Moderator: Redaktörer
mx skrev:Mer konkret. Hur placerar jag dem enligt denna regel då?
mx skrev:Halva rummets bredd, dvs. väggen som de står placerade mot?
RogerGustavsson skrev:I flera medlemspresentationer har jag sett basmoduler staplade i de främre hörnen. Det strider mot den regel om 1/4 av rummets bredd in från hörnen. Basmodulerna i hörnen riskerar väl att dra igång rummets resonanser men finns det någon fördel?
celef skrev:så i ett normalt rum är det bra att montera ena basen 60cm ovan golvet och den andra basen 60cm under taket, och gärna lite över metern från sidoväggen och kanske lite under meter från högtalarväggen?
Hur fick du till det där sista?celef skrev:så i ett normalt rum är det bra att montera ena basen 60cm ovan golvet och den andra basen 60cm under taket, och gärna lite över metern från sidoväggen och kanske lite under meter från högtalarväggen?
avr7000 skrev:De sitter ju på väggen.... du menar hörnstöd?
Fjonkalicious skrev:Magnus: hur många element har dom?
Fjonkalicious skrev:Frågan är bara vad frakten blir?![]()
Magnus: hur många element har dom?
avr7000 skrev:Ett kul projekt (passar inte i mitt rum p g a högtalarplacering etc. annars skulle jag nog ha testat...) skulle vara att bygga två "pelare" som man skruvar upp på framväggen bakom höger och vänster högtalare... pelarna går från golv till tak och sitter på 1/4 avstånd från hörn då som ni pratar om.
Pelarna är typ 25 cm breda, 20 cm djupa och då 240 cm höga typ.
I pelarna har man kluster av element monterade 1/4 från tak och 1/4 från golv.
i varje pelare, 4 element på ena sidan och 4 element på andra sidan (spelandes åt sidorna) klustrat med centrum på 1/4 från golv och ett kluster till med 8 element 1/4 från tak....
16 element i varje pelare och två pelare som sagt... -32 st 6.5 " baselement.
Sluten låda och LT eller Eq.
Element skulle kunna vara,
http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... fer-8-ohm/
Tyvärr sticker disten när men spelar neråt 20 Hz men vem vet.... det är ju 32 st...
Priset för 32 Aura 6.5 blir bara 2500 kr + moms och tull hemfraktat till Sverige.
Stefan
RogerGustavsson skrev:I flera medlemspresentationer har jag sett basmoduler staplade i de främre hörnen. Det strider mot den regel om 1/4 av rummets bredd in från hörnen. Basmodulerna i hörnen riskerar väl att dra igång rummets resonanser men finns det någon fördel?
Kraniet skrev:fast betänker man att vissa moder har sina "pluss" i båda hörnen så borde hörnplacering i två hörn ge ojämn excitation av basområdet.
Men har man lådor bara i ena hörnet så blir det ju jämn excitation.
MagnusÖstberg skrev:celef skrev:så i ett normalt rum är det bra att montera ena basen 60cm ovan golvet och den andra basen 60cm under taket, och gärna lite över metern från sidoväggen och kanske lite under meter från högtalarväggen?
Hur fick du till det där sista?
Basarna placerade mot högtalarväggen, 1/4 in från vardera sidoväggen är en bra utgångspunkt. Med 4 stycken lägger man dem med 1/8 avstånd utefter högtalarväggen, alternativt 1/4 in från vardera sidovägg och 1/4 från golv respektive tak.
Få som har den lyxen att kunna placera dem så dock. Men bra vore det. Oftast.
Placera dem utåt i rummet är ju skitjobbigt, särskillt för de elementen som skall vara i taket. Dessutom blir man skild.
Nattlorden skrev:celef skrev:så i ett normalt rum är det bra att montera ena basen 60cm ovan golvet och den andra basen 60cm under taket, och gärna lite över metern från sidoväggen och kanske lite under meter från högtalarväggen?
Prova och återkoppla.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster