Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-11-28 16:38

Oavsett allt raljerande, ironi och sarkasm är det ju tråkigt att se någon bli så totalt upplurad och vilseledd att man lägger en sjuk summa pengar på något som förmodligen i bästa fall kommer låta någorlunda halvdant när man kunde lagt en 10-20 % av summan och fått ett superresultat. Dessutom med ett handhavande med flera batterier som snabbt kommer urarta. Tråkigt värre. Man kan bara hoppas att TS en vacker dag kommer till insikt och förstår vart det barkar så att han kan stoppa det hela.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-28 17:59

Vidare är det rätt förkastligt ur miljösynpunkt att driva en anläggning med tiotalet blybatterier.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-28 18:01

ftorsell skrev:
RuneStone skrev:utlösningsströmmen för en c10 dvärgbrytare är ca 100A så nog finns det ström att plocka ur vägguttagen vid peakar...
Räcker inte det får man dra 2,5mm2 och säkra med D16. D-säkringar har en utlösningskaratäristik vid 100ms en faktor på 20xMärkströmmen, vilket då ger 320A. förenklat räknat 73600w. Förelat på 3 faser ger det 220800w i 100ms.... Med slutsteg på 50% verkningsgrad har man 110400w..
Då blir det nog tungt för Kove-basarna att behålla konerna kvar i korgarna..

För den som vill förkovra sig i dvärgbrytare och dess egenskaper finns mera läsning här: http://download.hager.com/Hager.se/files_download/Huvudkatalog_Hager/Huvudkatalog_Hager_chap22_teknik3_08SE0138.pdf

Ja det årtusendet det finns hifi steg som petar ur sig det men det finns ju inte så det är ingen fara för dom under våran livstid :wink:
Och du Rune hur många hifi steg är uppbyggda för att hämta ström från din kalkulering :D
Jag skulle med största sannolikhet tro att 85% av stegen upp till 50000kr
Är helt uträknade efter att Max dra 2500 w peak till skillnad mot stegen
I bilstereo världen nu är ju inte vare sig alla bil steg eller hifi steg bra så det finns väl skit i bägge lägren
På det har jag 2,5 kvm och 16ampere till mina rotel steg ja en säkring per steg men inte ens det hjälper ju för att få lite fjong i basen på mina rotel
Steg :D

Ska bli spännande och lyssna på Kove steget i 220 utförande hur det låter mot bilstegen det är något som ska bli enormt intressant för mig ialla fall

Har du fortfarande inte lärt dig att skilja på toppeffekt (och dito ström) samt medeleffekt (och dito ström)??? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-28 20:41

Det roliga är att dom som säger att jag blir lurad nästan alla dom säljer egna produkter hur känner ni er när ni lurar kunder?
På det är det ju lite roligt att så många som gnällt här och inte fått gensvar
Av mig inte prövar ny taktik. Om ni nu tycker jag inte fattar det ni skriver varför
Inte prova en annan taktik? Typ kom och lyssna på den här anläggningen
Och se hur nära ditt mål du kommer med 10-20% av pengarna jag ska lägga på min anläggning
Men till den nivån har ni inte kommit vi ligger på barn stadiet här
Ni skriver att det jag ska göra är helt galet medan
Ni är på helt rätt nivå och gör allt rätt.
Motbevisa mig låt mig få lyssna på en anläggning med ett jävla tryck
Så kan vi nog till sammans diskutera huruvida man ska avbryta mina planer
Eller inte.
För nu har vi väl nått 19 sidor med kanske 1-2% av värde för någon om ens det.

Så har klagomuren något iq tänk ut en annan taktik för att få fram
Ert budskap med lite trevligare pedagogisk närvaro :D
Eller ja läs en bok eller något annat kul :lol:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-28 20:44

Morello skrev:Vidare är det rätt förkastligt ur miljösynpunkt att driva en anläggning med tiotalet blybatterier.

Ja du om mina batterier inte är det miljövänligaste så måste jag säga att det
Skiter jag fullständigt i mina 20 batterier är inte ens mätbart mot alla batterier som finns eller vad tror du?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-28 20:45

Jag tycker den här tråden är komik på hög nivå rakt igenom... :lol:

Helt galen tråd, som jag sagt tidigare så önskar jag TS lycka till i sitt projekt och hoppas att han får det han vill ha :)
Och vad som är värt att lägga är ALLTID upp till var och en...

Jag förstår ärligt talat inte varför ni fortsätter att försöka övertyga honom om att han har fel, när han är helt övertygad om att han har rätt...
:D

Jag har för länge sedan insett att folk som är övertygade ska man låta vara tills dom (förhoppningsvis) själva inser det man hela tiden vetat och försökt banka in i huvudet på dom.
(En del lär sig dock aldrig trots att dom misslyckas...)

Men det gör inget, dom får liksom lida själva bara om dom har fel...
och mer än att påtala för dom vad dom borde göra, kan man inte göra... :)
Inte till någon som är övertygad, det är helt omöjligt...
Personen i fråga VET ju redan hur det är, och då är allt anat helt enkelt fel :)

precis på samma sätt som vi andra här i tråden VET hur det ska vara och att Ftorsel helt enkelt har fel, om vi har "vad VI vet" som utgångspunkt.
Så har ju vi andra här i tråden fel, med Ftorsels utgångspunkt och synvinkel... :)
eftersom han vet det han vet lika mycket som vi vet det vi vet...

Oavsett vad som är det "objektivt rätta" så får man liksom bara "tåla det" att han vet det han vet och att övertyga någon som VET det är inget som är värt att lägga energi på...

Så enkelt är det...
Ska man hålla på och övertala, redan övertygade, personer så har man inte mycket tid kvar till det som verkligen är roligt eller intressant t.ex. hjälpa folk som INTE är övertygade redan :)

Aja, hur som !
Mycket i tråden är total galenskap på så många olika nivåer ända upp till änglarnas dass tame fan !
Men jag har ändå stort nöje av tråden, och jag tycker att hans projekt, trots detta är roligt och spännande.
Jag ser fram mot att se/ höra resultatet någon gång :)

Och hoppas att han får möjlighet att lägga upp bilder och lämna lite rapport på hur projektet går fram! :)
Senast redigerad av DVD-ai 2012-11-28 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-11-28 20:51

Du kan få komma till mig och lyssna på 143dB(c-vägt) horn utomhus med basar som kostar mindre än lådmaterialet..
Annars kan jag erbjuda 120dB+ inomhus med JBL och portade lådor.

Bara att säga till så släpar jag ut ett slutsteg och kopplar upp.. Har för tillfället dock ingen midbas då dom är urplockade men det kan vi nog lösa på något sätt..

Annars tror jag nog det finns en hel del bassystem på detta forum som besitter en hel del överkapacitet(om man håller sig > 20Hz) så du säkerligen får komma och lyssna på..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-28 20:59

Kenta skrev:Kunskapen har en gräns, fantasin är gränslös.........

Så sant som det är sagt och vill man lära sig något måste man våga gå utanför kunskapen för att lära sig något nytt och oprövat det är därför kunskapen på detta forum inte utvecklas :lol:
Här kör man runda väggar för att inte man ska gå vilse eller hitta bättre lösningar en dom som redan finns på detta forum :D
Men sedan ser vi ju hur bittra många medlemmar här är men det är ju Inge
Kul om det inte händer något nytt tycker jag ialla fall :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-28 21:03

DVD-ai skrev:Jag tycker den här tråden är komik på hög nivå rakt igenom... :lol:

Helt galen tråd, som jag sagt tidigare så önskar jag TS lycka till i sitt projekt och hoppas att han får det han vill ha :)
Och vad som är värt att lägga är ALLTID upp till var och en...

Jag förstår ärligt talat inte varför ni fortsätter att försöka övertyga honom om att han har fel, när han är helt övertygad om att han har rätt...
:D

Jag har för länge sedan insett att folk som är övertygade ska man låta vara tills dom (förhoppningsvis) själva inser det man hela tiden vetat och försökt banka in i huvudet på dom.
(En del lär sig dock aldrig trots att dom misslyckas...)

