Jag har haft en 757 mkII för länge sen, den hade brutalt med kraft, men just förstegsdelen var antagligen ingen höjdare för jag tyckte den lät ganska torrt med lite ambience och aningen pregnant om än inte vasst. Och hörlursutgången var inte särskilt bra.
Jag hade ett Quad för/slutsteg 2x50W precis innan som lät mer levande, men som naturligtvis började dista vid lägre volym.
Pioneer-stärkaren var den sista någotsånär påkostade stärkare jag har ägt, efter den böt jag ner mig till en Dual PA-5060 som jag faktiskt tyckte lät bättre på allt utom just brutal kraft och den djupaste subbasen, men det rör sig förstås om små skillnader i övrigt. Skillnaden i kraft var dock ganska tydlig till Pioneers fördel, om man nu skall spela vrålhögt. Jag kör fortfarande på Dual-stärkaren.
Förstärkare jag ägt, förutom Pioneer A-757 mkII inbegriper:
Sansui AU-D9 integrerad 2x100W
HK PM-665 2x80W (60A!)
Quad 44/405 2x100W/5W klass A
Sansui AU-G90X 2x150W
Quad 34/306 2x50W
Marantz PM-85 2x100W Mos-Fet/5W klass A
Yamaha A-700 2x100W
en Dual som, jag glömt vad den hette, som var en av dom första fjärrkontrollerade och helt mikroprocessorstyrda förstärkarna, 2x200W, dubbla trafo, symmetriskt dubbelt slutsteg och 20Kg.
och några till, som jag har glömt bort, mest förtjust var jag nog i Sansui AU-G90X som var löjligt välbyggd rent mekaniskt, jättestor kopparkapslad toroidtrafo och 48mF, med fina lackbehandalade ädelträpaneler på sidorna och en riktig mc-trafo istf förstärkarsteg inbyggt. 18Kg. Men den var nog inte den mest hifi-mässigt välljudande, bra tryck var det iaf