Hur bäst, enklast & billigast plugga skruvhål?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Hur bäst, enklast & billigast plugga skruvhål?

Inläggav Nattlorden » 2012-11-29 16:13

Vi har haft ett par högtalare udda takmonterat i bion på jobb, efter ombyggnad skall de nu stå... men de gamla fästena hade man dragit skruvar rakt genom kabinettet, så de ståtar nu med några typ 4mm skruvhål.

Misstänkte att de över går ned i en sluten mellanregisterkammare så det kan inte vara så bra, de som den står på som troligen går in i basreflexkammaren är kanske mindre problem.

Anyway... hur tätar jag dem enkelt och billigt - jag vill inte lägga en massa pengar på något som inte är mitt, men jag tycker lite synd om dem samtidigt...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2012-11-29 16:23

Träborr modell typ 6mm? Träplugg , lim , hammare, :)
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-11-29 16:35

Fanatic skrev:Träborr modell typ 6mm? Träplugg , lim , hammare, :)

+1
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
robin_bockman

Re: Hur bäst, enklast & billigast plugga skruvhål?

Inläggav robin_bockman » 2012-11-29 16:40

Golfpegg av trä rekommenderas, dom är koniska och fyller ut gamla skruvhål, såga av överskottet...

Nattlorden skrev:Vi har haft ett par högtalare udda takmonterat i bion på jobb, efter ombyggnad skall de nu stå... men de gamla fästena hade man dragit skruvar rakt genom kabinettet, så de ståtar nu med några typ 4mm skruvhål.

Misstänkte att de över går ned i en sluten mellanregisterkammare så det kan inte vara så bra, de som den står på som troligen går in i basreflexkammaren är kanske mindre problem.

Anyway... hur tätar jag dem enkelt och billigt - jag vill inte lägga en massa pengar på något som inte är mitt, men jag tycker lite synd om dem samtidigt...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-29 16:51

In med lite smältlim bara. Eller pl400.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-11-29 16:56

Naqref skrev:In med lite smältlim bara. Eller pl400.

Nää, varför det? Han kanske vill borra/skruva nya där de gamla var juh, du fattar juh ingenting juh ;-) :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-29 17:01

Ska man dra nya skruvar så är det bara att trycka in lite vitlim i hålen och skruva in skruvarna lite lätt och sedan vänta ett dygn innan man drar fast dom ordentligt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-11-29 17:06

Tejp, kanske silvertejp ellet eltejp men lite kludd går säkert också.

Har ni trälim så kan man blanda det med sågspånn.

Man kan ju alltid sätta tillbaka skruvarna om man vill.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2012-11-29 17:22

Här försöker man vara någorlunda seriöst , men visst vävtejp (silvertejp) finns i diverse storlekar och kulörer.
Kör hårt! :lol:
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-11-29 19:03

Visst, trälim blandat med sågspån, kan blanda in lite aqvarellfärg eller dyligt för att få rätt nyans (överkurs) och tryck in det bara, skrapa lätt av överflödet efter en kvart eller så. Funkar kanon (och inte bara på högtalare utan på allt trä).
Lycka till

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-29 19:03

En droppe epoxylim så är det klart.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-11-29 19:22

Golfpeggen lät som en smart idè :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-29 20:06

Biltemas snabblim (blå tub) dubbelt så dyrt som den vanliga för en tia.

köp två tuber (tar fort slut) å 'pensla' på sidorna med en 'tops' utan bomullen på.
aktare va segt det blir att sedan skruva i :lol:

EDIT: även om det är snabblim kan man väl få rekommendera att det får torka ett dygn först :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-29 20:37

Jag älskar latexfog, det passar till allt, det har hög densitet och är tät och lätt att jobba med, fingrarna tvättar man av med vatten

Det finns oxå en akustikfog som är tyngre och lite dyrare

Lycka till
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-29 22:27

Smältlim leder helt klart än så länge. Peg var smart men jag fixar kanske inte att såga av utan att skada fanéret, så det hoppar jag över.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-11-29 22:46

Nattlorden skrev:Smältlim leder helt klart än så länge. Peg var smart men jag fixar kanske inte att såga av utan att skada fanéret, så det hoppar jag över.

En japansåg alternativt ett stämjärn och lite varsamhet så kommer du så gott som helt intill utan att skada fanéret.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-11-30 00:24

Tror inte på peg. uselt trä. för brant lutning gör att den tätande delen av pluggen blir kort. ...och så lär den spricka vid montage.

+1 på borr+träplugg. :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-30 00:29

Nattlorden skrev:Smältlim leder helt klart än så länge. Peg var smart men jag fixar kanske inte att såga av utan att skada fanéret, så det hoppar jag över.

Smältlim bettar inget vidare i ett sånt litet hål...
Epoxylim är mycket bättre.. :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-30 00:49

roggaro skrev:Biltemas snabblim (blå tub) dubbelt så dyrt som den vanliga för en tia.

köp två tuber (tar fort slut) å 'pensla' på sidorna med en 'tops' utan bomullen på.
aktare va segt det blir att sedan skruva i :lol:

EDIT: även om det är snabblim kan man väl få rekommendera att det får torka ett dygn först :wink:

MYCKET bättre å ämnat för trä också :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Hur bäst, enklast & billigast plugga skruvhål?

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-30 01:31

robin_bockman skrev:Golfpegg av trä rekommenderas, dom är koniska och fyller ut gamla skruvhål, såga av överskottet...

Nattlorden skrev:Vi har haft ett par högtalare udda takmonterat i bion på jobb, efter ombyggnad skall de nu stå... men de gamla fästena hade man dragit skruvar rakt genom kabinettet, så de ståtar nu med några typ 4mm skruvhål.

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-11-30 01:47

Fogskum! :P
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-06 10:47

Jag är mycket bättre på att plugga skruvhål än att fundera över delningsfilter, skumkantsbyten och annat som hör audiofilin till. Säg att jag har pluggat 700 skruvhål i livet(grov uppskattning) på alla olika sätt som finns. Jag skulle säga att sättet att plugga är direkt avhängigt syftet och hur det slutliga resultatet ska se ut.

Samtliga uppräknade sätt fungerar bra. Men som skrivet ovan så fungerar fogklutten sämre ur estetisk synvinkel samt om man vill dra i en ny skruv. Golfpeggen har jag aldrig provat då jag inte golfar samt har många olika träslag, en vass kniv, japansåg/skarpt stämjärn och vitlim att tillgå. Men jag tycker idéen är lysande för golfare utan vass kniv och en träbit. Att hugga av den utan att skada faneret klarar man busenkelt med ett skarpt stämjärn. Vet man med sig att man inte har ett skarpt stämjärn och är rädd om faneret bör man strunta i alla lösningar som inbegriper en plugg som sticker upp över ytan. Använd aldrig sandpapper då det ofelbart kommer att repa faneret hur noga man än tror sig vara.

Finns stora estetiska krav så använder jag givetvis pluggborren och pluggfräsen där pluggen helst tillverkas av samma träbit(alltså inte bara samma träslag) som träbiten som ska pluggas och försöker tillverka en plugg där ådringen passar in med området runtikring plugghålet.

Men är lådan svart och ingen skruv ska i på exakt samma ställe(om det skulle i en ny skruv där så är ju hela tråden hypotetisk) skulle jag nog använda en svart klet av valfri sort (något som jag har liggande i stil med latexfog, bygg och limfog, simson eller sikaflex dc290 odyl.) Är den vit skulle jag gjort på exakt samma sätt. Tänk bara på att foga djävligt noga då det inte går att slipa efteråt. Det du fogat är det du får.

Har man inte rätt kulör på någonting går det alltid att fuska med en tusch eller spritpenna efteråt. Det fungerar även utmärkt på skruvar om man tycker de gipsskruv man råkade ha hemma när t.ex. ett högtalarelement skulle skruvas på plats i brådrasket ser fula ut.

Har man en krångligare färg på lådorna finns det diverse kulörer på "plastiskt trä", eller vad det kallas i bygghandeln, som används av slarviga snickare som gör fula jobb.

Hade jag använt tejp skulle jag inte kunna sova på en vecka p.g.a otillfredsställelse över illa utfört värv.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-06 11:04

Fungerar häftmassa måntro?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-06 11:08

Tror du det blir snyggt? :D Är det tryckkammarhögtalare eller vad det heter kanske häftmassan ploppar ut om man krämar på lite. Annars blir nog resultatet ungefär ekvivalent med arbetsinsatsen.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-06 11:21

Vad vill du uppnå?

Skall det se snyggt ut eller bara tätt?

Vill du täta från insida eller utsida?

Något guckelimuck, typ lim, latex eller silikon går ju snabbast och tätar bäst. Du har ju dessutom limpistolvanan inne.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-06 12:08

Jag skulle säga att en efter konstens regler ditsatt träplugg är lika tät som materialet runt omkring pluggen och dessutom får lådan i övrigt samma egenskaper den hade innan. Men på ett skruvhål spelar det nog mindre roll. Det jag glömde säga angående "riktigt" pluggande är att man med pluggborren eller kvistborren som den även kallas inte borrar rakt igenom materialet utan till t.ex. halva materialets tjocklek så att pluggen har något att bottna mot. Har man ett större hål som ska pluggas sätter man två pluggar med olika storlek från var sitt håll.

Om själva centrumpiggen på pluggborren inte har material att bita i så åker borren bara runtomkring och gör ett jättefult hål som gör alla ledsna. Antingen borrar man lite vid sidan av skruvhålet. Om det inte är görligt att göra så tillverkar man lite snabbt och lätt en gigg genom att med kvistborret borra ett hål rakti igenom valfri hård träbit, t.ex. en ekbit eller plywood av hög kvalité som man sedan tvingar fast med det borrade hålet rakt över där man ska borra för pluggen. En pelarborr där en högtalare går in mellan borren och "golvet" på maskinen är det nog inte många som har hemma, men giggtricket fungerar utmärkt och används på t.ex. båtdäck. Båtar går sällan in i någon pelarborrmaskin alls. :)

Jag har för mig att Clas i Sjön säljer både pluggfräsar och pluggborrar av fungerande kvalité. Sist jag provade Biltemas var dom inte av fungerande kvalité. Pluggfräsen däremot kräver en pelarborrmaskin som inte vobblar för mycket för att tillverka pluggar av godkänd kvalité.

Väldigt mycket snack om extremt liten verkstad! :lol:

/Anders

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-12-06 12:10

Ta det lungt, ta ett Toy, funkar kanon.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-06 12:15

.....

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-06 12:18

Kemiskt trä eller plastiskt trä, man kan kalla det för vad man vill. Inte mycket annat än spackel med färgpigment. Fungerar säkert utmärkt. Men jag tror inte man vill slipa för mycket efteråt i många fall varför det är viktigt att man inser att det man spacklar är det man får. Det brukar däremot gå lätt att gnugga bort med fingret innan det torkat om det hamnar där man inte känner för att få det.

/A

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-06 12:25

Andersh74 skrev:Tror du det blir snyggt? :D Är det tryckkammarhögtalare eller vad det heter kanske häftmassan ploppar ut om man krämar på lite. Annars blir nog resultatet ungefär ekvivalent med arbetsinsatsen.

Kan väl inte bli fulare än att låta hålen vara kvar? Antar de går till tryckkammare bakom mellanregister/diskant om det är en hyffsat konventionell skapelse. Jamo Cornet 195 heter styggelsen. Svart ask eller konstfanér antar jag.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi