Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Klart du kan skicka bild via optiskt. Du kan skicka exakt vilken data i digital form som helst.
Nattlorden skrev:Hur hög överföringshastighet har man i fiber nuförtiden? HMDI 2.0 talar man om upp till 18Gbps...
Bell Labs also broke a 100 Petabit per second kilometer barrier (15.5 Tbit/s over a single 7000 km fiber).
RogerGustavsson skrev:Bandbredd lär väl fibern kunna ståta med?Bell Labs also broke a 100 Petabit per second kilometer barrier (15.5 Tbit/s over a single 7000 km fiber).
Nattlorden skrev:Hur hög överföringshastighet har man i fiber nuförtiden? HMDI 2.0 talar man om upp till 18Gbps...
Nattlorden skrev:Nice. Då skall vi bara ha ett böj och stöttåligt fibermaterial också.
Svante skrev:NiklasF skrev:Kan man skicka bild via optiskt?
Bild skickas väl alltid optiskt?![]()
Svante skrev:NiklasF skrev:Kan man skicka bild via optiskt?

NiklasF skrev:Svante skrev:NiklasF skrev:Kan man skicka bild via optiskt?
Aerob skrev:Piotr skrev:Optisk bildöverföring har inte övergivits av Intel iaf. som jobbar vidare på det för Thunderbolt, detta enligt min ledstjärna och eviga källa till vishet och kunskap.. Wikipedia.
/Peter
Men det är väl inte fiber på macbooksen va?
Elfsberg skrev:Jag funderar i de här banorna:
en blue-ray om 1080p är typ 25 Gb och det är bara infinitisemala delar av filmen som ligger i kabeln och tillhörande hårdvara före och efter?
Om en 4K-rulle är, låt säga, 100 Gb, så borde det inte vara mycket större belastning i vilket fall som helst, om man ser till prestandan nämnd ovan.
Varför orkar man överge en teknik som kommer hålla i många, många år framöver?
Hur länge kommer vi köra HDMI, tänker jag?
rylandes skrev:Angående chipsetet så består det idag av flera chip som dessutom måste kylas. Därutöver kostar ett set + kontakt ett antal hundra dollar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster