Lundahltrafo i en Audion Silver Night - kan de' va' nå't?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-09 22:47

Svante skrev:Nej. Jag tänkte mig det inte som en liknelse bara, utan som ett exempel på när återkoppling är fullständigt nödvändig.

Skönt! Jag som trodde att du försökte göra dig lite lustig över rörbestyckade single end-häckar. Denna min tanke föll sig fövisso ganska naturligt, då du ju inte gillar dylika. Det visar att man inte ska döma hunden efter håren.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Lundahltrafo i en Audion Silver Night - kan de' va' nå't

Inläggav Flint » 2012-12-10 12:05

bensnake skrev:Funderar på att tweaka(?) min Audion Silver Night Mk.II med att byta till en ny trafo. Finns det något att vinna ljudmässigt på detta tilltag eller är det bortkastade tusenlappar? Förstärkaren fungerar trots allt perfekt i dagsläget tillika förstärker signalen njutbart. Kanske någon här genomfört operationen och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Såväl subjektivt tyckande som pragmatisk objektivitet är välkommet.

Jag tror inte att det finns så mycket att hämta i det tweaket men om du (ni) samtidigt inför global motkoppling (säg 20dB) så tror jag att det blir hörbara skillnader och det är inte säkert att du tycker att dom är till det bättre som t.ex. den subjektivt upplevda känsla av dynamik och kraft. Jag skulle inte lägga säg 5-10kkr (inkl. arbetskostnad) ohört på den chansningen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-12-10 12:24

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-10 12:26

Flint skrev:
bensnake skrev:Funderar på att tweaka(?) min Audion Silver Night Mk.II med att byta till en ny trafo. Finns det något att vinna ljudmässigt på detta tilltag eller är det bortkastade tusenlappar? Förstärkaren fungerar trots allt perfekt i dagsläget tillika förstärker signalen njutbart. Kanske någon här genomfört operationen och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag tror inte att det finns så mycket att hämta i det tweaket men om du (ni) samtidigt inför global motkoppling (säg 20dB) så tror jag att det blir hörbara skillnader och det är inte säkert att du tycker att dom är till det bättre som t.ex. den subjektivt upplevda känsla av dynamik och kraft. Jag skulle inte lägga säg 5-10kkr (inkl. arbetskostnad) ohört på den chansningen.

Är det svårt att implementera variabel feedback? Annars skulle ju det kunna vara en kul grej.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 12:27

Morello
Kalla mig gärna förutsägbar. Du och jag delar förstaplats där. :wink:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-10 12:30

Objektivisten skrev:
Flint skrev:

Är det svårt att implementera variabel feedback? Annars skulle ju det kunna vara en kul grej.

Variabel feedback modell gitarrförstärkare med pot är inte att rekomendera.

Att räkna fram vad som krävs i ökad förstärkning och sedan ha en switch för feedback är ok.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 12:32

Objektivisten skrev:
Flint skrev:

Det är inte speciellt svårt och funkar alla tiders. Jag har labbat mycket med det och bland annat just nu med gitarrförstärkare men där kör jag inte motkoppling utan motsatsen "medkoppling" dvs. försämrar slutsteget. Det blir ett jävla bra drag. Mängden medkoppling hamnar olika beroende på bl.a. spelstil och mängd "pedaldist" på insignalen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-10 12:34

Objektivisten skrev:

Här är det variabel fb på ett SE-schema från just Lundahl med Claus Byrinth som upphovsman. Det finns rätt mycket länkat på Lundahls sida.

http://www.lundahl.se/bilder/cb_seamp.jpg
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-10 12:34

Flint skrev:

Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?

Håller med om att man gjärna vill ha en ide om vad resultatet blir innan man investerar i det.

Dock har det gjorts tidigare så finns väl lite feedback :lol: att få på resultatet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 12:38

flathead skrev:Variabel feedback modell gitarrförstärkare med pot är inte att rekomendera.

Att räkna fram vad som krävs i ökad förstärkning och sedan ha en switch för feedback är ok.

Håller med. Gitarrstärkare låter bäst (tycker jag) när de gradvis distar mer och mer med ökad volym. Området "grövel" får inte bli gör rent som det blir med för mycket nfb. Positiv återkoppling som jag nämnde ökar istället det grövelområdet.
Senast redigerad av Flint 2012-12-10 12:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 12:44

flathead skrev:Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?

Det är lätt att tro att det ideologiskt antaget rätta också skulla låta bäst. I det här fallet är det inte säkert att så är fallet. Det finns några tänkbara förklaringar till det som har med stärkarens kompensering och ev. ostabilitet i passbandets ytterområden vilket blir följden när man motkopplar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-10 12:44

flathead skrev:
Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?

Jo, så kanske det skulle bli, men vi vet ju inte alls vad TS vill ha, alltså vad TS tycker är bättre eller sämre.

Det kan lika gärna vara mer dist i basen eller mindre frekvensomfång som TS upplever som bättre.
Själva analysen saknas, och då är det svårt att fixa syntesen.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-10 12:49

Flint skrev:
flathead skrev:Skulle inte en bättre trafo ge både bättre ferkvensomfång och frekvensgång samt mindre distorsion ?

Det är lätt att tro att det ideologiskt antaget rätta också skulla låta bäst. I det här fallet är det inte säkert att så är fallet. Det finns några tänkbara förklaringar till det som har med stärkarens kompensering och ev. ostabilitet i passbandets ytterområden vilket blir följden när man motkopplar.

Nu behöver jag en lektion tror jag ???

Förutsatt att den trafo som sitter där original inte är optimal vilket EA då borde sagt.

Skulle inte en bättre trafo gynna stärkaren mest vid låg återkoppling samt även med ökad återkoppling.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 12:58

flathead skrev:
Flint skrev:

Förutsatt att den trafo som sitter där original inte är optimal vilket EA då borde sagt.

Skulle inte en bättre trafo gynna stärkaren mest vid låg återkoppling samt även med ökad återkoppling.

Jo teoretist men det är inte säkert att du (eller jag) skulle tycka att det också låter bättre i motsvarande grad. Vi kanske föredrar ett något "rockigare och skitigare" ljud med mer drag i, kanske skadade av dagens mastringskultur. Det är därför principen bör provlyssnas först innan pengarna byter ägare. Hypotes.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-10 13:08

Flint skrev:
flathead skrev:
Flint skrev:

Jo teoretist men det är inte säkert att du (eller jag) skulle tycka att det också låter bättre i motsvarande grad. Vi kanske föredrar ett något "rockigare och skitigare" ljud med mer drag i, kanske skadade av dagens mastringskultur. Det är därför principen bör provlyssnas först innan pengarna byter ägare. Hypotes.

Då är jag med :D .

Håller med till 100%, kan man ska man gjärna provlyssna hemma på sina egna högtalare dessutom.

Jag accepterar en hel del 2a tons dist utan att störas av det men när det vandrar uppåt i övertoner skär det rätt snart i öronen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 13:13

flathead
Jag delar den uppfattningen. Dist jag inte störs av bryr jag mig inte om men dist som stör ska bort.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-10 13:34

phon skrev:... men vi vet ju inte alls vad TS vill ha, alltså vad TS tycker är bättre eller sämre.

Problemet med att definiera vad jag är ute efter är helt enkelt att jag inte riktigt själv vet det. Jag saknar dessutom erforderliga kunskaper om och i så fall hur eventuell dist eller avsaknad av densamma inom givet frekvensområde är att föredra utifrån mina ljudpreferenser. Jag vet bara att jag tycker att det låter kalas i dagsläget. Däremot är jag inte säker på om det låter OPTIMALT utifrån potentiella förutsättningar. Det är lite där skon klämmer; jag vet helt enkelt inte om stärkaren har mer att ge. Tänk om basen skulle upplevas som ännu djupare och kanske något mer väldefinierad än i dagläget? Eller att diskanten skulle upplevas som ännu mer högupplöst och "skir" utan att för den skull bli påträngande? Ja, då vore ett trafobyte värt pengarna. Frågan är emellertid om så skulle bli fallet...
Senast redigerad av bensnake 2012-12-10 13:35, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-10 13:34

Flint skrev:flathead
Jag delar den uppfattningen. Dist jag inte störs av bryr jag mig inte om men dist som stör ska bort.

+1 på den! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-12-10 13:38

Problemet är att denna typ av förstärkare används och uppskattas tack vare den höga nivå av kontamination och klangfärg, varför tekniskt bättre traf och/eller återkoppling framstår som lite kontraproduktivt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 13:41

Morello
Problem, för vem?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-10 13:47

Morello skrev:Problemet är att denna typ av förstärkare används och uppskattas tack vare den höga nivå av kontamination och klangfärg, varför tekniskt bättre traf och/eller återkoppling framstår som lite kontraproduktivt.

Kontamination och klangfärg är inga abstrakta substantiv jag förknippar med den subjektivt upplevda återgivningen... Alldeles oavsett detta; det kan likväl vara som du säger. Anser du att det är ställt utom allt tvivel att jag skulle uppleva en försämring (enligt mitt ljudideal baserat på att jag faktiskt använder och har för avsikt att fortsätta att använda stärkaren, eftersom jag hittills inte hört något som låter bättre) vid ett eventuellt trafobyte?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-10 13:58

Morello är bara sur och bitter för att din 7-Wattare kör åttor runt hans rs2000 när det gäller musikalitet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-12-10 13:59

RS2000 är helt omusikalisk tack och lov. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 14:02

Det har jag befarat hela tiden! :lol:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-10 14:02

Morello skrev:RS2000 är helt omusikalisk tack och lov. :)

Jag förväntade mig det svaret. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-12-10 14:05

... och dödar det musikaliska intrycket i vilken demojazz som helst. 8)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-10 14:08

Morello skrev:Problemet är att denna typ av förstärkare används och uppskattas tack vare den höga nivå av kontamination och klangfärg, varför tekniskt bättre traf och/eller återkoppling framstår som lite kontraproduktivt.

Skulle inte livet vara lite tråkigt om vi alla vore stöpta i samma form och gillade samma saker ?

Att kalla alla rörförstärkare för effektboxar ger dig inga poäng hos mig i alla fall.

Att du inte kan uppskatta något utöver ditt ideal är mest synd för dig.

Att det dessutom betyder att du säger att en kille som Nelson Pass som är trissebyggare är fel ute med låg återkoppling och mer inriktning mot fördelning av distorsionen gör att man inte riktigt tar dig på allvar längre.

Du skulle kanske vidga dina vyer lite eller är ditt mässande ett konstant försäljar tugg ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-10 14:31

bensnake skrev: Problemet med att definiera vad jag är ute efter är helt enkelt att jag inte riktigt själv vet det. Jag saknar dessutom erforderliga kunskaper om och i så fall hur eventuell dist eller avsaknad av densamma inom givet frekvensområde är att föredra utifrån mina ljudpreferenser. Jag vet bara att jag tycker att det låter kalas i dagsläget. Däremot är jag inte säker på om det låter OPTIMALT utifrån potentiella förutsättningar. Det är lite där skon klämmer; jag vet helt enkelt inte om stärkaren har mer att ge. Tänk om basen skulle upplevas som ännu djupare och kanske något mer väldefinierad än i dagläget? Eller att diskanten skulle upplevas som ännu mer högupplöst och "skir" utan att för den skull bli påträngande? Ja, då vore ett trafobyte värt pengarna. Frågan är emellertid om så skulle bli fallet...

Ja, det kan ju vara svårt att veta om något kan bli bättre, det vore ju inte så kul att först lägga ut en massa pengar, och sen få nåt man gillar mindre än det man hade från början.

Jag skulle ha börjat med att försöka kolla upp hur det är med den redan existerande stärkaren. Vad som kommer ur den med en given insignal. Då kanske det går att få ett hum om vad det är jag gillar, men det blir ju mätningar då förstås .... 8O :)

Sen kanske det kan gå att lägga till mer av det man gillar, eller ta bort lite av det man inte gillar så mycket. Då blir det att rita/räkna/löda och mäta/lyssna eller nåt. Tidsödande, och kanske potentiellt dyrt om man köper grejor som inte faller väl ut.

Sen jobbar ju stärkaren i symbios med högtalaren, så en förbättring/förändring i stärkaren kanske inte alls får det utfall man vill om högtalaren kanske stretar åt andra hållet. Många finesser på ett spett. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-10 14:32

flathead skrev:Att kalla alla rörförstärkare för effektboxar ger dig inga poäng hos mig i alla fall.

Två av mina allra bästa ljudåtergivningsupplevelser på senare tid har faktiskt varit genom rörelektronik.

1) LTS-möte, (dator), The Dream och Hesselvall 2
2) Hos kamrat, (såväl cd som vinyl) Audio research rör (för och slutsteg), Focal högtalare

Vid båda tillfällena har återgivningen känts självklar, musiken förståelig och bara.... ja, bra. Dvs rätt. Hos min kamrat lyssnade vi bland annat på en platta med RHCP, som hos mig låter ganska kaotisk och söndermastrad. Hos honom var det självklart en av de bästa plattor jag hört med detta band och man förstod absolut storheten med de olika musikerna som spelade på skivan. Här kändes det som om Linn kunde slänga sig i väggen, det var ännu mer musikalisk förståelse än jag någonsin hört i ett Linn-system...

/ B

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-10 14:53

Bill50x skrev:Två av mina allra bästa ljudåtergivningsupplevelser på senare tid har faktiskt varit genom rörelektronik.

1) LTS-möte, (dator), The Dream och Hesselvall 2
2) Hos kamrat, (såväl cd som vinyl) Audio research rör (för och slutsteg), Focal högtalare

Vid båda tillfällena har återgivningen känts självklar, musiken förståelig och bara.... ja, bra. Dvs rätt. Hos min kamrat lyssnade vi bland annat på en platta med RHCP, som hos mig låter ganska kaotisk och söndermastrad. Hos honom var det självklart en av de bästa plattor jag hört med detta band och man förstod absolut storheten med de olika musikerna som spelade på skivan. Här kändes det som om Linn kunde slänga sig i väggen, det var ännu mer musikalisk förståelse än jag någonsin hört i ett Linn-system...

/ B

Jomenvisst! :)

Det du beskriver, är en exakt spegling av den upplevelse jag fick när jag för första gången lyssnade på en välkomponerad rörrigg för sisådär 20 år sedan. Då hade jag under några år sysslat med riktigt tung, trissedriven hifi utan att få den där aha-känslan. Sedan dess har jag till dags dato inte hört en enda trisserigg, oavsett storlek, pris eller i vilket rum det spelats, som kommer i närheten av upplevd realism och närvaro i återgivningen. Sedan får det vara hur det vill med disten.

Det som är lite tråkigt, enligt mitt förmenande, är när vuxna, kunniga och ljudintresserade män inte ens bemödar sig med att lyssna på en rörrigg bara för att den på papperet är mätmässigt underlägsen trissebaserad elektronik. Men jag antar att det är upp till var och en.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi