//Ekan
Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Här gör du ett generalfel genom att limma ändträ mot MDF utan något förband. Det ger en svag fog och jag gissar på att boken kommer dra isär den om du inte skyndar på och fäster baffeln så att den hjälper till och låser rörelsen.
Eri skrev:Aerob skrev:Här gör du ett generalfel genom att limma ändträ mot MDF utan något förband. Det ger en svag fog och jag gissar på att boken kommer dra isär den om du inte skyndar på och fäster baffeln så att den hjälper till och låser rörelsen.
Det där lät inte bra. Men om jag då lägger lister under dom bitar jag limmat och mot MDF-en så borde det väl förstärka det hela.
Aerob skrev:Ja just bok är en av dom värre, den är extremt stark och har samtidigt en relativt hög fuktrörelse. Att limma samma mängd på båda sidor av mdfen är en lösning, en annan att välja tunnare bitar (typ faner) och en tjock MDF. Ett tredje sätt är att fräsa tunna vertikala notspår på ungefär 2/3 av tjockleken med några cm genom bokskivorna, det kommer att försvaga dragkraften avsevärt. I limträskivor kan det ibland vara svårt då dom oftast ligger lite huller om buller, men kan man urskilja att majoriteten av årsringarna går åt samma håll så kan man ta med det i beaktning när man väljer vilken sida som ska limmas.
Men Eri, är det inte dags att visa slutresultat snart? Du skulle väl få på bafflarna idag?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster