Kan ett par inotoppar vara rätt för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-03 00:57

Jag delar nu för tiden med ett cr80s. Innan det delade jag i min hemmabiostärkare. Jag kan inte påstå att det blev tio gånger bättre med Inos filter. Det blev bättre, absolut. Har dessutom möjlighet till bättre inställningar nu, och kan dessutom vrida upp lågbasen som jag inte kunde förut, men jag tyckte att delningen i hemmabiostärkaren funkade helt okej.

Det lät inte skit förut, men underbart nu, om man säjer så. :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-03 01:14

Vad tror ni om den här toppen?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-03 01:26

Objektivisten skrev:Vad tror ni om den här toppen?

Bild

Ser ut som en sån där som Italienska bögar har.
Typ hela serie A.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-03 01:58

Lite för mycket halsduk för min smak, men annars så skulle jag gärna klä mig i den :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-12-03 11:24

Vart i Sverige bor du? Varför inte boka en tid hos Ingvar?

Inga modeller jag tidigare bört från Kef, har låtit Ino likt. Jag skulle snarare säga att de har en slags överbetoning i övre mellanregistret som låter bra först men som iaf jag snabbt blir lyssningstrött av och som bara passar en viss typ av musik. Fick du spela egna skivor på Blade?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 11:33

Kan väl svara åt zartok :)

Umeå. Men det lär nog finnas fler ägare av Ino här än en.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-03 12:09

Öhman har kontaktat mig och erbjudit en plats för demo i början av nästa år. tyvärr så är jag osäker om jag kan åka dit då jag ej känner till mitt schema. jag jobbar just nu med c-uppsatsen, och opponering och sånt sker även det i början av nästa år. detta får absolut ej missas.

Kef's r-700 var enl mig rätt bra i prisklassen, men blade var näst inill obeskrivligt. vi valde musik från ett album, och tots i will remember lät väldigt väldigt bra. Det som dock var haktappet var när en skiva med en kammarorkester spelades upp, det var bara... helt jädrans otroligt.

basen i blade var lite hög, lite för kraftig och den är nog rätt "billig" att skrapa ihop med ett par bra subbar. det var ett enstaka mellanregister och diskantelement som var så skrämmande bra. nu så är jag rätt intresserad av att åka söderöver, men samtidigt så vet jag ju inte om jag kan åka. dessutom så är det ju en 130 mil och kostar ett par kronor.

Sen så ska ju även ett par högtalare behöva hämtas en andra gång, då jag ej känner någon söderöver som kan hjälpa mig med detta :/
Men men, vi lär se vad som sker. först ska c-uppsatsen in, bara det är en femma i sig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 12:49

Hör av dig med datum på PM så kan man ev ta en gemensam tur? Kan kanske finnas nån fler så behöver inte resan bli så dyr.

Gällande basen på Kef:arna så antar jag att du lyssnade på dessa hos LYD? De hade rätt stora problem med basen i rummen deras. Så fort det var högtalare som kunde spela hyfsat djupt så blev det väldigt basdominant.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-03 14:21

jadu, det hade onekligen sparat in en hel del pengar. då slipper man köra neråt själv också, vilket är en stor fördel. iofs, du kör ju som jag borde köra, dvs hemskt snabbt, så jag kanske får hugga ratten iaf =D å andra sidan, du skulle aldrig palla med 80 km/h hela vägen till stockholm, så vi delar nog *asg*

blade'n stog i det stora rummet, det hade makats endel på vinylerna. det blev lite basigt, men basen var så fruktansvärt bra så att det inte störde nämnvärt måste jag säga. dock så var det inte basen som fick mig att tappa hakan, då högtalare för det priset bör kunna spela en hel del bra bas. men jag hörde att stativarna där inte kunde köras eftersom dom blev för basdominanta i det lilla demorummet. var du och hörde på blade btw?

nu börjar en plan formas här iaf :) nu får man bara vara hemskt tålmodig och hoppas att datumen passar bra in. är det på en helg som demon kommer äga rum så är det nog inga problem. kommer demon att vara på en vardag blir det hemska problem. jag har ingen hundvakt, och tanten är borta mellan 7 och 18 varje dag :( fasen att man ska bli så uppbunden av dom där pälsiga odjuren...

Användarvisningsbild
Hmmpz

Inläggav Hmmpz » 2012-12-03 15:50

Om det passar så är ni välkommna förbi Kramfors:) har liknande system som Hasse men kan ju vara roligt att lyssna på i annat rum:)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-03 15:57

Hmmpz, du har mer kompetenta toppar med mycket bättre diskanten, så det borde vara en hel del skillnad kan jag tycka :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 16:03

Vilka toppar kan man jämföra inbyggnadsversionen från Ino med skulle ni tro? Ingvar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-03 16:07

JonasW skrev:Vilka toppar kan man jämföra inbyggnadsversionen från Ino med skulle ni tro? Ingvar?

Beror på vilken det är. Finns ju flertalet modeller.

Användarvisningsbild
Hmmpz

Inläggav Hmmpz » 2012-12-03 16:29

Tror Hasse har dom som är jämnförbara med i28 om jag inte missminner mig

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 17:01

Hur är karaktären då? Är diskanten väldigt lik oavsett om jag går från en i14 till en i32? Är det mest hårdare gränser satt gällande kvalitén?

Det jag var ute efter är om det går att lyssna på en i32 t.ex. för att se om man gillar själva diskanten i sig för att sedan köpa en i14? Sedan kan man inte förvänta sig kanske samma låga dist vid högre volymer osv.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-03 17:03

JonasW skrev:Hur är karaktären då? Är diskanten väldigt lik oavsett om jag går från en i14 till en i32? Är det mest hårdare gränser satt gällande kvalitén?

Det jag var ute efter är om det går att lyssna på en i32 t.ex. för att se om man gillar själva diskanten i sig för att sedan köpa en i14? Sedan kan man inte förvänta sig kanske samma låga dist vid högre volymer osv.

i14 och i28 har samma diskant, liksom i16s och i32s. s-varianterna är, som du är inne på, i första hand hårdare selekterade.
Senast redigerad av Almen 2012-12-03 17:04, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-03 17:04

JonasW skrev:Hur är karaktären då? Är diskanten väldigt lik oavsett om jag går från en i14 till en i32? Är det mest hårdare gränser satt gällande kvalitén?

Skillnaden i diskanten på pi60/i14/i28/i56 gentemot signaturversionerna pi60s/i16s/i32s/i64s är att signaturdiskanten har lägre dist.
Den vanliga diskanten är dock redan väldigt lågdistande så det är ingen dag och natt skillnad imo, men har du pengar över så är det aldrig fel med lägre dist ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-03 17:08

Större risk att störa grannarna med en signatur... man skruvar lätt upp högre...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 17:09

Okej, då tolkar jag det som att det i stort är samma sound från alla då?
Det blir inte som att gå från en Elac till en B&W, ni förstår :)

För i så fall kan man ju gott lyssna på en i32 t.ex. bara för att se om diskanten i sig är något man gillar eller ej.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-03 17:10

Ja ljudet är väldigt lika. De dyrare är bra "lite" bättre :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-03 18:44

adzer skrev:

Skillnaden i diskanten på pi60/i14/i28/i56 gentemot signaturversionerna pi60s/i16s/i32s/i64s är att signaturdiskanten har lägre dist.
Den vanliga diskanten är dock redan väldigt lågdistande så det är ingen dag och natt skillnad imo, men har du pengar över så är det aldrig fel med lägre dist ;)

Stämmer det här om det är samma diskant men med hårdare selektering?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-03 18:44

JonasW skrev:Okej, då tolkar jag det som att det i stort är samma sound från alla då?
Det blir inte som att gå från en Elac till en B&W, ni förstår :)

För i så fall kan man ju gott lyssna på en i32 t.ex. bara för att se om diskanten i sig är något man gillar eller ej.

Tycker absolut att man skall låna ett öra till Ino, och förstår varför så många gillar dom.

Men i mina öron spelar dom inte tillräckligt mycket musik eller har det där släppet för att dom skall vara aktuella för mig, sen vad det är i konstruktionen som gör att det inte lyckas det vettetusan och det är galet svårt att förklara för andra vad man menar :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-03 18:58

shifts skrev:Stämmer det här om det är samma diskant men med hårdare selektering?

Det är vad jag hört, men har aldrig fått det bekräftat av Ingvar(Har inte frågat).

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 19:06

Jag ska försöka lyssna runt lite, synd bara att Umeå har så litet utbud...

Ska se om man kan låna hem System Audio och lyssna på dessa hemma i ett rum som är vettigt. Gick inte att lyssna på dessa i butik enligt mig.

Ett alternativ till är att bygga eget med fina komponenter, men då vet jag ju fortfarande inte om diskanten är någon jag tycker om eller ej.

Så jäkla svårt detta :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-03 19:09

Själv gillade jag inte systwm audio speciellt mycket. men när du ändå är där, lyssna på kef R700, den låter riktigt bra imho. sa är lite ljusa och kan spela bas rätt mediokert medans kef har en bättre bas, något som kommer att passa ditt system bättre.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 19:12

zartok skrev:Själv gillade jag inte systwm audio speciellt mycket. men när du ändå är där, lyssna på kef R700, den låter riktigt bra imho. sa är lite ljusa och kan spela bas rätt mediokert medans kef har en bättre bas, något som kommer att passa ditt system bättre.

Ja, det får bli en rejäl lyssningsrunda. Just hur de spelar bas är inte allt för relevant, inte djupare bas i allafall då jag just nu delar mellan 80-100Hz.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-03 20:03

har en kompis som just surfat runt bland butikerna i stan i prisklasser mellan 20 och 30, och jag har hakat på honom. jag gissar att det är någonstans där du vill hålla dig?

dali har ett par mentor som faktiskt är rätt trevliga, dom säljs ut för 16. frågan är hur diskanterna är där när dom spelar högt. dom är väldigt baskapabla i förhållande till storleken. annars så är som sagt kef's R-serie riktigt bra ljud för pengarna och jag sätter dom i topp tillsammans med dalisarna vid normal (låg tydligen) lyssningsnivå.

det finns ju lite klipsch och sånt också, men dom vill man inte spela högt, diskanten är hemsk. om du tror att din är hemsk att lyssna på så är den diskanten riktigt jäkla horribel!

nu poppar smoke on the water i vardagsrummet, så jag måste dansa vidare =D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-03 20:21

Klipsch diskanter är inte hemska om man driver dem med en mycket
kraftfull förstärkare. Vilket sällan görs. Det är ett måste.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-03 20:31

Säkert väldugt subkejtivt, men utifall så är fallet så har jonas inte den kraften hemma. Sen så kan det hända att jag är lite känslig för diskanter, även om jag tror att det är distande diskanter som är mitt stora problem. Jag skulle nog inte tro att dom är aktuella iaf, det är nog väldigt precis att jonas får dom större rf-82 in på rätt plats i rummet. dom är ju onekligen stora.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-03 21:03

Nej, en polare har RF82 hos sig. De låter inte bättre än mina Audiovector som jag kommer att byta ut i framtiden.

Då jag ofta lyssnar på hög volym både med musik samt film så blir diskanten väldigt avgörande. Utan att ta över Zartoks tråd helt här så tar jag gärna emot tips på högtalare som har en lättlyssnad diskant.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino