara så att man använder sig av samma slutmix utan att vare sig CD-mastraren eller vinyl-mastraren "förstört" allt för mycket av mixen. Linnrecords kanske jobbar så . . . men så länge som det inte uttryckligen uppges att man arbetat så "oförstörande som möjligt" med samma mix så tror jag inte att man kan ta det för givet bara för att det
låter ungefär likadant. Undrar även varför Linn släpper senare(svindyra) moddar av LP12 om man redan uppnått att det "nästan är omöjligt att höra någon tonal skillnad" mellan CD å vinyl(avspelad på din LP12:a) ?. . .
typ
*Å i viss mån även för CD
Men återigen, tack för tipsen/exemplen . . .
Jodå, jag vet att det egentligen är näst intill omöjligt att jämföra CD och vinyl beroende på dess grundläggande olikheter.
Jag har ett tips till som du kan jämföra med om du är intresserad. Tom Pettys första grupp Mudcrutch gav aldrig ut någon skiva för typ 30 år sedan när dom spelade ihop men för några år sedan kom förstlingsverket ut. En skiva som släpptes på vinyl men där musiken även medföljde på CD. På skivomslaget skrev Tom Petty att producenterna gjort allt i sin makt för att CD´n skulle låta lika bra som vinylen. Och jag vill säga att de har lyckats, det är extremt liten skillnad mellan de båda formaten.
När det gäller LP12:an, det är inte Linn som påstår att man uppnått en tonal likhet mellan CD och vinyl, det är jag. Men som jag också skrev, tonal likhet. Jag skrev också om andra skillnader mellan de två medierna, eller hur? Ingenting är dessutom så bra att det inte kan bli bättre. Även om förbättringarna i Linns fall är löjligt dyra. Men än så länge, de bästa vinylskivorna låter fortfarande bättre än de bästa CD´s - i alla fall hos mig. Men jag har vinyler som låter rätt kasst också, lika illa som vissa CD´s, men av lite andra orsaker.
/ B
Användare som besöker denna kategori: oa51 och 7 gäster