Svante skrev:petersteindl skrev:Hej Ingvar, jag har sett att du skrivit detta tidigare. Jag har alltid undrat, vilka böcker är det som du läst om hörseln? I samtliga fall av alla böcker jag läst och kommit i kontakt med så hade man uppmätt den mänskliga hörselns uppfattbarhetsgräns till +/- 0,1 dB vilket i många fall varit den gräns man kalibrerat testerna till. För kliniska undersökningar har jag sett att man satte maxavikelse på kalibrering till +/- 0,5 dB.
I populärvetenskapliga tidskrifter som hajfiblaskor refererar till kan det möjligtvis stå 3 dB som en uppfattbarhetsgräns för normalfriska människor vid alldagliga ljudhändelser, men inom seriöst forskande har jag alltid sett att vid mätningar så har man funnit subjekt med en tröskelnivå understigande +/- 0,1 dB.
Intressant. Utan att kunna prestera referenser på rak arm så är nog min uppfattning att man brukar ange differenslimen till ~1 dB och att uppgifter <0,1 dB bara förekommer i den där artikeln av KES. Det vore roligt om du kunde länka till någon som säger att hörbarhetsgränsen för nivåändring är ~0,1 dB. Finns det någon vetenskaplig publikation som går att se på nätet?
Det är ju bara att referera till en så enkel sak som ELAK-labben där man själv fick undersöka sin egen hörgräns på hörbarhet kring små nivåskillnader där du var labbass kring typ -93/-94