IngOehman skrev:Det man hör lyssnades på MMX är i själva
verket tre diskanter med olika tidsförskutning, de två man ser och den
bakåtriktade som bidrar via reflexion i bakväggen.
Intressant uttalande. Speciellt som det inte stämmer speciellt väl. Här är en mätning på dirketljudet från diskanterna i lyssningsriktningen med och utan reflex från högtalarväggen.

Den röda är med vägg och den vita är väggen bortdämpad med Ino Acuskiva på någon kvadratmeter. Om man förutsätter att dämpskivan gör sitt jobb så inser man att den bakåtriktade diskanten inte påverkar speciellt mycket.
Vidare så ser man något väldigt intressant. Det finns en massa mer eller mindre stora pucklar med ca 4.2kHz mellanrum. Det påminner väldigt mycket om ett kamfilter. När man granskar högtalaren så inser man varför. De som har MoLt #1 2010 kan kolla längst ner till vänster på sidan 43. Jag lägger upp en av de bilder PS har lagt upp men med lite klottrat på. Här är den:

Den blå pilen visar ungefärlig lyssningsriktning. De röda linjerna visar de plan som diskanterna strålar i i lyssningsvinkeln. Nu är perspektivet lite skumt men det visar sig att i lyssningsvinkeln så är det rätt exakt 8cm mellan dessa linjer. Då får man toppar vid 4.2kHz, 8.5kHz, 12.7kHz osv. Det är exakt det man ser i mätningarna ovan och förhoppningen att reflexerna från väggen ska hjälpa till att smeta ut dessa visar sig vara rätt dålig. Diskanterna är m a o placerade helt fel för att få bort de destruktiva kamfiltereffekter som Stig ville eliminera. Istället accentueras de. I denna aspekt är den helt felkonstruerad ur ett ortoakustiskt perspektiv.