Men det gör inget, dom får liksom lida själva bara om dom har fel...
och mer än att påtala för dom vad dom borde göra, kan man inte göra... :)
Inte till någon som är övertygad, det är helt omöjligt...
Personen i fråga VET ju redan hur det är, och då är allt anat helt enkelt fel :)

precis på samma sätt som vi andra här i tråden VET hur det ska vara och att Ftorsel helt enkelt har fel, om vi har "vad VI vet" som utgångspunkt.
Så har ju vi andra här i tråden fel, med Ftorsels utgångspunkt och synvinkel... :)
eftersom han vet det han vet lika mycket som vi vet det vi vet...

Oavsett vad som är det "objektivt rätta" så får man liksom bara "tåla det" att han vet det han vet och att övertyga någon som VET det är inget som är värt att lägga energi på...

Så enkelt är det...
Ska man hålla på och övertala, redan övertygade, personer så har man inte mycket tid kvar till det som verkligen är roligt eller intressant t.ex. hjälpa folk som INTE är övertygade redan :)

Aja, hur som !
Mycket i tråden är total galenskap på så många olika nivåer ända upp till änglarnas dass tame fan !
Men jag har ändå stort nöje av tråden, och jag tycker att hans projekt, trots detta är roligt och spännande.
Jag ser fram mot att se/ höra resultatet någon gång :)

Och hoppas att han får möjlighet att lägga upp bilder och lämna lite rapport på hur projektet går fram! :)

Hm vad ska jag klaga på i denna text :wink:
Nä ingenting faktiskt :P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-28 21:06

Jaha va skojsligt :P

Mehhh, inga bilder...

Hur går det med projektet ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-28 21:11

RuneStone skrev:Du kan få komma till mig och lyssna på 143dB(c-vägt) horn utomhus med basar som kostar mindre än lådmaterialet..
Annars kan jag erbjuda 120dB+ inomhus med JBL och portade lådor.

Bara att säga till så släpar jag ut ett slutsteg och kopplar upp.. Har för tillfället dock ingen midbas då dom är urplockade men det kan vi nog lösa på något sätt..

Annars tror jag nog det finns en hel del bassystem på detta forum som besitter en hel del överkapacitet(om man håller sig > 20Hz) så du säkerligen får komma och lyssna på..

Ja om ingen annan erbjuder sig får jag väl åka förbi dig och se vad du kan ge för ljudupplevelse :wink:
Vart bor du?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-28 21:18

DVD-ai skrev:Jaha va skojsligt :P

Mehhh, inga bilder...

Hur går det med projektet ? :)

Ja bilder kommer när det händer något idag står allt still skit tråkigt
Men jag försöker få något att hända men det känns som jag har silja Europas ankare på ryggen så det går jäkligt tungt för närvarande
Får inget gensvar från någon CNC fräsar firma av dom tre jag kollat
Med ännu om dom kan göra centern så där står stoppet nu men jag hoppas
Jag får något svar från någon av dom så fort som möjligt så det händer någonting ialla fall :D
När centern är klar ska frontar och center på lack efter det får vi sätta ihop
Frontarna och se hur bra eller illa det låter :D
Då får man ju en indikation på om det är något att fortsätta med eller inte
:wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-11-28 21:22

ftorsell skrev:Inte prova en annan taktik? Typ kom och lyssna på den här anläggningen
Och se hur nära ditt mål du kommer med 10-20% av pengarna jag ska lägga på min anläggning

Det handlar inte om nivå det handlar om att kasta bort pengar på något som i princip garanterat kommer misslyckas om målet är riktigt bra ljud. Jag säljer ingenting men jag skulle tycka det var trevligt om du fick en anständig anläggning för de pengar du lägger ned. Som du planerar nu verkar det hopplöst i mitt tycke.

Vad avser pedagogiken så har den också använts på ett trevligt och informativt sätt men du varken lyssnar på den information som ges eller förstår en siffra av vad det är du håller på med. Hade du bara haft en grundläggande förståelse för den teknik det handlar om hade du förmodligen tvekat mer än en gång. Folk tröttnar och tyvärr blir det en massa trams.

Oavsett vilket är jag självklart intresserad av att lyssna den dag det är möjligt och om man är välkommen. :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-11-28 21:51

Idag satte jag en trafo och en spole i en tändsticksask och vi mätte den.

Den mätte 37500 watt i 2 ohm i 35 Hz under 10 minuter.

Sen mätte Patrick82 ett RS2000 och det klarade bara 8,5 watt då.

Tycker det är lite pinsamt att O&G inte lyckats bättre än så.
Snabler och grobianer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-28 22:16

UrSv skrev:
ftorsell skrev:Inte prova en annan taktik? Typ kom och lyssna på den här anläggningen

Det handlar inte om nivå det handlar om att kasta bort pengar på något som i princip garanterat kommer misslyckas om målet är riktigt bra ljud. Jag säljer ingenting men jag skulle tycka det var trevligt om du fick en anständig anläggning för de pengar du lägger ned. Som du planerar nu verkar det hopplöst i mitt tycke.

Vad avser pedagogiken så har den också använts på ett trevligt och informativt sätt men du varken lyssnar på den information som ges eller förstår en siffra av vad det är du håller på med. Hade du bara haft en grundläggande förståelse för den teknik det handlar om hade du förmodligen tvekat mer än en gång. Folk tröttnar och tyvärr blir det en massa trams.

Oavsett vilket är jag självklart intresserad av att lyssna den dag det är möjligt och om man är välkommen. :)

Ja nu är jag inte speciellt finkänslig av mig så det klart du är välkommen
Oavsett hur korkat du tycker mitt projekt är

Oki vi leker med tanken vad skulle en anläggning totalt kosta om jag ska köpa allt färdigt med förstärkare och högtalare som matchar varandra
Till ett 7.1 ljud? Krav det ska låta rent som attans det ska leverera ett enormt bastryck utan att basen ska låta som dom flesta aktiva subbar låter som ett (godståg) och det ska dessutom klara 130db i hela registret ganska oansträngt?
Räkna på det så får vi se vad vi hamnar i pris?
Och när man köper dessa produkter oavsett märke är det ju alltid att kasta pengarna i sjön för det är ju inget man tjänar pengar på att ha som hobby
Men återigen jag är öppen för vettiga förslag så kom med lite bra alternativ
Och total summor på anläggningarna :D :D
ja rummet är som sagt inte jätte stort utan bara 35 kvadrat :wink:
Senast redigerad av ftorsell 2012-11-29 01:55, redigerad totalt 1 gång.

swirve

Inläggav swirve » 2012-11-28 22:17

Varför inte ha en hög rejäla LiFePO4 battripack?! De är dyrare i inköp, men sett över hela livslängden blir det billigare. Håller dessutom spänningen bättre över större delen av kapaciteten.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-29 01:51

swirve skrev:Varför inte ha en hög rejäla LiFePO4 battripack?! De är dyrare i inköp, men sett över hela livslängden blir det billigare. Håller dessutom spänningen bättre över större delen av kapaciteten.

ja detta tål att titta på hitta inga priser under min snabb koll på dessa
batterier vet du vem som säljer dessa i sverige?
dyrare en vad? är dom dyrare en kove batterierna känns det väl inte
som en spännande kandidat :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-11-29 07:36

Vad har du för koppling till http://www.soundpressure.se ?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-29 10:06

ftorsell skrev:
UrSv skrev:

Oki vi leker med tanken vad skulle en anläggning totalt kosta om jag ska köpa allt färdigt med förstärkare och högtalare som matchar varandra
Till ett 7.1 ljud? Krav det ska låta rent som attans det ska leverera ett enormt bastryck utan att basen ska låta som dom flesta aktiva subbar låter som ett (godståg) och det ska dessutom klara 130db i hela registret ganska oansträngt?
Och när man köper dessa produkter oavsett märke är det ju alltid att kasta pengarna i sjön för det är ju inget man tjänar pengar på att ha som hobby

Challenge accepted.
3 stycken JBL Screen array 5742. 4 stycken Gjallerhorn. 8 stycken JBL 8350 surrounder. Ett tiotal behringer ep4000.
Mission accomplished for knappt 150k. Klarar 130db i ett rum på tomgång med massor av headroom kvar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-29 21:50

Sanny_X skrev:Vad har du för koppling till http://www.soundpressure.se ?

Där har jag köpt mycket prylar under åren :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-29 22:22

steveo1234 skrev:
ftorsell skrev:
UrSv skrev:

Challenge accepted.
3 stycken JBL Screen array 5742. 4 stycken Gjallerhorn. 8 stycken JBL 8350 surrounder. Ett tiotal behringer ep4000.
Mission accomplished for knappt 150k. Klarar 130db i ett rum på tomgång med massor av headroom kvar.

Ja titta faktiskt på jbl array 5742 tyvärr lär det ju inte vara något för mig
För jag har inte i närheten av den takhöjd dom behöver om jag nu inte ska lägga dom ner :D :D :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-29 23:04

17537 besök i tråden! Vad pysslar ni med här inne egentligen? Side-show? Naket? Tips på billig smuggelsprit?
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-29 23:11

DQ-20 skrev:17537 besök i tråden! Vad pysslar ni med här inne egentligen? Side-show? Naket? Tips på billig smuggelsprit?
Kloka ord!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-29 23:26

DQ-20 skrev:17537 besök i tråden! Vad pysslar ni med här inne egentligen? Side-show? Naket? Tips på billig smuggelsprit?

:lol: :lol: :lol:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-29 23:28

Prova precis hur djup min subb går :D
Den gick betydligt lägre en jag trodde jag körde så långt jag kunde höra
Och känna basen men när jag var nere på 10hz och fortfarande kände basen
Tänkte jag hm jag fortsätter neråt imorgon för grannsämmjans skull :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-29 23:35

ftorsell skrev:Prova precis hur djup min subb går :D

Mycket dist?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-29 23:51

Svante skrev:

Mycket dist?

Ingen aning hur man hör dist på den frekvensen men jag kunde inte direkt
Höra något oljud från basen och den rörde sig kontrollerat utan bara fönstren och huset vibrera :D
Med kontrollerat mena jag att den inte rörde sig dom 80mm den kan
Men lite svårt att uppskatta hur mycket den rör sig i mörkret :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-30 00:09

ftorsell skrev:
Svante skrev:

Mycket dist?

Höra något oljud från basen och den rörde sig kontrollerat utan bara fönstren och huset vibrera :D

Vore det så att basen bara gav tredjetonsdist när du spelar 10 Hz så skulle det låta som en ton på 30 Hz. Det är alltså ganska troligt att det du hör inte är 10 Hz utan 30 Hz, men tanke på hörselns frekvensomfång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-30 00:24

Svante skrev:
ftorsell skrev:
Svante skrev:

Mycket dist?

Vore det så att basen bara gav tredjetonsdist när du spelar 10 Hz så skulle det låta som en ton på 30 Hz. Det är alltså ganska troligt att det du hör inte är 10 Hz utan 30 Hz, men tanke på hörselns frekvensomfång.

Det här är inte mitt område men lådan är avstämd ner till 18 Hz och jag gick från 20 Hz ton och neråt och en 30 Hz ton låter helt annorlunda men jag är inte duktigt på detta alls så jag kan bara säga att subben tar fram ljud
På en ren 10hz ton i rummet sedan om det via luften och annat blir något helt annat vet jag inte :wink:
Vid 17hz trodde jag fönstren skulle hoppa ur huset :?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-30 00:45

Jag uppfatta det nog som att ju lägre ner i frekvens så vart ljudet dovare och kändes som den var längre bort ja detta kanske är en dålig förklaring men lite så uppfatta jag detta har aldrig provat lägre en 20 Hz innan
Fick dessutom ett litet tryck på ena örat så vet inte om man ska leka med detta under längre tid är väl inte mycket musik i dom områdena misstänker jag :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi