bensnake skrev: Problemet med att definiera vad jag är ute efter är helt enkelt att jag inte riktigt själv vet det. Jag saknar dessutom erforderliga kunskaper om och i så fall hur eventuell dist eller avsaknad av densamma inom givet frekvensområde är att föredra utifrån mina ljudpreferenser. Jag vet bara att jag tycker att det låter kalas i dagsläget. Däremot är jag inte säker på om det låter OPTIMALT utifrån potentiella förutsättningar. Det är lite där skon klämmer; jag vet helt enkelt inte om stärkaren har mer att ge. Tänk om basen skulle upplevas som ännu djupare och kanske något mer väldefinierad än i dagläget? Eller att diskanten skulle upplevas som ännu mer högupplöst och "skir" utan att för den skull bli påträngande? Ja, då vore ett trafobyte värt pengarna. Frågan är emellertid om så skulle bli fallet...
Ja, det kan ju vara svårt att veta om något kan bli bättre, det vore ju inte så kul att först lägga ut en massa pengar, och sen få nåt man gillar mindre än det man hade från början.
Jag skulle ha börjat med att försöka kolla upp hur det är med den redan existerande stärkaren. Vad som kommer ur den med en given insignal. Då kanske det går att få ett hum om vad det är jag gillar, men det blir ju mätningar då förstås ....
Sen kanske det kan gå att lägga till mer av det man gillar, eller ta bort lite av det man inte gillar så mycket. Då blir det att rita/räkna/löda och mäta/lyssna eller nåt. Tidsödande, och kanske potentiellt dyrt om man köper grejor som inte faller väl ut.
Sen jobbar ju stärkaren i symbios med högtalaren, så en förbättring/förändring i stärkaren kanske inte alls får det utfall man vill om högtalaren kanske stretar åt andra hållet. Många finesser på ett spett.

ⓘ De gustibus non est disputandum.