Är DVD-spelare långsamma av naturen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Är DVD-spelare långsamma av naturen?

Inläggav PerStromgren » 2005-08-22 15:35

Jag har upptäckt att de två DVD-spelarna jag ägt är avsevärt långsammare att börja spela en CD-skiva än de CD-spelare jag mött. Min moderna NAD-DVD (T513) tar ung 12 s från öppen släde till start av musiken på första spåret för en musik-CD, medan min gamla Marantz CD80 tar ca 4 s för samma operation.

Jag kan inse att DVD-spelaren måste smaka av vad den fått att äta, men så jäkla lång tid kan det väl inte ta? Dessutom tar den tid på sig att mata ut skivan, vilket jag finner ännu märkligare!

Min tanke med DVD-splaren var att den skulle ersätta CD80:an (och tillföra funktionalitet), men nu tvekar jag, långsamheten är irriterande.

Är detta något som gäller alla DVD-spelare? Är det någon som har insyn i konstruktionen och kan belysa detta?

Per.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-08-22 15:45

Såvitt jag förstår så gäller detta alla DVD-spelare.Å Åtminstone mina 8-9 st...

Vid utmatning skall ju spelaren i många fall fundera på var den är nånstans, lagra denna information för att kunna starta på samma ställe nästa gång du stoppar i samma skiva och först därefter bestämma sig för vad det var du egentligen ville dvs mata ut skivan. Klart det tar tid...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-08-22 16:07

UrSv skrev:Vid utmatning skall ju spelaren i många fall fundera på var den är nånstans, lagra denna information för att kunna starta på samma ställe nästa gång du stoppar i samma skiva och först därefter bestämma sig för vad det var du egentligen ville dvs mata ut skivan. Klart det tar tid...

Skulle du klara av att göra ett program som tar så lång tid på sig för denna uppgift utan att göra den långsam med flit? Hur många miljoner operationer i CPU:n kan det behövas för denna enkla uppgift?

Jämför med MP3-spelaren som ska utföra samma sak (förutom det rent mekansika, men det går ju fort). Och den stackars MP3-spelaren har bara tillgång till ett litet AAA-batteri som begränsar CPU- och minnesskrivningsfart! Med oändlig tillgång till effekt (åtminstone 10-tals watt) borde det kunna gå att göra det mycket kvickare än MP3-spelaren.

Vad kan vara problemet, egentligen?

Per.

Användarvisningsbild
sztation

Re: Är DVD-spelare långsamma av naturen?

Inläggav sztation » 2005-09-06 22:27

jag håller med dig per. Jag har också nad 513.
Men känner igen det från de flesta DVD-spelare. Att dom verkligen inte kan sköta det bättre.
Min tio-år gamla sony-CD-spelare är fruktansvärt mycket roligare att använda till cd.

Jag undrar också vad problemet kan vara.
Jag tycker även NAD513 har haft problem med att läsa vissa skivor ibland. Skivor som en billigare DVD-spelare klarade av snabbare.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-06 22:49

proböemet ligger nog i att DVD-spelaren buffrar ett par sekunder för att ha nåt att börja processa

detta problem lär nog vara svårt att få bort
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-06 22:58

UrSv skrev:Vid utmatning skall ju spelaren i många fall fundera på var den är nånstans, lagra denna information för att kunna starta på samma ställe nästa gång du stoppar i samma skiva...

Varför skall den egentligen det?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-06 23:14

För att det är en "feature" dvs kunden antas vilka kunna återuppta spelning av film där man slutade sist. Precis som när man stoppar i videobandet som då står kvar där man senast lämnade det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-07 08:58

UrSv skrev:För att det är en "feature" dvs kunden antas vilka kunna återuppta spelning av film där man slutade sist. Precis som när man stoppar i videobandet som då står kvar där man senast lämnade det.

... och det är en finess jag gillar! Jag blev positivt överraskad av det gick att avbryta Turandot mitt i, och återuppta uppspelningen efter middan. Mycket praktiskt.

Men som sagt, denna finess går fint att klara på några millisekunder i min värld, och borde gå att fixa kvickt i deras också. Det måste vara något annat lurt.

Per.

MickeN

Inläggav MickeN » 2005-09-07 10:54

Jag misstänker att en del av förklaringen till att en DVD-spelare är långsam att starta är att den måste behandla CD-skivor och DVD-skivor olika... Informationen är ju inte lagrad på samma sätt.
Jag misstänker att spelaren förutsätter att det som stoppas i är en DVD-skiva och att den först efter några sekunder kan konstatera att "nehä... det var det inte! hmm... kan det vara en CD-skiva... JA!!! det var det". Jag tycker nog det vore bättre om den gjorde tvärt om, prövade först om det är en CD-skiva och därefter om det är en DVD. När jag ska kolla på en film kan jag vänta 15 s innan den startar men när det gäller CD vill man att den startar direkt.
Det förklarar dock inte varför DVD-spelare ofta är så hopplöst tröga när det gäller att spotta ut en skiva.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-07 16:38

jag skriver det igen

problemet är att den buffrar

då tar det alltid en liten stund at fylla bufferten innan processningen kan börja

man kan dock tycka att de borde kunna fylla bufferten lite snabbare genom att spinna i 52 ggr eller nåt. Men det skulle kanske bullra lite för mycket
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-07 21:32

Style skrev:problemet är att den buffrar

Menar att den måste buffra för att känna igen materialet? Det trodde jag gjordes i ren hårdvara. Är det inte så, menar du? Annars borde CD-spelare som kan spela mer än ett format ha samma problem.

Per.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-07 21:55

perstromgren skrev:
Style skrev:problemet är att den buffrar

Menar att den måste buffra för att känna igen materialet? Det trodde jag gjordes i ren hårdvara. Är det inte så, menar du? Annars borde CD-spelare som kan spela mer än ett format ha samma problem.

Per.

ehh, rent fysiskt buffrar man alltid i hårdvara, nämnligen minne

för att fylla bufferten måste man snurra skivan ett antal varv, det är en fysisk begränsning som inte går att få bort utan magi

att snurra skivan tar en liten stund

jag har ingen koll på CD-spelare som tar många format men jag skulle gissa att de också har detta problem, alternativt att de har hittat på en annan lösning med ingen eller en väldigt liten buffert
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-07 22:10

Style skrev:ehh, rent fysiskt buffrar man alltid i hårdvara, nämnligen minne

Ja, det var dumt uttryckt. Vad jag menade var att man inte behöver blanda in en massa mjukvara i en generell CPU för at göra jobbet, vilket borde innebära att det kan gå kvickt.

Style skrev:för att fylla bufferten måste man snurra skivan ett antal varv, det är en fysisk begränsning som inte går att få bort utan magi

Det är så sant. Men vi pratar om kanske 10 sekunder, det är många varv, även med hänsyn taget till uppstart av motor och fartkalibrering!

Style skrev:jag har ingen koll på CD-spelare som tar många format men jag skulle gissa att de också har detta problem, alternativt att de har hittat på en annan lösning med ingen eller en väldigt liten buffert.

Har du koll på konstruktionen av DVD-spelarna så pass att du vet hur de gör för att känna igen formaten?

Att din hypotes är i rätt härad kan vi nog vara överens om, men det är tidskonstanterna jag inte kan acceptera rakt av.

Per.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-07 22:38

jag tror att de flesta använder en multi-purpose CPU av kostnadsskäl, ASICS är dyra grejer

nä jag har inte detaljkoll på hur de gör för att känna igen formaten. Men jag har sett lite blockscheman för DVD-spelare så att min hypotes är hyggligt rätt är jag övertygad om.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-07 22:54

På vissa spelare (gissa vem som har en) är det dessutom skillnad på kopieringsskyddade CD och riktiga. Jag vet inte vad det betyder, men iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-08 01:56

Vet att en DTS signal kan ge en massa otrevliga "digitala" ljud dom/den första sekunden på i princip full volym innan den avkodas rätt i vissa fall. Vet att t.ex. Meridian hade det problemet med en viss generation mjukvara.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-08 16:58

Om man konstruerar en spelare till att kunna läsa i mer än 1ggr fart, t.ex. 2ggr så kommer spelaren att kunna buffra medans man spelar upp innehållet. När buffern väl är fylld så går man antingen ned till 1ggr fart eller läser bara spår vart annat varv.
Ungefär så fungerar bärbara CD-spelare med buffring (skak-minne).

Lagring av var man är på en skiva innan utmatning kan rimligen inte ta mer är 100mS. Detta görs lämpligen samtidigt som man spinner ner skivan till stillastående, så det borde inte bli någon extra tid för användaren.

Med en bra motor bör spinup och spin down ta max 1sekund.
Inmatning respektive utmatning av skiva bör kunna göras på ca 1sekund.
Utmatning av skiva ser jag ingen anledning till att det skulle behöva ta någon extra tid än denna mekaniska tid.
Vid spelning av skiva så måste spelaren hitta rätt format, kalibrera rotationshastighet och läsa startspår etc, men det borde gå att göra på max 1sekund.
Vid spelande av CD bör uppspelning kunna börja direkt efter denna kalibrering. Vid spelning av DVD som är ett starkt komprimerat format så måste man ha lite buffert, så 1sekunds start buffring är rimligt.

Det borde alltså gå att konstruera en spelare så att CD går igång på 3 sekunder och DVD på 4 sekunder utan större svårigheter.
Som användare så skulle man nog ha förståelse för i alla fall de första 2 sekunderna då man ser inmatning av skivan samt hör spinup av motorn.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-09-08 17:44

Det där med att en (stor) buffer skall fyllas innan uppspelning kan påbörjas köper jag inte. Då skulle det ta flera sekunder att byta låt också, vilket det inte gör...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-08 19:34

zvenzzon skrev:Det där med att en (stor) buffer skall fyllas innan uppspelning kan påbörjas köper jag inte. Då skulle det ta flera sekunder att byta låt också, vilket det inte gör...

nä det beror på att när väl maskinen har fattat vad det är för format kan den hoppa till ett annat spår om det är CD utan stor tidsåtång

problemet vid start är att den först buffrar, sen tittar den i bufferten och funderar på vad det är för format. Jag antar att man har utgått ifrån att det i normalfallet är en DVD (rimligt antagande tycker jag) och då behöver den en buffert hur som helst.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-08 20:34

Style skrev:problemet vid start är att den först buffrar, sen tittar den i bufferten och funderar på vad det är för format. Jag antar att man har utgått ifrån att det i normalfallet är en DVD (rimligt antagande tycker jag) och då behöver den en buffert hur som helst.

Jodå, men du får det att låta som om det tar väldans lång tid. "Tittar i bufferten" går på millisekeunder (max!),"Funderar på vad det är", kan jag lära en CPU, vilken som helst(!), att göra på bråkdelen av en sekund. Jag håller med silvervarg, det är inte rimligt.

Har du, eller någon annan, någon insikt som vi kan använda och verkigen ta reda på hur det förhåller sig?

Per.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-08 20:51

jo at titta i bufferten går fort, det är att fylla den (första gången) som tar tid. Jag är helt övertygad om att det är så.

för att spela upp en DVD måste man ha en rätt stor buffert att börja dekoda. Antagandet i dessa maskiner är att det är en DVD som ska spelas upp. Således buffrar man helt i onödan en massa när det är en CD som spelas.

Om jag har fel så får ni gärna rätta mig men hittills har jag inte hört nåt som får mig att tro att jag har det.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-08 20:57

Style skrev:jo at titta i bufferten går fort, det är att fylla den (första gången) som tar tid. Jag är helt övertygad om att det är så.

för att spela upp en DVD måste man ha en rätt stor buffert att börja dekoda. Antagandet i dessa maskiner är att det är en DVD som ska spelas upp. Således buffrar man helt i onödan en massa när det är en CD som spelas.

D v s om man låter maskinen anta att det är en DVD så måste den buffra i 10 sekunder innan den tar 0.1 sekund på sig att komma fram till att det är en CD och börja spela den. Eller så ÄR det en DVD man har pillat in och då tar maskinen exakt lika lång tid.

Hade man däremot låtit maskinen förutsätta att det var en CD som skulle spelas så hade den startats på 0.3 sekunder och om det inte hade varit en CD utan en DVD så hade den behövt buffra och kanske kommit igång efter totalt 11 sekunder.

Hmm jag vet ju definitivt vilket av alternativen jag hade valt...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-08 21:08

Naqref™ skrev:
D v s om man låter maskinen anta att det är en DVD så måste den buffra i 10 sekunder innan den tar 0.1 sekund på sig att komma fram till att det är en CD och börja spela den. Eller så ÄR det en DVD man har pillat in och då tar maskinen exakt lika lång tid.

Hade man däremot låtit maskinen förutsätta att det var en CD som skulle spelas så hade den startats på 0.3 sekunder och om det inte hade varit en CD utan en DVD så hade den behövt buffra och kanske kommit igång efter totalt 11 sekunder.

Hmm jag vet ju definitivt vilket av alternativen jag hade valt...

jag håller med om att det verkar korkat men jag tror att det alltihop beror på att man utgår att man spelar DVDs i DVD-spelare

men som sagt jag kan ha fel
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-08 22:14

En playstation2 funkar så här: laser pickupen försöker först fokusera med "dvd laserljus" Den testar det en hög gånger, det finns ju så många olika sorters typer av bara dvd skivor, liksom. Sedan försöker den fokusera med "cdlaserljus", och även där finns det olika sorters skivor. Laser pickupen åker fram o tillbaks när detta sker, man kan öppna och titta. det är coolt när lasern flimrar o har sig 8O :)

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 08:29

Ja just det, laserspolarna blir varma när dessa fokuseringsförsök sker, trådarna i en dvd laserspole är mycket tunna, så man måste ta dt lugnt under fokuseringsprocessen, annars bränner man antingen spolarna, och i vissa fall även styr ic:t (brukar heta "BA" och sen ett nummer). Det är fysiska begränsningar det handlar om.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 08:51

Jo, en grej till, om inte atip:en finns i firmwaren går spelaren igenom samtliga lässtrategier innan den väljer den som drar minst ström. Därför tar det ännu längre tid med kopieringsskyddade skivor, de har ju en keff ATIP. Edit Atip:en läses naturligtvis först av allt på skivan, innan TOC:en dvs.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 09:23

Glömde.. En "bra" dvd läsare kan "tvångsläsa" en skiva under en kort tid innan spolarna bränns. Det är så den kollar på atipen, om den nu inte skulle hitta atipen mha de förprogrammerade strategierna. Om den ändå inte hittar en atip får man disc read error. En del spelare kan bara spela det som finns i firmwaren dock.
Edit:
När man satte in modchip i de första ps2:orna, som inte kunde läsa brända dvd skivor pga firmwaren, tjyvkopplade man helt enkelt BA chipet och fick det att tvångsläsa allt, hela tiden. Det fick till följd att en hel del lasrar brändes. Tricket var att sätta ett motstånd och plocka ned spänningen (tricket var hemligt, installatörerna ville att folk skulle vara för skraja för att modda själva). Det är alltså de första chippen neo2x (med bara tre-fem lödpunkter) serien jag snackar om.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-09 10:00

Laserspole? Jag trodde i min enfald att pickupen hade en laserdiod.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2005-09-09 10:17

Jax skrev:Laserspole? Jag trodde i min enfald att pickupen hade en laserdiod.

Han menar kanske spolen (motorn) som sköter fokuseringen (rörelsen upp och ner av linsen)? Men jag vet inte... Tycker annars postpunks förklaring(ar) verkar vettig(a).

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 10:39

Jax: Vad sitter dioden fast i? sitter den där o svävar tror du lr?

Nästa

Återgå till Teknikforum