Moderator: Redaktörer
ftorsell skrev:RuneStone skrev:utlösningsströmmen för en c10 dvärgbrytare är ca 100A så nog finns det ström att plocka ur vägguttagen vid peakar...
Räcker inte det får man dra 2,5mm2 och säkra med D16. D-säkringar har en utlösningskaratäristik vid 100ms en faktor på 20xMärkströmmen, vilket då ger 320A. förenklat räknat 73600w. Förelat på 3 faser ger det 220800w i 100ms.... Med slutsteg på 50% verkningsgrad har man 110400w..
Då blir det nog tungt för Kove-basarna att behålla konerna kvar i korgarna..
För den som vill förkovra sig i dvärgbrytare och dess egenskaper finns mera läsning här: http://download.hager.com/Hager.se/files_download/Huvudkatalog_Hager/Huvudkatalog_Hager_chap22_teknik3_08SE0138.pdf
Ja det årtusendet det finns hifi steg som petar ur sig det men det finns ju inte så det är ingen fara för dom under våran livstid
Och du Rune hur många hifi steg är uppbyggda för att hämta ström från din kalkulering![]()
Jag skulle med största sannolikhet tro att 85% av stegen upp till 50000kr
Är helt uträknade efter att Max dra 2500 w peak till skillnad mot stegen
I bilstereo världen nu är ju inte vare sig alla bil steg eller hifi steg bra så det finns väl skit i bägge lägren
På det har jag 2,5 kvm och 16ampere till mina rotel steg ja en säkring per steg men inte ens det hjälper ju för att få lite fjong i basen på mina rotel
Steg![]()
Ska bli spännande och lyssna på Kove steget i 220 utförande hur det låter mot bilstegen det är något som ska bli enormt intressant för mig ialla fall
Morello skrev:Vidare är det rätt förkastligt ur miljösynpunkt att driva en anläggning med tiotalet blybatterier.
Kenta skrev:Kunskapen har en gräns, fantasin är gränslös.........
DVD-ai skrev:Jag tycker den här tråden är komik på hög nivå rakt igenom...![]()
Helt galen tråd, som jag sagt tidigare så önskar jag TS lycka till i sitt projekt och hoppas att han får det han vill ha![]()
Och vad som är värt att lägga är ALLTID upp till var och en...
Jag förstår ärligt talat inte varför ni fortsätter att försöka övertyga honom om att han har fel, när han är helt övertygad om att han har rätt...
![]()
Jag har för länge sedan insett att folk som är övertygade ska man låta vara tills dom (förhoppningsvis) själva inser det man hela tiden vetat och försökt banka in i huvudet på dom.
(En del lär sig dock aldrig trots att dom misslyckas...)
Men det gör inget, dom får liksom lida själva bara om dom har fel...
och mer än att påtala för dom vad dom borde göra, kan man inte göra...
Inte till någon som är övertygad, det är helt omöjligt...
Personen i fråga VET ju redan hur det är, och då är allt anat helt enkelt fel
precis på samma sätt som vi andra här i tråden VET hur det ska vara och att Ftorsel helt enkelt har fel, om vi har "vad VI vet" som utgångspunkt.
Så har ju vi andra här i tråden fel, med Ftorsels utgångspunkt och synvinkel...
eftersom han vet det han vet lika mycket som vi vet det vi vet...
Oavsett vad som är det "objektivt rätta" så får man liksom bara "tåla det" att han vet det han vet och att övertyga någon som VET det är inget som är värt att lägga energi på...
Så enkelt är det...
Ska man hålla på och övertala, redan övertygade, personer så har man inte mycket tid kvar till det som verkligen är roligt eller intressant t.ex. hjälpa folk som INTE är övertygade redan![]()
Aja, hur som !
Mycket i tråden är total galenskap på så många olika nivåer ända upp till änglarnas dass tame fan !
Men jag har ändå stort nöje av tråden, och jag tycker att hans projekt, trots detta är roligt och spännande.
Jag ser fram mot att se/ höra resultatet någon gång
Och hoppas att han får möjlighet att lägga upp bilder och lämna lite rapport på hur projektet går fram!
RuneStone skrev:Du kan få komma till mig och lyssna på 143dB(c-vägt) horn utomhus med basar som kostar mindre än lådmaterialet..
Annars kan jag erbjuda 120dB+ inomhus med JBL och portade lådor.
Bara att säga till så släpar jag ut ett slutsteg och kopplar upp.. Har för tillfället dock ingen midbas då dom är urplockade men det kan vi nog lösa på något sätt..
Annars tror jag nog det finns en hel del bassystem på detta forum som besitter en hel del överkapacitet(om man håller sig > 20Hz) så du säkerligen får komma och lyssna på..
DVD-ai skrev:Jaha va skojsligt
Mehhh, inga bilder...
Hur går det med projektet ?
ftorsell skrev:Inte prova en annan taktik? Typ kom och lyssna på den här anläggningen
Och se hur nära ditt mål du kommer med 10-20% av pengarna jag ska lägga på min anläggning
Men till den nivån har ni inte kommit vi ligger på barn stadiet här
UrSv skrev:ftorsell skrev:Inte prova en annan taktik? Typ kom och lyssna på den här anläggningen
Och se hur nära ditt mål du kommer med 10-20% av pengarna jag ska lägga på min anläggning
Det handlar inte om nivå det handlar om att kasta bort pengar på något som i princip garanterat kommer misslyckas om målet är riktigt bra ljud. Jag säljer ingenting men jag skulle tycka det var trevligt om du fick en anständig anläggning för de pengar du lägger ned. Som du planerar nu verkar det hopplöst i mitt tycke.
Vad avser pedagogiken så har den också använts på ett trevligt och informativt sätt men du varken lyssnar på den information som ges eller förstår en siffra av vad det är du håller på med. Hade du bara haft en grundläggande förståelse för den teknik det handlar om hade du förmodligen tvekat mer än en gång. Folk tröttnar och tyvärr blir det en massa trams.
Oavsett vilket är jag självklart intresserad av att lyssna den dag det är möjligt och om man är välkommen.
swirve skrev:Varför inte ha en hög rejäla LiFePO4 battripack?! De är dyrare i inköp, men sett över hela livslängden blir det billigare. Håller dessutom spänningen bättre över större delen av kapaciteten.
ftorsell skrev:UrSv skrev:ftorsell skrev:Inte prova en annan taktik? Typ kom och lyssna på den här anläggningen
Det handlar inte om nivå det handlar om att kasta bort pengar på något som i princip garanterat kommer misslyckas om målet är riktigt bra ljud. Jag säljer ingenting men jag skulle tycka det var trevligt om du fick en anständig anläggning för de pengar du lägger ned. Som du planerar nu verkar det hopplöst i mitt tycke.
Vad avser pedagogiken så har den också använts på ett trevligt och informativt sätt men du varken lyssnar på den information som ges eller förstår en siffra av vad det är du håller på med. Hade du bara haft en grundläggande förståelse för den teknik det handlar om hade du förmodligen tvekat mer än en gång. Folk tröttnar och tyvärr blir det en massa trams.
Oavsett vilket är jag självklart intresserad av att lyssna den dag det är möjligt och om man är välkommen.
Ja nu är jag inte speciellt finkänslig av mig så det klart du är välkommen
Oavsett hur korkat du tycker mitt projekt är
Oki vi leker med tanken vad skulle en anläggning totalt kosta om jag ska köpa allt färdigt med förstärkare och högtalare som matchar varandra
Till ett 7.1 ljud? Krav det ska låta rent som attans det ska leverera ett enormt bastryck utan att basen ska låta som dom flesta aktiva subbar låter som ett (godståg) och det ska dessutom klara 130db i hela registret ganska oansträngt?
Räkna på det så får vi se vad vi hamnar i pris?
Och när man köper dessa produkter oavsett märke är det ju alltid att kasta pengarna i sjön för det är ju inget man tjänar pengar på att ha som hobby
Men återigen jag är öppen för vettiga förslag så kom med lite bra alternativ
Och total summor på anläggningarna![]()
ja rummet är som sagt inte jätte stort utan bara 35 kvadrat
Sanny_X skrev:Vad har du för koppling till http://www.soundpressure.se ?
steveo1234 skrev:ftorsell skrev:UrSv skrev:ftorsell skrev:Inte prova en annan taktik? Typ kom och lyssna på den här anläggningen
Ja nu är jag inte speciellt finkänslig av mig så det klart du är välkommen
Oavsett hur korkat du tycker mitt projekt är
Oki vi leker med tanken vad skulle en anläggning totalt kosta om jag ska köpa allt färdigt med förstärkare och högtalare som matchar varandra
Till ett 7.1 ljud? Krav det ska låta rent som attans det ska leverera ett enormt bastryck utan att basen ska låta som dom flesta aktiva subbar låter som ett (godståg) och det ska dessutom klara 130db i hela registret ganska oansträngt?
Räkna på det så får vi se vad vi hamnar i pris?
Och när man köper dessa produkter oavsett märke är det ju alltid att kasta pengarna i sjön för det är ju inget man tjänar pengar på att ha som hobby
Men återigen jag är öppen för vettiga förslag så kom med lite bra alternativ
Och total summor på anläggningarna![]()
ja rummet är som sagt inte jätte stort utan bara 35 kvadrat
Challenge accepted.
3 stycken JBL Screen array 5742. 4 stycken Gjallerhorn. 8 stycken JBL 8350 surrounder. Ett tiotal behringer ep4000.
Mission accomplished for knappt 150k. Klarar 130db i ett rum på tomgång med massor av headroom kvar.
Kloka ord!DQ-20 skrev:17537 besök i tråden! Vad pysslar ni med här inne egentligen? Side-show? Naket? Tips på billig smuggelsprit?
ftorsell skrev:Prova precis hur djup min subb går![]()
Den gick betydligt lägre en jag trodde jag körde så långt jag kunde höra
Och känna basen men när jag var nere på 10hz och fortfarande kände basen
Tänkte jag hm jag fortsätter neråt imorgon för grannsämmjans skull
Svante skrev:ftorsell skrev:Prova precis hur djup min subb går![]()
Mycket dist?
ftorsell skrev:Svante skrev:ftorsell skrev:Prova precis hur djup min subb går![]()
Mycket dist?
Ingen aning hur man hör dist på den frekvensen men jag kunde inte direkt
Höra något oljud från basen och den rörde sig kontrollerat utan bara fönstren och huset vibrera
Med kontrollerat mena jag att den inte rörde sig dom 80mm den kan
Men lite svårt att uppskatta hur mycket den rör sig i mörkret
Svante skrev:ftorsell skrev:Svante skrev:ftorsell skrev:Prova precis hur djup min subb går![]()
Mycket dist?
Ingen aning hur man hör dist på den frekvensen men jag kunde inte direkt
Höra något oljud från basen och den rörde sig kontrollerat utan bara fönstren och huset vibrera
Med kontrollerat mena jag att den inte rörde sig dom 80mm den kan
Men lite svårt att uppskatta hur mycket den rör sig i mörkret
Vore det så att basen bara gav tredjetonsdist när du spelar 10 Hz så skulle det låta som en ton på 30 Hz. Det är alltså ganska troligt att det du hör inte är 10 Hz utan 30 Hz, men tanke på hörselns frekvensomfång.