Klart man vil finne objekter som har lavere trøskler enn den "gemene hop".
Det underlige er om man samler inn la oss si 20 mennesker fra gaten, og ber disse bedømme diverse lydfenomener, så vil som regel 19 av disse ha mere enn store vansker med å høre endringer lavere enn 3dB.
Man kan også gjøre som et norsk AV-forum gjorde i en LANG test.
Der var det dedikerte folk som fikk lytte på diverse sammensatte lydsnutter.
Deriblant nivåskilnader på gitte verdier. Disse hadde alle svårt att høre endringer som ned under 3dB De fleste her krysset aldri av i ruten for at nivået hadde steget eller sjunkit 1dB, 2dB.
Men det har i grunnen lite med dette å gjøre.
Her er det jo snakk om å kjøre en forsterker med en last den slett ikke er beregnet for. Og når vi så skal ta dette i det perspektivet som vi her diskuterer dB lydtrykk, så ser vi jo som regel at selv forsterkere som er oppgitt å skulle kunne håndtere slike laster, så ser vi at effekten slett ikke dobler seg for hver halvering av høyttalerimpedansen, som vi rent teoretisk skulle kunne vente, men kun en viss andel av denne doblingen som blir mindre ved økende belastning.
Og da blir den forventede lydtrykksøkning slett ikke 3dB heller, men synker ned mot 2dB, 1dB. DERSOM denne 2 Ohms høyttaleren har samme mekaniske effektivitet som sin 4 Ohms bror. (Noe den slett ikke har. da den skulle ha flyttet på dobbelt så mye luft)
SWkal vi ta med andre ting som gjør at man mere enn gjerne kan holde seg borte fra svært lavohmige høyttalere, så er det at en svært lavohmig last representerer langt større krav til kablenes overføringsevne. Altså de skal føre dobbelt så mye strøm, allerede ved LIK effekt ut til høyttalerne, noe som krever dobbelt ledningsarea.
Men la nå ikke meg ødelegge moroa for Bilstereogjenget her.
For hva er det man får tilbake av frordeler?
Langt større imponatoreffekt.
Ser jo at den er en faktor man aldri vil kunne få noen særlig score på om man skal gjøre som gamle gubber som meg; forholde seg til de tørreste av tørre fakta. ¨
M_E_N Peter. Disse 0,1dB trøskelnivåene, de var da aldri MUSIK?
For jeg tillater meg å forholde meg til denne dymaniske greien som vi alla hører på når vi setter på våra anlegg: Musik. Eller?
For på testtoner så vil man lett kunne omgå disse trøskelnivåene som bransjen og skolvärket har tatt for god fisk i alt for mange år.
Ville bare legge til dette så vi er ense om hva vi snakker om.
Rett og slett fordi jeg VAR inne i den der testtone-problematiken selv for et par tiår siden, men endte opp med den konklusjonen at det var ikke der man fant musikaliteten med HiFi. Den var et helt annet sted enn der man leter etter fasvridninger på 35°, beskjærninger av frekvensområdet med 10dB nedenfra og slikt, ja for ikkke glemme trøskelnivåer på 0,1dB.
Musikaliteten gjenfanns i gode gamle opplevelser av musikken slik den enkelte opplever den. Og den slags HiFi har man inget å ställa opp mot.