Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Vid utmatning skall ju spelaren i många fall fundera på var den är nånstans, lagra denna information för att kunna starta på samma ställe nästa gång du stoppar i samma skiva och först därefter bestämma sig för vad det var du egentligen ville dvs mata ut skivan. Klart det tar tid...
UrSv skrev:För att det är en "feature" dvs kunden antas vilka kunna återuppta spelning av film där man slutade sist. Precis som när man stoppar i videobandet som då står kvar där man senast lämnade det.
Style skrev:problemet är att den buffrar
perstromgren skrev:Style skrev:problemet är att den buffrar
Menar att den måste buffra för att känna igen materialet? Det trodde jag gjordes i ren hårdvara. Är det inte så, menar du? Annars borde CD-spelare som kan spela mer än ett format ha samma problem.
Per.
Style skrev:ehh, rent fysiskt buffrar man alltid i hårdvara, nämnligen minne
Style skrev:för att fylla bufferten måste man snurra skivan ett antal varv, det är en fysisk begränsning som inte går att få bort utan magi
Style skrev:jag har ingen koll på CD-spelare som tar många format men jag skulle gissa att de också har detta problem, alternativt att de har hittat på en annan lösning med ingen eller en väldigt liten buffert.
zvenzzon skrev:Det där med att en (stor) buffer skall fyllas innan uppspelning kan påbörjas köper jag inte. Då skulle det ta flera sekunder att byta låt också, vilket det inte gör...
Style skrev:problemet vid start är att den först buffrar, sen tittar den i bufferten och funderar på vad det är för format. Jag antar att man har utgått ifrån att det i normalfallet är en DVD (rimligt antagande tycker jag) och då behöver den en buffert hur som helst.
Style skrev:jo at titta i bufferten går fort, det är att fylla den (första gången) som tar tid. Jag är helt övertygad om att det är så.
för att spela upp en DVD måste man ha en rätt stor buffert att börja dekoda. Antagandet i dessa maskiner är att det är en DVD som ska spelas upp. Således buffrar man helt i onödan en massa när det är en CD som spelas.
Naqref™ skrev:
D v s om man låter maskinen anta att det är en DVD så måste den buffra i 10 sekunder innan den tar 0.1 sekund på sig att komma fram till att det är en CD och börja spela den. Eller så ÄR det en DVD man har pillat in och då tar maskinen exakt lika lång tid.
Hade man däremot låtit maskinen förutsätta att det var en CD som skulle spelas så hade den startats på 0.3 sekunder och om det inte hade varit en CD utan en DVD så hade den behövt buffra och kanske kommit igång efter totalt 11 sekunder.
Hmm jag vet ju definitivt vilket av alternativen jag hade valt...
Jax skrev:Laserspole? Jag trodde i min enfald att pickupen hade en laserdiod.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 19 gäster