En 3-vägare. Nya bilder på de färdiga lådorna. (sid.7)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2012-12-09 15:16

Tråkigt. Hur ser måttprecisionen ut på topp-/bottenskivor kontra stagen? Har alla skivor samma breddmått? Om så ej är fallet kommer ju sidstyckena deformeras elastiskt under pressningen för att sedan återgå till ursprungsläget. Då töjs limfogen där spelet är stort. Och tyvärr var ju limfogen nu starkare än MDF:en :?

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-09 15:56

Oj oj vad tråkigt.. Ett tips är att använda tunnare bok och tjockare MDF nästa gång, bok är ett hårt och starkt träslag med ganska hög fuktrörelse. Du kanske kan rädda lådorna genom att fräsa ett par tunna notspår vertikalt genom ca 2/3 av tjockleken på boken. Det borde låta dig att limma ihop lådorna och förhindra framtida rörelser i boken, när man fått ihop lådorna igen kan man fylla noterna med exempelvis färgat vax.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-09 16:42

Jag gör ett försök med att limma tvärgående föstärkningslister i lådans framkant och hoppas på att limmets styrka är tillräcklig för att hålla emot bokens dragkraft. Den svaga punkten är MDF-en. Om den börjar skikta sig är det nog kört. Om det håller tills jag hinner limma bafflarna så hoppas jag det det här skall fungera.
Jag började med att såga upp mellan sidornas MDF och mellanväggar och stag så att inte något skulle hindra när jag pressar ihop lådorna till rätt bredd.
Bild
Bild

Sedan limmade jag bitar av 15X43 och 15X27 mm planhyvlad furu som jag sågat till exakt samma längd som lådans innermått.
Bild
Bild
Bild

Funderar på om jag också borde sätta förstärkningar på MDF-en längs kanterna. Alltså mellan dom bitar som nu är limmade.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-09 16:57

Här gör du ett generalfel genom att limma ändträ mot MDF utan något förband. Det ger en svag fog och jag gissar på att boken kommer dra isär den om du inte skyndar på och fäster baffeln så att den hjälper till och låser rörelsen.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-09 17:21

Aerob skrev:Här gör du ett generalfel genom att limma ändträ mot MDF utan något förband. Det ger en svag fog och jag gissar på att boken kommer dra isär den om du inte skyndar på och fäster baffeln så att den hjälper till och låser rörelsen.

Det där lät inte bra. Men om jag då lägger lister under dom bitar jag limmat och mot MDF-en så borde det väl förstärka det hela.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-09 17:33

Eri skrev:
Aerob skrev:Här gör du ett generalfel genom att limma ändträ mot MDF utan något förband. Det ger en svag fog och jag gissar på att boken kommer dra isär den om du inte skyndar på och fäster baffeln så att den hjälper till och låser rörelsen.

Det där lät inte bra. Men om jag då lägger lister under dom bitar jag limmat och mot MDF-en så borde det väl förstärka det hela.

Är inte helt med på hur du menar men ska du förstärka och du har ändträ mot någon yta så använd träplugg, kex, not och fjäder eller falsade ytor där du får åtminstone en del yta där limmet biter. Nu hade du ju baffeln klar för montering så hade jag varit dig hade jag slängt på den med lim mot alla ytor. Den kommer att hålla ihop konstruktionen.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-09 19:25

Så här har jag gjort på alla tvärgående bitar jag satte dit tidigare.
Bild
Bild

Hoppas detta kommer att hålla.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-09 19:33

Jag tror det räcker för att hålla ihop det. Vänta inte för länge med baffeln bara...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-09 21:57

Låt tvingarna sitta kvar så länge om du inte behöver dem till annat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-10 10:30

Kommer inte att ta några risker här. Låter nog ett par tvingar på mitten sitta kvar när jag limmar baffeln för säkerhets skull. Nu skall jag bara ha dämpmaterial och internkablage på plats. Kommer ha tvingarna kvar hela tiden och bara plocka bort någon temporärt för att komma åt.
Medlem i MEK

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-10 12:14

det är lätt att underskatta de krafter som är involverade vid limning. Det är inte så konstigt att man använder sig av spärrfaner.
Men jag skulle tro att du klarar dig bara du får dit baffeln.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-12-11 00:19

Hoppas det går bra!
Här uppe har byggandet gått i vinterdvala för länge sen.
Huvva va hemskt det där med levande träsidor som vill bryta sig loss.

Har bara byggt med mdf och ply så bok är överkurs för mig. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-11 00:52

Ja just bok är en av dom värre, den är extremt stark och har samtidigt en relativt hög fuktrörelse. Att limma samma mängd på båda sidor av mdfen är en lösning, en annan att välja tunnare bitar (typ faner) och en tjock MDF. Ett tredje sätt är att fräsa tunna vertikala notspår på ungefär 2/3 av tjockleken med några cm genom bokskivorna, det kommer att försvaga dragkraften avsevärt. I limträskivor kan det ibland vara svårt då dom oftast ligger lite huller om buller, men kan man urskilja att majoriteten av årsringarna går åt samma håll så kan man ta med det i beaktning när man väljer vilken sida som ska limmas.

Men Eri, är det inte dags att visa slutresultat snart? Du skulle väl få på bafflarna idag?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-11 11:06

Usch va tråkigt! :?

Hoppas verkligen det ordnar sig!
.....

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-11 13:38

Aerob skrev:Ja just bok är en av dom värre, den är extremt stark och har samtidigt en relativt hög fuktrörelse. Att limma samma mängd på båda sidor av mdfen är en lösning, en annan att välja tunnare bitar (typ faner) och en tjock MDF. Ett tredje sätt är att fräsa tunna vertikala notspår på ungefär 2/3 av tjockleken med några cm genom bokskivorna, det kommer att försvaga dragkraften avsevärt. I limträskivor kan det ibland vara svårt då dom oftast ligger lite huller om buller, men kan man urskilja att majoriteten av årsringarna går åt samma håll så kan man ta med det i beaktning när man väljer vilken sida som ska limmas.

Men Eri, är det inte dags att visa slutresultat snart? Du skulle väl få på bafflarna idag?

Kloka råd du kommer med. Jag är väl medveten om att bok är ett lömskt träslag att arbeta med. Hade det inte varit för att jag ville matcha utförandet på CD-spelaren och förstärkaren hade jag nog valt något annat.
Men det verkar som det löser sig. Baffeln är nu limmad på första lådan och så här långt ser det bra ut. Men om det kommer att hålla i länden får väl framtiden utvisa.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-11 13:43

Hoppas du inte förlorade någon kritisk innervolym.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-11 14:00

Jag tror inte det. Har inte räknat på det men den volymminskning dom där små bitarna utgör skall nog inte vara något problem.

Har nu räknat lite på "förlusterna". Basvolymen minskar från 18,5 dm³ till 17,84 dm³. En minskning av volymen med -3,57% vilket jag är övertygad om saknar all betydelse. Mellanregistervolmen är ju värre drabbad då med en volymminskning från 2,7 dm³ till 2,5 dm³. Här blir minskningen -7,41%. Men jag tror även det skall gå bra. Får väl göra lite mätningar på dom färdiga lådorna och se.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-12 15:55

Då är båda bafflarna på plats och allt ser bra ut så här långt. Innan bafflarna limmades på plats var det några saker som måste placeras i lådorna. Dämpmaterial och kablage. Som dämpmaterial har jag valt att använda Polyesterskum eftersom jag inte tycker om att hantera Gullfiber och liknande material. Polyesterskum är ju likvärdigt som dämpmaterial vilket ju bl.a. IÖ visat genom mätningar precenterade i MoLT. Har själv gjort lite mätningar som bekräftar detta. IÖ brukar ju också avråda från användning av polyesterskum trots att han använder det i sina egna högtalare. Motiveringen brukar vara att materialet är osäkert när det gäller kvaliteten på grund av att det kan förekomma inslag av icke öppna celler.

Den skumplast jag använder kommer från en madrass inköpt på Jysk. Den är 70mm tjock och har densiteten 23 kg / m³. Jag använder också en tunnare 30 mm tjock skiva också från Jysk som täcker baksidan, sidoväggarna och botten i lådan. Det tjockare materialet har jag i dubbla lager bakom baselementet.

För att få lite mer information om det ligger något i IÖ:s påstående tog jag kontakt med Recticel i Gislaved som är en stor tillverkare av polyuretancellplast. Jag ställde frågan till en teknisk säljare på företaget om det är sant att materialet innehåller delar där cellerna inte är öppna. Han hävdade bestämt att så inte var fallet. Men när jag pressade på lite medgav han att det kunde förekomma om det blev nåt fel i tillverkningsprocessen. Men normalt skall det inte förekomma. Jag fick också veta att dom tillverkar bl.a. till Jysk.

För att vara på den säkra sidan har jag själv testat materialet. Med mun mot skum- metoden. Det testet utföll positivt. Det var inget problem att blåsa genom materialet och med handen på andra sidan känna lufströmmen.

Som bareflexportar använder jag Highpowerbasporten från HiFi kit. Två st till varje port.
Bild

Den inre halvan av porten försågs med en liten baffel.
Bild

Så här ligger dämpmaterialet i lådans nedre 2/3- delar.

Bild

Den inre porthalvan placerades fasthållen mellan sidornas skum i väntan på rendezvous med sin främre tvilling.

Bild

Efter limning av baffeln ligger inre porthalvan och vilar mjukt inbäddad i skummet.

Bild

Bara att dra ut den och koppla ihop med den yttre delen.

Så här är lådan uppbyggd. En ej måttriktig skiss.

Bild

Det som nu återstår att göra är att färdigställa och montera en fot till lådan samt montera högt.-element och filter samt terminal. Men först måste jag bättra lacken med ett par lager till eftersom den inte helt oväntat tagit lite stryk av de senaste dagarnas hantering av lådorna. Men detta är ett mindre problem. Fortsättning följer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-12-12 16:55

Ser fint ut det där! :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-12 18:58

Ser ju bra ut Eri, och jag antar att det håller ihop som det ska? Jag använde förresten samma madrass till mitt senaste baslådebygge, himla trevligt att slippa undan glasfibern! Allrams moffar-tråd kan kanske vara av intresse om du inte sett den tidigare: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=40658

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-12 21:29

Jo den tråden har jag läst fast det hade jag glömt. Den visar ju också att jag inte är helt fel ute med mitt dämpmaterialval.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-16 16:29

Här kommer en liten delrapport. Högtalaren måste ju ha något att stå på. Någon slags fot el. sockel eller vad man skall kalla det. Så det har jag tillverkat mellan varven av ytterligare några lager lack på lådorna.
"Foten" består av en 25 mm MDF skiva som jag limmat lister av 6mm bok på kanterna.

Bild
Bild

Efter lite slipning av kantlisterna och montering av gummifötter skall listerna oljas. Som fötter använder jag små dörrstoppar som jag har använt tidigare och som jag tycker fungerar bra.

Bild

Lådorna är nu färdiga för oljning av sidorna om dom blir godkända efter sista lackningen. Sedan återstår "bara" slutmonteringen så dom skall väl bli klara till jul.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-18 16:15

Oljning av högtalarna pågår.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-18 18:58

Snyggt!

Nu är det nära.......
.....

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-20 18:09

Då var det dags för slutmonteringen.
Börjar med att plocka fram den inre delen av basreflexröret för att koppla ihop det med den yttre halvan.

Bild
Bild

Sen är det bara att trycka in det hela i lådan.

Bild

Så här ser det ut bakifrån om man kikar in genom terminalöppningen.

Bild

Det som nu återstår att montera av själva lådan är foten som den skall stå på. Denna är i sin tur monterad på en distansplatta för att få en "luftigare" montering.

Bild

Då är även själva foten på plats.

Bild

Montering av diskant och mellanregisterelement.

Bild

Funderade mycket på vad jag skulle använda för tätning under baselementet eftersom tätningslisten från HiFi- kit tagit slut. Det blev vanlig tätningslist av EPDM Gummi från Clas Ohlson. Gjorde hål i den med hålpipa. Verkar fungera bra.

Bild

Montering av anslutningsterminal. Har monterat en XLR- kontakt i denna som jag kommer att använda i första hand. Har använt den typen i mina högt. byggen sedan mitten av 80-talet. Tycker det är en perfekt kontakt som är rätt konstruerad. Att det sen inte anses korrekt att använda den som högt. anslutning av vissa struntar jag i. Den är för bra för att inte användas.

Bild

Så är då även delningsfiltret på plats.

Bild

I och med detta så är högtalarna helt färdiga. Här kommer några bilder på helheten.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vill avsluta den här byggartikeln med att tacka alla som visat intresse och inte minst kommit med konstruktiva råd och synpunkter. Utan er vete tusan om det hade blivit någon färdig högtalare. Att bygga en trevägare var egentligen en för svår uppgift med mina kunskaper. Men nu är den klar och jag känner mig väldigt nöjd med slutresultatet, inte minst det ljudmässiga för jag tycker dom låter förbaskat bra.

Eftersom det var dåliga ljusförhållanden när jag tog bilderna på de färdiga högtalarna vilket medförde att färgen blev kraftigt avvikande från hur de ser ut i verkligheten har jag bytt ut dessa mot nya som bättre överensstämmer med verkligheten.
Senast redigerad av Eri 2013-01-30 22:01, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-12-20 18:30

De blev förbaskat snygga! :)
Hade det gått att skarva Reflexröret med en Skjutmuff (Pvc avloppsdel)?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-20 18:55

Snyggt! :) Då är det klart för att plocka fram julskivorna! ;-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-20 18:59

Tjusigt! :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-20 19:08

Låter de?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-20 20:09

Schnyggt! Påminner en hel del om mina gamla QLN612.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum