poppop skrev:Richard, jag kan inte tänka mig att drivverket är sämre på studiospelaren. Den är ju konstruerad för att verkligen vara exakt! Så pass exakt att centrumpinnen är smalare än normalt för att man ska kunna justera skivor där hålet inte är tillräckligt exakt centrerat. Skivspelaren är uppbyggd med separata moduler för strömförsörjning, drivverk, riaa, highpass etc.
Du kan förstås ha rätt, att det dyrare drivverket verkligen är bättre.
..men du skriver själv att du upplever ljudet från den billigare skivspelaren som " bättre" med högre dynamik och djupare bas. Trots samma pickup.
Eftersom skivspelare inte är intelligenta och kan framställa musik självmant, får man istället anta att den billigare spelaren, trots att den kostar mindre, drar ut MER musikinformation från skivan än den dyrare spelaren gör.
Hur förklarar du annars den bättre dynamiken och den djupare basen på den billigare spelaren ?
Den dyrare spelaren kanske är framtagen i första hand för att hålla länge, kräva liten service, uppvisa fina mätvärden med statiska signaler och är framställd av japanska tekniker som bara mäter med brus och inte lyssnar på musik.
Det är väl ganska troligt.
Jag tycker det låter som att den billigare spelaren helt enkelt är bättre att spela musik med.