Det kvalitetsmedvetna skivbolaget Proprius ville erbjuda bästa möjliga ljudkvalitet från sina skivutgivningar i början av 1970-talet.
Fanns det headroom kvar i diskanten höjde man den vid graveringen och angav på skivomslaget hur mycket man skulle sänka vid avspelningen för att återställa korrekt frekvensgång men samtidigt vinna lite bättre signal/brusförhållande.
Jag är övertygad om att diskanthöjningen inte finns med på återutgivningarna på CD.
Den du'
Här är några exempel från min hylla:
PROP 7754 Gotthard Arnér i ST. Nicolai Kyrka, Örebro
PROP7758 Mariamusik med Adolf Fredriks Bachkör
PROB 7742 Bengt Berg i Vånga kyrka
PROP 7741 Bach "musik till tröst och glädje" Adolf Fredriks Bachkör
Därför anser jag att ingen vinylavspelningsrigg är komplett utan ett försteg med traditionella tonkontroller.
De är även användbara för att kompensera de många basfattiga LP-utgivningarna från 1960-talet, t.ex. de utomordentliga inspelningatna med Harry Belafonte i Carnegie Hall ca. 1960. Nya CD-utgivningar har ca 10 dB högre nivå i basen under 100 Hz än mina gamla LP.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]