Vad innebär 1/4-regeln vid placering av basmoduler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Vad innebär 1/4-regeln vid placering av basmoduler?

Inläggav mx » 2012-12-09 14:34

Ser att detta återkommer ganska mycket på forumet. Men vad innebär det?
Kan någon förklara.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-09 14:40

Man triggar inte igång halvvågs och kvartsvågs resonanden lika mycket på rumsbredden :)
Det hela gäller även på höjden om du sätter 2st till moduler ovanför dom andra och modulerna placeras så att dom står 1/4 av höjdmåttet också ;)

Då triggas inte haöv eller kvartsvågs resonanserna igång mellan varesig golv och tak eller mellan sidoväggarna.
Alltså får du en jämnare återgivning och jag tycker det brukar bli bättre modulation med :)

Det är liksom tanken bakom det hela, men sedan finns det ju säker fler grejer som händer som är bra på andra sätt ?!
Men dom har jag inte så bra koll på :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-09 14:41

1/4+1/4=1/2
sum(n*1/4, n->oändligheten)
Är vad det handlar om

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-09 14:44

Mer konkret. Hur placerar jag dem enligt denna regel då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-09 15:11

mx skrev:Mer konkret. Hur placerar jag dem enligt denna regel då?

Till att börja med gäller det två basar.

Du skall ha halva rummets bredd mellan dem, då blir det kvarts rumsbredd från dem vidare till ytterväggen.

Tänk dig speglar på ytterväggarna, så kommer du att se en lång linje moduler med lika avstånd mellan alla.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-09 15:14

Halva rummets bredd, dvs. väggen som de står placerade mot?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-09 15:33

mx skrev:Halva rummets bredd, dvs. väggen som de står placerade mot?

Ja, vilken som helst vägg de skall stå längs. (Det kan gälla uppåt längs en vägg också, om man vill kämpa)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-09 15:34

Det är såpass enkelt att du placerar centrum på basarna 1/4 av väggens bredd in från sidoväggarna bara.

Samma går ju att göra på både höjden och längden med om man vill.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-09 17:09

I flera medlemspresentationer har jag sett basmoduler staplade i de främre hörnen. Det strider mot den regel om 1/4 av rummets bredd in från hörnen. Basmodulerna i hörnen riskerar väl att dra igång rummets resonanser men finns det någon fördel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-09 17:13

RogerGustavsson skrev:I flera medlemspresentationer har jag sett basmoduler staplade i de främre hörnen. Det strider mot den regel om 1/4 av rummets bredd in från hörnen. Basmodulerna i hörnen riskerar väl att dra igång rummets resonanser men finns det någon fördel?

Det blir ju inte 1/4 som gäller om du har fyra basar, då blir det 1/8 istället och så kan man ju försöka stapla. Det är naturligtvis andra resonanser man undertrycker när man ställer dem uppåt istället för sidledes, och det är säkerligen inte optimalt. Däremot väldigt praktiskt.

Placeringar som "mitt på vardera vägg i rummet" kan ha helt andra beteenden, men det är få förunnat att praktiskt kunna göra det om rummet skall ha andra funktioner.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-09 22:58

så i ett normalt rum är det bra att montera ena basen 60cm ovan golvet och den andra basen 60cm under taket, och gärna lite över metern från sidoväggen och kanske lite under meter från högtalarväggen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-09 23:57

celef skrev:så i ett normalt rum är det bra att montera ena basen 60cm ovan golvet och den andra basen 60cm under taket, och gärna lite över metern från sidoväggen och kanske lite under meter från högtalarväggen?

Prova och återkoppla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-10 00:02

celef skrev:så i ett normalt rum är det bra att montera ena basen 60cm ovan golvet och den andra basen 60cm under taket, och gärna lite över metern från sidoväggen och kanske lite under meter från högtalarväggen?
Hur fick du till det där sista?

Basarna placerade mot högtalarväggen, 1/4 in från vardera sidoväggen är en bra utgångspunkt. Med 4 stycken lägger man dem med 1/8 avstånd utefter högtalarväggen, alternativt 1/4 in från vardera sidovägg och 1/4 från golv respektive tak.

Få som har den lyxen att kunna placera dem så dock. Men bra vore det. Oftast.

Placera dem utåt i rummet är ju skitjobbigt, särskillt för de elementen som skall vara i taket. Dessutom blir man skild.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2012-12-10 09:40

Jag har mina basar (2st) med koncentrum på respektive 1/4 och undrar om jag fattat rätt när jag tolkar det som att det ger ytterligare fördelar om jag samtidigt höjer upp basarna så att koncentrum hamnar dels på 1/4 av rumsbredden, där de alltså står, men också på 1/4 av rumshöjden (60cm i mitt fall, 240cm takhöjd)?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-10 09:57

här kommer en bild. har märkt ut med +/- tecken för de olika stående vågornas bukar. Bilderna, uppifrån och ned, visar rummets längd, bredd och höjd

Bild

För varje stående våg blir det bukar med positivt och negativt tryck.
Placeras ena basen i en positiv buk och andra i en negativ buk så kommer dessa motverka varandra och stående vågen inte uppstå lika lätt. Plceras en bas i noden (där bukarna går ihop) exciteras ingen resonans.

Placerar man en bas på vardera sida en fjärdedel in i rummet så kommer grundtonen motverkas ganska bra. Andraton bekämpas också väldigt bra. 3e och fjärdeton kommer inte exciteras alls eftersom det är en nod där. Osv. Det är väldigt enkelt att rita upp om man är noga. 1/4 in är dock lite av en förenkling, man vill ju trycksätta rummet någorlunda jämt så en placering där man skär bukarna på ungefär samma nivå kan vara bättre. Dvs lite innan 1/4. Man vill nog inte röra sig mot mitten för mycket för då sitter.

Bilden kommer från Waves som Harmangruppen gjort. googlade och hittade länken. Det finns andra program för att beräkna dylika ting också. Men som sagt linjal, penna och papper duger fint.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... vQ&cad=rja
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-10 11:37

Ett kul projekt (passar inte i mitt rum p g a högtalarplacering etc. annars skulle jag nog ha testat...) skulle vara att bygga två "pelare" som man skruvar upp på framväggen bakom höger och vänster högtalare... pelarna går från golv till tak och sitter på 1/4 avstånd från hörn då som ni pratar om.

Pelarna är typ 25 cm breda, 20 cm djupa och då 240 cm höga typ.

I pelarna har man kluster av element monterade 1/4 från tak och 1/4 från golv.

i varje pelare, 4 element på ena sidan och 4 element på andra sidan (spelandes åt sidorna) klustrat med centrum på 1/4 från golv och ett kluster till med 8 element 1/4 från tak....

16 element i varje pelare och två pelare som sagt... -32 st 6.5 " baselement.

Sluten låda och LT eller Eq.

Element skulle kunna vara,

http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... fer-8-ohm/

Tyvärr sticker disten när men spelar neråt 20 Hz men vem vet.... det är ju 32 st...

Priset för 32 Aura 6.5 blir bara 2500 kr + moms och tull hemfraktat till Sverige.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 11:43

Är vinsten större än förlusten av väggstöd?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-10 12:00

De sitter ju på väggen.... du menar hörnstöd?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-10 12:20

Han måste mena hörnstöd.

Och svaret är... ja
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-10 13:48

Frågan är bara vad frakten blir? :?

Magnus: hur många element har dom?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 13:49

avr7000 skrev:De sitter ju på väggen.... du menar hörnstöd?

Jaha, du skulle bara ha dem längs väggen, jag trodde du skulle ha fristående pelare en bit ut från alla väggarna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-10 14:16

Fjonkalicious skrev:Magnus: hur många element har dom?

Haha, jag har ingen susning!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-10 14:37

Fjonkalicious skrev:Frågan är bara vad frakten blir? :?

Magnus: hur många element har dom?

frakt ingår i de 2500 jag skrev...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-10 14:41

avr7000 skrev:Ett kul projekt (passar inte i mitt rum p g a högtalarplacering etc. annars skulle jag nog ha testat...) skulle vara att bygga två "pelare" som man skruvar upp på framväggen bakom höger och vänster högtalare... pelarna går från golv till tak och sitter på 1/4 avstånd från hörn då som ni pratar om.

Pelarna är typ 25 cm breda, 20 cm djupa och då 240 cm höga typ.

I pelarna har man kluster av element monterade 1/4 från tak och 1/4 från golv.

i varje pelare, 4 element på ena sidan och 4 element på andra sidan (spelandes åt sidorna) klustrat med centrum på 1/4 från golv och ett kluster till med 8 element 1/4 från tak....

16 element i varje pelare och två pelare som sagt... -32 st 6.5 " baselement.

Sluten låda och LT eller Eq.

Element skulle kunna vara,

http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... fer-8-ohm/

Tyvärr sticker disten när men spelar neråt 20 Hz men vem vet.... det är ju 32 st...

Priset för 32 Aura 6.5 blir bara 2500 kr + moms och tull hemfraktat till Sverige.

Stefan

det är helt klart intressant med rätt element. vet inte om det föreslagna elementet är så bra dock. Vet inte riktigt hur man ska tolka datbladet. Räknar man bara på talspolehöjd (11,3mm) och gapets höjd(12,7) så blir linjära xmax 0,52mm vilket ju är extremt lite.

edit: men det är ju underhängt så det kanske klarar lite mer, vad vet jag. med 1,5mm enkel slaglängd ger 32 element 0,6 liter luftpumpning, dvs ungefär vad XXLS 12tum ger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-10 15:23

RogerGustavsson skrev:I flera medlemspresentationer har jag sett basmoduler staplade i de främre hörnen. Det strider mot den regel om 1/4 av rummets bredd in från hörnen. Basmodulerna i hörnen riskerar väl att dra igång rummets resonanser men finns det någon fördel?

1. Man kan se det som en fördel att samtliga rumsresonanser exiteras eftersom det gör att ingen resonans står ut.

2. Hörnplacering ger högre verkningsgrad och därmed lägre distortion.

Vad som är bäst är en empirisk fråga.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-10 16:05

fast betänker man att vissa moder har sina "pluss" i båda hörnen så borde hörnplacering i två hörn ge ojämn excitation av basområdet.
Men har man lådor bara i ena hörnet så blir det ju jämn excitation.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 16:07

Kraniet skrev:fast betänker man att vissa moder har sina "pluss" i båda hörnen så borde hörnplacering i två hörn ge ojämn excitation av basområdet.
Men har man lådor bara i ena hörnet så blir det ju jämn excitation.

Vad blir det då? Komplettera med ett centrerat par också? Eller tänker jag bakfram nu?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-12-10 17:55

Om man har multipla basar och normal delning, vid ca 80 Hz, räcker det med att man har basplaceringen nära golv + tak för höjdresonanser, man behöver inte placera dem vid ¼ av rumshöjden. Med bas(ar) bara vid golvet (eller taket) blir det med normalhöjd i rummet, ca 2,4 m, en dipp vid ca 72 Hz och 1,2 m höjd, = ganska nära lyssningshöjd. Med basar vid golv + tak, spelar dom mot varandra och 72 Hz-dippen försvinner. Med delningen kring 80 Hz berörs inte högre resonansfrekvenser, 144 Hz, 216 Hz etc av basmodulplaceringen, utan av fronthögtalarnas elementhöjd.

Om båda sidoväggarna inte är tunga och stumma, kan man behöva experimentera lite med ¼-måttet. Lätta sidoväggar i ett rum inne i huset kan betyda att ”akustiska bredden” är större än med måttband uppmätta tex 4,0 m. Öppningar, dörrar och fönster påverkar också. Liknande gäller för resonanser i längsled som går mellan front- och bakvägg. ¼-placeringen mot samtliga väggar+tak+golv betyder att problem i form av toppar och dippar försvinner eller mildras upp till 3:e axiella resonanserna mot bredd/längd/höjd men kan också betyda att man ”spelar för kråkorna” i basregistret.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-10 18:14

MagnusÖstberg skrev:

Hur fick du till det där sista?

Basarna placerade mot högtalarväggen, 1/4 in från vardera sidoväggen är en bra utgångspunkt. Med 4 stycken lägger man dem med 1/8 avstånd utefter högtalarväggen, alternativt 1/4 in från vardera sidovägg och 1/4 från golv respektive tak.

Få som har den lyxen att kunna placera dem så dock. Men bra vore det. Oftast.

Placera dem utåt i rummet är ju skitjobbigt, särskillt för de elementen som skall vara i taket. Dessutom blir man skild.

jag tänker mig att ett rum har tre dimensioner; höjd och bred och djup, så det sista är en 1/4-dels placering på rumsdjupmåttet
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-10 18:15

Nattlorden skrev:

Prova och återkoppla.

det kan jag göra men bara om ni tror att det skulle göra en skillnad
Bikinitider

Nästa

Återgå till Generellt om hifi